• SaraK86

    Jag jobbar som sfi-lärare

    Hej

    Jag jobbar som sfi-lärare så passa på att fråga mig vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag jobbar som sfi-lärare
  • SaraK86
    Anonym skrev 2012-10-09 15:33:02 följande:
    Alltid undrat hur det där går till, med elever som inte kan mer än ett ord svenska och inte mkt engelska heller. Hur gör ni? Blir det något slags teckenspråk eller visar ni bilder och säger namnen på saker och ting eller hur börjar man egentligen?
    Jag har inte så jättemycket erfarenhet av det eftersom mina elever antingen är välutbildade och kan engelska och/eller har kommit relativt långt med sin svenskinlärning. 

    Jag har haft enskilda lektioner med den typen av elever och då använde jag mycket gester, bilder och framförallt lexikon.

    De böcker som finns för nybörjare är väldigt tydligt och det går inte att missuppfatta att personerna på bilderna presenterar sig. Mina kollegor som har elever på de lägre nivåerna jobbar väldigt mycket utifrån dessa böcker.

    Eleverna hjälper även varandra. Elever på den nivån är tyvärr inte så vana vid att känna sig duktiga så när det kommer en helt ny som inte kan ett enda ord så hjälper de gärna till. 
  • SaraK86
    lilja87 skrev 2012-10-09 16:18:55 följande:
    Trivs du med ditt jobb??
    Ja, jag kan inte tänka mig att jobba med något annat. Just nu är jag föräldrarledig och jag saknar jobbet varje dag. 
  • SaraK86

    Jag som trodde att det skulle bli en massa frågor :(

  • SaraK86
    Lilje skrev 2012-10-21 20:34:14 följande:
    Kopierar hit:

    Finns det till exempel någon regel för när ord slutar på -ar eller -er? (hoppar, studsar, spring...er?)  Jag använder -ar överallt, det känns så svenskt...

    Allt jag kan av svenska har jag lärt mig själv, som norsk fick jag inget SFI eller stöd alls när jag kom hit.  Tur jag har språksinne.

    Men finns det något sätt man kan få hjälp med det muntliga?  Båda jag och min son har jättesvårt med svenska tonläget, hur man uttalar ord, det blir svenska ord som sägs på norska.  Skolan är inte mycket hjälp för honom, tyvärr, han fick några veckor med extra stöd, sen fick han klara sig själva.
    Verben är indelade i olika gruppar och varje grupp har sitt böjningsmönster (förutom de oregelbundna och till viss del de starka). För att veta vilken grupp ett verb tillhör måste man veta grundformen av verbet.

    Grundformen är samma som imperativformen, det vill säga den formen av ordet man använder när man vill ge en uppmaning till någon. Tex: Om ditt barn inte vill lyssna på vad du säger. Då säger du: Lyssna på mig! Lyssna är grundformen. 

    Lyssna slutar på a och tillhör därför grupp 1. I denna grupp bildar man presens (nutid) genom att lägga till ett R till grundformen. Alltså jag lyssnaR 

    Om du tycker att någon springer för sakta säger du: spring fortare! imperativformen slutar på en konsonant och eftersom svenskar i likhet med norskan inte gärna har för många konsonanter i följd så måste vi slänga in en vokal. Det räcker inte att bara lägga till R utan vi lägger till ER. SpringER 

    Fler exempel

    TänkER
    skrattaR 
    SpelaR
    skrivER 

    Det svåra är att veta vad grundformen av ett verb är. Jag kan inte norska men jag antar att det inte skiljer sig jättemycket utan att du kan tänka på hur du skulle ha sagt uppmaningarna på norska. Är sista bokstaven ett A d räcker det med att lägga till ett R för att bilda presens. Är sista bokstav en konsonant måste du lägga till ER 

    Jag vet att de som kan norska eller danska inte får läsa SFI men hur är det med svenska som andraspråk; har ni rätt att läsa dessa kurser? Där kan ni få hjälp med det muntliga. Ett bra sätt att lära sig svensk prosodi är att lyssna på och sjunga med i svensk musik, gärna barnvisor. 

     
  • SaraK86

    Glömde en sak: 

    om grundformen slutar på annan vokal än A så är regeln samma för presensformen (dock inte för andra former); man lägger bara till R. Tro blir tror och be blir ber.  

