Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

    Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!

    Det är väl knappast så att detta är det ENDA fiket som finns? Isf kan jag förstå hojtandet om diskriminering, men inte annars.

    Tyvärr är många föräldrar slapparslen och det går till slut ut över andra som sköter sig.
    Se bara på invandrarna, inte tusan är det ALLA som missköter sig, men det är de som syns och till slut får alla invandrare ta skit för det.

    Förvisso kan jag tycka att det bästa vore om personalen sa till att de får lämna lokalen om de inte kan se till att deras barn sitter där de ska och inte gapar och skriker.

    Ett barn som gör sig illa och skriker och blir tröstad, skriker en kort stund = inte störande i mina öron, en bebis som påkallar uppmärksamhet pga hunger eller annat och får det den behöver slutar skrika = inte störande.

    Det är de banen som ränner runt bland bord och stolar, tjoar (även om det är av glädje) nonstop och har föräldrar som lugnt sitter och läser tidningen/pratar med en kompis och inte säger ifrån, det är DE som stör mig som fan.
    Men jag kan förstå att personalen inte vill vara jobbiga och obekväma och säga till. Då får chefen gå in och säga ifrån. Även om det är jobbigt.

    Om personerna inte ser till att få tyst på sina barn så bör de avvisas från lokalen med orden att de stör övriga gäster.

    Kanske kan en skylt med orden:
    Här vill vi gärna ha lugn och ro, så vänligen sitt still på era stolar och skrik inte, sitta uppe         

           
        

  • SupersurasunkSara
    Anonym (Sofia) skrev 2013-03-05 08:11:38 följande:
    jag har ett barn, och jag håller med, det är skönt, är skitjobbigt och gå på ett fik med barn som springer runt, 

    är helt ok med sådana fik så länge det fortfarande kommer finnas sådana som faktiskt tar emot barn, varför öppnar inte varje cafe en liten lekhörna istället? då hade det inte varit lika mycket spring överallt..... då hade det varit mest i hörnan....

    Alla cafeer vill inte ha barn även om de inte gått så långt som till förbud, men skulle de ha en barnhörna, med allt vad det innebär i form av extra städning, (sterilisering av leksaker tex) slitage etc så kostar det ofta mer än det smakar. Även de cafeer som HAR lekhörna besöks av puckona som låter barnen fara vind för våg och håller inte koll så att de inte är på andra barn osv.
  • SupersurasunkSara
    Mizzii skrev 2013-03-05 10:26:49 följande:
    Vilket trist Cafe med fullt av personer som avskyr barn....
    Tur det finns andra ställen där dom gillar barn men vist är kanske bra med ställen där barnhatare kan hålla sig gömda 

    Hade tänkt kommentera men inser att inlägget är så imbecillt att det inte förtjänar det.
  • SupersurasunkSara
    Cogito ergo sum skrev 2013-03-06 08:30:12 följande:
    Jag säger inget om ett eller två kafeterior..men i gbg så är det många med barnvagnsförbud ..man får inte komma till lunch osv..mellan 11 och 15 tex. Så om jag ska träffa  folk som inte har barn så måste vi gå till hotell och äta lunch i slutet av lunchen för att ens få chans att träffas om man inte äter  skräpmat.  Tyvärr kommer även fler ta efter när de märkar att de kan..det började ett förbud för barnvagn här..nu är det utspritt. Någonstans måste man få gå..alla springer inte på öppna förskolan  och bara umgås med mammor. 
    Hemma? Är det något fel på att äta lunch hemma? Eller ta bärsele/sjal den dagen? Barnvagnsfrågan är en säkerhetsgrej också, måste man utrymma och et står en barnvagn vid vart och vartannat bord så blir det riktigt farligt.
    De flesta har heller inte så stora lokaler att de kan erbjuda barnvagnsparkering inomhus och utomhus riskerar man ju att vagnen stjäls, men inte heller säker barnvagnsparkering utomhus finns det plats för att erbjuda.
    Den som har ett café har ju det för att tjäna pengar, ska barnvagnar få plats betyder det färre bord = färre sittplatser och på café sitter ju oftast folk ett tag och snackar = dåligt flöde av folk som får plats att sitta.

