• Piela

    Vår anknytning till barnet

    Som adoptivmamma hör jag nästan enbart berättelser från andra adoptivföräldrar om hur kärleken var omedelbar till det nyfådda barnet. Jag hör om känslorna som rusar och hur föräldrakärleken finns där så fort barnet överlämnas. Jag hör hur bloggare slår fast detta som ett mantra och jag är glad för deras skull.

    Men....

    Jag hör inte till dem. För mig växte den fram långsamt och jag kände mig ibland som ett UFO eftersom ingen talade om denna variant på den vuxna anknytningen. Jag hade så mycket i bagaget att jag visste att det skulle komma och att jag inte var konstig eller annorlunda. Jag representerade bara en variant på anknytning som det talas om mer sällan. Jag fick vänta många månader innan kärleken satt där. Jag kan inte säga hur många  månader exakt, men det var betydligt längre än ett halvår. Jag talade ofta om för vårt barn (flera gånger dagligen) hur mamma älskade det men det  var en medveten akt och inte en känslostyrd sådan. Jag vet att vårt barn kännt sig älskat  av mig även under min anknytning. Jag vet att detta inte bara händer vid adoption utan även förekommer där barnet föds in i sin familj.

     Vad är eran erfarenhet av anknytningen och hur har ni som känner igen er upplevt detta?

  • Svar på tråden Vår anknytning till barnet
  • Hej och Hopp
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-10 08:38:13 följande:
    Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta hand om ett barn som egentligen inte är mitt. Ett adoptivbarn är inte ditt på samma sätt som min dotter som legat i min mage och har våra gener. Bara tanken att betala för att ta hand om andras barn och att ett barn som inte har mina gener skulle ärva mig är fullständigt främmande. Och jag misstänker att dina drömmar från början inte var att ta emot ett barn som inte har dina gener, ser annorlunda ut och var över året? Visst var det så? Du drömde säkerligen om liksom jag att bli gravid och få egna barn, men något gjorde att drömmen slogs i spillror eller hur?

    Nej, faktiskt inte. Min dröm har aldrig slagits i spillror. Jag ville ha barn, det har varit min stora dröm i livet. Jag fick min älskade dotter via adoption vilket var mitt förstahandsval vid den tidpunkten. Sen - nu när jag ville få syskon till henne så var adoption utan tvekan mitt förstahandsval igen. Och då visste jag att barnet skulle vara äldre. Hade jag inte kunnat få adoptera igen så hade jag kanske försökt få ett biobarn för det är ju förälder jag vill bli i första hand, men nu kunde jag. Vilket inte betyder att jag inte förstår att det är fantastiskt att få ett biologiskt barn också. Det förstår jag verkligen och jag är glad för att du fått det eftersom generna är så viktiga för dig. Det finns ingen sorg hos mig, eller jo förstås så känner jag sorg när jag tänker på mina barns biologiska föräldrar som inte får uppleva dessa fantastiska barn - men för min del finns bara kärlek och tacksamhet!
  • Första barnet 130825
    Snöflinga skrev 2013-10-10 20:31:33 följande:
    Så du önskar egentligen att du inte hade adopterats av dina adoptivföräldrar utan varit kvar i ditt ursprungsland och vuxit upp på barnhem?
    Vilken relation har du med dina adoptivföräldrar nu? Är de inte viktiga personer i ditt liv? Jag tänker eftersom du verkar avsky adoption så mycket?

    Som svar på dina inlägg om att alla egentligen önskar sig en liten biologisk bebis.
    Ja, de flesta gör nog det till en början eftersom det så att säga är det sätt som är det normala. När vi tänker oss barn och föräldraskap så tänker vi oss en graviditet tillsammans med den stora kärleken.
    Men livet blir inte alltid som man tänkt sig. Det behöver dock inte betyda att livet behöver bli sämre.
    Allt vi är med om ger oss erfarenheter som vi kan få växa och utvecklas av som människor.

    För de allra flesta som adopterar (verkar det som) är adoption det sätt man nu vill ha barn på och man ser det inte som sämre än att få ett biologiskt barn faktiskt.
    De allra flesta som skickar sin adoptionsansökan till ett land väljer att skydda sig mot eventuella graviditeter för att man nu mer än allt annat vill bli föräldrar till ett barn som redan finns i ett annat land.

    Det som däremot kan kännas jobbigt är ju så klart andra människors dömande attityder, så som du skriver om. Ex. skriver du att man som adoptivförälder är en misslyckad människa eftersom man inte lyckats få biologiska barn. Det är klart att det är jobbigt att möta sådana attityder.
    Tack och lov är den åsikten nog inte så vanlig.

    Du behöver inte förstå hur någon kan vilja adoptera eller hur man kan älska ett adopterat barn mer än allt annat på jorden. MEN du behöver respektera ALLA människor och deras liv.
    Jag respekterar att du inte vill adoptera. Jag vill att du respekterar att jag VILL adoptera.


