• Anonym (Nygift)

    Hur mycket är för lite att ge sitt barn i bröllopspresent?

    Jag gifte mig med min man för någon månad sedan och kan inte sluta fundera på hur mycket som föräldrar vanligtvis ger sina barn i bröllopspresent.

    Det är första äktenskapet för oss båda och vi är i 20-årsåldern. Bott ihop i några år redan så vi önskade oss därför pengar i bröllopspresent, för att kunna åka på en bröllopsresa till Italien som vi alltid drömt om. Vi har båda jobb och inga barn. Vi båda har en bra relation till både föräldrar och svärföräldrar och träfar dem ett antal gånger per år.
    Vi hade ett regelrätt bröllop med kyrka plus middag på en restaurang. Ingen fick resa mer än ett par timmar för att komma till bröllopet.

    Om ditt barn skulle gifta sig, hur mycket skulle välja att ge honom/ henne i bröllopspresent? Från din själv (om du inte ger tillsammans med andra föräldern)? Från er som ett föräldrapar?

    - Vi fick tusen kronor av mannens föräldrar (mina svärföräldrar) som har det gott ställt. Femhundra av mannens bror med fru (som fick komma till bröllopet med två barn i övre tonåren)
    - Mina föräldar gav oss femtusen (de är pensionärer och hade sparat i några månader) och från min syster som kom ensam fick vi tvåtusen.
    - Våra gäster (både mannens och mina vänner) gav oss nästan alla tusen kronor per par (blir femhundra per person). Så tusen från svärföräldrarna och femhundra för bror med familj känns otroligt snålt, tyvärr...

    Jag mäter givetvis inte attityd i pengar och jag hade tyckt att det hade varit helt okej att få mindre pengar från vänner. Men att få så lite från mannens familj har verkligen fått mig att fundera på vad som faktiskt är normalt att ge sitt barn i bröllopspresent om man har det normalt ställt...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 16:24
    Tack för en härlig diskussion och för era ärliga åsikter! De är lika många som det finns människor- och det är precis det jag var ute efter!

    Min fråga var : Om ditt barn skulle gifta sig, hur mycket skulle du välja att ge honom/ henne i bröllopspresent? Vad som faktiskt är normalt att ge sitt barn i bröllopspresent om man har det normalt ställt.

    Några tycker att tusen kronor är snålt att ge i bröllopspresent som förälder om man har det bra ekonomiskt. Det verkar vara rätt vanligt att ge gåvor värda femsiffriga belopp som förälder till ett barn som gifter sig.
    Några tycker att ingen gåva från föräldrar i bröllopspresent är för liten utan att jag är snål. Jag respekterar er åsikt.
    Några tror att jag gift mig för pengarnas skull, haha Och att det är fräckt att önska sig pengar även om man redan har allt och själv har råd. Hoppas ni som tycker så inte ger gåvor av medlidande eftersom n tror att de som får gåvorna inte har råd att köpa det ni ger själva.

    Vi har inte "gått med vinst" på bröllopet, det har aldrig varit varken avsikten eller utfallet.

    Jag tackar er alla för denna diskussion och lämnar härmed tråden.
    Ha en riktigt bra dag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 16:51
    P.S. Brudparet betalade hela bröllopet själva (lokal, mat, transport mellan kyrka till restaurang, fri bar etc). Svärföräldrarna hjälpte inte till med några förberedelser.

  • Svar på tråden Hur mycket är för lite att ge sitt barn i bröllopspresent?
  • Lindsey Egot the only one

    Min bror och hans fd fru hade det pampigaste bröllopet någon i vår släkt hade skådat. Men 2,5 år senare var det över. Livet som gift uppfyllde inte överdådet på bröllopet och hans fru som inte betalade ett dyft på bröllopet ville inte leva som gift efter ett år men det tog ytterligare ett och ett halvt år innan min bror tröttnade på hennes sätt och begärde skilsmässa. Då hade de inte levt på samma ställe i ett år. Då vill hon ha 6 månader betänketid.

