• kallemaja

    Januarimammor 2014

    Tänkte att vi som har plussat nyligen och har beräknad BF i Januari 2014 kunde samlas här och dela erfarenhet..
    Fick nyligen reda på att jag plussat för första gången i mitt livSkrattande äntligen!
    Mycket tankar och känslor....dela gärna med er...
    När har ni BF? (själv har jag inte varit på MVC än, utan bara räknat ut via gravkalendern) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 20:43
    Har ni några gravsymptom än glömde jag fråga...

  • Svar på tråden Januarimammor 2014
  • kallemaja

    Åh vad härligt med lite januarimammor! Kul! Är det erat första barn? Det är min första graviditet. Enligt uträkningar har jag BF de 20/1 Man kan inte fatta att det är sant.. Slutade med ppiller i februari, och nu äntligen:) Man oroar sig för mycket..många tankar på allt, jag googlar dygnet runt på massa frågor.. Man känner sig så hemlig också, har inte berättat för någon än min blivande man såklart :) Vill vänta..hur ska ni göra? Jag tycker det är svårt det här med att räkna veckor? Står att jag är i v 5, men enligt min uträkning är det 4 veckor sedan senaste mens, och 2 v sen ägglossning! Blir förvirrad :) Ska ringa BM i morgon! Mår lite (magkatarr illa) och har huvudvärk, annars inget så..jo känner mig ganska svullen och är kissnödig ofta. Knäpper händerna för oss alla att allt ska gå bra! Vi får hålla kontakten här!

  • kallemaja
    FrökenBlå skrev 2013-05-15 08:43:28 följande:
    Det är min första graviditet, så har massor av frågor och funderingar i huvudet Flört Vi hade tänkt att berätta ungefär i v. 12, har hört att risken för missfall minskar efter det. När har ni tänkt att berätta? 

    Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med, ska man ta gravtest igen innan man går till MVC? Eller väntar man snällt på ultraljud?
    Jag har gjort 9 st graviditetstest sen i fredags...Flört kanske lite väääl överflödigt! Men vad gör man inte när man inte kan tro sina ögon..... Får man göra ett tidigt ultraljud runt v 10 nån gång eller hur funkar det?
    Är det nån förresten som bor i Sthlm? 
  • kallemaja

    Åh vad härligt! Grattis till oss alla! Alla vi ska ha barn i januari- kan ni förstå hur fantastiskt detta är? Det är ju mitt första barn jag väntar..så undrar lite hur har ni tänkt att göra med att berätta? Ska ni vänta till v 12 och berätta för vänner familj? Såå otroligt mycket tankar och känslor! Jag mår faktiskt ganska bra,.men vem vet vad som väntar bakom hörnet ;) Hur mår ni? Är ni oroliga? Första eller flera barn sedan innan?

  • kallemaja

    Vad roligt! Grattis pollyx:) Mycket tankar nu..jag känner mig euforisk! Men känns som att veckorna fram till v 12 kommer snigla sig fram.. Vill bara att tiden ska gå lite fortare..är ju så tidigt än..men man borde försöka njuta..och inte läsa negativa trådar här inne på FL

  • kallemaja
    ScillaBlå skrev 2013-05-18 16:22:14 följande:
    Jag har inte heller börjat må illa ännu. Men det kommer nog i vecka 7 här också... Däremot har jag svårt att somna på kvällen. Kroppen beter sig som om jag hade druckit kaffe eller så. Jag är trött, men huvudet kan inte slappna av. Vet att jag haft så med tidigare grav. Nån som känner igen sig i det?

    Jag känner exakt igen mig..kvällarna ligger jag och bara vrider mig, har alltid haft lätt att somna, men man känner sig hög på koffein eller nåt..undra varför?:)
  • kallemaja

    KUL att vi är så många nu :) Jag går in i vecka 6 idag, känner mig väldigt svullen om magen redan- nån mer som är det?? När har ni alla tänkt att berätta, jag och mannen håller det fortfarande helt hemligt.. Ska försöka få till ett ultraljud i början av v 8..