    I den perfekta världen hade adoptioner aldrig funnits. Jag tycker det är skrämmande att man kan sätta barn till världen och sedan inte kunna ta hand om dem. Varför händer detta aldrig i Sverige? Visst det finns s.k. familjehem, men det sker inga internationella adoptioner från Sverige till andra länder och få nationella adoptioner i Sverige. Läste en gång om en person som var adopterad från Kina, han var väldigt bitter på sin riktiga mamma att hon satt barn till världen som hon sedan inte kunnat ta hand om.

    Mina adoptivföräldrar är inte mina riktiga föräldrar. Visst har de tagit hand om mig, men det är - ändå - inte samma sak som om vi hade haft genetiska band som jag har till min dotter. Jag hade velat att det skulle finnas genetiska band mellan oss. Alla som ser oss ser att det inte är mina riktiga föräldrar. Jag tror det är lättare att identifiera sig ju tidigare man kommer till ett land som adopterad, och om man har ett utseende som inte skiljer sig alltför mycket från andra människor i det landet. Att inte "sticka ut" och hela tiden få frågan var man kommer ifrån.

    Det stör mig oerhört när folk frågar mig "var kommer du ifrån". Det är ingen som frågar min sambo som är svenk var han kommer ifrån. Faktum är att jag känner mig kränkt när jag får den frågan. Min dotter som ser svensk ut kommer aldrig att få den frågan.

    Bekanta som adopterat sa själva att det är en fördel för barnet om det ser svenskt ut, ett barn som ser annorlunda ut kommer att stöta på patrull längre fram i livet. Tänk på att vad andra människor säger är inte alltid vad de tycker. 

    Jag säger inte att adoptioner är fel eller att det behöver vara sämre. Men det är inte samma sak som att få ett eget barn. Adoptioner skiljer sig åt från att få egna barn på många sätt. Bara det att man inte får ett nyfött barn utan ett barn som ofta är över året. Samt ofta ett barn som har ett utseende som skiljer sig från de allra flesta andra i Sverige.

    De flesta människor önskar sig säkerligen ett eget barn. I annat fall skulle alla ju adoptera istället för att skaffa egna barn. Att få uppleva en graviditet, tiden på BB, tiden med ett riktigt litet barn. Jämför detta mot att ställa upp att ta hand om en 2-åring. Det känns rent ut sagt motbjudande, om någon skulle försöka trycka på oss en 2-åring.

    Varför ska man skydda sig för att pappren har gått iväg till landet? Jag skulle i första hand tänkt på mig själv, att få ett eget barn är naturligtvis viktigare. Skulle man bli med barn så är det bara att avbryta adoptionen.

    Har du tänkt på en sak - det är ingen som ifrågasätter någon som skaffar egna barn.          
  • Första barnet 130825
    Hej och Hopp skrev 2013-10-10 21:27:26 följande:

    Nej, faktiskt inte. Min dröm har aldrig slagits i spillror. Jag ville ha barn, det har varit min stora dröm i livet. Jag fick min älskade dotter via adoption vilket var mitt förstahandsval vid den tidpunkten. Sen - nu när jag ville få syskon till henne så var adoption utan tvekan mitt förstahandsval igen. Och då visste jag att barnet skulle vara äldre. Hade jag inte kunnat få adoptera igen så hade jag kanske försökt få ett biobarn för det är ju förälder jag vill bli i första hand, men nu kunde jag. Vilket inte betyder att jag inte förstår att det är fantastiskt att få ett biologiskt barn också. Det förstår jag verkligen och jag är glad för att du fått det eftersom generna är så viktiga för dig. Det finns ingen sorg hos mig, eller jo förstås så känner jag sorg när jag tänker på mina barns biologiska föräldrar som inte får uppleva dessa fantastiska barn - men för min del finns bara kärlek och tacksamhet!
    Så du försökte aldrig bli gravid utan adopterade direkt? Väldigt ovanligt eller extremt ovanligt snarare.

    Dessutom är kan ett adopterat barn aldrig få syskon på riktigt. Bara om man adopterar ett syskonpar. Barnen har helt enkelt inte samma föräldrar.

    Jag vill gärna ha fler barn, men jag vill att mina barn ska vara syskon på riktigt. Eller i vart fall halvsyskon. Två barn som man adopterar vid olika tillfällen kan aldrig få samma föräldrar.


  • Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-11 10:35:02 följande:
    I den perfekta världen hade adoptioner aldrig funnits. Jag tycker det är skrämmande att man kan sätta barn till världen och sedan inte kunna ta hand om dem. Varför händer detta aldrig i Sverige? Visst det finns s.k. familjehem, men det sker inga internationella adoptioner från Sverige till andra länder och få nationella adoptioner i Sverige. Läste en gång om en person som var adopterad från Kina, han var väldigt bitter på sin riktiga mamma att hon satt barn till världen som hon sedan inte kunnat ta hand om.

