• Anonym

    Varför hatar alla stockholmare så mycket?

    Anonym (asalal) skrev 2012-08-23 17:32:20 följande:

    De enda gångerna som jag träffar Stockholmare är när deras fotbollsklubbar kommer på besök och deras "supporters" kommer och visar upp sig och beteer sig som underutvecklade primater.

    Träffar vid andra tillfällen Skånska och Göteborgska supportrar också och dessa kan ibland vara otrevliga men agerar åtminståne mänskligt. Faktum är att de otrevligaste och mest aggresiva primaterna kommer från Stockholm.

    Läs dagens sportsidor om AIK och deras apors nattliga påhitt mot CSKA Moskva så kan man förstå varför ingen gillar Stockholmare.
           


    Vissa av Göteborgsfansen beter sig jävligt illa precis som VISSa AIK.ARE beter sig illa.Dra inte alla över samma kam.Skit finns inom alla lag och i alla städer.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-21 19:56:38 följande:
    Jag kommer från Stockholm, och var man än åker i landet blir man hatad för att man är stockholmare. Jag tycker själv inte illa om skåningar eller göteborgare osv.
    Vad grundar sig detta småstadskomplex i? Känner de sig utanför, att de inte är en del utav Sverige? Har märkt att på nyheterna osv är det nästan alltid Stockholm som det händer något i. Är det därför vi är hatade?
     
    Min bror från Stockholm flyttade till en by några mil från Umeå och när han skulle handla i den lokala matbutiken visade sig att det var en person före i kön. Trots detta tog det honom 20minuter att komma därifrån för kassörskan hade mycket att prata om med tanten i kön.

    Du kan tänka dig hur frustrationen växte i Stockholms människan som är van vid att stressa.

    Kanske någonting omvänt från småstadsfolket. Frustration, obehag för att världarna både vad gäller sättet att prata och tempot är så olikt      
  • Anonym

    Jag hatar inte stockholmare, jag gifte mig med en, det bästa jag nånsin gjort.
    För övrigt hatar jag inte norrlänningar, skåningar, sörmlänningar, öbor, uppsalabor, närkesbor, etc, etc.....
    Jag hatar inte ursprung eller vistelseorter, hatar jag så hatar jag individer.

    Allt annat vore ju barockt.     

  • Anonym

    Skåne till danmark *klapp klapp* vi skänker skåne till Danmart!!! Stockholm ~<3~

  • Anonym
    Parcae skrev 2012-08-24 09:25:22 följande:
    Är det inte mest i yngre år man håller på så där? När man växer upp inser man väl att det inte går att döma en människa beroende var den kommer ifrån? Eller går verkligen vuxna människor på myterna kring hur folk från olika städer är? :-O
    Jodå, du har alldeles rätt, det är när man är ung eller när man vill ha enkla svar och indelningar av människor.
    Det blir ju så mycket enklare när man inte behöver ta hänsyn till annat än schabloner.
    Det är så all rasism börjar.    
  • Anonym
    gbgumman skrev 2012-08-25 08:07:47 följande:
    Min svärmor 60+ är rätt bra på att trycka ner mig och mitt ursprung. ( kommer från Stockholm) hon är från Göteborg. Härmar min dialekt och hånar mig när jag inte skrattar åt Kolle och Ada historier. Tycker jag är en idiot som inte förstår. Om det någon gång händer att någon Stockholms bekräftar hennes fördomar om oss så är det mitt fel. :-/

    Sedan undrar hon varför vi inte vill bo i Göteborg. Min man som är uppvuxen i Göteborg börjar smått tycka illa om göteborgare på grund av hur de uppför sig mot mig. Fast det är inte så smart av han de är ju individer de med. Men han känner sig sårad.

    Du ger ett utmärkt exempel på varför generaliseringar är så olyckliga.
    Det finns inga människor som passar in i stereotyper, stereotyper använder vi när vi av nån anledning inte vill se hela människor.
    Det borde din svärmor klara av att avhålla sig ifrån kan jag tycka, men hon kanske inte är så stark att hon klarar det.
    Av nån anledning verkar hon ju ha ett behov av att trycka ner dig, kanske för att hon känner sig underlägsen.
    Så trist det är med såna människor.

    Jag hade undvikit henne så mycket det bara går.
    Du har mina sympatier.         
  • Anonym
    Locura skrev 2012-08-21 20:01:08 följande:
    Jag tycker inte om stockholmare... Snobbiga och arroganta människor.

    Är en stolt malmöbo
    Locura skrev 2012-08-21 20:18:45 följande:
    Skåningar är allt annat än snobbiga och dryga. De flesta av oss är jordnära, vänliga och vi ser varandra som människor.

