• any19877

    tvillingflräldrar till tvillingar födda i juli 2012

    Hej! Jag har fått tvillingar den 20 juli. De kom i v 36+2 och vägde 2400 och 2800 gr. Det är mina första barn och det är svårt att veta allt om deras utveckling och vanor. Här kan vi prata om våra tvillingar och stödja varandra;) Vi bor i Stockholm så om någon ochså glr det så kan vi träffas ;)

  • Svar på tråden tvillingflräldrar till tvillingar födda i juli 2012
  • Twinpeak2012

    Nu när vi ger smakportioner är det också smidigt med babysitters. Se till att dom har bärhandtag! Det är guld värt att kunna förflytta båda två från rum till rum i sittrarna.


    Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • any19877

    Va bra;) tack för tipset! Jag ska också försöka att sätta de i babysittern, hoppas de kommer att gilla det;)

  • Twinpeak2012

    I början hade vi ihoprullade filtar på var sida om dom som stöd.


    Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • Twinpeak2012

    I början hade vi ihoprullade filtar på var sida om dom som stöd.


    Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • Hojan84

    Hej igen.
    Har varit på semester några dagar, därav sent svar.

    Mina äter Semper. De äter 6-7 mål om dagen. Mängden varierar från 100-165 ml / mål. Egentligen ska de ju bara äta 5 ggr/dag men dit har vi inte kommit ännu....de äter för lite per mål för att vara mätta så länge. Men det kommer väl. Glad Dina?

  • Fialottis

    Jag kikar också in, fick våra killar i maj! Jag gick 40 veckor, de vägde 3290 samt 3310 och föddes vaginalt.

    Any19777, jag har ibland matat de i sängen också, lägg de skavföttes och en liten kudde "i famnen" på dem som flaskstöd. Funkar också men babysitters är helt klart superbra!

  • Linakinn

    Hej! Jag kikar också in i den här tråden. Mina tvillingar, Oscar och Elin kom den 31/5 men då i v. 30+0. De var planerade till första veckan i augusti. Efter en lång tid på neo är vi sen förra måndagen äntligen hemma. Roligt, spännande och en hel del jobb! Vi har en son tidigare som precis fyllde 6. Jag tycker nätterna är det som är värst, det funkade bra i början men senaste nätterna har de nästan vaknat varannan timme. Men det verkar ju här som att det förhoppningsvis blir bättre med tiden. Kul att den här tråden fanns, hoppas man kan få lite tips här. Vi provade att dubbelmata i bilbarnstolarna idag, funkade ganska bra som nödlösning när båda är panikhungriga .

  • Carolines Secrets

    Våra tvillingpojkar föddes med planerat snitt pga sätesbjudning den 19/7. Det mesta har gått bra trots att ena opererades bara några veckor gammal (pylorusstenos).

    Tror båda har reflux då de kräks både efter maten och i sömnen och man får byta kläder flera ggr om dagen.. Inga kaskadkräkningar längre dock som det var på pojken som hade pylorusstenos. Men dessa kräkningar är också jobbiga då de stör pojkarnas sömn. De vaknar när de kräks och har svårt och somns om och börjar ibland skrika otröstligt. Låter det inte som reflux? Hur mycket och hur ofta kräks era tvillingar? Så jag har ngt att jämföra med. Våra verkar ha mjölk kvar i halsen mest hela tiden .. Man hör hur det klunkar från halsen när de hickar.

  • Anilth
    Carolines Secrets skrev 2012-09-10 23:16:25 följande:
    Våra tvillingpojkar föddes med planerat snitt pga sätesbjudning den 19/7. DetSå Hur mycket och hur ofta kräks era tvillingar? Så jag har ngt att jämföra med. Våra verkar ha mjölk kvar i halsen mest hela tiden .. Man hör hur det klunkar från halsen när de hickar.
    Har precis hittat denna tråd. Våra tvillingar föddes i v 35+0 vaginalt den 4 maj. Vi har också en treåring. Det är lite skillnad att ha två samtidigt kan man säga :)
    Apropå att de kräks: T&C kräktes så fort man inte rapade dem ordentligt efter matning, nu har det blivit bättre och det behövs inte alltid men första iaf 3-4 månaderna så var det väldigt noga. Annars kunde man vakna av att de kräktes i sängen, eller så kunde de inte somna pga luften de svalt.
    Har det blivit bättre för dig, Carolin?
    Det vore kul att ha lite tvillingkontakter. Det är ju inte riktigt lika lätt att ta sig till Öppna förskolan osv :) 
  • Twinpeak2012
    Anilth skrev 2012-10-02 22:41:16 följande:
    Har precis hittat denna tråd. Våra tvillingar föddes i v 35+0 vaginalt den 4 maj. Vi har också en treåring. Det är lite skillnad att ha två samtidigt kan man säga :)
    Apropå att de kräks: T&C kräktes så fort man inte rapade dem ordentligt efter matning, nu har det blivit bättre och det behövs inte alltid men första iaf 3-4 månaderna så var det väldigt noga. Annars kunde man vakna av att de kräktes i sängen, eller så kunde de inte somna pga luften de svalt.
    Har det blivit bättre för dig, Carolin?
    Det vore kul att ha lite tvillingkontakter. Det är ju inte riktigt lika lätt att ta sig till Öppna förskolan osv :) 

