• Anonym

    Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

    SandraP81 skrev 2012-10-04 11:33:33 följande:
    Det kanske är för att de vill sälja sina produkter? Att du ska be dom om tips mot tunt hår/slitet hår osv o så får de merförsälja dyra hårprodukter...
  • Anonym

    ja det känner jag verkligen igen! så säger de alltid till mig också. Det är säkert för att de vill man ska gå och klippa sig oftare( att de säger att det är slitet) jag får av andra beröm för mitt tjocka långa hår. Går aldrig till samma frisör två ggr heller, för jag har aldrig blivt helt nöjd. Sen är de ju så dyra! vilken timlön de har!

  • Anonym

    Säg "Ursäkta, men jag är inte här för att få en bedömning av min hårkvalitet, utan för att få håret klippt. Undrar jag något så frågar jag." Det kan du säga redan när du sätter dig i stolen. "Jag har tidigare varit med om att... men du undviker förstås att ställa sådan tokiga frågor, eller hur?"

  • Anonym

    Fast, en hel del av det som de säger kan ju vara bra för dig att veta. Om ditt hår är torrt, med det schampoo och balsam du använder nu, så kanske du behöver byta. Och kan då leta efter något annat. Är topparna väldigt slitna så kanske du behöver gå till frisören oftare, eller skydda ditt hår bättre vid styling. Att ditt hår är tunt är ju bra att veta när du väljer schampoo och stylingprodukter. Du tolkar det som kritik, men det behöver det ju inte vara. Jag kan förstå att det inte känns så roligt, jag gick själv inte tillbaka till en frisör som förvånat sa att "men du har ju alldeles spikrakt hår!". Men jag tycker faktiskt att de flesta frisörer har varit väldigt smidiga när de pratar om ens hår... Men nästa gång du hittat en ny frisör får du väl förekomma den - jag vet att jag har tunt, torrt hår med väldigt slitna toppar så det behöver du inte tala om för mig, jag tycker det är så jobbigt att höra det och känner mig kritiserad. Men kanske kan du fråga om stylingtips, eller sätt att förebygga kluvna hårtoppar och torrt hår o.s.v. Du får säkert produkttips då, men det betyder ju inte att du måste köpa. Det går ju att säga "tack, jag funderar på det och återkommer".

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 11:35:35 följande:
    ja det känner jag verkligen igen! så säger de alltid till mig också. Det är säkert för att de vill man ska gå och klippa sig oftare( att de säger att det är slitet) jag får av andra beröm för mitt tjocka långa hår. Går aldrig till samma frisör två ggr heller, för jag har aldrig blivt helt nöjd. Sen är de ju så dyra! vilken timlön de har!

    Har de? De har också litet kostnad för produkter, lokal, kassasystem, telefon, kanske hemsidekostnader, internetuppkoppling. Behöver säkerligen köpa nya verktyg då och då, skicka saxar på slipning eller köpa nya. Behöver ha tvättmaskin för att tvätta handdukar, elkostnad på företaget. Inköp av nya handdukar då och då o.s.v. Sedan ska de betala skatt, moms, det ska tjänas in pengar till semesterersättning o.s.v. De måste också täcka upp sin egen lön ifall de inte blir helt fullbokade o.s.v. Min frisör brukar sätta färg i mitt hår, och ta en annan kund medan det verkar, och sedan återkomma till mig. Gissar då att hon får in ca 1500 kr på 2,5 h arbete. Med de omkostnader en salong ändå har, så tycker jag inte det är något överpris alls!
  • Anonym

    Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 11:41:26 följande:
    Fast, en hel del av det som de säger kan ju vara bra för dig att veta. Om ditt hår är torrt, med det schampoo och balsam du använder nu, så kanske du behöver byta. Och kan då leta efter något annat. Är topparna väldigt slitna så kanske du behöver gå till frisören oftare, eller skydda ditt hår bättre vid styling. Att ditt hår är tunt är ju bra att veta när du väljer schampoo och stylingprodukter. Du tolkar det som kritik, men det behöver det ju inte vara. Jag kan förstå att det inte känns så roligt, jag gick själv inte tillbaka till en frisör som förvånat sa att "men du har ju alldeles spikrakt hår!". Men jag tycker faktiskt att de flesta frisörer har varit väldigt smidiga när de pratar om ens hår... Men nästa gång du hittat en ny frisör får du väl förekomma den - jag vet att jag har tunt, torrt hår med väldigt slitna toppar så det behöver du inte tala om för mig, jag tycker det är så jobbigt att höra det och känner mig kritiserad. Men kanske kan du fråga om stylingtips, eller sätt att förebygga kluvna hårtoppar och torrt hår o.s.v. Du får säkert produkttips då, men det betyder ju inte att du måste köpa. Det går ju att säga "tack, jag funderar på det och återkommer".
    Men man kanske inte vill veta det, eller redan vet? Jag får lätt slitna hårtoppar och jag vet att produkter med silikon maskerar det slitna men jag vill inte använda dessa produkter av olika anledningar. Jag behöver ingen lektion om detta varje gång jag klipper mig. Vill jag veta något särskilt så frågar jag. Vill jag ha håret klippt ber jag frisören klippa det, inte analysera det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 11:55:09 följande:
    Fast vill du att frisören skall ljuga? Säger hon/han att du har slitna toppar så har du ju uppenbarligen det? Jag jobbar som frisör och är precis lika trött på gnälliga kunder som du är på kritiska frisörer. Du vill inte höra att du har slitet/torrt/tunt hår, däremot vill du gärna att frisören gör underverk med ditt svall och att du blir pangfräsch? Tyvärr är vi inga trollkarlar som många kunder tror när de kommer och klipper sig alltför sällan. Det är självklart upp till var och en när man vill klippa sig, men du går till en professionell yrkesman/kvinna och då får du stå ut med att höra sanningen. Går du till läkaren vill du inte att han säger att du har finfin rygg fast den egentligen är överansträngd? Jag frågar alltid mina kunder när de klippte sig senast, inte för att låta kritisk utan för att det ger mig en uppfattning om hur ofta personen går till frisören. Går man en gång i halvåret kanske man kan ta lite extra på längden än om man kommer var 8:e vecka. Det gäller självklart inte på alla, men det ger en generell uppfattning.
    Måste frisören säga något alls då? Det är inte lögn eller sanning som är de enda alternativen, man kan vara tyst också.

    Går jag till läkaren för att undersöka min onda rygg vill jag ha en ärlig bedömning av den, för det är det jag efterfrågar. Går jag till frisören och frågar om min hårkvalitet är det en ärlig bedömning av den jag vill ha. Går jag till frisören och ber om en klippning är det - surprice! - en klippning jag vill ha. Frågar jag frisören om åsikter kring en viss frisyr tar jag för givet att frisyren nämner eventuella nackdelar med just den frisyren på mig.

    Ska nog konsekvent börja svara undvikande/intetsägande på alla sådana frågor från frisörer, det spelar väl ingen roll när jag klippte mig senast bara frisören klipper som jag vill ha det IDAG. 
  • Anonym

    Jag har tunt och flygigt hår och går till en frisör som har exakt samma hårtyp. Vi brukar utbyta erfarenheter och hon skulle aldrig hålla på och kasta ur sig otrevligheter. Använd din konsumentmakt för att stödja de som är schyssta. Om någon skulle vara otrevlig mot mig redan innan klippningen har börjat skulle jag backa ur och gå ut.

  • Anonym

    Jo, fast många kunder är faktiskt inte sådana. Säg att man har ca 10 kunder om dagen varav 8 uppskattar att man berättar hur håret ser ut, vad man kan tänka på vad gäller produkter, värmestyling, kvalitet osv. Och 2 som inte gör det. Det är ganska svårt att veta vilka kunder som tar illa upp av det, och jag kan bara svara för min salong, men det är inte menat som kritik. Och nej, det spelar kanske ingen roll när DU klippte dig senast när du klipper dig nästa gång, men för många är det en bra utgångspunkt. Säger någon ex. "jag vill ha det ganska mycket kortare", så är det en definitionsfråga, klippte sig kunden för 6 veckor sedan så är 2 cm förmodligen ganska mycket (om man har en kort frisyr). Klippte sig kunden däremot för 6 månader sen så är 2 cm ingenting. Det är snarare en säkerhetsåtgärd så man inte klipper för mycket.

Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?