• Charlotte1987

    Vad händer på första mötet?

    Hej! Vi har fått en tid på gyn mottagningen på sjukhuset om 2 veckor för att vi försökt att bli gravid i ett år.
    Men jag undrar vad som händer på första mötet?
    Gör de gyn undersökning och vul?
    Eller går man direkt på någon hormonbehandling av nåt slag?
    Prover?
    Spermaprov? 

    Ja berätta gärna vad som sker Glad 

  • Svar på tråden Vad händer på första mötet?
  • Laijina

    Hej!

    Det är jag oxå nyfiken på. Ska med på ett första besök om en vecka.

  • Charlotte1987
    Laijina skrev 2012-10-09 20:53:52 följande:
    Hej!

    Det är jag oxå nyfiken på. Ska med på ett första besök om en vecka.

    Får hoppas det dyker upp nåt svar snart då Glad
    Ja är lite nervös inför besöket, speciellt när man inte vet vad man väntar sig. 
  • lilini

    Hej!
    Vi var på vårt första möte för en vecka sedan.
    Nu är det säkert lite olika beroende på vart man går, men för oss var det att svara på lite enkla frågor, typ hur länge vi försökt, om vi hade haft några sjukdomar och hur min cykel ser ut. Sen gjorde han en ultraljudsundersökning på mig och så ska jag få gå och ta prover vid två tillfällen nu under en månad. Mannen ska få lämna prov på sina simmare och när resultaten kommit ska vi ses igen och se hur vi ska gå vidare.

    Det var inte så farligt som jag trodde innan, men det kommer också bli en lång månad..

    Lycka till!

  • babygirl03
    lilini skrev 2012-10-10 15:52:47 följande:
    Hej!
    Vi var på vårt första möte för en vecka sedan.
    Nu är det säkert lite olika beroende på vart man går, men för oss var det att svara på lite enkla frågor, typ hur länge vi försökt, om vi hade haft några sjukdomar och hur min cykel ser ut. Sen gjorde han en ultraljudsundersökning på mig och så ska jag få gå och ta prover vid två tillfällen nu under en månad. Mannen ska få lämna prov på sina simmare och när resultaten kommit ska vi ses igen och se hur vi ska gå vidare.

    Det var inte så farligt som jag trodde innan, men det kommer också bli en lång månad..

    Lycka till!
    Hej Hur har det gått? varför gör man ultraljud? vad ser dom där? :) ska också snart! på utredning! för missfall.
  • Laijina

    Jag börjar bli nervös för vårt möte på tisdag. Dels så är det en manlig läkare. (Inte för att jag har problem med det egentligen, men har bara haft kvinnliga innan) och dels på vad dom kommer att hitta.

  • AsterA

    Vårt första möte var en besvikelse. På 20 min var den över. Hon gjorde ett snabbt vul på mig och sa att jag borde gå ner i vikt. Har en del övervikt och pcos. Men har ingen mens/ägglossning. Men det hade jag inte när jag hade normal vikt heller. Vi ska ta blodprover och mannen spermaprov och tillbaka 5/12.

  • Lilla Hi

    Vårat första möte var bara ett långt samtal och så fick vi fylla i ett frågeformulär. Fick inte ta några prover alls och inga undersökningar gjordes. Vi var mycket besvikna eftersom man väntat och spänt sig så mycket inför första mötet som skulle vara startskottet. 

     

  • Charlotte1987
    AsterA skrev 2012-10-13 23:26:40 följande:
    Vårt första möte var en besvikelse. På 20 min var den över. Hon gjorde ett snabbt vul på mig och sa att jag borde gå ner i vikt. Har en del övervikt och pcos. Men har ingen mens/ägglossning. Men det hade jag inte när jag hade normal vikt heller. Vi ska ta blodprover och mannen spermaprov och tillbaka 5/12.

    Jga är lite rädd att det ska bli så för mig med, att de tar för givet att man inte kan bli med barn pga vikten..
    Åh så lång tid innan ni får komma tillbaka igen :(
    Lilla Hi skrev 2012-10-15 09:04:20 följande:
    Vårat första möte var bara ett långt samtal och så fick vi fylla i ett frågeformulär. Fick inte ta några prover alls och inga undersökningar gjordes. Vi var mycket besvikna eftersom man väntat och spänt sig så mycket inför första mötet som skulle vara startskottet. 

     
    Men vad tråkigt :( När ska ni tillbaka igen?

        
  • AsterA
    Lilla Hi skrev 2012-10-15 09:04:20 följande:
    Vårat första möte var bara ett långt samtal och så fick vi fylla i ett frågeformulär. Fick inte ta några prover alls och inga undersökningar gjordes. Vi var mycket besvikna eftersom man väntat och spänt sig så mycket inför första mötet som skulle vara startskottet.   

    Visst blir man ledsen? Nästa gång vi träffar läkaren ska vi diskutera behandling redan. Men är det lönt att proppa kroppen full med hormonet när man inte ens vet om att det är fri passage i äggledarna? I helgen fick jag veta att den sista av mina väninnor är med barn så livet är skit nu... :(
  • Lilla Hi
    AsterA skrev 2012-10-15 11:06:55 följande:

    Visst blir man ledsen? Nästa gång vi träffar läkaren ska vi diskutera behandling redan. Men är det lönt att proppa kroppen full med hormonet när man inte ens vet om att det är fri passage i äggledarna? I helgen fick jag veta att den sista av mina väninnor är med barn så livet är skit nu... :(
    Ja man blir väldigt nedslagen! Hur många gånger har ni träffat läkaren nu? Vilka prover undersökningar har ni gjort? Vi hade ett första möte... sen lämnade vi 2 blodprover och ett spermaprov... efter det spolning av äggledare... sen efter 5 månader efter första mötet så fick vi äntligen träffa läkare. Då sa han att han tyckte vi skulle upp till Linköping för IVF så nu väntar vi på kallelse därifrån. Vart förvånad att vi inte skulle köra insemination eller hormon eller nåt annat. 

