• DesJoh

    Dottern fick en second hand nalle på barnkalaset.

    VEM saknar hyfs & VEM ska skämmas? VEM har gjort bort sig?  Det är DU, TS........INTE den "snikna" mamman.

  • DesJoh
    Anonym (Besviken mamma) skrev 2012-09-03 15:12:05 följande:

    Det är gesten som är problemet, man gör bara inte så! Inte i villaområdet jag bor på. Mamman skulle tänkt lite på sitt anseende. Jag är en vettig person som inte är sniken och går på myrornas för att hitta en gammal sliten nalle som varit gud vet var.

    Är du en överklassdam från Lidiongö, Djursholm eller Östermalm?  Välkommen till oss vanliga dödliga människor!!
  • DesJoh
    sextiotalist skrev 2012-09-03 15:14:43 följande:
    Aha, där kom sanningen fram, är det möjligt att du bor i ett sk nyrikt område? Där sådant är viktigt. Då kan jag tipsa om att (som har en massa gammelrika i vänkretsen) i gammelrika kretsar så skulle man aldrig kommentera något sådant.
    Däremot är det ett klart nyrikt beteende att koppla ihop anseende med status och värdet på presenter. 
    Jag säger detsamma.......min svärfar & hans bror har "en del pengar i madrassen" men de bor i "vanliga svenssonvillakvarter" & beter sig som  "vanliga svensson".

    Svärfar fyller 70 om drygt 2 månader..........han har sagt att han INTE vill ha ngn present - det räcker med att vi kommer dit och fikar. 
  • DesJoh
    DesJoh skrev 2012-09-03 15:15:32 följande:

    Är du en överklassdam från Lidiongö, Djursholm eller Östermalm?  Välkommen till oss vanliga dödliga människor!!

    Kan inte stava heller = Lidiongö ska vara Lidingö..........jag får väl skylla på att jag inte bor i ngt fint villaområde.....Tungan ute
  • DesJoh
    nicke nyfiken76 skrev 2012-09-03 15:22:17 följande:
    Dessutom går väl nallen att tvätta om du nu är rädd att det varit med om nåt äckligt. Släng in den i tvättmaskinen! 
  • DesJoh
    sextiotalist skrev 2012-09-03 15:23:52 följande:

    Nja, jag vet inte, har många vänner från både Djursholm och Lidingö, de resonerar inte så. Jag har en väninna, som är stenrik och älskar att shoppa second hand

    Jag skrev det med lite ironi........Tungan ute
  • DesJoh
    Anonym (Men ursäkta??) skrev 2012-09-03 15:24:04 följande:
    Alltså hallå TS.

    Det finns olika klasskillnader i vårat samhälle. Är du en sådan som räknar julklapparna ditt barn får på julafton också?

    Nu är det inte säkert att den här familjen, som nu köpte en present på second hand, hade möjlighet att lägga massor av pengar på present, men ändå ansåg att deras barn, liksom andra barn, skulle få gå på kalaset?
    Jag hade förstått dig, om de kommit helt tomhänta utan present, men nu gjorde dem sitt bästa och jag kan inte tänka mig att de köpte presenten, bara för att de inte ville lägga mer pengar på en present.

    Men om du nu irriterar dig så mycket på detta, ta då för guds skull upp det med mamman på ett vuxet och moget sätt!
    Och du behöver ju faktiskt inte bjuda detta barn nästa gång, om du nu irriterar dig så mycket på det här?

    Eller så ser du allt på ett vuxet och uppfostrat sätt genom att hålla god min, det är väl inte svårare än att lägga undan detta gosedjur, då behöver varken du eller någon annan se det längre.

    Tvi över sådana som dig!

    Håller med..........vi har en bekantfamilj vars ena dotter går i samma skola som våra 2 barn.

    Våra 2 barn är 9 (flicka) & 12 (pojke) år och den flickan är 11 år.

    Vi bjuder flickan på varje kalas som våra barn har men de tackar alltid nej......vår dotter frågade flickan en ggn i skolan varför hon aldrig kommer på kalas och till svar fick hon att de har inte råd att köpa presenter + de har inte råd att köpa fina kläder som man kan ha på kalas (bröllop, fest, mm mm).

    Jag sa till mamman, ord inlindade i bomull, att hos oss behövs INTE de finaste kläderna eller presenter - är bara kul om de kommer.
    Mamman sa att det var så pinsamt att de inte har "finkläder" & att de inte har råd med presenter.     
  • DesJoh
    Anonym skrev 2012-09-03 15:25:00 följande:
    HAhah det heter faktiskt LLLiiiiiiiidingö om du frågar min farmor och farfar:P

    Cool
  • DesJoh
    Anonym skrev 2012-09-03 15:38:38 följande:

    Fy fasiken vad sorgligt :( !
    Det där sätter fingret på hur hemskt samhället har blivit med utseende och prylfixering...och hur gemenskapen liksom blir en parentes.. Gemenskapen som borde vara viktigast. Usch vad hemskt, och stackars hennes barn :( 