    Så hur stort romantiskt överdådigt bröllop ni har så kommer verkligheten bara bli det ni själva gör det till och fantasin och de flick-drömmarna ni hade är bara fantasier från löjliga amerikanska romantiska filmer.

  • Thaleya1

    jag lovar att ett bröllop med en billig nyköpt klänning, ett band som man känner och ställer upp, en billigare lokal, utsmyckad med tyger, ljus och (kanske tillochmed egenplockade blommor), kan vara minst lika fint som ett 200 000 kr bröllop.

  • Lindsey Egot the only one

    Thaleya1

    Det blir nog mer personligt iaf med ett enkelt naturligt bröllop än ett flådigt, pampigt, överdådigt bröllop.

  • Anonym

    Jag vet inte vad jag skulle gett mitt barn i bröllopspresent mätt i pengar. Allt skulle ju bero på ekonomiska situationen jag skulle ha då samt om jag bidragit till bröllopet osv. När vi gifte oss så betalade mina föräldrar frisör+smink för mig samt hjälpte till med förberedelser och så fick vi 5000 kr i bröllopspresent till en ny soffa som vi ville ha. Jag blev jätteglad men tyckte nästan det var för mycket. Hade blivit lika glad för mycket mindre. Min mans pappa gav oss 1000 kr och från hans mamma fick vi en present som kostade 300 kr (hon är sjukpensionär och har inte mycket pengar) och hjälpte oss med disk och städning dagen efter. Jag blev jätteglad för allt. Faktum vara att den bästa bröllopspresenten var från min kompis som målat en egen superfin inramad tavla till oss som minne av vårt bröllop det kostade henne inte så mycket pengar men tid och omtanke och det betyder för mig mer.

  • EnAnonumius
    Frida Be skrev 2013-01-05 07:21:08 följande:
    Back är självklart fel ord... Därför valde jag situationstecken. Men om vi gifte oss för presenterna skulle vi kunnat gift oss borgligt och tagit våra sparade bröllopspengar och köpt upp, blir betydligt mer presenter för dem. Men vi vill gärna fira med våra nära och kära.
    Frida Be skrev 2013-01-05 07:29:00 följande:
    Kräver inget av gästerna. Hoppas att närmaste familjen tycker att 2000 kr är en okej present eftersom de verkligen inte behöver spara pengar för att ge det. Ger dem inget så gör det inget heller för min del... bröllopsresa lär det bli iaf. Men 2000 kr är enligt min mening och svaret på TS fråga vad jag anser är normalt att ge som föräldrar till brudparet.

    Personligen hoppas jag på att kunna ge mina framtida barn betydligt mer.

    Först och säger du att du inte gifter dig för presenternas skull och "vi vill fira med nära och kära".
    Sedan så sitter du och säger "Hoppas att det närmsta tycker 2000kr är okey present".

    Snacka om att snacka emot sig själv på två meningar fast det är i två olika inlägg.

    Hur skall du ha det nu skall du ha bröllopet för att fira med nära och kära eller eller för att du skall få pengar?
    Ja det är en högst adekvat fråga att ställa med tanke på DINA utlåtanden du gör.

    Skall sanningen fram så anser ju jag att du inte förtjänar att få s.k presenter alls av nära och kära utan du skulle verkligen behöva få i bröllopsgåva en spark i häcken för din girighet och för att du stället omogna krav på presenters värde.


    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • EnAnonumius
    Anonym skrev 2013-01-05 07:35:25 följande:
    Var försvinner då dessa pengar då? Menar du att bröllopet kostar det?
    Ja det är tydligen den nya devisen.

    För (mycket längesedan)  som man gjorde förr så var det ju brudens föräldrar som betalade bröloppet för i tiden då kvinnan var omyndig och när hon gifte sig så blev mannen kvinnas förmyndare.

    Nu i dag så skall tydligen det var som så att brudparet skal bestämma vad som skall läggas ut och sedan så kall det kosta dyrt och så SKALL gästerna (familj och vänner) kompensera det genom deras gåvor så att brudparet går med vinst i slutändan ( i bokförningen) för bröllopet kostar ju SÅÅÅÅ mycket.


