• februaribebis

    EDA

    Jag var extremt rädd för förlossningen men hade ändå bestämt mig för att inte ta edan. Nu blev min förlossningen ett utdraget och segt kapitel och efter 4 dagars onda sammandragningar så var jag rätt så less på det hela. Därför bestämde jag mig när det hela väl var igång att ta edan. Den las runt 17-tiden. Hej å hå vilken skillnad det blev. Jag kände fortfarande värkarna i vänster ljumske men bara som stramande lätt smärta. Edan funkade bra i ca 5 timmar. Sen blev det skiftbyte på förlossningen. Jag hade känt mig supertrygg med barnmorskan jag haft men kände mig inte alls lika tillfreds med hon som tog över. I kombination med detta började värkarna kännas rejält. Runt 12-tiden på natten tyckte jag de var rent av för jävliga och först då eller möjligen senare fick jag börja ta lustgas. Jag fick flera omgångar värkstimulerande men det tog en väldig tid. Jag fick inga direkta krystvärkar (det här de pratar om att man inte ska kunna hålla emot) men jag kände ju att det tryckte nedåt, framförallt bakåt...
    Han föddes 04,30.
    Direkt efter så upplevde jag ändå förlossningen som positiv. Jag hade ju överlevt vilket jag innan var helt övertygad om att inte göra. Men nu, snart ett år efter börjar rädslan för ev en ny förlossning komma. Edan skulle ju vara min räddare i nöden men lika fasen gjorde värkarna det SKITONT. Själva utdrivningsfasen (krystningsskedet) upplevde jag inte så smärtsam.
    Hur kunde det bli såhär? Jag trodde edan tog bort värkarna men inte utdrivningssmärtan.... Eller gör det alltså 100 gånger mer ont utan eda? Då är det ju en omöjlighet. Tänk om jag inte hinner få eda en ev nästa gång? Då DÖR jag. Den smärtan jag hade kan jag klara och möjligen liiiiiite till, ytterst lite. Men om jag var bedövad och den "riktiga" smärtan är MYCKET värre. Då fattar jag inte hur man klarar det....
    Hur länge sitter edan i? Kan det vara så att den nya barnmorskan drog ner eller rent av tog bort den???
     

  • Svar på tråden EDA
  • Housemouse

    Be att få läsa din journal tillsammans med någon (bm el läkare) som kan reda ut begreppen. Ofta dras läkemedlet i edan ner när man är fullöppen för att man ska känna krystvärkarna.

  • lykta

    TS, jag känner igen mig i det du funderar på, hur f-n hade det varit utan EDA? Jag har haft det på båda mina förlossningar och ska absolut ta det nu tredje gången också! Med tvåan kom jag in 16:00 de undersökte mig, jag var öppen 2 cm, de skickade ut oss att gå. Efter 45 minuters promenad på max  150 meters sträcka så trodde jag på allvar att jag skulle dö, hade så jäkla ont och kunde bara stå på ett ben i taget :)

    Tillbaka in på förlossningen och 17:15  sattes EDA, då var jag öppen 3-4 cm. Exakt 58 minuter senare var hon ute!!!!!Fattar inte hur jag skulle överlevt utan EDA när det gick så snabbt! Vi bara satt o kollade på den där maskinen som mäter värkar och skrattade, helt sjukt och jag kände nästan ingenting!

    VAd jag läst på vårt sjukhus hemsida, så kan de fylla på EDA så länge det behövs. (De kallar den för typ stå-upp-bedövning eller nåt) 

    Jag är också livrädd att inte hinna få den nu sista gången! 

  • Slaria

    Du kommer definitivt inte dö pga värkarna även om det kanske kan kännas så. Jag tror efter att ha läst din text att du skulle må bra av att få prata ut om din rädsla med någon professionell. Det är verkligen inte nyttigt att vara så pass rädd för en förlossning. Ont gör det, de kommer ingen ifrån och det finns INGEN bedövning som tar bort all smärta, tyvärr! När jag själv födde barn så var jag inställd på att det skulle vara som att sätta handen på en stekhet platta med enda undantaget att här kommer man inte ifrån smärtan. Därför blev jag överraskad över hur ändå lätt det gick (ont hade jag, rejält ont men fullt hanterbart) och även jag fick EDA och den höll i sig i ca 30 min och sen efter det tog de två timmar innan sonen va född. Men som sagt, när du ska föda barn igen, förbered dig.. läs böcker, prata med din bm och testa profylax.

