• lostinspace

    Jag är brandman - Fråga mig vad du vill...

    Ja, rubriken säger det mesta, jobbar som både hel och deltidsbrandman...

  • Svar på tråden Jag är brandman - Fråga mig vad du vill...
  • Anonym (undrar)

    är det sant att det förekommer mycket bögsex på brandstationer? Har två vänner som är brandmän (i olika städer) och de har båda sagt att i princip alla sätter på varandra där. även de som är hetero och har familjer.

  • imaniceguy

    Tja!

    Jag är väldigt orolig att jag inte kommer komma in på gymnasiet (ska gå vård och omsorg inriktning räddningstjänst), och jag undrar om jag har 165 I meritpoäng kan jag komma in. Har C i gympa bara för att jag har varit sjuk jätte mycket. 
    Är verkligen skit orolig att jag inte kommer in för att jag missat för mycket när jag varit sjuk.

  • Anonym (Mr. Hawkwind)
    Anonym (undrar) skrev 2016-05-16 03:36:47 följande:

    är det sant att det förekommer mycket bögsex på brandstationer? Har två vänner som är brandmän (i olika städer) och de har båda sagt att i princip alla sätter på varandra där. även de som är hetero och har familjer.


    Du är medveten om att Nilecity inte är dokumentärt, va?!?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Mr. Hawkwind) skrev 2016-06-02 13:26:17 följande:
    Du är medveten om att Nilecity inte är dokumentärt, va?!?
    Haha man börjar ju undra :)
  • lostinspace
    Sunillinus skrev 2016-05-16 03:30:16 följande:

    Har läst igenom hela tråden, mycket intressant.

    Jag funderar på att bli brandman. Jag är ensidigt döv(hör bra på mitt hörande öra) är det kört för mig att bli brandman?

    Använder ingen hörapparat( kan skaffa om jag vill) kan jag bli brandman med hörapparat?


    Oj, svårt att säga faktiskt. Det är ju företagsläkaren som avgör om man får lov att arbeta eller inte. Det finns ju tillfällen när man måste använda hörsnäcka för att höra radion  och hur det fungerar ihop med hörapparat vet jag inte, men det borde ju inte vara en omöjlighet att koppla ihop?

    Hörseln är mycket viktig framförallt när man rökdyker och vi gör ju hörseltest vid varje läkarundersökning, men om det räcker med att höra bra på ett öra vet jag faktiskt inte, spontant känns det som om det inte borde vara en omöjlighet. Mitt tips till dig är att du hör av dig till närmsta brandstation och frågar om saken, så tar de säkert reda på det via deras företagshälsovård.

    I annat fall så skadar det inte att söka ändå eftersom alla som söker ändå genomgår en läkarundersökning och då får du reda på där om du får lov att jobba som brandman eller inte. För att söka SMO som är utbildningen för heltid gäller samma sak. Du får göra läkarundersökning innan du börjar och där får du helt säkert svaret.

    Lycka till
    imaniceguy skrev 2016-06-02 13:19:57 följande:

    Tja!

    Jag är väldigt orolig att jag inte kommer komma in på gymnasiet (ska gå vård och omsorg inriktning räddningstjänst), och jag undrar om jag har 165 I meritpoäng kan jag komma in. Har C i gympa bara för att jag har varit sjuk jätte mycket. 
    Är verkligen skit orolig att jag inte kommer in för att jag missat för mycket när jag varit sjuk.


    Hej!

    Vad de olika gymnasieprogrammen med inriktning på räddningstjänst har för intagning har jag ingen aning om. Det lättaste är om du kollar upp det hela genom att ringa den skolan som har programmet. Sedan kan det vara bra att veta att om du vill bli heltidsbrandman är det ingen fördel att ha gått det programmet, utan du kan ha gått vilken linje som helst och ändå komma in. Som deltidsbrandman är det säkert en liten merit, men det brukar vara ganska lätt att få jobb som det ändå om man bor och jobbar på orten, så då spelar det ingen större roll. Man får inte heller tillgodoräkna sig det man läst på gymnasiet när man väl utbildar sig till brandman, så med andra ord, kommer du inte in där är drömmen om brandman långtifrån släckt.
    Däremot rekommenderar jag att du satsar mycket på skolan väl i gymnasiet då det är ganska hög intagning om du vill söka SMO. Idrottsbetyget spelar heller ingen roll, men om det är så att du är mycket sjuk och det är kroniskt, och då stor risk att du fortsätter vara sjuk kanske du skall fundera på om brandman verkligen är rätt för dig, eftersom det är ett mycket fysiskt yrke.

    Lycka till!