    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Thaleya1
    LindaEfraim skrev 2013-01-05 13:49:18 följande:
    Thaleya1

    Det blir nog mer personligt iaf med ett enkelt naturligt bröllop än ett flådigt, pampigt, överdådigt bröllop.
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-01-05 13:49:18 följande:
    Thaleya1

    Det blir nog mer personligt iaf med ett enkelt naturligt bröllop än ett flådigt, pampigt, överdådigt bröllop.
  • EnAnonumius
    LindaEfraim skrev 2013-01-05 13:49:18 följande:
    Thaleya1

    Det blir nog mer personligt iaf med ett enkelt naturligt bröllop än ett flådigt, pampigt, överdådigt bröllop.
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Frida Be

    Jag tycker precis som många innan att pengar får man lägga hur mycket man vill på ett bröllop.
    Men i mitt fall är det inte endast mitt eget val. Vi gifter oss i stockholms innerstad. Lokal där kostar väldigt mycket och skall man bussa ut gästerna från staden så kostar det också. Man måste oftast även köpa catering från lokalens firma för att få hyra... mat och hyra går i vårt fall på över 100 000 kr. 

    Sedan vi vill inte ta kuvertavgift (därför att vi vill att vänner och yngre syskon utan så mycket pengar skall kunna närvara) och bröllopet blev stort mest pga. att  min blivande mans separerade föräldrar och alla extrabarn (med respektive) samt att han har en stor släkt som alla vill få komma och får det. Min familj är liten så det var inte en önskan från min sida med ett stort bröllop som skulle kosta så här mycket. Men 130 personer som skall få mat, rymmas i en lokal, dekorationer, dryck osv går på väldigt mycket idag. Vi kan inte göra så mycket själva då vi bor utomlands och vi gifter oss hemma för att alla som vill skall kunna deltaga. 

    Därför till skillnad från vad alla verkar tro så nej vi kommer inte "tjäna" på vårt bröllop och vi gifter oss inte för presenterna. Ja jag vill fira med nära och kära och det är inte bara föräldrar jag syftar på i den meningen. Men ja jag tycker att en förälder (då de har råd, har man inte det så är det klart att det är en annan sak) borde tycka att 2000 kr är en rimlig gåva till sitt barn på en viktig dag i deras liv. Föräldrar är i vårt fall "6" personer (med svärföräldrar annars självklart 4 som i alla andra fall) av 130 st. De har det som sagt gott ställt och behöver inte spara för en sådan summa. 

    Vad övriga 124 gäster ger bryr jag mig inte om, jag vill bara att dem skall komma. Så att presenterna vore det viktigaste är en väldigt överdriven reaktion. Jag tycker bara att det är en stor dag för mig och min man och det kommer troligtvis bara hända en gång i livet vilket jag tror att de flesta föräldrar delar och känner också (skulle jag göra med mina framtida barn iaf). Som gäst har jag som sagt alltid givit mer än ovanstående summa (om man är nära brudparet) då jag och min blivande man har råd med det och gärna som jag sa innan delar med oss av våra pengar vid fina tillfällen, födelsedagar och jular. 

    Jag kommer inte ifrån att tycka att det är väldigt snålt (om man har råd) att tycka att man som förälder till brudparet (inte granne eller likanande) kan gå på en fest och få allt betalt, om man inte har hjälpt till med något och sedan ge en väldigt liten present alltså mindre än 1000 kr per person. 

    Varför vi önskar oss pengar är ganska enkelt. Det är inte så lätt att flyga presenter över hela världen. Det kostar otroligt mycket och varken mina svärföräldrar eller mina föräldrar är intresserade av att vi fyller deras hem med presenter (om vi nu skulle få några) och sedan lämnar dem där och är borta i 2 år. Inte direkt uppskattande mot eventuella givare heller.  

