• Anonym

    Tatuerade förksollärare - ja/nej?

    Jag själv är en blivande blivande förskollärare och har tre tatueringar nu, varav en är en symbol och de andra två texter, varav den ena är med japanska körsbärsblommor. Jag tycker om texter, blommor, färger och figurer i tatueringsväg och tänker absolut inte sluta tatuera mig (har funderat på att göra disneyfigurer/toy story-figur/katt/hund härnäst). MEN kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden som utbildad fsk-lärare, att få ett jobb? Det är ju inte precis så att jag har tatuerat in döskallar, djävulen, skrivit "suck my dick" eller så på kroppen.

    Min fråga till er är; vad tycker NI om utbildade förskollärare som bär några synliga tatueringar?
    Är det verkligen så illa eller tycker ni att det är helt okej?

    Det retar mig att man ska behöva bli dömd för att man tycker om att tatuera sig, bär annorlunda kläder eller kanske har annorlunda intressen. Det har väl egentligen inte så mycket med att göra hurdan man är?
    Bara för att jag tatuerar mig betyder inte det att jag tar droger, är en idiot och lite annat.      
         

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 23:37
    I rubriken ska det stå "FÖRSKOLLÄRARE" och inte "Förksollärare".... för hastig på tangenterna där :)

  • Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-16 01:46:46 följande:
    Känner inte till någon förskollärare, men väl www.newsmill.se/artikel/2011/04/14/barockt-at...  som är pappa till mina barns skolkamrat.
    En av eleverna ytterst uppskattad lärare .

    Lycka till! Barnen är många ggr vettigare än vuxna tyvärr..
    Nu reagerar jag spontant!! Först tyckte jag det stod "läkare" och tänkte NEJ ALDRIG JAG GÅR TILL HONOM. men så ser jag att det står "lärare" och då känns det helt OK ! (min reaktion alltså inte viktig men lite intressant?)
  • Insatt

    Med tanke på hur otroligt ovanlig jag som inte har en enda tatuering på mig verkar vara så har vi inte råd att vara kräsna angående förskollärare och tatueringar! Det är svårt nog spm det är att rekrytera behörig personal. Om föräldrar har nått problem med det kan de ju ordna sin barnomsorg själva och slippa ta del av denna tjänst som samhället tillhandaller. Det är helt ok för mig. /barn- och skolpolitiker

  • Anonym
    Insatt skrev 2012-08-16 07:45:19 följande:
    Med tanke på hur otroligt ovanlig jag som inte har en enda tatuering på mig verkar vara så har vi inte råd att vara kräsna angående förskollärare och tatueringar! Det är svårt nog spm det är att rekrytera behörig personal. Om föräldrar har nått problem med det kan de ju ordna sin barnomsorg själva och slippa ta del av denna tjänst som samhället tillhandaller. Det är helt ok för mig. /barn- och skolpolitiker
    Ja du har helt rätt. Om man INTE har en tatuering och är i arbetsför ålder så är man ju nästan "udda"!!
  • Anonym (Va)

    Om någon skulle anmärka på att en förskolepersonal har en eller flera tarueringar så bör de föräldrarna ha kvar ungen hemma förevigt.

  • kiwibear

    Så länge det inte är något helt opassande/stötande man har tatuerat, som hatsymboler etc, så ser jag inget problem alls i att en förskollärare skulle ha tatueringar. :)

  • ventilera mera

    Skulle inte reagera nämnvärt på det... mina barn har precis fått ett tillskott bland personalen på sin förskola, hon har både piercing och tatueringar. Jättegullig tjej som blivit handplockad direkt från utbildningen för att hon blivit rekommenderad av både lärare och handledare på sina praktikplatser.

  • Lucy Cat

    Jag förstår inte ens hur en sådan här fråga kan komma på tal? Vad är skillnaden? Tatuerad - otatuerad.
    Svart - vit. Tjej - kille. 

    Huvva, tänk om förskolläraren är en mörkhyad man med armarna täckta av tatueringar, spring fort! 


    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Petrellie

    Jag tycker att en av de viktigaste uppgifterna mina barns förskola har är att erbjuda dem mångfald. Bland barn, personal, mat, inlärningsprocesser, material, lek. Att erbjuda dem sådant som vi inte gör. Att visa ett tvärsnitt av vårt samhälle. Så nej, jag skulle verkligen inte har några problem med en tatuerad förskollärare.

    Nu är det inte så att jag tycker att tatueringar är så förskräckligt exotiskt, och inte de heller eftersom storebror och storkusinen ser ut som smärre klotterplan, så just den frågan är en non-issue för mig och jag hade inte ens reflekterat gissar jag. Om det inte var väldigt fula tatueringar som störde mitt känsliga estetiska sinne. :)

Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?