• Anonym (HON/HAN)

    Jag hatar HEN!!!

    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

    Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

  • Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-19 23:45:29 följande:
    Och tillsist, mitt sista argument här...

    Det är ganska ironiskt hur så många skriver spaltmeter av inlägg för att säga att det är jobbigt att skriva "han eller hon" , det är absolut inte jobbigt att skriva inlägg efter inlägg efter inlägg om något så banalt som ett litet ord och förolämpa personer för att dom inte vill ta det till sig. 
    Ja, för att tycka att det är tjatigt med "hon eller han" är samma sak som att ogilla att argumentera.

    /gillar att argumentera
  • Rocket Mania
    Parcae skrev 2012-07-19 23:50:34 följande:
    /../

    Och apropå min svengelska. Jag undrar lite varför vi aldrig ser så här heta debatter kring låneord...
    Och apropå det undrar jag hur lång tid det tar innan någon kommer in och vrålar "HEN BETYDER HÖNA"
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-19 23:51:13 följande:
    Ja det var korrekt tolkat, jag tappade bort "inte":t.

    Jag har stött på flertalet här i tråden som säger att vi som inte vill använda det eller inte tycker om ordet är låg utbildade tragiska människor osv.

    Men det som verkligen är tragiskt är att dessa ryttare på sina höga hästar, oavsett om dom har decennium av utbildningar bakom sig och är "språkvetare" osv osv så majoriteten av folket i Sverige, låg utbildade; Tänk på det nästa gång, vi har fortfarande demokrati här och det är den stora massan som bestämmer. Inte någon självgod akademiker som tror sig veta bättre än alla andra. Det är ett utmärkt sätt att få igång motstånd i en grupp också, hoppa in och försöka förolämpa personer som inte tycker lika som en själv.
    Lyssna inte på sånt!
    Vilka ord man vill använda väljer man själv. Vill man inte använda sig av hen så gör man inte och det ska självklart vara frivilligt. Jag slår hellre huvudet i väggen än att använder ordet CD-skiva så jag kan absolut förstå avigheten mot ett ord. Däremot vill jag gärna upplysa de som tror att ordet hen finns för att vi vill att alla ska bli snipp- och snopplösa.
  • Anonym

    Det vore förnämligt om queerfolket kunde hålla sin tunga i sammanhanget, för ni skrämmer bara gubbkärringarna ännu mer. Ni har min fulla sympati, men ni gör saken en björntjänst om ni lägger beslag på debatten och gör det till en queerfråga.

    "Hen" uppfanns inte för att 42 transsexuella i Sverige skulle må bättre, det är ett väldigt mycket generellare och användbarare ord än så.

  • Opcode
    Parcae skrev 2012-07-19 23:50:34 följande:
    Blir det bra, tror du, om man skriver en hel bok och konstant skriver bebisen? Som för övrigt är precis lika könsneutral som hen.

    Tekniska problem? Nej då, det händer då och då att man måste ringa till en vårdmottagning och får en tid hos någon som man faktiskt inte vet namnet på. Det finns även tillfällen då inte ens sköterskorna vet vem man får träffa utan att det blir den som har tid just då. Och varför jag använder mig av könet? Ja, av samma anledning som man gör det när man faktiskt vet könet. Ta min husläkare exempelvis när jag pratar om henne så upprepar jag inte konstant ordet läkaren. Det låter ju helunderligt.

    Och angående rörmokaren. Ja, eller så kan jag använda mig av hen så slipper jag upprepa ordet rörmokaren hela tiden. Det är ju uppenbarligen så att vi är flera stycken som gärna har lite fler ord att välja mellan. Synonymer exempelvis är the shit som alla coola människor brukar säga.

    Och apropå min svengelska. Jag undrar lite varför vi aldrig ser så här heta debatter kring låneord...
    Men du menar väl på allvar för helvete inte att du säger "han" eller "hon" till din husläkare? Och oavsett vilket är väl ditt exempel fruktansvärt dåligt i sammanhanget. Nej om man är så korkad att man måste prata i tredjeperson med någon fast det räcker med en fråga "Jag har tid här och ska träffa en läkare, kan du ta reda på vem?" 

