• Lilia

    Kattmat

    Jag ger min katt Purina pro plan för kastrerade katter och Gourmet gold som blötfoder. Någon som vet ifall det är bra foder?


  • Svar på tråden Kattmat
  • Perpen

    Jag hoppar in här med. :) Har två kissemissar hemma som oftast får äta Royal canin för långhåriga katter (med undantag för fattiga månader). Är det bra kattfoder eller är det också skit? Själv har jag ingen aning så det skadar ju inte att bli lite utbildad. :) De får blötfoder då och då men inte särskilt ofta och när de väl får så brukar jag köpa Sheba, är det okej eller borde man byta? Verkar finnas många märken jag inte ens hört talas om..? 

  • Lilia
    PumpkinQueen skrev 2012-07-26 10:36:28 följande:
    Man kan tänka så här: Du har en kokt potatis i ena handen och en bit kyckling i den andra. Vilken utav dessa två alternativ tror du är bäst som kattmat?



    Till och med de som gör sin egen kattmat blandar ju i lite vegetabiler. Förövrigt skulle jag inte vilja äta bara en kokt potatis. =)
  • IceJossan
    Lilia skrev 2012-07-26 11:52:45 följande:

    Hur många procent av en mus innehåller vegetabilier? Inte många, absolut inte tvåsiffrigt. Äter en katt alltid inälvorna? Nej, de lämnas ofta. Däremot äts skelettet, det innehåller ämnen som är livsviktiga för katten, och dessutom fungerar det ungefär som en tandborste - att gnaga/tugga ben och brosk håller tänderna i fint skick och tandsten hinner inte bildas, som det ofta gör fort hos torrfoderätande katter. Var har du läst att katter lämnar skelettet?? De sitter ju knappast och benar ur möss och fåglar innan de äter dem. Fett är en viktig energiälla för katter. Fetthalten i kattmat bör vara hög, inte låg. Royal Canin, till exempel, sägs vara kvalitétsmat. Jag själv skulle absolut inte ge det till mina katter för det innehåller bara ca 30% kött och många av deras sorter innehåller på tok för lite fett. Det innehåller massor av spannmål och mycket skumma ingredienser.
  • IceJossan

    Oj vad konstigt det blev, mobilen vill inte som jag vill... Det var alltså jag som skrev det där som svar på Lilias inlägg!

  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-26 11:55:36 följande:
    Till och med de som gör sin egen kattmat blandar ju i lite vegetabiler. Förövrigt skulle jag inte vilja äta bara en kokt potatis. =)
    Fast huvuddelen av kattens naturliga föda är ju kött. Sen får den så klart även i sig en del grönt också, men det är ju verkligen inte speciellt mycket.

    I ett vanligt torrfoder som man köper i mataffären är det 4% kött och resten spannmål och annat. Om man själv tillagade sin egen kattmat efter det receptet skulle det typ betyda att man gav katten en stor tallrik med spaghetti och en pytteliten köttbulle. Låter inte så bra, tycker jag.
  • Lilia
    PumpkinQueen skrev 2012-07-26 13:30:46 följande:
    Fast huvuddelen av kattens naturliga föda är ju kött. Sen får den så klart även i sig en del grönt också, men det är ju verkligen inte speciellt mycket.

    I ett vanligt torrfoder som man köper i mataffären är det 4% kött och resten spannmål och annat. Om man själv tillagade sin egen kattmat efter det receptet skulle det typ betyda att man gav katten en stor tallrik med spaghetti och en pytteliten köttbulle. Låter inte så bra, tycker jag.



    Jag vet inte vad fodret i affären innehåller, Purina som jag köper innehåller 41% proteiner.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-26 14:48:08 följande:
    Jag vet inte vad fodret i affären innehåller, Purina som jag köper innehåller 41% proteiner.
    Vilket ju innebär att det är 59% av något annat i maten. Vad består dessa 59% av, och är det verkligen naturligt för katten att äta dessa saker?

    Jag säger inte att du inte får ge din katt det här fodret, jag bara tänker teoretiskt här. Var och en får så klart mata sin katt med vad den vill.
  • Lilia
    PumpkinQueen skrev 2012-07-26 15:00:29 följande:
    Vilket ju innebär att det är 59% av något annat i maten. Vad består dessa 59% av, och är det verkligen naturligt för katten att äta dessa saker?

    Jag säger inte att du inte får ge din katt det här fodret, jag bara tänker teoretiskt här. Var och en får så klart mata sin katt med vad den vill.



    Att det är 41% proteiner innebär inte att det bara är 41% kött, kött består inte bara av proteiner.
  • PumpkinQueen
    Lilia skrev 2012-07-26 15:24:05 följande:
    Att det är 41% proteiner innebär inte att det bara är 41% kött, kött består inte bara av proteiner.
    Förlåt, jag läste helt fel. Tyckte du skrev "köttinnehåll", bara för att jag förväntade mig att det var vad du skulle skriva. Skrattande
  • IceJossan

    Men "protein" i innehållsförteckningen kan väl även innefatta vegetabiliskt protein om jag inte missminner mig?

  • Lilia
    IceJossan skrev 2012-07-26 16:05:56 följande:
    Men "protein" i innehållsförteckningen kan väl även innefatta vegetabiliskt protein om jag inte missminner mig?