  • SaraK86
    Anonym (vill också) skrev 2012-10-21 21:09:05 följande:
    Hej!

    Det låter som ett roligt jobb och jag hade också kunnat tänka mig att jobba som det faktiskt
    Men vilken utbildning krävs för att få anställning?
    För att få lärarlicens räcker det med att vara lärare ( alltså vilken typ av lärare som helst) och att ha läst 30 hp i svenska som andraspråk. 

    Det är brist på utbildade sfi-lärare så du är så gott som garanterad jobb om du blir behörig. 
  • SaraK86
    Anonym skrev 2012-10-21 21:15:08 följande:
    Är dina elever "jobbiga" ?
    Var kommer de flesta ifrån?
    Vilken kommun jobbar du i ?
    I varje klass (ca 20 elever) finns det ungefär en elev som jag tycker är jobbig. 

    Jag jobbar mest på spår 3 ( där universitetsutbildade och andra "duktiga" elever går) och där är det en väldig blandning, men de flesta är européer eller araber. En hel del är asiater. Jag kan faktiskt inte säga var det kommer flest ifrån. Om man kollar på spår 1 (de med låg utbildningsnivå) så är elevgruppen mer homogen. Spår 2 är i likhet med spår 3 väldigt blandad. 

    Jag vill inte svara på i vilken kommun jag jobbar.  
  • SaraK86
    Lilje skrev 2012-10-21 21:17:28 följande:
    Det är båda likheter och skillnader.  Men -ar på just verb har vi inte, på bokmål.  Den finns på nynorsk, men där har jag ingen koll.  Dubbla/enkla konsonanter är oftast motsatt av på norska, att = at, vill = vil, hade = hadde.  Det mesta går på känslan för mig.

    Barnen får betyg i svensk som andraspråk, men följer undervisningen med dom andra.  Jag vill gärna ha sonen in på extra stöd, men då får han inte fortsätta med franska, som han är jätteduktig på, så jag blir ganska kluven. (han är 12 nu).  Skulle gärna hittat någon kvällsskola eller logoped vi kan gå till utom skolan?  Min dotter tog språket snabbt och pratar nu båda svenska och invandrarsvenska.
    Jag kan inte så mycket om svenska som andraspråkskurserna, men om din son ska få betyg i svenska som andraspråk och inte i svenska så har han ju självklart rätt till att få undervisning utifrån den kursplan och de betygskriterier han sedan bedöms utifrån. Jag tycker att du ska prata med rektorn om det. 

    Du kan även kolla upp om Komvux på din ort erbjuder kvällskurser, där slipper du betala något (förutom böcker). Om de inte erbjuder kvällskurser kan de bli skyldiga att betala en grannkommun så att du kan gå där.  Det finns även kvällskurser på folkuniversiteten och kanske andra studieförbund. Du får nog betala kursavgift där. 

    Logoped måste du ha remiss till, och det tror jag inte du får då brytning inte räknas som talfel. Om du inte går genom landstinget utan privat så kanske du får tag i en logoped men det blir inte billigt.  
  • SaraK86
    Anonym skrev 2012-10-21 21:31:33 följande:

    Okej
    Varför tror du de flesta utländska läkare/de som jobbar inom sjukvården är så dåliga på svenska ?

    Varför godkänner ni dem ? De kan ju knappast göra sig förstådda ?
    Jag godkänner ingen som inte kan göra sig förstådd och de läkare jag träffat inom vården har jag förstått utan problem. 

    Kompetensen bland sfi-lärare är dock väldigt låg och tyvärr finns det många som inte kan något om fonetik och uttalsundervisning.  

    Något jag fick höra på universitet men inte sett något av i verkligheten var att kommuner gärna placerar de sämsta lärarna på sfi för att "bli av med dem". Jag hoppas att det inte ligger så mycket sanningen i det men jag ser ingen anledningen till att en professor skulle ljuga för oss.

    Det jag märkt när jag har jobbat är dock att väldigt få lärare tyckts ha haft sfi som sitt första val då de inte har läst svenska som andraspråk när de gått utbildningen utan istället läst det vid senare tillfälle eller inte alls. 
Svar på tråden Jag jobbar som sfi-lärare