Inlägg från: Johans Pillerill |Visa alla inlägg
  • Johans Pillerill

    Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!

    Med tanke på situationen är mitt tips att sluta vara arg för du inte får planerat snitt och istället se framåt... Förbered dig och kanske packa en vetekudde i bb-väskan att värma för att lindra värkarna... Köp lite lyxigare tvål och schampo till efter förlossningen och ta det som det kommer. Jag var jätterädd inför första men fick föda vaginalt ändå - och vilken egokick efteråt!! Ångrar mig inte en sekund och har gjort det igen nu. Kolla upp lite saker som kan hjälpa dig föda, och KRÄV DET! Exempel att bm håller emot med blöt handduk så det inte svider så mkt och minimerar risken att spricka...

  • Johans Pillerill
    BowserSchnauzer skrev 2013-05-08 21:35:19 följande:
    Alltså, den läkaren delar ju inte uppfattning med resten av läkarkåren (diskuterade märkligt nog detta i veckan med en vän som är gynekolog). I Uppsala t.ex. har de inställningen att om mamman ber om snitt genom hela Aurora så får hon snitt, det finns risker för mor och barn med snitt men det är inte bra att förlösas under stark ångest heller. Har du möjlighet att söka ett annat sjukhus och deras förlossningsläkare? Ring runt och berätta om din ångest (och ursäkta dig inte, vräk ut det bara!) så kanske du kan få på annat håll. Alternativt visa din ångest när du kommer in på din ordinarie förlossning (typ - "jag dööööör, ge mig ett snitt") kanske kan funka... Känns verkligen inte okej att du ska må på detta sätt.

    "Jag dööör ge mig ett snitt" brölar nog rätt många när de har värkar... Tror inte de kommer bry sig ett skit om det då faktiskt :) och när det väl är igång ska du se att ångesten släpper, ts... Det gör ont men det är bland det häftigaste du kan vara med om! Har jag fel får du skälla på mig efteråt. Och ang avslag efteråt så får även snittade det (något jag inte hade nån koll alls på vid min första förlossning)
  • Johans Pillerill

    Men hallå i tråden vad arg jag blir på er!! Varför uppmana ts att nästan hota bm på förlossningen? Det är knappast hon som bestämt läget. Nu är bf passerat och det är ju lite sent att börja bråka nu. Jag tror att ts behöver lite pepp och uppmuntran istället för bara massa uppmaningar om saker som ändå inte ändrar läget utan endast gör hennes kommande förlossning jobbigare psykiskt. DESSUTOM är det tyst från TS, kanske en liten bebis redan tittat ut? Hoppas :)

  • Johans Pillerill

    En förlossning har ett antal skeden och smärtan är hanterbar i de flesta... När ett skede är över så kommer det inte igen - det går hela tiden framåt! tänk på det!! När det gör som mest ont - då är det snart över! Smärtan är brutal - javisst, men inte nära på det sätt jag trodde innan jag födde mina barn. Det finns mängder av hjälpmedel och smärtlindring! Jag hade bara lustgas med båda barnen men det finns ju ingen anledning att lida så om du åker in i tid och kan få mer smärtlindring om du känner att du behöver. Ang att de alltid gör sitt bästa för att man inte ska spricka: självklart gör de det men alla bm anser inte att handduksmetoden är så effektiv att de tycker det är nödvändigt, jag är inte medicinskt kunnig men begärde det på min andra förlossning då jag kom ihåg från första att det lindrade MYCKET när det sved när barnet skulle ut (krystningsskedet) och min bm på första sa att det i kombination med att jag födde i gynställning gjorde att hon fick bättre kontroll och kunde styra. Och den förlossningen var superbra, kände att jag kunde låta bm göra sitt jobb där nere och istället fokusera på att andas och krysta. Din förlossning kommer säkert gå jättebra, ts. Vad de än säger så vet din kropp vad den ska göra och det är nästan lite häftigt när du börjar krysta helt utan att veta hur innan :) och när den lilla slemmiga bebisen slinker ut; WOW vilken känsla!! Som en fisk ;) du får uppdatera sedan och berätta, men tro mig... Hade det varit så överjävligt så hade man inte gjort om det! Jag är inte minsta smärttålig, skitmesig faktiskt, men jag gjorde om det och skulle absolut kunna tänka mig fler barn. De "riktiga problemen" kommer typ 3 år senare, när du har en trotsig unge istället för den där söta bebisen ;)

  • Johans Pillerill
    Lucyewe skrev 2013-05-10 09:53:59 följande:
    Haha jag tror dig :) men den trotsen eller bråket ser jag fram emot ;) Jag lovar att uppdatera hur allt gick sen och jag HOPPAS det kommer vara en positiv historia med all personal som hjälpt och hur det stärkt mig osv.. Men just nu känner jag mig minst i världen :(

    Glöm inte de orden när trotsen är där ;) och du ska se att det kommer gå bra! Tänk på att du kan be att få ha lustgas när de kontrollerar om du fått bristningar efteråt, det kan svida när de kontrollerar, men inte mer än att lite gas tar bort det :) och smärtan att föda, tja det är som att skita en kokosnöt efter några timmars brutal förstoppning! Efteråt är man tillfreds (läs: världsbäst!) och svävar i det blå! :) delade rum senast med en som snittades och medan jag kunde lyfta upp mina barn, ta en lååååång dusch och gå ut till frukosten på bb själv så satt hon med ont i såret och de fick sy om då hennes sår gick upp (döäckligt, tarmarna som pressade på utåt!!). Sänder dig massa ork, mod och styrka. Du klarar det! Glöm inte att packa massa godsaker i bb-väskan att belöna dig med! Och ev kexchoklad att smula i dig om det drar ut på tiden på förlossningen
  • Johans Pillerill
    Lucyewe skrev 2013-05-12 07:49:00 följande:
    Allt har gått bra och vi är nu stolta föräldrar till världens finaste flicka! Ont gjorde de men sååå värt allt! :) Återkommer med detaljer senare :) tack för allt ert stöd :)

    Grattis!!! Åh vad skönt att det gick bra!
Svar på tråden Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!