Inlägg från: Kroken |Visa alla inlägg
  • Kroken

    Vilket mobilabonnemang har din 13-14-åring?

    Min dotter fyller 14 år om några månader. Hon har i dagsläget ett kontantkort i sin telefon. Det fungerar dock inte så bra då hon gör av med alla pengar ganska fort och vill ha nya. Jag är hård och säger nej. Då ringer hon pappa som inte orkar med tjafs och tjat och som ger henne pengar. Varje gång säger han att det är sista gången hon får mer pengar till mobilen men så blir det samma visa nästa gång igen, tyvärr.

    Jag har sagt att vi laddar en gång i månaden, vid barnbidraget ungefär, och tar det slut får hon spara ihop pengar själv och ladda. Hon har Comviq och jag har laddat med 195:-/mån. Dessa är dock slut efter ca. 2 veckor. Hon vill helst att jag ska ladda med 295:-. Tänkte nu byta till ett abonnemang där det inte går att gå över den summan som är satt. Då kan jag inte ladda mer och hon får vänta tills nästa månad.
    Jag vill att hon ska inse hur mycket det kostar att ringa/surfa/sms:a för. I nuläget gör hon inte det och tycker att det är väl bara för mig att ladda på lite till på hennes mobil.

    Men jag vet inte vilket abonnemang jag ska välja? Vad har era barn i samma ålder?

  • Svar på tråden Vilket mobilabonnemang har din 13-14-åring?
  • Kroken
    hannis skrev 2013-02-03 14:47:42 följande:
    Kan du inte bara säga nej när hon ber om mer pengar då?
    Jag säger ju nej. Hon går då till sin pappa och ber om mer. Vi har kommit överens om att hon inte ska få mer men han orkar inte med när hon ber/tjatar om mer utan ger henne mer. Tyvärr är det jag som får ta smällen av dottern som blir arg och pappan som blir arg när hon ber om mer. Hon träffar bara pappa varannan helg.
  • Kroken
    fläta skrev 2013-02-03 14:53:16 följande:
    195 spänn hos Comviq ger väl mindre än 300 sms? Eller tänker jag fel?
    5000 sms ingår i 195:- Comviq kompis.
  • Kroken

    Har kollat runt lite och 3 har ett abonnemang som heter 3mobil surf som kan vara aktuellt och sen har Comviq sitt fast pris-abonnemang. Ska kolla runt lite till, tänkte få lite tips här.
    Skulle vilja ha ett där jag kan låsa abonnemanget så att hon inte kommer över den summan som vi bestämt på abonnemanget. Vet att Telenor har ett barnabonnemang men har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av Telenor så de går bort.

  • Kroken
    Thashiznitov skrev 2013-02-03 15:14:55 följande:
    Hah omg. Jag kommer ihåg att 75 räckte för mig. 
    Haha, ja det är ju den summan som jag känner mig mest bekväm med. Men efter att jag frågat runt bland andra med barn i samma ålder så har jag förstått att dessa 195:- som vi nu laddar med är i i lägsta laget. Många har abonnemang på 299-399:- i månaden. Det tycker jag dock är på tok för mycket för en snart 14-åring.
  • Kroken
    Flamedream skrev 2013-02-03 17:21:47 följande:
    Min syster är 14 år och vår pappa skaffade ett abonnemang till henne på Halebop då hon kan ringa 200 samtal till alla mobiler hur länge som helst och 5000 sms gratis och gratis surf. Vet dock inte vad det kostar men hon får betala det själv (dvs. De drar bort pengarna hon ringer för från hennes månadspeng). Det funkar bra skulle satsa på det om jag var du :)
    Det jag hittar hos Halebop är Halebop rubbet. Då har du 300 fria samtal och 3000 sms samt 3 GB surf. Kostar 269:-/mån. Jag tycker egentligen att det är för mycket pengar i månaden för mobilkostnader för en snart 14-åring. Men det kan vara ett alternativ.
  • Kroken
    arkeologitjejen skrev 2013-02-03 18:02:38 följande:
    Hej!
    Jag är föräldraledig som reklamationshandläggare hos ett telefonbolag. Mitt råd till dig TS är att du fortsätter med kontantkortet. Mina kunskaper är visserligen gamla då jag inte arbetat heltid på ett bra tag, men i det stora hela så ser marknaden ut som så att abonnemangen har de här taken du läst om MEN de fungerar inte alltid och då friskriver sig operatören från kostnader som kan uppstår i form av att man överstiger taket genom att man i de allmänna villkoren godkänner att detta kan uppstå. Taket går dessutom att lyfta, ofast gör man det via sin dator, eller att man ringer kundtjänst. Om din dotter inte redan vet det, så kommer hon lära sig det av sina kompisar så snart hon slår i taket på sitt abonnemang.