    Bäst lönsamhet får man ju om folk kommer in, handlar, fikar snabbt och går så att andra kan få sittplats.
  • SupersurasunkSara

    Nu kanske någon redan skrivit det, men om den som brände handen på kaffet istället råkat hälla det över barnet? I ansiktet tex, vilket liv hade det inte blivit då?
    Så länge folk inte har hyfs och kan lära sina barn det, eller går när barnen inte kan sköta sig så måste förbud till INNAN allvarliga olyckor sker.

    Skaffar man barn så får man inse att vissa saker kan man inte göra som man vill längre, tex ockupera massor med plats så att andra inte kommer fram eller sitta lugnt och fika medan man låter sina barn röja runt och störa andra. Fikar man med barn får man vara på alerten och jag kan ärligt säga att jag undviker att träffa vänner med små barn på café om jag själv är där utan barn just för att det inte ger mig något att försöka föra ett samtal med någon som hoppar upp och ner stup i kvarten för att hindra sitt barn från att störa andra.

    Då väljer jag att träffa dem hemma eller på ett ställe som är mer anpassat för barn.

  • SupersurasunkSara
    pannanikakan skrev 2013-03-06 09:06:05 följande:
    Om nu barnen har så mycket spring i benen varför ens gå och fika då?
    Precis, fika är oftast inte något barn tycker är spännande och roligt särskilt länge. Om man vill gå och fika, gå dit då, en låååång väg, som går via lekplatser som barnet får stanna och röja på. När man då kommer fram till cafét kan man hoppas att barnet är så pass trött att det gärna sitter stil en stund iaf och som mamma får man anpassa sig lite och gå när barnet uppenbarligen inte längre vill sitta still.
    Det är ju föräldrarna som valt att skaffa barn, inte övriga cafégäster. Men ändå ska övriga cafégäster anpassa sig och inte bli irriterade när andras barn kommer och stör?
  • SupersurasunkSara
    ThisIsMe skrev 2013-03-06 08:59:47 följande:
    Jag känner verkligen med denna café-ägare och med alla som vill kunna fika i lugn och ro. 

    En möjlig lösning skulle kanske vara att förbjuda vissa betéenden, så som att skrika, sjunga, springa och hoppa.  Eller kan det också klassas som diskriminering?
    Jag gav också det som förslag, att man har en skylt om det istället. Har man dessutom bilder som visar att en som sitter still är ok, medan en som springer har ett rött kryss så fattar de allra flesta barn det helt själva.
    Då kan ju personalen hänvisa till skyltarna och visa ut den som inte bryr sig. Och ja, det kommer att hända att en och annan inte hinner fika klart, men barn lär sig att skriker/springer vi på fiket får vi inte vara kvar. Visst, det kostar föräldern en fika i reda pengar, men det får de ta om de inte kan lära sina barn vikten av att sitta still och prata lugnt ibland.
    Och ja, det finns föräldrar med barn som har funktionshinder men det ska ändå inte gå ut över andra besökare som OCKSÅ har betalt sitt fika.

    Jag ser detta som ett utmärkt tillfälle för de olika fiken att profilera sig, barnvänligt eller lugn och ro vänligt. Lyx för mig är att gå och fika, ensam med en bok. Sällan kan jag det eftersom det härjas överallt och är jag utan mina egna barn vill jag då rakt inte störas av andra. Jag väljer ju barnfri tid för att kunna ladda mina batterier, de laddas inte om någon annans unge skriker rakt ut, springer mellan borden, står och hänger över mitt fika osv.

  • SupersurasunkSara
    CMM skrev 2013-03-06 09:15:57 följande:
    Japp. Hänsyn kallas det, och den måste alltid komma från övriga och aldrig från barnfamiljerna själva.
    Aha. Min mamma lärde mig totalt fel då? Och jag har lärt mina fel i min tur.. Illa illa...
  • SupersurasunkSara
    Cogito ergo sum skrev 2013-03-06 09:15:27 följande:
    Precis som jag tycker att det är hänsyn att slippa gamla gubbar och kärringar rullatorer jobbiga  gnällande vuxna..folk som luktar illa osv..men jag står inte och skriker att de ska förbjudas..om jag vill fika  någon gång i veckan så ska jag väl få göra det utan att planera det som en militär. Kanske borde förbjuda vuxna i kafeer utan barn? Detta barnhat i sverige är otroligt. Detta gör att jag definitivt aldrig mer kommer visa hänsyn..tack för att ni fick upp mina ögon..
    Planera som en militär? För att man väljer ett cafe som tillåter barn/barnvagnar? Hur svårt är det? Jag kanske är knepig, men jag reflekterade aldrig över det  när jag hade barnvagn och jag var tvungen att ha den med jämt då jag bodde så pass långt bort från ära och redighet så jag inte hade orkat att ha bärsele hela tiden. Hade jag bil gick det ju an, men tog jag buss/tåg var det omöjligt.