    Åh, så jobbigt med sånt besked! Har varit sist många gånger nu känns det som. Man lär ju känna nya människor som inte har barn... men som blir med barn. Vips är man sist igen! Inte alls roligt. Finns inget jag kan säga för att det ska kännas bättre för dig. Jag brukar trösta mig med att göra saker som mina vänner som har barn inte kan göra. Inte alltid så lätt att komma på saker så det kan skingra de tunga tankarna ett tag. Impulsresor (korta eller längre) eller spenderar pengar på onödigt dyra saker... inte så moget kanske men ibland lindrar det lite... och ibland gör man vad som helst för ett uns av lindring. Styrkekramar till dig! 
  • Lilla Hi
    Charlotte1987 skrev 2012-10-15 09:55:46 följande:

    Jga är lite rädd att det ska bli så för mig med, att de tar för givet att man inte kan bli med barn pga vikten..
    Åh så lång tid innan ni får komma tillbaka igen :(

    Men vad tråkigt :( När ska ni tillbaka igen?

        
    Vi är klara med utredningen nu... blir skickade till Linköping för IVF nu. Var beredd på att allt går långsamt så håller jag tummar och tår att ni blir positivt överraskade. :) 
  • Lilla Hi
    Laijina skrev 2012-10-13 22:18:30 följande:
    Jag börjar bli nervös för vårt möte på tisdag. Dels så är det en manlig läkare. (Inte för att jag har problem med det egentligen, men har bara haft kvinnliga innan) och dels på vad dom kommer att hitta.
    Jag föredrar manlig gyn faktiskt... av mina erfarenheter brukar de vara mjukare och försiktigare. 
  • Laijina

    Nu har vi haft vårt första möte. Och om ni hör till Ängelholms sjukhus så kan jag varmt rekommendera Lars heden! Jätte trevlig läkare som verkligen fick en att slappna av.

    Jag ska börja på äggstimulerande till min nästa mens.

    På vul såg han en liten cysta som jag ska kolla upp innan jag börjar med medicin. Och sen såg han inte min vänstra äggledare ( vad det nu innebär, dum som man är så frågade jag inte. )

    Jag tycker att vårt möte var väldigt givande. Tog prover och mannen ska lämna prov på sina simmare.

  • lilini
    babygirl03 skrev 2012-10-13 20:43:57 följande:
    Hej Hur har det gått? varför gör man ultraljud? vad ser dom där? :) ska också snart! på utredning! för missfall.

    Hej!
    Nu väntar vi på återbesöket i slutet av november bara. Man vacklar mellan att allt kommer gå bra till att man tror att man blir en av dem i tredjedelen som inte kommer kunna få hjälp.  

    Jag tror de gör ultraljudsundersökningen för att mäta diametern på äggledarna och till viss del kan de nog se om det går att komma fram i dem, de kollar också om det finns cystor eller annat synligt som kan ställa till det i livmodern.

    Det är lite knäckande att vara sist och dessutom vara tvungen att söka hjälp för att få en liten.
    Allt blir så stort och det är inte särskilt kul att diskutera sexliv och annat med människor man inte känner. Dessutom tittar folk konstigt på en om man råkar vara illamående eller trött en dag. Alla väntar och endel kan inte lägga band på sig utan kommer med ogenomtänkta kommentarer.

    Sen hade jag skrivit en lång harang om att folk borde lära sig veta hut och gå en kurs i socialt uppförande, men det slipper ni läsa;)

    Styrkekramar!
  • Charlotte1987

    Vi var ju på första mötet den 23e och det gick bra. Han gjorde vanlig undersökning och sen vul. På det såg han att jag hade ägglossning på g (en vecka innan min beräknade äl) så vi skulle hem och sexa ;) så nu har vi haft sex typ varje dag i en vecka ;P nu är jag nojjig att äl sker nu i dagarna som jag beräknade och det värker då och då i magen där nere så jag tänker direkt på äl. Men om man går efter flytningar så är jag inte fertil just nu. Jag har ju oregelbunden mens så vet ju aldrig när äl sker. Men jag antar att jag är inne på tiden efter äl till bim och jag känner mig så otålig. Vill testa nu!

  • intetnyttpåplusfronten
    AsterA skrev 2012-10-13 23:26:40 följande:
    Vårt första möte var en besvikelse. På 20 min var den över. Hon gjorde ett snabbt vul på mig och sa att jag borde gå ner i vikt. Har en del övervikt och pcos. Men har ingen mens/ägglossning. Men det hade jag inte när jag hade normal vikt heller. Vi ska ta blodprover och mannen spermaprov och tillbaka 5/12.
    Vad har du för bmi? Jag ska på mitt första möte imorgon är lite rädd att han ska säga att jag måste gå ner i vikt.. jag vet ju att jag har några kg för mycket, det behöver han liksom inte säga... :s
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
Svar på tråden Vad händer på första mötet?