    Mina adoptivföräldrar är inte mina riktiga föräldrar. Visst har de tagit hand om mig, men det är - ändå - inte samma sak som om vi hade haft genetiska band som jag har till min dotter. Jag hade velat att det skulle finnas genetiska band mellan oss. Alla som ser oss ser att det inte är mina riktiga föräldrar. Jag tror det är lättare att identifiera sig ju tidigare man kommer till ett land som adopterad, och om man har ett utseende som inte skiljer sig alltför mycket från andra människor i det landet. Att inte "sticka ut" och hela tiden få frågan var man kommer ifrån.

    Det stör mig oerhört när folk frågar mig "var kommer du ifrån". Det är ingen som frågar min sambo som är svenk var han kommer ifrån. Faktum är att jag känner mig kränkt när jag får den frågan. Min dotter som ser svensk ut kommer aldrig att få den frågan.

    Bekanta som adopterat sa själva att det är en fördel för barnet om det ser svenskt ut, ett barn som ser annorlunda ut kommer att stöta på patrull längre fram i livet. Tänk på att vad andra människor säger är inte alltid vad de tycker. 

    Jag säger inte att adoptioner är fel eller att det behöver vara sämre. Men det är inte samma sak som att få ett eget barn. Adoptioner skiljer sig åt från att få egna barn på många sätt. Bara det att man inte får ett nyfött barn utan ett barn som ofta är över året. Samt ofta ett barn som har ett utseende som skiljer sig från de allra flesta andra i Sverige.

    De flesta människor önskar sig säkerligen ett eget barn. I annat fall skulle alla ju adoptera istället för att skaffa egna barn. Att få uppleva en graviditet, tiden på BB, tiden med ett riktigt litet barn. Jämför detta mot att ställa upp att ta hand om en 2-åring. Det känns rent ut sagt motbjudande, om någon skulle försöka trycka på oss en 2-åring.

    Varför ska man skydda sig för att pappren har gått iväg till landet? Jag skulle i första hand tänkt på mig själv, att få ett eget barn är naturligtvis viktigare. Skulle man bli med barn så är det bara att avbryta adoptionen.

    Har du tänkt på en sak - det är ingen som ifrågasätter någon som skaffar egna barn.          
    Folk frågar mig var jag kommer ifrån hela tiden.

    Du har alltså inte tänkt vara mormor om ditt framtida barnbarn får den typen av ögon som du hatar?
    Varför opererar du dem inte, om de är så hemska?
  • Första barnet 130825
    Björnbärspaj skrev 2013-10-11 10:41:49 följande:
    Folk frågar mig var jag kommer ifrån hela tiden.

    Du har alltså inte tänkt vara mormor om ditt framtida barnbarn får den typen av ögon som du hatar?
    Varför opererar du dem inte, om de är så hemska?

    Har läst om personer med asiatiskt utseende som faktiskt har gjort det för att de så gärna vill ha västerländskt utseende. Tanken har faktiskt funnits. Dock vet jag inte hur komplicerat det är och om det överhuvudtaget går.

    Folk opererar ju ansikten, bröst, öron och en massa andra kosmetiska operationer så varför inte? Vet du vad det kostar?

    Kommer du inte från Sverige eftersom du får den frågan? Jag har aldrig hört att mina svenska vänner får den frågan. I mitt fall har den varit orsakad av att jag inte ser svensk ut. Hade jag inte haft mina fula ögon så hade ingen säkerligen ställt frågan.

    Jag vänder mig inte mot att vara född utomlands, ha mörkbrunt hår eller ha brunna ögon eller att vara kortare än den genomsnittlige svensken. Har kusiner som är gifta med en person från USA och en från Canada. Umgås med en kompis som kommer från Tyskland. Har vänner i Finland etc. Det jag vänder mig mot är INTE ha västerländskt utseende - att se svensk ut - vilket det är viktigt att min dotter kommer att göra.

    Har du svårt att förstå?

    När jag säger samma sak till folk som sitter framför mig, så förstår alla vad jag menar precis och det är ingen som argumenterar emot mig. Vi kanske kan träffas så kan jag förklara vad jag menar närmare, samt att du kan få träffa min dotter på 8 veckor och se att hon ser svensk ut.         
  • Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-11 13:33:48 följande:

    Har läst om personer med asiatiskt utseende som faktiskt har gjort det för att de så gärna vill ha västerländskt utseende. Tanken har faktiskt funnits. Dock vet jag inte hur komplicerat det är och om det överhuvudtaget går.

    Folk opererar ju ansikten, bröst, öron och en massa andra kosmetiska operationer så varför inte? Vet du vad det kostar?