    Man bör ju lära sig vilka caféer som tillåter barnvagnar och om det ändras från en  till en annan kan det ju bli besvärligt, men hur ofta sker det? Om dina vänner inte vill gå på de caféerna är det dina vänner du bör fråga dig om de verkligen vill träffa dig alls?

    Nej som sagt, ett ypperligt tillfälle att profilera sig så att alla kan välja vilket café de vill gå på.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-06 09:42:21 följande:
    Vad ger er mer rätt gå till ett cafe än en mamma med barn eller pappa med barn? varför ens gå och fika om ni har ont av barn samma dumma fråga som många ställer varför vill du som förälder gå och fika med erat barn och och ha det trevligt?
    Det är ju bara turiga gubbar och tanter som ska ha den rätten förstår ni inte det alla med barn är ni dumma i hudet cafe mm är bara till för sådana som Ts har budskap gått in nu?
    Att fika är ingen mänsklig rättighet. Jag ser inget fel i att mammor och pappor fikar med sina barn, däremot är det megafel när barnet tillåts störa andra. Har ALDRIG sett en förälder som sagt till sitt barn att de måste sköta sig eller så går de, faktiskt gå när barnet inte sköter sig. ALDRIG. Har dock gått ut ur en affär med mina pga det, att de inte skötte sig.
    Gick vi och fikade så satt vi sällan så länge som jag hade velat, men det är ju MITT val att ha barnen med, så JAG får 'offra ' mig och gå när jag märker att mina barn inte riktigt mäktar med att sitta längre.

    Ingen annan ska ju störas eller hur? Det är ju DE föräldrarna som orsakat detta förbud, inte de som sköter sig, men de som sköter sig drabbas ändå. Tyvärr.

  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-06 09:59:59 följande:
     många barn sitter snällt med sina föräldrar eller förskolan de fikar med i bland på speciella tillfällen.
    Jag inte varit med om barn som stör igenom att springa . Gråt från hungriga bebisar och en liten ledsen barn som snabbt går över det det har jag  varit med om när jag har fikat med mina 2 pojkar 9 år och 5 år. Mina barn har aldrig stört någon ute de sitter fint och fikar sin chokladboll med saft jag kan dricka mitt kaffe med tillbehör. Jag måste ha unika barn förstår jag. Jag har fikat med dom även när de var mindre och då satt de still som idag
    Så är mina barn med. Idag är de förvisso 14 och 17, men de har aldrig sprungit runt och stört. Men tyvärr så finns det de som är totalt gränslösa och det är de som förstör för alla andra. Jag menar absolut inte de barn som enstaka gång utbrister något högt, ett barn som ramlar och slår sig och får tröst, ett barn som är så litet att de inte kan kommunicera på annat vis än att skrika, dessa barn tystnar ju strax, jag menar de barn som springer runt och leker kull eller bara springer, hänger över andras bord, härjar osv. Det blir vanligare och vanligare att föräldrar inte (orkar?) säger till eller tar ut sina barn när de är så.

    Som caféägare (vilket jag inte är förvisso) så vill man kunna leva på sitt yrke. Man vill inte heller att olyckor ska ske pga oregerliga kunder. Man värnar om alla sina kunder så gott man kan och har man råkat ut för de föräldrar som skiter i sina barn, gång på gång på gång så förstår jag fullkomligt att man väljer att förbjuda barnvagnar/barn.