    Återigen har man inte koll på vem som kommer som rörmockare så känns det ju helt befängt, du står väl inte och pratar "Vad gör herr rörmockare idag då?" "Vill rörmockaren ha en kopp kaffe?" 

    "The shit" är väl knappast något som fått speciellt mycket media utrymme, som sagt det enda argument som finns för "hen" är att "denne" låter maskulint enligt vissa.

    Men för alldel använd hen, jag ser ingen poäng till det och jag kommer inte göra det.
    Hey! Bite my shiny metal-ass!
  • Marionettdocka
    Opcode skrev 2012-07-19 23:17:22 följande:
    Så det gamla etablerade "denne" fyller inte funktionen menar du?
    Ett exempel
    Brottsbalken 4:9 a

    Alternativ 1 (som det är idag)
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

    Alternativ 2
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som denne själv icke deltager i eller som denne obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

    Alternativ 3
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han eller hon själv icke deltager i eller som han eller hon obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

    Alternativ 4
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som hen själv icke deltager i eller som hen obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

    Jag tycker ju alternativ 4 är överlägset bäst. Tydligt och smidigt.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Parcae
    Rocket Mania skrev 2012-07-19 23:54:47 följande:
    Och apropå det undrar jag hur lång tid det tar innan någon kommer in och vrålar "HEN BETYDER HÖNA"
    Hahaha
    Jag måste erkänna att jag är såå nyfiken på om dessa personer rodnar varje gång dom säger fack.
  • Lisa med barn
    Anonym skrev 2012-07-19 23:42:54 följande:
    1. Könet är konstant, kroppen anpassas efter det. En kvinna född i manskropp är fortfarande en kvinna, enligt hennes egen upplevelse. Eller menar du att det juridiska könet är det som avgör och inte den transsexuella personens upplevelse? I så fall kunde man ju lika gärna strunta i det hela eftersom personen redan har ett juridiskt kön baserat på sin fysik.

    2. Det heter könskorrigering, inte könsbyte. 

    Ha ha! Du är rolig! Men du verkar inta ha fattat nåt!

    1. Jag har inga problem att kalla personen för kvinna om det är en kvinna som har fötts i en mans kropp, oavsett om det avser före eller efter operationen. Då är det ju knappast en fråga om "hen", eller hur?

    2. Wikipedia: Med könsbyte kan avse antingen att juridiskt eller kirurgiskt/medicinskt ändra sin könstillhörighet    
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:49:03 följande:
    Jaha, detta förklarar varför jag inte har det problem med kön:
    - jag har aldrig skrivit en instruktionsbok
    - jag har aldrig skrivit en föräldrabok (vad är det?)
    - jag brukar få tid hos doktor Lindgren eller någon annat namn (hen behlvs inte)
    - rörmokare är oftast män men jag brukar inte heller få besök av dessa så ofta
    - när jag var gravid sa jag att jag hade en bebis i magen, inte en "hen". Andra graviditeten väntade jag tvillingar, inte heller då kände jag bahov att kalla bebisarna något så opersonligt som "hen"        
    Jag antar att du då inte heller använder de opersonliga orden han och hon heller.
  • Anonym

    För övrigt: det är egentligen helt galet att säga "den" om en generell person. För det är förmodligen inget neutrum, och vad säger att "den" är mer korrekt än "det"? Vilket förmodligen låter tokigt i de flestas öron?

    Man kan göra antagandet att om jag säger "den som kastade plast i pappersåtervinningen" så menade jag egentligen "den person som...", men då gör man just antaganden. Jag kanske menade "den träskallen som..." och då vore det ju egentligen lika gångbart att skriva "det som kastade" eftersom jag lika gärna kunde ha menat "det dumhuvudet som..."

    Så "den" är egentligen en dålig benämning, även om det har använts så mycket att det anses vara rätt. "Hen" är mycket mer korrekt, tekniskt.

    Men nu är jag förstås en språknörd.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!