  • Frida Be
    Anonym skrev 2013-01-05 07:38:05 följande:
    Så en stackars ensamstående mamma ska ge det till sitt barn trots att hon inte har råd? För vad som är normalt för dig är inte normalt för någon annan.
    Jag har i ovanstående inlägg sagt otaliga gånger (även mitt senaste) att har man inte råd, är man ensamstående, pensionär eller inte har råd av andra anledningar så kan man självklart inte ge så mycket. Har man däremot en villa på ett värde av 10 miljoner utan lån, en lön på 60 000 kr/månad och ens partner har ungefär samma lön så är det en annan fråga när det kommer till att ge sina barn 2000 kr från ett föräldrapar på dennes viktiga dag. Har man valt att bidra till bröllopet på ett annat sätt  så tycker jag inte att man behöver ge någon present alls. Men i TS så hade föräldrarna inte valt att göra det.
  • Frida Be
    Frida Be skrev 2013-01-05 16:00:25 följande:
    Jag tycker precis som många innan att pengar får man lägga hur mycket man vill på ett bröllop.
    Men i mitt fall är det inte endast mitt eget val. Vi gifter oss i stockholms innerstad. Lokal där kostar väldigt mycket och skall man bussa ut gästerna från staden så kostar det också. Man måste oftast även köpa catering från lokalens firma för att få hyra... mat och hyra går i vårt fall på över 100 000 kr. 

    Sedan vi vill inte ta kuvertavgift (därför att vi vill att vänner och yngre syskon utan så mycket pengar skall kunna närvara) och bröllopet blev stort mest pga. att  min blivande mans separerade föräldrar och alla extrabarn (med respektive) samt att han har en stor släkt som alla vill få komma och får det. Min familj är liten så det var inte en önskan från min sida med ett stort bröllop som skulle kosta så här mycket. Men 130 personer som skall få mat, rymmas i en lokal, dekorationer, dryck osv går på väldigt mycket idag. Vi kan inte göra så mycket själva då vi bor utomlands och vi gifter oss hemma för att alla som vill skall kunna deltaga. 

    Därför till skillnad från vad alla verkar tro så nej vi kommer inte "tjäna" på vårt bröllop och vi gifter oss inte för presenterna. Ja jag vill fira med nära och kära och det är inte bara föräldrar jag syftar på i den meningen. Men ja jag tycker att en förälder (då de har råd, har man inte det så är det klart att det är en annan sak) borde tycka att 2000 kr är en rimlig gåva till sitt barn på en viktig dag i deras liv. Föräldrar är i vårt fall "6" personer (med svärföräldrar annars självklart 4 som i alla andra fall) av 130 st. De har det som sagt gott ställt och behöver inte spara för en sådan summa. 

    Vad övriga 124 gäster ger bryr jag mig inte om, jag vill bara att dem skall komma. Så att presenterna vore det viktigaste är en väldigt överdriven reaktion. Jag tycker bara att det är en stor dag för mig och min man och det kommer troligtvis bara hända en gång i livet vilket jag tror att de flesta föräldrar delar och känner också (skulle jag göra med mina framtida barn iaf). Som gäst har jag som sagt alltid givit mer än ovanstående summa (om man är nära brudparet) då jag och min blivande man har råd med det och gärna som jag sa innan delar med oss av våra pengar vid fina tillfällen, födelsedagar och jular. 

    Jag kommer inte ifrån att tycka att det är väldigt snålt (om man har råd) att tycka att man som förälder till brudparet (inte granne eller likanande) kan gå på en fest och få allt betalt, om man inte har hjälpt till med något och sedan ge en väldigt liten present alltså mindre än 1000 kr per person. 

    Varför vi önskar oss pengar är ganska enkelt. Det är inte så lätt att flyga presenter över hela världen. Det kostar otroligt mycket och varken mina svärföräldrar eller mina föräldrar är intresserade av att vi fyller deras hem med presenter (om vi nu skulle få några) och sedan lämnar dem där och är borta i 2 år. Inte direkt uppskattande mot eventuella givare heller.  
    Lite rättelser nu när jag sitter på datorn:
    *sedan vill vi
    *styvföräldrar inte svärföräldrar
    *komma ....och gärna ,som jag sa innan,...

    Så lite bättre iaf :P. Såg även en del fel i tidigare inlägg men ni får stå ut :).
     