  • kallemaja

    Härligt att vi är så många! Någon frågade vart man kan göra tidigt ultraljud och vul. Jag vet inte hur det är i mindre städer, men här i Sthlm känns det som att alla möjligheter finns, jag ska till Mama Mia. Idag är jag v 5+1. Tycker att tiden står still, två veckor sedan jag plussade på fredag. Mitt första barn/graviditet. Allt är så nytt, men underbart! Dock ganska jobbigt att jag redan känner mig tjock, efter lunch blir magen stenhård och står ut som en boll som om jag vore flera månader längre fram än vad jag är. Hur ska det gå att dölja ända till v 12? Inte nog med det så börjar man ju klä av sig snart nu när sommaren är här.. Symptom är "magkatarr-illa" värst på morgonen, väldigt gasig, svullen som en ballong, dålig hy, fett hår..ömma bröst börjar jag få nu.. Men mår inte speciellt illa- men däremot tycker jag att allt luktar illa..klarar inte av skumma dofter.. OCH sist men verkligen inte minst- humöret!!! Tycker såå synd om min man där hemma..han är så snäll så snäll och jag är som en buffel i humöret, lipar för allt, blir arg, sur för småsaker..jag börjar skämmas :s nån mer som är sån? Jag är sugen på senap och syltlök, kan äta det med sked ut burken..och lakrits! Vad tycker ni ska vi göra en BF lista? Vore kul att veta vart ni alla bor nånstans? Nån mer som känner oro så här tidigt i graviditeten- vågar man slappna av och njuta? Blir rädd när jag läser på FL alla verkar ju ha fått missfall..

  • kallemaja

    Kommer ni göra kub? Vad är fördelarna med att göra det testet om man ändå inte kan tänka sig att gå vidare med fostervattenprov? Ja menar man får ju ändå inget 100%igt resultat eller besked..

  • kallemaja

    Titta gärna i mitt bildarkiv, bilden på min mage! Är det nån mer av er som redan är så svullen? Det är ju mitt första barn, trodde inte det syntes så tidigt redan..

  • kallemaja
    lisa86 skrev 2013-05-26 20:26:17 följande:
    Nu var det ett tag sen jag skrev här och det dröjer nog igen efter det här inlägget. Jag mår så illa och är så trött så jag orkar absolut ingenting. Det är vidrigt att må såhär!! Jag kämpar för att "överleva" en dag i taget och hoppas det går över snart. Är det någon mer som mår såhär?



    Det känns som att jag snart hamnar där..6 fulla veckor i morgon..

    Helgen har varit jättetung, ingen ork, tröttare än tröttast, och illamående som blir värre varje dag som går känns det som..

    Hur gör du med ditt jobb? Kan du jobba? Ska du berätta tidigare?
  • kallemaja

    Beklagar verkligen :(

    Jag börjar må riktigt illa och riktigt trött..(kan inte hålla ögonen öppna trött)

    Har inget ansträngande jobb men måste nog ändå sjukskriva mig några dagar pga illamåendet. Känns som en ständig bakfylla gånger x10

  • kallemaja

    Idag var jag på VUL, är i v 6..kunde se det lilla hjärtat slå...helt otroligt verkligen..fortfarande tidigt men känns skönt att veta att det inte är utomkveds..och att hjärtat pickade på:) nån annan som ska på tidigt ultraljud?

  • kallemaja
    Hemmeline skrev 2013-05-29 17:46:20 följande:
    Vi gjorde Vul idag 5+4 och såg bara hinnsäck, den var dock i helt rätt storlek så det känns ändå ok. Läkaren menade att det är tidigt och så väldigt litet just nu att det sannolikt är pga det vi inte såg mer. Ska dit igen 10/6.

    Coolt att ni såg något!



    Vad tråkigt, men det kan ju ändras på bara några dygn..är ju fortf tidigt. Jag är 6+2 och kunde tydligt se hjärtat slå idag.. Hoppas ni ser bättre nästa gång..
  • kallemaja

    Jag stannar här! Tycker inte det känns aktuellt med FB, blir alldeles för privat. Hoppas ni är fler som stannar :)

    Hur går det för er? Hur mår ni?

  • kallemaja

    Detta illamåendet gör mig galen..

    Precis som mrscd, enda stunden man får vila från det är när man sover..annars mår jag konstant illa dygnet runt..kräks varje dag och får knappt behålla ett glas vatten..vidrigt är det.. Har inte kommit upp ur sängen sen i söndags.. Ska till läkaren idag och se om jag blir sjukskriven..min barnmorska tycker jag ska vara hemma och vila nu ett tag..

Svar på tråden Januarimammor 2014