Inlägg från: Vilgot o Lillpyret |Visa alla inlägg
  • Vilgot o Lillpyret
    NinaJ skrev 2013-02-22 13:08:48 följande:
    Var på Tul idag, den lilla tvillingen växer inte alls som h*n ska och vi fick göra ett fvp för att utesluta kromosomfel, nu har vi en jobbig vecka framför oss innan vi får svar...
    Åh, nej! Hoppas att allt är bra med den lilla!
  • Vilgot o Lillpyret
    WeeBee skrev 2013-02-22 15:17:47 följande:
    Hej Tjejer! Här är en nöjd å lycklig tjej idag! RUL gick jättebra! Jag fick BF 17 juli...men hamnade v 18+5 så typ 2 dagar efter vad jag själv räknat...så det går inom felmarginalen.

    Vi fick dessutom veta att det med största sannolikhet blir en TÖS!
    Härligt, Weebee!
  • Vilgot o Lillpyret

    Pyl:

    Två månader innan beräknad födsel kan du börja ta ut föräldrapenning. Så gjorde jag när jag väntade sonen, det var skönt att vila ordentligt innan bebisen kom!
    Den här gången kommer jag åter igen börja ta ut föräldrapenning så fort skolan är slut, vilket den är den sjätte juni. Denna gång blir det inte lika lång viloperiod då bebisen är beräknad att komma den tredje juli. 

  • Vilgot o Lillpyret

    Nu tycker jag att tiden går fort igen. Mina tankar kring det går upp och ned hela tiden, ibland går det för fort och ibland för sakta. I går när jag satt på en spårvagn så sparkade bebisen på revbenen samtidigt som han tryckte ned mot ljumsken. När blev han så stor? Var hos läkare i går och kollade eventuella cellförändringar på livmodertappen. Hon gjorde då ett vaginalt ultraljud och man såg huvudet som stod mot livmodertappen. Det var så stort! Det känns som att jag inte riktigt hänger med nu. Det känns så himla kul att det går fort, vill ju ha bebisen här nu, samtidigt som jag vill att tiden med bara Vilgot ska vara lite längre. Så fort bebisen kommer så kommer allt bli annorlunda. Jag är lite orolig för hur han ska hantera det... Vi räknar med en hel del svartsjuka men vi hoppas att han även ska tycka att det är spännande och roligt att få hjälpa till. Att han ska vara stolt över att det är hans lilla lillebror. 

    Ni som redan har barn, hur går era tankar? 

  • Vilgot o Lillpyret

    Vilgot fyller 2 år i april. Han vet om att det ligger en bebis i magen men jag tror inte att han förstår, vet inte om han vet vad en bebis är. Troligtvis kommer bebisen få ersättning så då blir det inga problem med att låta Vilgot vara med och mata. Om jag ammar vill jag helst inte ge från flaska också, det brukar göra att bebisen ratar bröstet för att maten inte kommer lika snabbt och i lika stor mängd. Så var det med Vilgot, efter att han insett hur mycket bättre det var med flaska så vägrade han ta bröstet. Men vi får se, tack för tipset!

  • Vilgot o Lillpyret
    WeeBee skrev 2013-02-28 22:55:42 följande:
    Var på föräldrautbildning/förlossningsinfo på Östra idag. Det var riktigt bra!
    Känns lugnare inför förlossningen...även om den fortfarande är långt bort. Nu kan jag tänka mig att föda på Östra i alla fall.

    Gick med en mer höggravid kompis idag...kanske går på infon på Mölndal längre fram i tiden med sambon.

    Funderar på att besöka Varberg oxå...men kanske skiter i det. Om koordinatorn anser att man ska åka till Varberg så gör jag gärna det när det är dags, men nu känns det som att både Östra å Mölndal funkar fint oxå.
    Vad kul! Smidigt att du kunde hänga med en vän.

    Man hör så mycket om olika förlossningar, om vilka som är bra och vilka som är dåliga. Jag tror att det hela hänger på den personal man träffar. Vad jag har hört så pratar man mycket om hur miljön är, på Mölndal är det rätt slitet, i Varberg har de fler badkar osv. Man får hålla tummarna för att man får trevliga barnmorskor/ sjuksköterskor och så får man hoppas att man är tillräckligt stark för att våga be om byte ifall det inte känns bra. För mig skulle det vara en mardröm att gå igenom en förlossning tillsammans med en barnmorska som man inte trivs med eller litar på. Rynkar på näsan  
  • Vilgot o Lillpyret

    Hur länge man får stanna kvar och om pappan får stanna över natt beror på hur många familjer de har där och hur förlossningen har gått. Vilgot föddes i Mölndal, min man fick stanna kvar eftersom han kom med kejsarsnitt. Hade han fötts vaginalt så hade han troligtvis inte fått stanna kvar då det var rätt många familjer där. 

    Jag håller helt med om att Östra känns tryggast i och med att de har bättre resurser ifall bebisen behöver extravård. Det kan inte vara kul att få åka akut i ambulans till Östra ifall det skulle behövas, det skulle kännas mycket bättre att vara på plats. 

  • Vilgot o Lillpyret

    Skönt att höra, Dannii B!

    Jag känner mig också stor. Har svårt för att böja mig ned och plocka tvätt, knyta skor etc. Det är så tungt att andas! 

    Nu har jag fått en tid till Auroramottagningen, ska dit i april. Det ska bli skönt att få komma och prata med någon. Samtidigt känns det lite "onödigt" att gå dit eftersom deras jobb är att få mig att känna mig trygg i att föda vaginalt. Det känns som att det kommer bli någon sorts övertalning... Jag hoppas att det kommer få mig att se fram emot förlossningen, avskyr att gå runt med denna oro samtidigt som jag hela tiden kommer närmre dagen med stort D. Det finns ingen utväg och det känns rätt läskigt. 

    Är det någon mer som känner oro inför förlossningen? 

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013