• Blingbling

    40+ och gravid med första barnet

    Här sitter jag som är 42 år och har ganska nyligen plussat - BF är i mitten av augusti 2013. Allt känns ganska overkligt just nu och lite smått förvirrat på ett häftigt sätt, speciellt då det sägs att det är svårt att bli gravid redan efter 35 års ålder. Vore väldigt kul att kunna utbyta lite tankar med andra som passerat 40-strecket och väntar sitt första barn (vilket är situationen för mig)...gissar att det kanske rent logiskt inte finns så många av oss p.g.a. naturliga orsaker, men jag gör ett försök att starta en sådan här tråd i alla fall

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 23:40
    17/1 Ja, på nyårsafton fick jag MF men det var bara att ta nya tag, så idag har det varit ÄL och jag inväntar nu ett nytt BIM 31/1-13

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-07 07:49
    Tydligen fungerar det att bli gravid direkt efter ett MF, så nu är tråden aktuell på nytt: Väntar mitt första barn - igen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-14 12:22
    Men det funkar tydligen också att få MF igen, vilket nu har skett. Inväntar redan nästa plus - när det nu behagar dyka upp...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-03 16:00
    Plussade den 1 augusti...då får vi se om det går vägen den här gången

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 20:52
    Det här börjar bli som en följetong...nej det misslyckades igen - missfall nummer 6 är ett faktum...

  • Svar på tråden 40+ och gravid med första barnet
  • Blingbling
    Pompeja skrev 2013-01-05 18:14:07 följande:
    Blingbling.....jag har också lätt för att bli gravid och har flera missfall bakom mig. Är gravid nu i v 18(17+5) och det verkar gå vägen nu.  Jag lät det gå en ägglossning emellan nästa försök för att återhämta mig. Enl barnmorskan jag frågade behöver man inte vänta utan man kan köra direkt. Catharina...lycka till på måndag!!

    Åh, grattis Pompeja till att ha gått så långt Lite nyfiken på om du har tagit några tillskott eller om graviditeten har skett på "naturlig väg"? Det ger mig hopp när du skriver att du blivit gravid efter ett missfall och jag har förstått att många får rådet att vänta en mens innan man man provar igen, medan andra säger att man har störst chans att bli gravid direkt efter MF. Jag känner mig supertaggad rent psykiskt att köra direkt och det känns heller inget märkligt med min kropp...så därför drar vi nog igång direkt så fort det är dags för ÄL. Har aldrig kört stickor tidigare för att ha koll på ÄL...men det får väl bli premiär nu då. Gott att höra att din bm sa att det bara är att köra om man vill
  • Pompeja

    Jo, jag provade själv barnalbyl från ÄL och 3 mån in i grav. Samt folsyra tabletter också.
    När jag fick MFD sista gången fick jag reda på av läkare på Sjh att jag var för gammal för utredning (40 år) ,även fast haft flera MF innan sonen kom samt MF efter sonens födelse.
    Men det räknades som inte ihop totalt utan jag skulle få vända mig t privat läkare.

    Tänkte lägga allt på hyllan iom att det sliter på kroppen/psyket... men bestämde för ett sista försök.
    Så har eg inte gjort så mycket "knep".

    Trombyl är en annan blodförtunnande man får av läkare. Du kan också få progesteronhormoner i form av vagitorier när du är gravid igen.

    Absolut! ägglossningsstickor funkade för mig. Det var lite svårt att veta direkt efter MF när ÄL inträffade...
    Lycka till och uppdatera hur det går

  • Blingbling

    Ja...känner igen de där orden "du är för gammal" för både ditten och datten... Varför berättar de bara saker som ändå mal runt i huvudet på en som några osaliga andar vilka man varje dag försöker kväva! Blir så trött på de där fyra orden! Det var det jag hörde också, men struntade i vad de sa och drog i högsta växeln med Munkpepparn istället, kombinerat med övriga vitaminer, tillskott OCH mitt mantra att "Jag kan bli gravid, jag ÄR INTE för gammal!". Det gick ju vägen ett tag. Som du körde jag också med en fjärdedel Albyl Minior från ÄL, fast det hjälpte inte mig den här gången (kommer köra den varianten nästa gång jag blir gravid igen). Lovar att uppdatera är inne så fort något händer, vilket jag snart hoppas det gör! Men när i cykeln ska man börja testa med ÄL-stickorna? Så fort mensen är över eller börjar man senare med testen?