    För mig har det fungerat utmärkt att gå till öppna förskolan. Det kryllar av vuxna som hjälps åt där ju! Dels finns det kanske personal som kan vara behjälplig när det behövs, men oftast är det vi föräldrar som "hjälper" varandra, man sitter ju oftast på golvet med ungarna krypandes/gåendes omkring sig, självklart sträcker man ut en hand och hjälper ett barn som behöver det om man är den som sitter närmast, oavsett vems barnet är. Det är ju nästan avkopplande att gå på öppna förskolan då man är så många vuxna som har uppsikt över barnen.
    Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • Anilth
    Twinpeak2012 skrev 2012-10-04 09:25:40 följande:

    För mig har det fungerat utmärkt att gå till öppna förskolan. Det kryllar av vuxna som hjälps åt där ju! Dels finns det kanske personal som kan vara behjälplig när det behövs, men oftast är det vi föräldrar som "hjälper" varandra, man sitter ju oftast på golvet med ungarna krypandes/gåendes omkring sig, självklart sträcker man ut en hand och hjälper ett barn som behöver det om man är den som sitter närmast, oavsett vems barnet är. Det är ju nästan avkopplande att gå på öppna förskolan då man är så många vuxna som har uppsikt över barnen.
    Jag tycker det är ganska krångligt, kanske för att tiderna alltid timar med att kidsen vill sova :)
    Jo, de är bra i personalen, men hon har svårt att lyfta mina bäbisar för de är så tunga. Jag tycker det är lite jobbigt att be om hjälp också när folk knappt säger hej. Jag menar inte att låta negativ, tycker bara att det känns så annorlunda jämfört med första barnet. Vi får ju knappt plats på samlings-mattan ;) Jag får väl försöka igen helt enkelt.
  • sayonara
    Anilth skrev 2012-10-02 22:41:16 följande:
    Har precis hittat denna tråd. Våra tvillingar föddes i v 35+0 vaginalt den 4 maj. Vi har också en treåring. Det är lite skillnad att ha två samtidigt kan man säga :)
    Apropå att de kräks: T&C kräktes så fort man inte rapade dem ordentligt efter matning, nu har det blivit bättre och det behövs inte alltid men första iaf 3-4 månaderna så var det väldigt noga. Annars kunde man vakna av att de kräktes i sängen, eller så kunde de inte somna pga luften de svalt.
    Har det blivit bättre för dig, Carolin?
    Det vore kul att ha lite tvillingkontakter. Det är ju inte riktigt lika lätt att ta sig till Öppna förskolan osv :) 
    Nu blir jag nyfiken! Jag väntar själv tvillingar och vår dotter kommer att vara tre och ett halvt år när de föds - hur har det fungerat  för er? Har er treåring accepterat och tyckt det är roligt, eller protesterat för att han/hon inte får lika mycket uppmärksamhet som tidigare?
  • Anilth
    sayonara skrev 2012-11-07 21:01:18 följande:
    Nu blir jag nyfiken! Jag väntar själv tvillingar och vår dotter kommer att vara tre och ett halvt år när de föds - hur har det fungerat  för er? Har er treåring accepterat och tyckt det är roligt, eller protesterat för att han/hon inte får lika mycket uppmärksamhet som tidigare?
    Vad kul! Grattis!
    Det har gått bra för oss! Vi engagerade vår 3-åring mycket under graviditeten genom att prata mycket om vad en bäbis är men också genom att han fick "ge" sin gamla spjälsäng till sina småsyskon. Vi pratade om att E skulle bli storebror och om hur han kunde hjälpa oss att byta blöja och mata osv. Han är jättestolt och hjälpsam, kommer och läser saga när de gråter och mina armar inte räcker till.
    Men sedan är han ju i den härliga trotsåldern så nog är det tufft också. Man får ett sjuhelvetes tålamod ;)
    Det jag tyckte och fortfarande tycker är jobbigt är att försöka att inte ha dåligt samvete för att han kommer lite i skymundan. Och jag måste fortsätta kämpa för att förstå att han faktiskt bara är tre. Jag förväntar mig att han ska klara mer själv men han behöver ju också pussar och gos och ibland ömhet genom att jag tar på honom jackan.
    När är beräknad kläckning för er? Går graviditeten bra? 
  • sayonara
    Anilth skrev 2012-11-12 09:47:19 följande:
    Vad kul! Grattis!
    Det har gått bra för oss! Vi engagerade vår 3-åring mycket under graviditeten genom att prata mycket om vad en bäbis är men också genom att han fick "ge" sin gamla spjälsäng till sina småsyskon. Vi pratade om att E skulle bli storebror och om hur han kunde hjälpa oss att byta blöja och mata osv. Han är jättestolt och hjälpsam, kommer och läser saga när de gråter och mina armar inte räcker till.
    Men sedan är han ju i den härliga trotsåldern så nog är det tufft också. Man får ett sjuhelvetes tålamod ;)
    Det jag tyckte och fortfarande tycker är jobbigt är att försöka att inte ha dåligt samvete för att han kommer lite i skymundan. Och jag måste fortsätta kämpa för att förstå att han faktiskt bara är tre. Jag förväntar mig att han ska klara mer själv men han behöver ju också pussar och gos och ibland ömhet genom att jag tar på honom jackan.
    När är beräknad kläckning för er? Går graviditeten bra? 
    Så gulligt av din son! Jag tror att det är bästa sättet att hantera det äldre barnet när småsyskon kommer, för att få syskonet att känna sig delaktigt. Hur många timmar har ni på förskola (har ni alls?). Det känns väldigt viktigt att vår tjej får gå kvar, så att det är något som faktiskt är precis som vanligt när tvillingarna kommer.

