• Sally8585

    Att få uppehållstillstånd i USA.

    Hej! Jag har en amerikansk pojkvän och vi funderar på att gifta oss för att sedan bosätta oss i USA. Min fråga är nu. Vad händer efter man gift sig, hur går man till väga för att söka uppehållstillstånd? Någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för svar :) 

     

  • Svar på tråden Att få uppehållstillstånd i USA.
  • TillFlorida

    Du kan skaffa en co-sponsor som då får fylla i en affidavit of support också (I-134). Jag har för mig att sponsorerna tillsammands då behöver ha en inkomst på minst 125% av Federal Poverty Level. 125% av FPL är $19,388 för 2013, så om han har ett jobb som inte är minimum wage så borde det kunna lösa sig.

    Det kan vara intressant att veta att genom att fylla i I-134 så kommer han och eventuella co-sponsors att vara ekonomiskt ansvariga för dig. Om du får pengar från staten (means tested benefits) så kan de pengarna krävas tillbaka ifrån de som fyllt i affidavit of support. Detta gäller även om ni inte längre är gifta (skiljt er). De är betalningsskyldiga tills du jobbat 40 kvartal (10 år) i USA, alternativt tills du blir Amerikansk medborgare. 

  • Mercurialis

    Min bror flyttade till USA i augusti 2001 och har bott och jobbat där sedan dess. I början av året fick han äntligen sitt green card. 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Sally8585

    TillFlorida: Jaha, så de kan alltså gå ihop allesammans? Det behöver inte bara vara en inkomst? Han tjänar ju inte super dåligt men heller inte tillräckligt. Jag tjänar mer per år än honom. Och oj, 3 års löner på ett konto! Det är ju super bra. Det kommer nog ta mig en evighet att spara ihop dom pengarna ;) haha!

  • TillFlorida

    Med ett CR-1 visa får du ditt conditional-green card omedelbart (du får det fysiska kortet posten efter ett par veckor, men har ett temporärt tills dess), du måste dock "remove conditions" efter 2-år för att få ett permanent green card (förnyas vart tionde år). "Removal of conditions" kostar $590, men det är väl använda pengar då man blir utkastad ur landet om man inte betalar (Då man då inte har giltigt uppehållstillstånd). När man väl haft sitt green card i tre år kan man ansöka om medborgarskap. Att söka om medborgarskap kostar totalt $680.
    Det är dyrt att immigrera. Jag vet att i alla fall jag har saker jag hellre skulle vilja lägga mina pengar på. Det blir dags för mig att betala för removal of conditions lagom till Jul...

  • TillFlorida
    Smadelene01: Ja de kan gå ihop flera för att uppfylla inkomstkravet. 
    Även om det motsvarade tre årslöner vid 125% av minimumlönen i USA på kontot så motsvarade det mera en årslön för mig i Sverige. Som tur är hade både min fru och jag har varit flitiga sparare, Det är skönt att ha en del extra pengar på banken, speciellt då de sociala skyddsnäten inte är så bra här. Rent tekniskt har jag ingen uppsägningtid och kan bli av med jobbet omedelbart. Två veckor är dock praxis. 

    Vi flyttade till samma stad som hennes föräldrar bor i så vi kunde bo hos dom tills jag hittat ett jobb och kunde börja leta efter något eget. När man skall hyra eller köpa något i USA är det viktigt att man har en bra credit score. Som ny invandrare har man generellt ingen credit score alls då man inte har någon finansiell historia (att man betalat räkningar i tid, betalat lån i tid, kreditkort etc). Ett bra sätt att lite snabbare få en credit score är att skriva dig som autorized user på din blivande mans kreditkort. När du väl immigrerat och fått ett social security number är det viktigt att komplettera kreditkortsuppgifterna med det. Då rapporteras det till kreditbyråerna när räkningarna betalas och din credit score kommer sakta men säkert att bli bättre. Förhoppningsvis har han redan en credit score så att han kan stå som garant när ni tex hyr lägenhet.
    När vi köpte hus hade vi också VÄLDIGT svårt att få lån då jag inte hade två års deklarationer från USA (formulär W2). De allra flesta lånen kräver nämligen att man har just det. Vi fick gå till en mindre bank (en credit union) och fick betala lite högre ränta för att få låna alls. Om vi inte kunde lagt 20% handpenning hade det också varit helt kört.
  • evaoregon
    TillFlorida skrev 2013-07-07 17:22:42 följande:
    Vid ambassaden i Stockholm. De frågade hur vi träffades, om jag träffat hennes föräldrar, vad de jobbar med samt om jag hade ett jobb klart i USA (Vilket jag inte hade). De kan ha frågat något mer, men det var i princip det hela. Jag hade med mig en del bevis på vårt förhållande (flygbiljetter, foton, etc) men de frågade inte ens efter det.
    Jag har samma erfarenhet.  Jag är gift med en amerikan och har bott här i USA sedan 1995.  Jag fick inga frågor alls på ambassaden.  

    Att gifta sig med en amerikan är nog det enklaste sättet att flytta hit till USA, men det kan också funka bra om man jobbar för ett svenskt företag som har anställda i USA eller om man har ett väldigt attraktivt yrke som det är brist på i USA (t ex läkare som forskar inom ett visst område eller liknande).   
  • Myran76

    Jag har en lite speciell situation så kan kanske inte ge dig så bra råd. Jag är nämligen i USA på ett 5-årigt press-visum så därför hade jag ju rätt att vara där även innan jag fick mitt green card.