  • eXz

    Hur lätt är det att ta ledigt som brandman? Om du skulle villja åka skidor en vecka på vinten eller gå på din sons skolavslutning är du då mer osäker eller säker på om din ledighet kommer bli beviljad eller inte? På mitt nuvarande jobb ser jag ledighet nämligen som en självklarhet.

    Hur fungerar brandmännens sommarledighet?

    Är det mycket tjafs och ledsna miner eller brukar man få de veckorsom man efterfrågar?

    Brukar ni byta mycket tider med varandra?

    Mvh Tim

  • lostinspace
    eXz skrev 2016-06-26 14:01:08 följande:

    Hur lätt är det att ta ledigt som brandman? Om du skulle villja åka skidor en vecka på vinten eller gå på din sons skolavslutning är du då mer osäker eller säker på om din ledighet kommer bli beviljad eller inte? På mitt nuvarande jobb ser jag ledighet nämligen som en självklarhet.

    Hur fungerar brandmännens sommarledighet?

    Är det mycket tjafs och ledsna miner eller brukar man få de veckorsom man efterfrågar?

    Brukar ni byta mycket tider med varandra?

    Mvh Tim


    En vecka på vintern brukar absolut inte vara några problem. Sommaren däremot är värre eftersom det är då de flesta vill vara lediga. Skolavslutningar brukar man oftast kunna byta sig till ledighet då det ju rör sig om en dag eller några timmar. Sommarledigheten brukar vara som så att man har 3 eller 5 semesterperioder uppdelade mellan alla. Så ena året har man Juni, nästa Juli och tredje Augusti osv. Det schemat rullar årsvis. Är det så att det passar mig bra med Juni-semester och min kollega som har samma kompetens som mig med Juli kan vi såklart byta mellan varandra, men det är klart det händer då och då att man får en period som man egentligen inte har så stor lust med.
    Att ha Juli varje år kan man dock tyvärr glömma, då det inte är möjligt.

    Att byta tider är väldigt vanligt, så är det så att man vill ha en vecka ledigt brukar det gå att byta lite pass och därigenom inte ta semester alls. Även på sommaren brukar det fungera om man är ute i god tid och absolut vill vara ledig
    Anonym (undrar) skrev 2016-06-26 14:20:28 följande:

    Varför svarar du inte på min fråga?


    Du hade redan fått svar på den från två andra skrev du ju...

  • lostinspace
    Cool1234 skrev 2017-03-09 09:49:22 följande:

    Hur mycket måste man träna för att bil en brandman?

    PS jag har hört att utbildningen inte räcker Cool


    Det beror lite på vad man har för grundförutsättningar, men 3-4 gånger i veckan borde räcka bra om man tränar effektivt  
    Som kvinna skulle jag nog säga kanske 5-6 gånger i veckan, då de har sämre utgångsläge.

    Väldigt mellan tummen och pekfingret det där. Lättast är att du ringer till en station i närheten av dig och frågar vad de har för tester!

    Bara utbildning räcker inte för att få jobb som heltidare, nej. Man måste ha något annat som sticker ut också...
  • äsch

    TS, jag tror jag har blivit lite kär i dig. Inte för att du är brandman då :) Men för det tålamod du visar, sättet du skriver på och hur kompetent och engagerad inom ditt yrke du verkar vara. Tack för intressant läsning.

    Jag har ju bara sett dig i den här tråden, men tror du att ditt (som det verkar) lugn och tålamod är viktiga egenskaper i ditt arbete? Har du stött på kollegor som inte är så stresståliga? Har man mentala övningar under utbildningen eller som kompetensutveckling?

  • lostinspace
    äsch skrev 2017-03-28 00:57:57 följande:

    TS, jag tror jag har blivit lite kär i dig. Inte för att du är brandman då :) Men för det tålamod du visar, sättet du skriver på och hur kompetent och engagerad inom ditt yrke du verkar vara. Tack för intressant läsning.

    Jag har ju bara sett dig i den här tråden, men tror du att ditt (som det verkar) lugn och tålamod är viktiga egenskaper i ditt arbete? Har du stött på kollegor som inte är så stresståliga? Har man mentala övningar under utbildningen eller som kompetensutveckling?


    Åhh, man tackar för komplimangerna

    Som svar på din fråga är det helt klart viktiga egenskaper att hålla sig lugn och vara tålmodig. En insats kan hålla på länge och lite nyare brandmän kan ofta ha problemet att de springer rakt på insatsen utan att veta vad de ger sig in på riktigt. Då kan de snabbt bli trötta, eller rent av farliga för sig själva och andra. Det kan naturligtvis även hända äldre och erfarna brandmän, även om det är lite mer ovanligt. 

    Jag hade en kollega tidigare som var den som arbetat nästan längst av alla och var minst stresstålig av alla. Tyvärr kändes det inte jättetryggt att arbeta ihop med honom när det var större bränder, men de flesta tål stress ganska bra.