    I slutet av mars ska det vara dags för oss, om de nu är kvar så länge. Vi fick reda på att det är tvillingar vid ultraljudet i vecka 19 och fick en smärre chock, även om vi inte var så förvånade - magen har växt mycket snabbare än under första graviditeten. I övrigt mår jag oförskämt bra, lätt foglossning har börjat komma och jag knaprar järntabletter.

    Jag upplever redan nu samma sak som du med att vi förväntar oss mycket av vår tjej - hon är väldigt verbal, och dessutom lång, så det är lätt att tro att hon faktiskt är äldre än hon är (de flesta gissar på fyra, men hon är ju bara tre). Det är verkligen något som man måste tänka på!


  • Anilth
    sayonara skrev 2012-11-14 21:18:46 följande:
    Så gulligt av din son! Jag tror att det är bästa sättet att hantera det äldre barnet när småsyskon kommer, för att få syskonet att känna sig delaktigt. Hur många timmar har ni på förskola (har ni alls?). Det känns väldigt viktigt att vår tjej får gå kvar, så att det är något som faktiskt är precis som vanligt när tvillingarna kommer.

    I slutet av mars ska det vara dags för oss, om de nu är kvar så länge. Vi fick reda på att det är tvillingar vid ultraljudet i vecka 19 och fick en smärre chock, även om vi inte var så förvånade - magen har växt mycket snabbare än under första graviditeten. I övrigt mår jag oförskämt bra, lätt foglossning har börjat komma och jag knaprar järntabletter.

    Jag upplever redan nu samma sak som du med att vi förväntar oss mycket av vår tjej - hon är väldigt verbal, och dessutom lång, så det är lätt att tro att hon faktiskt är äldre än hon är (de flesta gissar på fyra, men hon är ju bara tre). Det är verkligen något som man måste tänka på!


    Vi får ha honom 25 timmar per vecka men när han är hos oss (han har en annan pappa än twinsen) så är han för det mesta hemma. Våra tvillingar kom i maj och min man och jag var hemma hela sommaren så då fick han vara det också. Det är skönt både för oss och för honom att han får vara bara han varannan vecka, och vi får vila ut lite. Man måste ha mycket mer rutin när han är här.
    Men i början kan det vara bra att er dotter får vara på dagis iaf, ni har fullt upp och hon behöver inte bli åsidosatt.
    Vad skönt att det går bra! Jag blev också chockad. Blandad panik och glädje första 15 veckorna drygt. Sen så blev det tungt så snabbt. De där hundra dagarna av härlig graviditet som man ska ha i mitten hoppades över den här gången ;)
    Sen kom de ju v 35+0 av sig själva. Man får väl inte plats med hur mycket bäbis som helst i magen. Men enäggisar kan komma ytterligare lite tidigt också, mina hade ju gemensam moderkaka.
    Vet du om det är en- eller tvåäggs? 
  • sayonara
    Anilth skrev 2012-11-14 21:44:35 följande:
    Vi får ha honom 25 timmar per vecka men när han är hos oss (han har en annan pappa än twinsen) så är han för det mesta hemma. Våra tvillingar kom i maj och min man och jag var hemma hela sommaren så då fick han vara det också. Det är skönt både för oss och för honom att han får vara bara han varannan vecka, och vi får vila ut lite. Man måste ha mycket mer rutin när han är här.
    Men i början kan det vara bra att er dotter får vara på dagis iaf, ni har fullt upp och hon behöver inte bli åsidosatt.
    Vad skönt att det går bra! Jag blev också chockad. Blandad panik och glädje första 15 veckorna drygt. Sen så blev det tungt så snabbt. De där hundra dagarna av härlig graviditet som man ska ha i mitten hoppades över den här gången ;)
    Sen kom de ju v 35+0 av sig själva. Man får väl inte plats med hur mycket bäbis som helst i magen. Men enäggisar kan komma ytterligare lite tidigt också, mina hade ju gemensam moderkaka.
    Vet du om det är en- eller tvåäggs? 
    Troligen enäggs. Det känns så konstigt att jag förmodligen kommer att må ganska mycket sämre om bara några veckor, och att de till och med kan komma om mellan fem och tio veckor! Jag har gått 20 fulla veckor och lite till nu. Halva graviditeten borde ju vara kvar.
Svar på tråden tvillingflräldrar till tvillingar födda i juli 2012