  • Pompeja

    Jaa...så himla trist och det är som du säger att tankar far ändå. Jag stänger öronen och lever lite i min bubbla för att inte bli påverkad av omgivn. Det är mest folk som inte känner en så väl som har åsikter. De närmaste vet hur jobbigt vi har haft det.

    Jag hade ett tidigt missfall och blödde inte länge. Jag började testa 9 dgr efter MF och förbrukade en del teststickor.....använde Clearblue stickor som är lätta att använda tycker jag.
    ÄL kom igång igen, minns inte riktigt  vilken dag men tror det var dag 14 efter MF så slapp rubbningar i cykeln som det ibland kan bli.Det underlättar tror jag om man vet sen innan när ungefär man har ÄL. Jag valde att vänta lite med att bli gravid igen mest för att det blev sommar och jag blir så illamående när jag är gravid(hyperemesis )
    Har du slutat blöda än?

  • Blingbling

    Japp, Pompeja! Vet precis vad du menar med att stänga in sig i sin egen bubbla och stänga ute allt som man inte vill höra! Det är som den här gamla reklamen när man slår sig för öronen samtidigt som man sitter och säger "la-la-la-la-la" för sig själv Mina ÄL har jag full koll på och de brukar vara på dagen 12 dagar efter första mensdag, förutom nu när jag körde Munkpepparn då cykeln styrde upp sig till ett skolexempel med 14 dagar Det blöder nästan noll idag, så ikväll räknar jag med att allt är lugnt. Sägs ju att det är smart att vänta ett par dagar efter man blött färdigt innan man öppnar portarna till verkstaden igen och det tycker jag känns sunt. Börjar väl testa imorgon på dag 9 skulle jag tro, precis som du gjorde.

  • alice72

    Ett tips kanske jag har, förresten - jag hade många tidiga missfall, men när jag började med progesteronkräm (sån där receptfri som man kan köpa på nätet, "progesterall") så lyckades jag behålla graviditeten. Vet inte om det finns nåt samband förstås, men kan ju vara värt att prova. Min läkare fnös lite när jag berättade om det, men hon avrådde inte heller användningen eftersom hon menade att det knappast upptas så mycket i blodet av en sån kräm (progesteronet som man får på recept tas väl oralt). Nu tror jag ju på att det hade en viss betydelse för mig eftersom jag började använda krämen pga att jag plötsligt fick finnar (jag som aldrig haft finnar i hela mitt liv!) och inget hjälpte - tills jag jag provade progesteronkrämen, då försvann de i ett vips. Så kanske hade jag nån obalans i kroppen... Hur som helst: om ni provar den så se till att inte använda den mer än två veckor per månad, annars kan det störa ägglossningen. (Och så kan man fortsätta under graviditetens första tre månader tills livmodern tar över och börjar producera progesteron.)

    Sen är det inte alls sagt att det funkar för andra, missfallen kan ju bero på allt möjligt. Och en del tycks få biverkningar (jag hade inga alls), se t.ex: www.familjeliv.se/Forum-4-362/m67371822.html

  • Blingbling

    Tack för tipset Alice72, vi får se om jag själv skaffar sådan kräm framöver Har du tips på var man kan hitta den billigt på nätet?

  • Blingbling

    Nu har jag faktiskt beställt Progesterall krämen...får se om jag är modig nog att använda den i slutet av veckan Har läst lite om krämen och det finns ju både positiva och negativa historier om den - allt från att ha fått bebisar till att ha fått flera MA. Så vi får se vilken av kategorierna jag kommer att tillhöra - om jag testar. Det som gör mig lite misstänksam är att när man läser i informationen hos de butiker som säljer krämen, så står det att krämen är till för de som har klimakteriebesvär...hmm...känns lite osäkert att ta en sådan kräm när man har en cykel som en klocka och ÄL på samma sätt...

  • Catharina 410

    Jag har ju glömt att rapportera... Det var två!!! Vi har redan anmält oss till tvillingkurs på torsdag. :)

    Jag har mått ganska illa, men inte kräkts. Vill må bättre, men det kanske går över snart.

Svar på tråden 40+ och gravid med första barnet