    Tycker dock, vilket jag också har skrivit, att man kanske istället kan ha en skylt som talar om att här så är vi lugna och sitter still, då kan man hänvisa till det och visa ut störande personer. Dock är det jobbigt att bete sig så visa ut folk och det är också vanligare nu kan jag tycka, att ingen vågar säga till och vara obekväm.
  • SupersurasunkSara
    TommyAngelo skrev 2013-03-06 10:02:34 följande:
    Det kan du aldrig vara helt säker på. Du har förmodligen en helt annan toleransnivå för barnbeteende än de som inte har barn.
    Som jag har skrivit, mina har inte stört någon. Det kan jag ju inte VETA så klart, men de har suttit stilla, gått lugnt osv så jag TROR mig veta att de inte stört. Visst kan de ha blivit högljudda, men då har jag alltid hyssjat och sagt att kom ihåg, här pratar man med små bokstäver. Givetvis kan en och annan ha blivit störd på det
  • SupersurasunkSara
    TommyAngelo skrev 2013-03-06 10:23:32 följande:
    Jag har ingen anledning att misstro dig där och det var inte direkt riktat till dig du verkar ju vettig och har en sund inställning i frågan. Men i många andra fall så känns det som att föräldrarna till de barn som stör mest oftast är helt oförstående och kanske inte ens har en aning om att barnen stör.
    Jag vet Jag tog det inte som riktat till mig Gav mer en förklaring till hur man kanske tänker i sitt egna fall, jag anser inte mina barn störde eftersom det inte hade stört mig om andra barn hade gjort som mina Men andra kanske hade störts av det.
    Anonym skrev 2013-03-06 10:29:49 följande:
    Jag tycker så här om barnet inte kan sitta still springer runt stör andra då kan man gå ut med barnet.
    Men att gå ut och säga förbjud alla barn under 6 år att få gå och mysa med sina föräldrar på ett fik bara för några barn inte kan sköta sig är fel. Idag jobbar väldigt många heltid båda 2 man har inte tiden att göra något så speciellt ofta så den lilla stunden man kan göra det blir så mysigt och trevligt. Ska man då inte få göra det för att visa tycker att mindre barn än 6  år inte får fika?

    Min kära sons förskola gick ut med alla barnen förra året på min sons avdelning 17 barn med personal alla 4-5 år gamla det var speciellt inget man gör jämt. med de hade faktiskt skött sig fröknarna var så stolta och nöjda barnen störde inga och de hade haft så trevligt.   
    Ja OM detta skedde skulle denna frågan inte ha uppkommit eftersom caféet i fråga inte hade satt upp skylten om förbud för de under 6 år.

  • SupersurasunkSara
    Emerald88 skrev 2013-03-06 10:47:23 följande:
    Har bara läst TS.

    Nej. Jag håller absolut inte med. Vart ska komma härnäst? Varför öppnar man ensi detta fall, ett café och sen inte vill ha några kunder? Hur tänkte man där? Varför ska folk känna sig ovälkomna för? Ett sådant företag måste ha kunder om det ska kunna gå runt. Det där kommer inte funka i längden!
    Om du hade läst mer än TS skulle du inse hur många som välkomnar ett barnfritt café.
  • SupersurasunkSara
    taquine skrev 2013-03-06 10:52:36 följande:

     Dessa lattemorsor som kan sitta i timmar på cafe måste väl vara något ganska nytt påfund eller? När jag och mina kompisar fick barn på 90-talet fikade vi oftast hemma hos varann, så ungarna kunde yla i sin hemmiljö och slippa störa andra. På våren och  sommaren fixa vi fika och filtar och åkte till någon park eller dyl, men det kanske inte är tillräckligt classy för dagens småbarnsföräldrar


    Så gjorde vi med. Enstaka gånger fikade jag ute med mina barn, men oftast då bara jag och mina barn, som en mamma barngrej. Mysigt.

    De som sitter i timmar, föräldrar eller inte, med samma kopp framför sig, som inte köper mer vartefter, de förlorar man pengar på. De tar upp plats som andra betalande kunder kunde ha fått. Har man fullsatt så folk står och letar efter bord, och någon sitter och har suttit ett par tim, eller tom kortare tid, är en förlust.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (hej) skrev 2013-03-06 20:42:20 följande:
    Problem ett är att det inte är barnens fel - det är föräldrarnas fel

    Problem två är att föräldrar och barn inte kan välja bort dryga halvvuxna som inte förstår att det är skillnad på ouppfostrade barn och barn som kanske är trötta och hungriga, understimulerade.