    Jag vet inte hur det brukar vara, men vegetabiler innehåller oftast inte så mycket protein. Färskt kött dvs en färsk fläskkotlett innehåller ca 30% protein. Det här är torkat kött alltså är proteininehållet högre.
  • nemo1
    Perpen skrev 2012-07-26 11:55:14 följande:
    Jag hoppar in här med. :) Har två kissemissar hemma som oftast får äta Royal canin för långhåriga katter (med undantag för fattiga månader). Är det bra kattfoder eller är det också skit? Själv har jag ingen aning så det skadar ju inte att bli lite utbildad. :) De får blötfoder då och då men inte särskilt ofta och när de väl får så brukar jag köpa Sheba, är det okej eller borde man byta? Verkar finnas många märken jag inte ens hört talas om..? 
    RC innehåller massor med spannmål och de lever endast kvar pga sitt namn. Köp tex Eukanuba istället, fick bäst i test. Och gå inte på detta med att köpa speciell mat för långhåriga, kastrater, light och dyl. bara ett försäljningknep. Köp vanligt vuxenfoder. Mjau i tetra är en av de bästa sorterna och går att köpa i alla mataffärer. Ge katterna blötmat varje dag istället då det är betydligt bättre än alla torrfoder.
  • Perpen
    nemo1 skrev 2012-07-26 19:18:33 följande:
    RC innehåller massor med spannmål och de lever endast kvar pga sitt namn. Köp tex Eukanuba istället, fick bäst i test. Och gå inte på detta med att köpa speciell mat för långhåriga, kastrater, light och dyl. bara ett försäljningknep. Köp vanligt vuxenfoder. Mjau i tetra är en av de bästa sorterna och går att köpa i alla mataffärer. Ge katterna blötmat varje dag istället då det är betydligt bättre än alla torrfoder.
    Oj där ser man, det hade jag ingen aning om, tack för svaret, dags att byta foder då. :) Fast ang. blötfoder har jag fått höra att man mestadels ger det för att katter är dåliga på att förse sig själva med vätska men mina katter dricker vatten med jämna mellanrum hela dagarna.
  • nemo1
    Perpen skrev 2012-07-26 19:30:13 följande:
    Oj där ser man, det hade jag ingen aning om, tack för svaret, dags att byta foder då. :) Fast ang. blötfoder har jag fått höra att man mestadels ger det för att katter är dåliga på att förse sig själva med vätska men mina katter dricker vatten med jämna mellanrum hela dagarna.
    Man kan tro att katten dricker tillräckligt men en katt som äter torrfoder måste få i sig väsentliga mängder vatten. Blötmat är dels bra för att det bara innehåller kött och katter är köttätare. Många tror än idag att blötmat bara är skit men det är tvärtom. Vattnet hjälper till att spola igenom urinvägarna hela tiden då urinvägsbesvär är otroligt vanligt på katter. Katters naturliga bytesdjur, tex råttan innehåller ca:75% vatten och sedan kött, precis som blötmaten.
  • Skabetti

    Eukanuba 10kg kostar 700kr. Inget farligt pris med tanke på hur länge fodret håller. (beroende på hur många katter man har såklart) sen får man en påse gratis efter fem eller sex köpta. Jag köper det i vår lokala foderhandel, de beställer hem från lagret och leveranstiden är 1-2veckor. Kan verkligen rekommendera det! Mina katter mår superbra, och blir väldigt fina i pälsen av det!

  • lennartsdotter
    Lilia skrev 2012-07-26 11:55:36 följande:
    Till och med de som gör sin egen kattmat blandar ju i lite vegetabiler. Förövrigt skulle jag inte vilja äta bara en kokt potatis. =)
    Nej, många av oss blandar inte ner några vegetabilier i kattmaten vi gör själva. Jag har inte gjort det på flera år. Däremot har de fri tillgång till kattgräs (vilket en av dem äter, de andra inte).
  • pumptermos

    Jag är helt övertygad om att det är viktigt med högkvalitativt djurfoder. Är man snål på matkontot får man betala med vet.kostnader och mediciner. Har haft 5 schäfrar under 30 år och aldrig snålat med kvalite. Ju billigare skräpfoder ju mer måste djuren äta för att bli mätta och ju mera slagg produkter. Har nu en snart 17 årig vanlig huskatt som är innekatt, får dock gå ut i koppel eller sitta i lina i trädgården med sällskap. Har kämpat i 15 år med att förskt få honom att äta något annat än Friskies torr och hela livet utom 1:a året har han vägrat äta blötmat. Vet oxå att från 7 år bör man gå ner på light för njurarnas skull. Men då går han inte i närheten av maten, dricker vatten och kräks. Men för 2 årsen ungefär tvärtröttnade han på Friskies och jag började prova allt utan resultat. Så fick jag tipset av en djuraffär, där man räddat många katter som lessnat på maten. De rekomenderade Brit Care och Gourmand eftersom han är extremt kräsen. Har ätit det sedan dess och hör och häpna Gourmet Gold 2 burkar/dag vid 4 tillfällen. Han väger fortfarande "bara" mellan 3-3,5kg. Men han har fri tillgång på mat, jag kan inte äta åt honom. Han var på sitt första vet.besök i höstas för kliande öron och gjorde då seniorkontroll. Dom kunde inte fatta att han var så smal trots så mycket mat. Men han mår prins.

Svar på tråden Kattmat