• Kitty baby

    Åh nej, framfall.....Hjälp ni som har erfarenhet!!!

    Det har nu gått sex veckor sedan jag fick mitt andra barn. Tiden efter förlossningen har varit jävligt tuff och nu upptäcker jag dessutom att jag har något typ av framfall (ingen aning om det är livmoder, fram- eller bakvägg) som skaver, gör ont och är allmänt obehagligt. Blir så ledsen och orolig!!! 

    Har idag varit på min första promenad och sablar vad mycket värre det då blev därnere...känns som att jag har en överfylld tampong som är på väg ut hela tiden och det skvar som attan när man rör sig. Ska man inte kunna promenera nu heller?

    Någon som har erfarenhet av framfall? Vad kan man göra, vad bör man tänka på att INTE göra? Någon som haft detta efter förlossning men som blivit av med det med tiden? Hur i helsicke funkar sex när det är en stor köttboll i vägen? Kan man ha tampong? Kan man träna? Tror ni att BM på efterontrollen kan göra en realistisk uppskattning ifall det är något som kommer att gå tillbaka eller om det är läge för operation eller måste man vänta typ ett år innan man vet? Usch, vad jag är otålig....

    Ja, jag vet att det bara gått 6 veckor, men jag kan inte låta bli att oroa mig ändå, har svårt att släppa det och bara liksom 'vänta på att tiden ska gå' om ni förstår hur jag menar. Svårt att ignorera något som känns hela tiden. 

    Ja, jag har kontaktat min BM för att få komma och kolla men det är en vecka kvar och jag är helt snurrig i huvudet av alla frågor och funderingar kring detta - tar tacksamt emot tips och råd och givetvis helst ett helt gäng med solskenshistorier..... :-/        

  • Svar på tråden Åh nej, framfall.....Hjälp ni som har erfarenhet!!!
  • skogsvitter

    Klart att det kan gå tillbaka och ja, självklart ska du träna. Men kanske inte på det sätt som du tror att man ska träna. Om det blir värre med promenader så undvik det så mycket som möjligt nu till en början. Satsa istället på att göra massor av knipövningar under dagarna, slarva inte! Gör också magövningar tex tuplermetoden. Rumplyft är förövrigt också bra (knip samtidigt som du lyfter och sug även in magen så att de inre magmusklerna spänns och behålls spända under varje lyft). Det gäller att du stärker upp hela muskulaturen runt bäckenet och korsetten och inte bara vissa muskler. När du går, bär etc så tänk på att dra in magen. Den ska spännas hela tiden medan du lyfter eller rör dig. Det är så här du måste börja din träning. Det är så att säga, det första steget innan du öht kan gå vidare och börja träna på andra sätt.

  • Kitty baby

    Ok. Tack för din input och fina råd. (var sängliggandes sista tre månader av grav så väldigt sugen på att röra på mig, men får alltså sansa mig....)

  • skogsvitter
    Kitty baby skrev 2012-11-21 17:58:24 följande:
    Ok. Tack för din input och fina råd. (var sängliggandes sista tre månader av grav så väldigt sugen på att röra på mig, men får alltså sansa mig....)
    Om du ska röra dig på så sätt att du ska ut och gå eller liknande så måste du tänka på att spänna magen, det är A och O. Förövrigt är det ju en bra övning att göra knipövningar samtidigt som man går också, så det klart att det inte är fel med promenader men man måste tänka på att använda musklerna vilket man måste göra aktivt till en början, annars används de helt enkelt inte. Att göra knipövningar gåendes är nog ganska svårt i början skulle jag tro, eftersom muskulaturen är så pass försvagad.
  • Carran83

    Hej! Jag känner igen mig i det du beskriver och i din panik.

    Hur exakt känns det? Är det som en bulle som sticker ut, har du vågat känna efter ordentligt?

    Själv märkte jag det ca fem veckor  efter förlossningen då jag fick min första mens. Jag hade som två "köttklumpar" som stack ut och som skavde när jag rörde på mig.  
    På efterkontrollen så allt bra ut enligt barnmorskan, inget framfall utan väggarna hade blivit försvagad lite. Fick rådet att fortsätta knipa. Var även inne akut på gyn för misstänkt livmoderinfektion och bad då även henne kolla noga och hennes svar blev att allt såg helt normalt ut "du ser ut som en kvinna som fött barn" var hennes svar.