    Det är mångkulturellt här och det accepterar vi. Jag har aldrig känt mig dömd pga min klädstil eller bakrund.

    I stockholm handlar allting om status, kläder, pengar osv. Ytliga, pantade människor.
    Locura skrev 2012-08-23 10:41:55 följande:

    Hahahahahha. Tillåt mig att skratta!! Jag sa inte att stockholm inte är mångkulturellt. Jag sa att vi i malmö accepterar det. Jag sitter inte bakom min lilla dator, jag sitter bakom min iphone Stockholmare är snobbiga, så är det bara. Jag försöker vara "open minded" och ge alla en chans. Men tyvärr har alla stockholmare jag träffat varit snobbiga och arroganta. Kommer att tänka så tills någon visar mig motsatsen. Och inte bakom sina små datorer. PUSS av en stolt malmötjej
    Vem är det som är dömande om inte du? 


  • Anonym
    gbgumman skrev 2012-08-25 22:24:00 följande:
    Måste säga att det aldrig aldrig skulle falla mig in att härma någon. Innan jag träffa min man så var Göteborg och dess innevånare bara folk som bodde i en annan stad. Det är först nu när de kränker mig som jag börjat tänka på de fördomar som tydligen finns. Skulle aldrig flytta dit. Utsätter inte mig för att bli trampad på. Innan jag förstod hur illa det kan vara så tänkte jag att flytta hade varit mysigt.
    Men du, jag förstår att du är sårad och känner dig orättvist behandlad.
    Men nu gör ju du likadant själv.

    Klumpar ihop i en grupp. 
    Det är inte göteborg som gjort dig illa, det är individer från göteborg, det finns puckon där, men det gör det överallt.
    Sänk dig inte till deras nivå.

    Jag är bördig från Närke.
    Uppvuxen i Stockholm.
    Bott i Norrland i många år.
    Bott i London.
    Bor nu i Sörmland.
    Är gift med en kvinna från Stockholm.
    Några av mina närmsta vänner kommer från Göteborg.

    Människor är individer, inte sitt ursprung eller sin bostadsort.                
  • Anonym
    Locura skrev 2012-08-21 20:18:45 följande:
    Skåningar är allt annat än snobbiga och dryga. De flesta av oss är jordnära, vänliga och vi ser varandra som människor.

    Det är mångkulturellt här och det accepterar vi. Jag har aldrig känt mig dömd pga min klädstil eller bakrund.

    I stockholm handlar allting om status, kläder, pengar osv. Ytliga, pantade människor.

    Gud vad du är roligt motsägelsefull i ena inlägget dömer du ut alla människor pga deras födelseort och sedan skriver du i stort sett att alla människor är lika mycker värda och att man inte ska döma människor pga något ytligt såsom vart ifrån de kommer.

    Ser du inte det här själv?
    Byt ut stockholma mot somalier, muslimer, tunisier, kineser, blondiner etc...
  • Anonym
    Landqvist skrev 2012-08-26 20:08:27 följande:
    Jag är ursprungligen från Täby, en förort till Sthlm men har bott många år i Skåne. Min familj flyttade till en liten by där. Jag kan inte säga att människor var trevligare och snällare där. Framförallt var de väldigt mycket mer fördomsfulla. De pågick hela tiden skitsnack bakom ryggen på varandra och ryktespridning. Nu bor jag på Södermalm i Sthlm och det är det trevligaste ställe jag bott på. Här kan alla vara som de vill. Man tittar inte snett på någon för att personen inte valt att klä sig som Svenssons gör tex. När man är ut på en bar är det lätt att börja prata med nya människor. Folk är mer öppna för att knyta nya bekantskaper här.
    Visst är det fint och öppet här! Jag tror dock vi har det väldigt, väldigt bra och lever lite skyddat pga det. Barnen är fria att klä sig som de vill och agera efter person och inte könsnormer osv. Underbart att bo här!
  • Anonym
    Karinso skrev 2012-08-27 23:46:23 följande:
    Kände att jag måste flika in med ett inlägg så här på kvällskvisten. Bakgrund: 19 år i Göteborg (född och uppvuxen) och nu bosatt i den kungliga hufvudstaden sedan 7 år tillbaka. Älskade Stockholm från första stund. Är en storstadsmänniska in i ryggmärgen så den s.k. "stressen" många utifrån upplever tycker jag snarare ingår i pulsen som sådan. Dryg dialekt? Tja, enligt min mening handlar det snarare om tycke och smak. Personligen är jag inte alls ett fan av den, i mitt tycke, klämkäcka dialekten som talas i Göteborg, men här skiljer väl sig enskilda röster åt mer än dialekter i sig. Och ja, det ÄR stor skillnad på dialekter inom Stockholm. Med det inte sagt att man kan uppfattas som dryg ändå, men söderslang (gärna som den låter i himla bandupptagningar) skiljer sig ju markant från dagens t.ex. bloggbrudar och Stureplansanhängare, och den senare bilden av stockholmsdialekt är i alla fall ingenting jag själv går igång på. Redan från dag 1 drömde jag om att prata stockholmska, åt söderslang-hållet men inte fullt lika utpräglat. Jag var AIK:are, trivdes bättre i huvudstaden och kunde lättare identifiera mig med mentaliteten här uppe, och tre år efter min flytt talade jag som en infödd. Märkte snart att det finns ord i göteborgskan som heller inte uttalas korrekt (angående diskussionen om ä som blir e), ex. ordet "lakrits" som på göteborgska uttalas "lackrits", vilket i mina öron numer låter fruktansvärt och bara jättebrötigt. Är nog vad många uppfattar som en dryg 08:a av den inflytade varianten; inte dryg som i otrevlig men dryg som i betydelsen bortskämd. I svenska mått mätt finns nämligen det mesta jag någonsin kommer att behöva vad gäller t.ex. kultur och dess utbud i Stockholm. Göteborg är ljusår efter, trots nummer två i storleksordning. Vill också hålla med i påståendet om att göteborgares generella inställning till stockholmare är hemsk... Vad malmöiter anser vet jag inte, eftersom jag aldrig har varit där.
    Vad bra att du inte kommer att flytta tillbaka! Hur kan man racka ner på en stad som man har bott i 19 år av sitt liv?