    Vi gifte oss i USA och ansökte sedan om green card för mig. Vi skickade in pappren i mars och fick tid för intervju i augusti. Vet ej hur lång tid det tar att få green card efter intervjun. Men en seg process är det! Under processen har jag kunnat resa in och ut i landet pga av att jag ansökte om "Travel document" i131 och pga att jag har ett giltigt visum.

    Som TillFlorida skriver så har du alternativet att åka in på "förlovningsvisum" och då får du stanna i USA men du får inte jobba. Vet inte om det går att ansöka om det, det får du läsa in dig på. Eller så gifter ni er och söker sedan green card av denna anledning. Eftersom jag gjorde hela processen i USA så tror jag att du skulle kunna söka ett 6-månaders turistvisum, åka till USA, gifta dig och skicka in pappren så snabbt som möjligt. Då har du ju 6 månader på dig som du befinner dig lagligt i landet pga ditt turistvisum. Jag tror då att du under processen kan ansöka om att få börja jobba medan du väntar på ditt green card. Kanske kan du även ansöka om att få stanna efter att ditt turistvisum gått ut om ni kommit en bit i processen.

    Men kolla detta noga. För om du blir tvingad att lämna landet när ditt turistvisum går ut så kanske du måste börja om processen i Sverige igen och det kostar ju varje gång, c:a $1500. Samt tar tid. Och stanna längre än ett visum ska du inte göra för det kan verkligen ställa till problem.

    Fyll i och samla alla papper i förväg så att allt är klart när ni väl har gift er för det är massor med papper och kan ta lång tid att samla ihop. Ansök om utdrag ur folkbokföringen från Skatteverket när du är i Sverige. Be om på både engelska och svenska. Det skickas bara till adressen där du är folkbokförd så bra att plocka upp medan du är i Sverige.

    Det här rådet fick jag av min vän som gått igenom samma process och vi skaffade och fyllde i alla dessa papper hon tipsade om:

    - i485 Green card application
 - filled out by you
    - i693 - Medical exam (performed by a surgeon general approved doctor)
    
- i130 - Petition for Alien Relative - filled out by your husband
    - i864 - Affidavit of Support - filled out by your husband (or whoever is your sponsor - could be him + his parents if he doesn't have enough legal income); use 864ez if he is only sponsor
    
- G325A Biographic information

    Optional:

    - i131 - Application for a travel document, so you can leave the country before getting the green card
    
- i765 - Employment authorization application (so you can work before getting green card)

    Read all instructions carefully to see about supporting documents: 

    - both of yours birth certificates with official translation; 

    - both of yours tax documents;
    
- Your college diploma (translated) and work information
    
- pictures of the two of you together, including wedding pix and pix with parents and family
    
- any joint finances
    - join checking account, leases, utility bills - anything you have that's on both of your names. Open a checking account (if you haven't already) right away!
    
- anything else you can think of that supports your claim of a bona fide marriage.

    En sak till att tänka på. När jag gift mig i USA och meddelade skatteverket om det tog det inte lång tid innan jag blev urskriven ur Sverige. De fick ju bevis på att jag hade starka band till USA. Detta innebär att du inte har rätt till svensk sjukvård längre, så länge du inte flyttar tillbaka till Sverige förstås. Så medan du är i USA är det ju bra om du har en bra sjukförsäkring där, för det går inte längre att åka tillbaka till Sverige för check-ups och liknande.

    Lycka till!

  • TillFlorida

    Du kan inte åka till USA på turistvisum och gifta dig. Man får inte ta sig in i landet på ett non-immigrant visa (tex turist) och sedan gifta sig och försöka stanna om man från början hade för avsikt att gifta sig. Det kan tolkas som visa fraud och kan innebära att du blir utestängt från USA i 10 år.
    Om man är i USA på ett non-immigrant visa, träffar någon och bestämmer sig för att gifta sig så kan man göra det (även om det är struligt). Det viktiga är att man inte hade för avsikt att gifta sig och stanna i landet när man kom in i USA på ett non-immigrant visa. 

  • Myran76
    TillFlorida skrev 2013-08-18 15:26:27 följande:
    Du kan inte åka till USA på turistvisum och gifta dig. Man får inte ta sig in i landet på ett non-immigrant visa (tex turist) och sedan gifta sig och försöka stanna om man från början hade för avsikt att gifta sig. Det kan tolkas som visa fraud och kan innebära att du blir utestängt från USA i 10 år.

    Om man är i USA på ett non-immigrant visa, träffar någon och bestämmer sig för att gifta sig så kan man göra det (även om det är struligt). Det viktiga är att man inte hade för avsikt att gifta sig och stanna i landet när man kom in i USA på ett non-immigrant visa. 



    Det stämmer säkert men i mitt fall har det inte varit några problem trots att jag har ett non immigrant visa som jag åkte in på och sedan gifte mig i usa. Men kanske är 5 åriga pressvisum ett undantag. Jag skaffade mig ju inte visumet med avsikt att gifta mig.
Svar på tråden Att få uppehållstillstånd i USA.