    Nu har det gått fem månader sedan förlossningen och det är mycket bättre, helt som innan kommer det ju aldrig bli men det skaver inte och sex fungerar alldeles ypperligt ;).

    Försök att ta det lugnt och precis som ovanstående skrev, knipövningar är A & O.    

  • Kitty baby

    Carran83: Tack för ditt upplyftande inlägg, verkligen supertack! Man behöver verkligen höra lite positiva historier för att balansera upp alla negativa tankar man har. Jag hoppas verkligen att det blir som för dig...

    Jag ser en rund grej som täcker slidmynningen och den känns hård och skaver som fasen, speciellt efter ansträngning typ promenad.

    Ja usch, panik är bara förnamnet...haft tillräckligt m andra komplikationer efter förlossning plus RSsjuk 2 veckors bebis åsså nu detta...blääää.

    Tack igen för att du delade med dig - kram till dig!

  • Petra1979

    Hjälp!! Hur har det blivit för dig?? 10v sedan förlossning nu och min "bulle" är direkt efter blygdbenet och jag kan typ putta upp den... Enl BM så va de livmodertappen och inget framfall men jag har verkligen alla symptom och känner mig liten för ingen tar det på allvar. Var tränad hela graviditeten, höll på med body pump till v 38, nu fick jag ont efter en promenad... Känns så trist! Tacksam för svar!

  • Lilaprick

    Hej!

    Åh vad jag känner igen mig i det du skriver! Efter sonens förlossning hade jag tilltagande problem i fyra månader. Tyngdkänsla och skav, kändes som att hela "paketet" skulle ramla ut så fort jag försökte gå en längre sträcka. Efter några veckor tog jag mod till mig och tittade med spegel, blev helt förstörd när jag såg vävnad (såg ut som något som hängde ner) innanför slidmynningen. Bölade i flera dagar och kände att mitt liv som en aktiv person som älskar att träna och ha sex var slut. Jag vet att de flesta som har framfall inte besväras av det och att de det i de allra flesta fall går att både träna och ha sex med framfall, men det var så jag kände just då. Till slut tog jag mig i kragen och ringde vårdcentralen, där jag fick träffa en underbar barnmorska. Döm om min förvåning och lycka när hon direkt konstaterade att jag inte hade nåt framfall!

    I mitt fall var det riktigt torra "amningsslemhinnor" som var den största boven, samt en lätt försvagad främre slidvägg, vilket tydligen är väldigt vanligt och övergående. Ammar du? Isåfall kan jag rekommendera lokalt östrogen (Ovesterin, finns receptfritt på apoteket), eftersom amning håller nere dina egna östrogennivåer. Jag vet inte om lokalt östrogen kan påverka amningen negativt men för mig har det inte gjort det. Det är inte heller någon garanti till förbättring men för mig har det hjälpt något otroligt! Efter 1 vecka var alla symtom borta!!!! Då var sonen 4 månader och jag hade plågats i onödan, mer eller mindre sedan han föddes! Med facit i hand fattar jag inte varför jag väntade så länge med att söka hjälp. 

    Hoppas du känner dig bättre snart! Håller tummarna för dig!

  • Cissan

    Hur gick det för dig? Har samma problem så skulle vara intressant att höra vad som hände!


    Kitty baby skrev 2012-11-22 00:29:28 följande:
    Carran83: Tack för ditt upplyftande inlägg, verkligen supertack! Man behöver verkligen höra lite positiva historier för att balansera upp alla negativa tankar man har. Jag hoppas verkligen att det blir som för dig... Jag ser en rund grej som täcker slidmynningen och den känns hård och skaver som fasen, speciellt efter ansträngning typ promenad. Ja usch, panik är bara förnamnet...haft tillräckligt m andra komplikationer efter förlossning plus RSsjuk 2 veckors bebis åsså nu detta...blääää. Tack igen för att du delade med dig - kram till dig!

Svar på tråden Åh nej, framfall.....Hjälp ni som har erfarenhet!!!