    Idag så har man en hel del tester på utbildningen där man provocerar fram jobbiga situationer för att se hur man reagerar vid stress och tungt fysiskt arbete. En del kan få problem där. Det är också vanligt under testerna för anställning att man ser om det går att provocera fram irritation och ilska hos de som söker genom att göra tester som ställer personen lite på sin spets. 

    Man vinner mycket på att ha huvudet kallt och insatsen blir bättre om man är lugn. Samma sak gäller med tålamodet. För att vara rent ärlig så råkar man ut för en hel del idioter ibland på insats, men att skrika och gapa på dem brukar inte hjälpa något alls. Man får försöka vara lugn och saklig i stället så brukar det allt som oftast gå ganska bra ;.)
  • lostinspace
    Anonym (undrar) skrev 2017-04-05 07:57:55 följande:

    Stämmer det att brandmän sätter på varandra? 


    Precis som i alla yrkeskategorier finns det naturligtvis de som fattar tycke för varandra på arbetet...
  • Domesticgoddess

    Intressant tråd, fint av dig att ta dig tid att svara på alla frågor på ett så bra och trevligt sätt!

    Ni tycks som yrkesgrupp må osedvanligt bra på ert arbete (eller vara väldigt duktiga på att bita ihop...). Jag jobbar på FK, med sjukpenning, sedan många år tillbaka och både jag och mina kollegor har ibland nämnt just brandmän (tillsammans med ambulanspersonal och läkare) som yrkeskategorier där det förekommer väldigt få sjukskrivningar pga psykisk ohälsa.

    Lite anmärkningsvärt då det måste vara väldigt stressiga arbeten där ni ser en massa hemskheter. Tänker spontant att den psykosociala arbetsmiljön påverkas positivt av vetskapen att man utför ett arbete som är enormt viktigt ur ett samhällsperspektiv men det kan ju inte vara hela sanningen ; även förskolefröknar och undersköterskor utför väldigt viktiga arbeten men ligger mycket högt i sjukskrivningsstatistiken.

    Vad tror du det finns för faktorer som bidrar till att ni är en så frisk yrkeskår?

  • lostinspace
    Domesticgoddess skrev 2017-04-05 21:50:23 följande:

    Intressant tråd, fint av dig att ta dig tid att svara på alla frågor på ett så bra och trevligt sätt!

    Ni tycks som yrkesgrupp må osedvanligt bra på ert arbete (eller vara väldigt duktiga på att bita ihop...). Jag jobbar på FK, med sjukpenning, sedan många år tillbaka och både jag och mina kollegor har ibland nämnt just brandmän (tillsammans med ambulanspersonal och läkare) som yrkeskategorier där det förekommer väldigt få sjukskrivningar pga psykisk ohälsa.

    Lite anmärkningsvärt då det måste vara väldigt stressiga arbeten där ni ser en massa hemskheter. Tänker spontant att den psykosociala arbetsmiljön påverkas positivt av vetskapen att man utför ett arbete som är enormt viktigt ur ett samhällsperspektiv men det kan ju inte vara hela sanningen ; även förskolefröknar och undersköterskor utför väldigt viktiga arbeten men ligger mycket högt i sjukskrivningsstatistiken.

    Vad tror du det finns för faktorer som bidrar till att ni är en så frisk yrkeskår?


    Intressant frågeställning. Tror helt klart det ligger något i det du säger, då jag känner väldigt många som är sjukskrivna pga psykisk ohälsa, men endast en som jobbar inom räddningstjänsten och i hans fall rör det sig om en diagnos och har inget med arbetet att göra alls.

    Hursomhelst tror jag att det har flera orsaker. 

    Just att vi ser livets tråkigare sidor gör kanske att vi är mer rustade för att få lite perspektiv över vad som är viktigt i livet. Vi vet också att vi ibland ställs inför situationer där vi inte riktigt räcker till och vi bara kan göra vårt bästa, men vet om att det vi gör faktiskt kan vara livsavgörande för någon annan. Om något på vår övriga tid inte hinns med är det inte hela världen och det är ytterst få som stressar över att hinna med si och så många studiebesök, övningstimmar, projekt eller vad det nu är man har för sig. Larm går alltid först och om vi skall klara av den stressen som det faktiskt innebär måste vi hantera övrig tid utan att slita ut oss totalt. Dynamiken i det tror jag är en viktig pusselbit, då andra kanske alltid har ett högt stresspåslag, har vi det under en kortare period, för att sedan få det lite lugnare på arbetet igen.