  • Slaria

    En annan sak som min bm på förlossningen sa "du fryser alltid mer när du spänner dig, samma gäller smärta, lär dig slappna av så känns inte värkarna lika onda"

  • februaribebis
    Slaria skrev 2013-01-23 22:43:15 följande:
    Du kommer definitivt inte dö pga värkarna även om det kanske kan kännas så. Jag tror efter att ha läst din text att du skulle må bra av att få prata ut om din rädsla med någon professionell. Det är verkligen inte nyttigt att vara så pass rädd för en förlossning. Ont gör det, de kommer ingen ifrån och det finns INGEN bedövning som tar bort all smärta, tyvärr! När jag själv födde barn så var jag inställd på att det skulle vara som att sätta handen på en stekhet platta med enda undantaget att här kommer man inte ifrån smärtan. Därför blev jag överraskad över hur ändå lätt det gick (ont hade jag, rejält ont men fullt hanterbart) och även jag fick EDA och den höll i sig i ca 30 min och sen efter det tog de två timmar innan sonen va född. Men som sagt, när du ska föda barn igen, förbered dig.. läs böcker, prata med din bm och testa profylax.
    Jag har gjort allt detta. Auroran på förlossningen gav upp efter x antal gånger där, psykologen kämpar på, jag läste alla böcker man blev rekommenderad... Jag gjorde som du...tänkte att det är som att bränna sig. Inget hjälpte liksom... :(
    Hade min förlossning flutit på hade jag säkert kännt annorlunda men nu funkade ju inget direkt. Hade de inte hoppat på magen tre gånger hade jag väl fortfarande legat där med ungen mellan benen. ;)
    Skönt för dig att sonen tittade ut så pass snabbt efter. Jag blev isprutad värkstimulerande i sex timmar... BLÄ!
    Ja....de berömde mig för att jag fokuserade och andades så bra på förlossningen. Men inte hjälpte det. Men men. Jag lever ;) 
  • februaribebis
    Housemouse skrev 2013-01-23 20:39:08 följande:
    Be att få läsa din journal tillsammans med någon (bm el läkare) som kan reda ut begreppen. Ofta dras läkemedlet i edan ner när man är fullöppen för att man ska känna krystvärkarna.
    Men man får väl inga krystvärkar då man fått eda? Jag kände dem inte. Obestämd
  • februaribebis
    lykta skrev 2013-01-23 20:47:55 följande:
    TS, jag känner igen mig i det du funderar på, hur f-n hade det varit utan EDA? Jag har haft det på båda mina förlossningar och ska absolut ta det nu tredje gången också! Med tvåan kom jag in 16:00 de undersökte mig, jag var öppen 2 cm, de skickade ut oss att gå. Efter 45 minuters promenad på max  150 meters sträcka så trodde jag på allvar att jag skulle dö, hade så jäkla ont och kunde bara stå på ett ben i taget :)

    Tillbaka in på förlossningen och 17:15  sattes EDA, då var jag öppen 3-4 cm. Exakt 58 minuter senare var hon ute!!!!!Fattar inte hur jag skulle överlevt utan EDA när det gick så snabbt! Vi bara satt o kollade på den där maskinen som mäter värkar och skrattade, helt sjukt och jag kände nästan ingenting!