  • Anonym (riktigt snåla)
    Mariamx skrev 2013-01-05 03:02:50 följande:

    Hur mycket tjänar du och din partner och hur mycket ger ni era respektive föräldrar varje år kring jul, utöver andra presenter/penninggåvor (födelsedagar mm)? För generositeten hoppas jag är inte enkelriktad?
    Ger dom presenter för ca 1000kr var men har själv 2 barn som jag lägger ner ca 2000 kr var i julklappar och ca 1000 i födelsedags presenter. Vi tjänar ungefär lika mycket som mina föräldrar. Vi sparar hela barnbidraget till båda barnen samt att vi åker utomlands varje år. Så man kan ha trevligt utan att vara rik, att vara snål är inte vår grej. 
  • EvaLena77

    Min pappa kom på vårt bröllop; kyrka, fin restaurang etc. och vi fick INGENTING i bröllopspresent. INGENTING. Otroligt sårande men han hade inga pengar kvar och ändå hade han känt till bröllopet flera månader innan och hade kunnat spara.... Jag är fortfarande ledsen idag...

  • Lindsey Egot the only one

    EvaLena77

    Jag fick inte heller något av mina föräldrar när jag gifte mig fast de hade egen butik men just då var det lågkonjunktur och de kunde bara ta ut lön så det täckte deras utgifter hemma annars hade företaget gått back. Inget jag surar över och som ska förstöra min relation till dom.
    En bröllopspresent är inget måste. Det är en fin gest men att kräva av folk gör en inte till en bättre människa.

  • h8him
    EvaLena77 skrev 2013-05-31 08:26:37 följande:
    Min pappa kom på vårt bröllop; kyrka, fin restaurang etc. och vi fick INGENTING i bröllopspresent. INGENTING. Otroligt sårande men han hade inga pengar kvar och ändå hade han känt till bröllopet flera månader innan och hade kunnat spara.... Jag är fortfarande ledsen idag...
    Vad ska man spara in på om man inga pengar har menar du? En present är ingen betalning för att man fått komma men det låter som om du är bitter för att ni betalade mycket för honom men inget fick tillbaks. Fast jag kan ha fel.
  • Gift

    Vi fick en utlandsresa,som skulle betalas av svärmor, när vi gifte oss.

    Vi har varit utomlands flera gånger, men hon har fortfarande inte betalat någon av de resorna. Men det viktigaste är ju att hon kan SÄGA till andra att hon minsann har gett oss en resa... Sen att vi aldrig har fått den, det är ju ingen som vet.

  • Hamingja

    Nu har du ju lämnat tråden. Men rent allmänt, då. Jag skulle inte ha önskat mig reda pengar på det sättet - det tycker jag är lite "fult", och lite tråkigt också. Gästerna missar ju presentöppningen, som brukar vara jättekul - att se vad alla har hittat på!

    Dessutom blir det just så här som du beskriver, att ni jämför hur mycket ni har fått från olika gäster. Ger man däremot saker i present, så kan inte brudparet veta exakt hur mycket de har kostat. Man kan ha passat på vid en utförsäljning på en fabrik eller affär t.ex., och fått en sak långt under det vanliga butikspriset. Ingen behöver då veta att den kanske bara kostade ett par hundra. Eller man kan ha hittat en sak på loppis eller andrahandsbutik, till en tiondel av det verkliga värdet, som var så oanvänd och fin att den passerar som ny...

    Om vi hade behövt pengar från gästerna till bröllopet på något sätt, så hade jag hellre frågat om de (eller de närmaste) kunde bekosta delar av själva bröllopet. Då hade det inte känts som tiggeri på samma sätt, eftersom det i alla tider varit normalt att (i alla fall brudens) föräldrar bekostar bröllopet. Då hade ni ju sparat in den summan - och kunnat lägga den på er resa i stället!

  • jag har inget anvnamn

    Alltså mina bästa kompis gifte sig nu med sin fru och jag gav 1337kr i bröllopspresent. Jag är ensam kan jag tillägga.

    Det kanske var för mycket, men det är bara pengar liksom. Klart de ska få åka på sin bröllopsresa! Kan jag bidra med något är det bara roligt :)

Svar på tråden Hur mycket är för lite att ge sitt barn i bröllopspresent?