    *Patetic*
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-21 19:56:38 följande:
    Jag kommer från Stockholm, och var man än åker i landet blir man hatad för att man är stockholmare. Jag tycker själv inte illa om skåningar eller göteborgare osv.
    Vad grundar sig detta småstadskomplex i? Känner de sig utanför, att de inte är en del utav Sverige? Har märkt att på nyheterna osv är det nästan alltid Stockholm som det händer något i. Är det därför vi är hatade?
     

    Vet ej väl
  • Anonym
    Landqvist skrev 2012-08-26 20:08:27 följande:
    Jag är ursprungligen från Täby, en förort till Sthlm men har bott många år i Skåne. Min familj flyttade till en liten by där. Jag kan inte säga att människor var trevligare och snällare där. Framförallt var de väldigt mycket mer fördomsfulla. De pågick hela tiden skitsnack bakom ryggen på varandra och ryktespridning. Nu bor jag på Södermalm i Sthlm och det är det trevligaste ställe jag bott på. Här kan alla vara som de vill. Man tittar inte snett på någon för att personen inte valt att klä sig som Svenssons gör tex. När man är ut på en bar är det lätt att börja prata med nya människor. Folk är mer öppna för att knyta nya bekantskaper här.
    Vem säger att man måste titta snett på ngn som klär sig annorlunda?

    I min stad så syns det inte vilka som är mångmiljonärer, man skyltar inte med att man är rik.
    Man kan gå klädd i flanellskjorta jeans keps. Eller mysbyxor och foppatofflor.

    Och de som man tror är rika kan köra dyra bilar, men ha stora lån på banken.

    Man kan inte dömma andra efter hur de ser ut, utan hur de är.
    Och då man ser i tråd efter tråd här på FL hur man gör alla orter som ligger utanför storstadsregionen så blir det ju automatiskt så att man tycker att VISSA är dryga.

    Sen ang det med att knyta kontakter, ja det kan jag hålla med om att det kan vara svårare iallafall på mindre orter, Man funderar ju givetvis på varför de har flyttat hit, utan jobb många gånger. Vad flyr dom ifrån? Och alla gånger har man haft rätt, kronofogden osv i bakfickan, Ingen vilja att jobba. Osv.
    Nu har jag inga fördommar mot de som är skuldsatta, vem som helst kan bli det. 
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-03 09:36:35 följande:

    Jag tror det grundar sig i den gyllene regeln att det man sparkar uppåt (om vi utgår från att Stockholmare i allmänhet skulle tillhöra en mer priviligerad grupp).

    Tråkigt att ni känner er personligt attackerade. 


    08:orna lär känna sig jätteattackerade när någon drar upp en över 10 år gammal tråd för att provocera
  • Anonym
    Anonym skrev 2023-12-03 09:45:35 följande:
    08:orna lär känna sig jätteattackerade när någon drar upp en över 10 år gammal tråd för att provocera
    så skrev jag fel epitet men du förstår principen även om du inte bryr dig
Svar på tråden Varför hatar alla stockholmare så mycket?