    Slutligen tycker jag att  du är lika jobbig här på FL som du själv tycker att barn är på caféer - kan inte gnället sluta ngn gång

    Gå och fika istället, eller gå och jobba som dina föräldrar gjorde Solig
    Ett trött, hungrigt och understimulerat barn ska inte tvingas in på ett café! Som förälder har man ansvar för sina barn. Ett hungrigt barn blir tyst om det får mat, eller  nödfall en bulle och ingen här talar om barn som låter av den anledningen, för som sagt, får barnet mat så blir det tyst.
    Ett trött barn behöver få sova/vila och ett café är kanske inte rätta platsen utom möjligen för mycket små barn som sitter i sin vagn. Men gå in med vagn är inte tillåtet överallt pga säkerheten. År barnet understimulerat bör man väl i all sin dar göra något BARNVÄNLIGT!! Inte sitta och kolka i sig kaffe på café!

  • SupersurasunkSara
    Anonym (hej) skrev 2013-03-06 20:56:31 följande:
    Ja, precis min poäng, det är inte barnets fel. Det är föräldern som ska vara mer lyhörd för sitt barn.

    Jag förstår inte på något sätt hur man kan få just det här till att barnen skulle vara ouppfostrade. 

     
    För att de barn vi talar om här är de barnen som springer omkring i lokalen, petar på andra gästers mat, skriker okontrollerat osv. DET är ouppfostrat och förvisso är även det de slappa föräldrarnas fel, som inte uppfostrat sina barn.

  • SupersurasunkSara
    Anonym (hej) skrev 2013-03-06 21:06:01 följande:
    Ja, du pratar om dessa barn vars föräldrar inte klarar av dem,
    men nu tyckte inte TS att det var OK med dina uppfostrade barn heller, det var alla barn som skulle ut. Det skulle vara helt barnfritt.

    Och klarar TS att se skillnaden på trötta, hungriga, understimulerade barn och barn som inte har ngn vuxen som hjälper dem med gränser?

    Du klarar av att se skillnaden.

     
    Jo, fast ska man ha förbud måste man förbjuda alla. Ingen förälder står ju utanför och läser en skylt där det står: Ouppfostrade barn är inte välkomna i dessa lokaler och tänker; Hmm nej, där kan vi inte gå in, jag har ju ouppfostrade barn jag..

    Mitt förslag är att man istället skriver att: I denna lokal sitter vi stilla eller går lugnt och vi pratar med små bokstäver för allas trevnad och att man visar ut de som låter sina barn springa vind för våg.
  • SupersurasunkSara
    chrissandra skrev 2013-03-07 08:38:05 följande:
    Jag tänkte att detta borde bli en tankeställare för de föräldrar med barn som löper runt men de personerna har istället gått i försvarsställning och tycker att barn ska vara välkomna överallt och att barn kan vara hungriga, trötta, ha spring i benen o.s.v. så man får räkna med att de springs runt.

    Jag och en hel del andra i tråden som också har barn tycker att det är helt ok om det råder barnförbud på ett café och då sitter mina barn stilla men jag tycker inte jag kan kräva att få ta med dem överallt och jag kan absolut förstå att andra vill slippa se barn helt och hållet av olika anledningar.

    De roligaste i denna tråd är nog de som tror att lönsamheten på caféet kommer minska om man inte får ha barn under 6 år där. Skrattande
    Ah, det är en allmänt känd hemlighet att barn under 6 år har enorma förmögenheter som de bara ÖSER ut på caféer
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-10 20:15:57 följande:
    Jag har en släkting som vid ett tillfälle var på restaurang och åt och då kom ett barn och ställde sig vid bordet och tittade på honom. Föräldrarna satt i bordet intill och log, de tyckte väl att "barn ska få vara barn" eller att barnet var så gullig.
    Men när min släkting sa till barnet att "Nu ska jag lära dig att svära" så var föräldrarna snabba med att be barnet komma till dem. 
    Underbart! Själv säger jag att nu får du gå till ditt eget bord, för jag vill äta ifred. Men visa barn lyssnar inte och inte heller deras föräldrar, då ska jag (försöka iaf) komma ihåg den kommentaren
Svar på tråden Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!