    Du löser alltså inga av dina problem gällande tjat från dottern genom att skaffa ett abonnemang. Det handlar snarare om att du och dotterns far behöver sätta ner foten för hennes ringande. En av mina vanligaste arbetsuppgifter när det gäller fakturabestridan gäller föräldrar i er sits vars tonåring gjort av med tusentals kronor på nolltid genom att exempelvis låna ut mobilen till en kompis, som lånat ut den vidare osv. Mitt råd till alla som frågar mig är att fortsätta med kontantkort om man inte är beredd på att ta kostnaden av att ha ett abonnemang. Taken fungerar oftast, men inte alltid, och i slutändan är det du som kund som står för kostnaden för abonnemanget, oavsett om tonåringen brutit er överenskommelse eller ej. Du har större kontroll på kostnaderna med ett kontantkort än då någonsin har med ett abonnemang.
    Tack för dina synpunkter! Ska fundera vidare och se vart det slutar.
    Jag har satt ner foten för påladdning av mobilen i tid och otid, dessvärre har hon en pappa som inte orkar med att vara förälder på rätt sätt utan ger sig snabbt (dock blir han förbannad och sur över att hon ringer och ber om pengar). Svårt när det blir så. Spelar ingen roll hur mycket jag pratat med honom om vad vi måste göra. Han säger att självklart måste vi göra det, men sen orkar han inte när det väl gäller. Tyvärr.
  • Kroken
    I969 skrev 2013-02-03 18:16:43 följande:
    Hur mkt surf köper ni till? Och vad har ni för månadskostnad på det?

    Är ute efter lämpligt kontantkort till 13-åring, men inser att surftiden antagligen kommer ta slut fort...

    TS, är det både surf, ring/sms som tar slut fort? 
    Här är det främst surfen som tar slut fort men även ringpengarna. Sms klarar hon sig oftast då det ingår i den prisplan vi brukar tanka. Sen används det mycket KIK också.

  • Kroken
    tokfia skrev 2013-02-03 19:17:57 följande:
    Jag tycker INTE att ungar ska ha gratis mobilabbonnemang, men lär dem ingenting om vad det kostar att använda telefonen. Mina barn har sparat ihop till sina mobiltelefoner och haft kontantkort (har fyra ungdomar, den äldsta 23 o den yngsta 17), det fungerar alldeles utmärkt!. Stå på dig, o framför allt, bry dig inte om vad "alla andra" ungar runtomkring har för förmåner!
    Det är precis så som jag tänker. Om hon har fri tillgång till allt med ett fast pris så lär hon sig ingenting om vad det kostar. Hon har Comviq kontantkort nu. Månadspengen ligger på 300:-. Utöver det får hon 195:- påladdning på mobilen, jag betalar hälften och pappan hälften.
  • Kroken

    Har kollat runt lite och jag tror vi skippar ett abonnemang. Det som ligger närmast nu är att byta till Halebop kontantkort, även för mig och 11-åriga lillasyster. De har bättre förmåner när man laddar för 200:- än vad Comviq har. 

Svar på tråden Vilket mobilabonnemang har din 13-14-åring?