    Kommer du inte från Sverige eftersom du får den frågan? Jag har aldrig hört att mina svenska vänner får den frågan. I mitt fall har den varit orsakad av att jag inte ser svensk ut. Hade jag inte haft mina fula ögon så hade ingen säkerligen ställt frågan.

    Jag vänder mig inte mot att vara född utomlands, ha mörkbrunt hår eller ha brunna ögon eller att vara kortare än den genomsnittlige svensken. Har kusiner som är gifta med en person från USA och en från Canada. Umgås med en kompis som kommer från Tyskland. Har vänner i Finland etc. Det jag vänder mig mot är INTE ha västerländskt utseende - att se svensk ut - vilket det är viktigt att min dotter kommer att göra.

    Har du svårt att förstå?

    När jag säger samma sak till folk som sitter framför mig, så förstår alla vad jag menar precis och det är ingen som argumenterar emot mig. Vi kanske kan träffas så kan jag förklara vad jag menar närmare, samt att du kan få träffa min dotter på 8 veckor och se att hon ser svensk ut.         
    Jag är svensk, och jag får den frågan. Hur kort pratar du om egentligen?

    Men du tänker alltså inte acceptera om framtida barn eller barnbarn får denna typ av ögon? Kommer du lämna bort dem då, eller vägra umgås med barnbarnet?
  • nea med 2

    Björnbärspaj; i en annan tråd diskuteras just problemet med att folk som mår dåligt söker sig till denna tråd för att det finns folk som faktiskt bryr sig. Folk som har ett behov av att någon bryr sig om vad de tycker. Låt tråden dö ut, och låt tjejen som mår dåligt söka sig till en annan tråd. Lycka till Björnbärspaj! Och Första barnet: Hoppas du får den psykologhjälp du är i så stort behov av!

  • Frogmore

    Nu har jag inte läst allt, men såhär tänker jag:

    Jag önskar att jag fått bära mina barn, fått vara med från början. Men så blev det inte och det är förstås en sorg i sig. Men jag hade haft en än större sorg om jag inte hade fått vara med mina barn alls! Bara tanken att inte ha barn - mina egna barn - alls...usch nej aldrig!
    Nej, vi delar inga gener men däremot samma humor och samma intresse och lycka i att upptäcka och göra nya saker tillsammans. Det hade nog ingen av oss velat vara utan! För vem vet, det kunde ju vara tvärsom? Att man delar samma gener men inga intressen...

    Blod är verkligen inte alltid tjockare än vatten!

  • Första barnet 130825
    Frogmore skrev 2013-10-14 11:50:33 följande:
    Nu har jag inte läst allt, men såhär tänker jag:

    Jag önskar att jag fått bära mina barn, fått vara med från början. Men så blev det inte och det är förstås en sorg i sig. Men jag hade haft en än större sorg om jag inte hade fått vara med mina barn alls! Bara tanken att inte ha barn - mina egna barn - alls...usch nej aldrig!
    Nej, vi delar inga gener men däremot samma humor och samma intresse och lycka i att upptäcka och göra nya saker tillsammans. Det hade nog ingen av oss velat vara utan! För vem vet, det kunde ju vara tvärsom? Att man delar samma gener men inga intressen...

    Blod är verkligen inte alltid tjockare än vatten!

    Det var mycket som väcktes inom mig när jag själv fick barn.
    Det var viktigt att bli gravid, få uppleva en graviditet.
    Tiden på BB.
    Få vara med från början.
    Ha skapat något tillsammans som alltid förenar oss.
    Att barnet hade våra gener och var vårat på riktigt. 

    Själv upplever jag att allt detta är något helt annat än att vara adopterad, sakna anknytning. Detta barn har ingen anknytning till de som adopterar det eller dennes familj.

    Därtill är det säkerligen lättare att bli accepterad om barnets utseende inte skiljer sig allt för mycket från de som adopterar det (varför många väljer Öststaterna), liksom av andra i samhället.

    Vad folk egentligen tycker om ett adopterat barn är inte samma sak, som vad de utåt säger. Tänk på det.

    Vidare så är det lättare att knyta an och tycka om ett barn som man fått som nyfödd. 
    Men visst är det bra att någon ställer upp och tar hand om andras barn.

    Det är många som inte kan tänka sig ett barn genom äggdonation, spermationtion utan bara vill bli föräldrar till ett barn som är deras. Skillnaden är dock att i detta fall får barnet i vart fall anknytning till en föräldrer. I en adoption har barnet ingen anknytning alls.

    Och visst finns det många adoptivföräldrar som tänker som jag,

    - barnet ska se västerlänskt ut,
    - barnet ska vara väldigt litet för att de ska knyta an till det.

                     
Svar på tråden Vår anknytning till barnet