    Precis...............vi bryr oss INTE vad folk har för kläder på sig, huvudsaken är väl att man har kläder på sigGlad

    Presenter som är kul för bara en stund och sedan läggs undan i källarförrådet behöver man inte heller - att ha kul på ett kalas är viktigareGlad

    Denna flicka brukar ofta fråga våra barn om hon får följa med dom hem efter skolan för hon tycker att deras "lilla mamms" gör så goda mellanmål åt dom....................
    När hon är här brukar hon fråga om hon får duscha - hemma får hon höra att det är så dyrt med schampo & tvål så hon duschar hemma bara 1 ggn/vecka.....och så i skolan efter gympan.
    Samma kläder kan hon ha typ 4 - 5 dagar bara för att det är så dyrt med tvättmedel.....       
  • DesJoh
    Anonym (håller med) skrev 2012-09-03 18:47:00 följande:
    Kan väl inte va såååå fattigt att det inte finns pengar till en målarbok,ett paket tushpennor eller några klistermärken osv?!!

    Jo, det finns folk som har såååååå dålig ekonomi!!!!!!
  • DesJoh
    Anonym (håller med) skrev 2012-09-03 18:54:53 följande:
    Verkar lite otroligt.... 20 - 30 kr tror jag inte har nån betydelse för ekonomin, då får man väl äta makaroner 1 dag extra dåSolig
    I din lilla rosa fluffvärld är det kanske otroligt...........men i den riktiga världen är det så att det finns många som har det väldigt knapert.
  • DesJoh
    Anonym (Besviken mamma) skrev 2012-09-03 18:56:26 följande:
    Hej! Vad aktiva ni varit och jag är så glad att det finns fler som förstår att detta inte är ett beteende som är okej. Det finns så många alternativ för den här mamman. Angående hennes ekonomi så hade hon relativt exklusiva kläder så pengar verkade hon ha

    Hur väl känner ni varann?  Även om jag hade varit rik så hade jag INTE velat "kasta ut" mycket pengar på ett barn vars föräldrar jag knappt vet vilka de är.........nån som man bara hejar på när man möts i dörren på dagis.
  • DesJoh
    Anonym (Besviken mamma) skrev 2012-09-03 19:08:30 följande:

    Inget att skämmas för? Dina "inne" grejer var stora på 70 talet och mitten på 90-talet. Det låter precis som att somliga fortfarande lever kvar där. Nej! Presenten kunde i alla fall varit i nyskick på grund av att det just var en nale! Jag är inte ensam att tycka så.
    Var bor du, TS?  Solsidan?
  • DesJoh
    Anonym (håller med) skrev 2012-09-03 19:11:15 följande:
    Har väl oxå haft tider när man haft mindre pengar över, men som sagt då får man spara in på nått annat. Skulle aldrig komma på nåns kalas vuxen eller barn utan att ha k ö p t  en present, och som i detta fallet verkade ju inte familjen ha ont om pengar, det var bara ren lat/snålhet allmänt sniken helt enkelt.

    Men om det finns folk som INTE KAN snåla in ännu mer än vad de har snålat in?!
  • DesJoh
    Anonym skrev 2012-09-03 19:13:14 följande:

    Nä man har 15 kr

    ??????
  • DesJoh
    Anonym (Besviken mamma) skrev 2012-09-03 19:16:44 följande:

    Säg något om sakfrågan istället för att prata om var folk kommer ifrån, det är totalt ointressant.

    Det hör till sakfrågan..........om du bor på ett ställe där det är vanligt att folk är patetiska och orkar hålla på att gnälla över vad andra ger i present.

    Vad ger du själv i present till ditt barns dagiskompisar? Guldsmycken? 
  • DesJoh
    Anonym (håller med) skrev 2012-09-03 19:19:29 följande:
    Kan man inte undvara nån 10a o har det s snålt så borde man nog se över sin jobb o boendesituation?! Finns alltid mer saker o snåla in på. eller får man helt enkelt låååna en 20a av nån?
    Och du VET hur andra människors ekonomi är?

    TS, vad tycker din dotter om nallen?  Jag vill veta dotterns personliga åsikt, INTE din!!     
  • DesJoh
    Dezzie skrev 2012-09-03 19:20:24 följande:
    Vet ni vad...ytterligare en tråd där ALLA som inte tycker som Ts ignoreras. Så vi vettiga, gladlynta föräldrar som förstår att inte alla KAN avvara 30 :- och därmed får inte deras barn gå på kalas, vi kan lämna tråden. Jag tänker faktiskt göra så på min dotters kalas, att jag kommer skriva INGA presenter på inbjudan, så alla barn kan komma

    Precis vad jag försöker förklara för anonym håller med +  en annan anonym = ALLA KAN INTE avvara en liten summa pengar.
  • DesJoh
    Anonym skrev 2012-09-03 19:56:26 följande:

    Eftersom du själv skrev i det villaområde jag bor verkar du tycka att det har betydelse vart man bor.

    Precis, det var det jag tänkte på..........
Svar på tråden Dottern fick en second hand nalle på barnkalaset.