    VAd jag läst på vårt sjukhus hemsida, så kan de fylla på EDA så länge det behövs. (De kallar den för typ stå-upp-bedövning eller nåt) 

    Jag är också livrädd att inte hinna få den nu sista gången! 
    Ja...när jag kom i på söndagen och var tre cm öppen med 2 minuters mellanrum så tänkte jag att "hej å hå...ikväll är man morsa då". Ehum....torsdag morgon var jag morsa. Då hade jag haft värkar med 2-10 minuters mellanrum i typ fyra dagar! Aj.
  • februaribebis
    februaribebis skrev 2013-01-23 23:00:20 följande:
    Ja...när jag kom i på söndagen och var tre cm öppen med 2 minuters mellanrum så tänkte jag att "hej å hå...ikväll är man morsa då". Ehum....torsdag morgon var jag morsa. Då hade jag haft värkar med 2-10 minuters mellanrum i typ fyra dagar! Aj.
    lykta skrev 2013-01-23 20:47:55 följande:
    TS, jag känner igen mig i det du funderar på, hur f-n hade det varit utan EDA? Jag har haft det på båda mina förlossningar och ska absolut ta det nu tredje gången också! Med tvåan kom jag in 16:00 de undersökte mig, jag var öppen 2 cm, de skickade ut oss att gå. Efter 45 minuters promenad på max  150 meters sträcka så trodde jag på allvar att jag skulle dö, hade så jäkla ont och kunde bara stå på ett ben i taget :)

    Tillbaka in på förlossningen och 17:15  sattes EDA, då var jag öppen 3-4 cm. Exakt 58 minuter senare var hon ute!!!!!Fattar inte hur jag skulle överlevt utan EDA när det gick så snabbt! Vi bara satt o kollade på den där maskinen som mäter värkar och skrattade, helt sjukt och jag kände nästan ingenting!

    VAd jag läst på vårt sjukhus hemsida, så kan de fylla på EDA så länge det behövs. (De kallar den för typ stå-upp-bedövning eller nåt) 

    Jag är också livrädd att inte hinna få den nu sista gången!
    Ja...när EDAn satt i mådde man ju som en prinsessa! :)
  • Joso

    Jag ska nu föda fram vårt tredje barn. Jag har haft EDA varje förlossning och kommer definitivt ta det igen. Jag förstår inte heller hur man klarar sig utan.. Vill du försäkra dig och göra låt du kan för att hinna få EDA så tycker jag att du skriver ett förlossningsbrev där du berättar om din rädsla, och net vill göra det här utan EDA. din sambo som är med kan oxå vara tydlig med att fråga När och om Eda kan sättas, alltså hjälpa till att påminna barnmorskorna om vad du vill ha. När jag födde mitt andra barn hade jag skrivit ett brev, där jag tydligt skrev att när jag är öppen 5 cm vill jag ha EDA och lustgasen vill jag ha från det att jag kommer in tills dess att barnet är ute.. Det är det enda tipset jag kan ge dig.. Lycka till :)


    ?Sara 2003 & Noel 2007 & bebis 2013? blogg- www.hannsan.wordpress.com
  • februaribebis
    Joso skrev 2013-01-23 23:33:13 följande:
    Jag ska nu föda fram vårt tredje barn. Jag har haft EDA varje förlossning och kommer definitivt ta det igen. Jag förstår inte heller hur man klarar sig utan.. Vill du försäkra dig och göra låt du kan för att hinna få EDA så tycker jag att du skriver ett förlossningsbrev där du berättar om din rädsla, och net vill göra det här utan EDA. din sambo som är med kan oxå vara tydlig med att fråga När och om Eda kan sättas, alltså hjälpa till att påminna barnmorskorna om vad du vill ha. När jag födde mitt andra barn hade jag skrivit ett brev, där jag tydligt skrev att när jag är öppen 5 cm vill jag ha EDA och lustgasen vill jag ha från det att jag kommer in tills dess att barnet är ute.. Det är det enda tipset jag kan ge dig.. Lycka till :)
    Jag hade skrivit att jag inte ville ha eda i mitt förlossningsbrev men ändå påpekat min rädsla där. Undrar om det kan ha varit så att de drog in den för att det tog sådan tid?! Tycker det är konstigt att den funkade super 4-5 timmar och sedan uselt. Det var ju som natt och dag...
    PÅverkade edan dina förlossningar så de tog längre tid?
Svar på tråden EDA