    Ett annat perspektiv tror jag är att vi, liksom ambulansen i stort sett lever med arbetet som en andra familj. Man arbetar ihop i ett lag och att ställa upp för varandra om någon har det jobbigt är en självklarhet. Att från ena stunden stå och laga mat tillsammans för att i nästa stund plocka likdelar vid en järnvägsolycka och därefter åka hem igen och ta en dusch och bastu ihop gör att man skapar starka band som jag tror är svårt att få i många andra yrken. 

    Utöver det psykiska är det ju naturligtvis också en fördel att få träna på arbetstid som gör att vi kan undvika fysiska skador då vi generellt sett är mer vältränade än de flesta andra. Jag tror att även det att ha en frisk kropp i övrigt gör det lättare för det psykiska.

    Där är kanske några pusselbitar i varför vi generellt mår ganska bra som yrkesgrupp även om det såklart finns personer även hos oss som mår dåligt och det säkert finns mycket mer förklaringar än de jag angivit, men jag tror att just dynamiken i stress i arbetet och grupptillhörigheten i vår "andra familj" är viktiga delar i det.
  • frlu

    Hej!

    Har läst igenom tråden med stort intresse!

    Jag är tjej och har jobbat som deltidsbrandman sen mars -16 och fullkomligt älskar det här jobbet. Jourveckorna är de bästa veckorna :)

    Min fråga till dig är att jag vill gärna göra detta på heltid, tar stationerna in deltidare utan SMO utbildning på heltidstjänster eller är det ett krav att man läst SMO?
    Jag har sökt SMO distans i höst men vet inte om jag kommer in än. Däremot vet jag att jag är antagen till Räddningsinsats i höst.

    Tacksam för svar :)

  • Anonym (Skulle vilja säga tack)

    Var i en bilolycka här om dagen, där alla enheter var på plats inklusive brandförsvaret såklart, alla människor springer fram och tillbaka, det är viktiga minutrar och avgörande handlingar. Jag ligger på marken med en brandman som håller mitt huvud stadigt. Efter dessa få minutrar känner jag dock en stark känsla av att jag hade velat säga något till killen, tacka den fina människa som tittade lugnande med med sin blick, som fanns där med sin stadiga hand om mitt huvud. Det var om än kort väldigt lugnande för mig, jag känner att det är viktigt att berätta och säga tack för den insats ni faktist gör i tuffa stunder.

    Men hur gör jag nu, jaget inte vem han är, jag kommer bara ihåg numret som

    Stod på hjälmen.

  • lostinspace
    frlu skrev 2017-05-29 15:36:01 följande:

    Hej!

    Har läst igenom tråden med stort intresse!

    Jag är tjej och har jobbat som deltidsbrandman sen mars -16 och fullkomligt älskar det här jobbet. Jourveckorna är de bästa veckorna :)

    Min fråga till dig är att jag vill gärna göra detta på heltid, tar stationerna in deltidare utan SMO utbildning på heltidstjänster eller är det ett krav att man läst SMO?
    Jag har sökt SMO distans i höst men vet inte om jag kommer in än. Däremot vet jag att jag är antagen till Räddningsinsats i höst.

    Tacksam för svar :)


    Lite sent svar kanske, men svarar ändå ifall någon läser tråden som har intresse av samma fråga som du säkert redan fått svar på annat håll om. Vad gäller jobb som heltidare med endast räddningsinsats är det helt klart svårare, många stationer har krav på smo eller det tidigare 15-veckors, men framförallt på mindre orter börjar man släppa på kraven, så söka kan man alltid göra! 

    Lycka till! :)
    Anonym (Skulle vilja säga tack) skrev 2018-06-06 09:49:48 följande:

    Var i en bilolycka här om dagen, där alla enheter var på plats inklusive brandförsvaret såklart, alla människor springer fram och tillbaka, det är viktiga minutrar och avgörande handlingar. Jag ligger på marken med en brandman som håller mitt huvud stadigt. Efter dessa få minutrar känner jag dock en stark känsla av att jag hade velat säga något till killen, tacka den fina människa som tittade lugnande med med sin blick, som fanns där med sin stadiga hand om mitt huvud. Det var om än kort väldigt lugnande för mig, jag känner att det är viktigt att berätta och säga tack för den insats ni faktist gör i tuffa stunder.

    Men hur gör jag nu, jaget inte vem han är, jag kommer bara ihåg numret som

    Stod på hjälmen.


    Hej!

    Kommer du ihåg numret på hjälmen är det lättast att kontakta stationen som är närmast till där trafikolyckan var, då det mest troligtvis är de som åkt dit. Skicka ett mail till dem så kommer du säkert kunna skicka ett tack till brandmannen i fråga!

    Lycka till! :)
Svar på tråden Jag är brandman - Fråga mig vad du vill...