• paron

    Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

    Förra lördagen var jag in till akuten pga värk & blödningar. Var i vecka 13 då. Fick göra ett ultraljud och där konstaterade läkaren att fostret bara var 5 veckor. Graviditeten hade stannat av. Dagen efter blev jag kallsvettig, yr och fick väldigt ont. Då kom en stor klump ut och sedan var smärtan borta och jag blödde inte alls lika mycket längre. Fick komma tillbaka i torsdags för ett nytt UL. Det fanns då inget kvar i livmodern. Har varit sjukskriven hela veckan och i fredags slutade det blöda. Vill nu försöka igen och hoppas på att pricka in ÄL nu direkt efter missfallet. Vi ville så gärna ha barnet och detta tog hårt på oss båda två. Vi båda har varit sjukskrivna i en vecka. Vi som va så lyckliga över att vara gravid :( Ville bara skriva av mig....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:34
    Här mina vänner följs vi åt mot vårt plus ❤️

    www.familjeliv.se/Forum-4-47/m70674639.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:37
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m71745681.html

    Här är nog rätt länk :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 11:30
    Hej mina systrar!
    Vill berätta att efter 5 försök efter vårt MA så har vi nu lyckats att odla ett litet frö som nu ska växa till sig!
    Efter alla månader med äl-tester, tiotal gravtester, förväntningar och besvikelser så bestämde jag & sambon att vi tänkte ta en paus. Vi tog en månads semester från alla tester, sexuella kraven och allt som vi använde oss av. Jag tog till och med avstånd från familjeliv. Jag unnade mig vin, brieost och slutade ta folsyra. Vi hade sex när vi kände lust och för en gång skull levde vi som vi brukade göra och all press & stress rann av oss. Att det skulle visa sig nu att det var just denna månad som det tog sig, är ett mirakel.

    Så snälla tjejer, ta en månad av, stressa ner, låt kroppen, själen och psyket vila. Ta hand om förhållandet (som blir lite ansträngt under alla dessa försök). Tror att det kan underlätta en befruktning.

    Det finns hopp trots allt.
    Puss & kram från TS (Petra)

  • Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
  • kds

    Hej, 
    har inte skrivit något alls på sidan sen strax efter jag fick reda på att jag var gravid. Hoppar gärna in här och hoppas på att få prata lite med andra som varit med om samma sak. Så svårt att prata med andra som bara har en massa lyckade graviditeter.
    Jag och min man bestämde oss äntligen att "försöka", mer att sluta med det avbrutna sexet och köra naturligt "all in", båda är väldigt bebis-sugna och med inställningen att det vanligtvis tar upp till sex månader för dem flesta var vi garanterat snopna när jag plussade endast ca tre veckor efter vårt beslut. Enorm lycka och massor av kärlek och gos utvecklades kring de första veckorna, massa bebisprat och planering bara sinsemellan. Några veckor därefter (v.9) började jag blöda, först brunt i några dagar, blev sömnlös i nätter av oro, sedan mer rött, gravsymtomer avtog mer, sedan mer rött blod, åkte in en lördag till gynakuten med min man, gråten i halsen och svullna ögon, efter tre timmars väntan och ett VUL så visade det sig att det inte fanns något levande foster i min mage och att missfallet kunde sätta igång vilken sekund som helst, mycket riktigt 10 min efter vi anlände hem kom det. Sådan fruktansvärd upplevelse. 

    Nu är det snart ungefär två månader sedan och haft en mens för ca tre veckor sedan och redan passerad ÄL. Hoppas innerligt på ett plus men är fortfarande så himla skeptisk och orolig. Hur skulle man palla gå igenom det om det nog mot all förmodan skulle hända igen? 

  • Anonym (Två mf)

    Hej!

    Här är en som haft två tidiga missfall i v 5 på raken, i november och december.

    Känns hopplöst ju om problemet är att man inte blir gravid så finns ju alltid ivf medan det verkar va svårare med mf då de oftast inte hittar något fel!

    Har tagit extra progesteron denna cykeln eftersom min lutealfas varit lite kort på 11 dagar, är på dag 13 idag. Så det måste vara positivt att den blivit längre! Tror dock inte jag är gravid för testade fett negativt igår.

  • Anonym (Två mf)

    Nån annan som tagit progesteron mellan äl och mens här? Måste man sluta med progesteronet för att få mensen och när slutar man isf?

  • Hannah8401

    Tar du progesteronkräm eller mediciniskt progesteron?

    Progesteronkräm är inte tillräckligt stark för att hålla mensen borta, den kan hjälpa till att förlänga lutealfasen men mensen kommer även om du smörjer.

    Den är inte heller tillräckligt stark för att behålla en graviditet.

    Mediciniskt progesteron kan försena mensen mer, vet inte hur länge, men tror den kommer ca två tre dagar efter du slutat.

  • Anonym (Två mf)
    Hannah8401 skrev 2015-01-14 07:48:41 följande:

    Tar du progesteronkräm eller mediciniskt progesteron?

    Progesteronkräm är inte tillräckligt stark för att hålla mensen borta, den kan hjälpa till att förlänga lutealfasen men mensen kommer även om du smörjer.

    Den är inte heller tillräckligt stark för att behålla en graviditet.

    Mediciniskt progesteron kan försena mensen mer, vet inte hur länge, men tror den kommer ca två tre dagar efter du slutat.


    Jag tar lutinus, mediciniskt progesteron.
    Tror jag slutar idag, har inte tagit nu på morgonen. Äl+14 idag och tog negativt test idag igen. Det måste väl vara ok? Vill bara ha mensen nu så vi kan göra nytt försök.

    Har tid hos gyn nästa vecka med, hoppas på att de ska hitta nåt enkelt. Jag misstänker ju som sagt progesteronet men hade ju gärna fått det bekräftat!

    Jag har inte läst nåt tidigare i tråden, är du gravid igen efter mf eller försöker du?
  • Anonym (Två mf)

    Är det förresten någon annan här som haft just progesteronet som största bekymret? Som ni vet om? Som lett till lika tidiga missfall som mina? (i v 5)

  • Hannah8401

    Jag är gravid nu. 17+4. Har haft två missfall i v 7 och 10. Använde inte progesteron då. Har en son på ett, använde progesteron till v 12 med honom, och samma denna graviditet.

    Har också kort lutealfas och tror min kropp producerar för lite progesteron.

  • Anonym (Två mf)
    Hannah8401 skrev 2015-01-14 11:31:03 följande:

    Jag är gravid nu. 17+4. Har haft två missfall i v 7 och 10. Använde inte progesteron då. Har en son på ett, använde progesteron till v 12 med honom, och samma denna graviditet.

    Har också kort lutealfas och tror min kropp producerar för lite progesteron.


    Åh vad roligt att du kommit så långt denna gången, grattis! Ger en ju lite hopp också... trots allt.
    Har du tagit prov på progesteron värdet nån gång så du vet att du haft lågt progesteron? Jag hoppas så att det är problemet hos mig, då finns det ju iaf något att göra åt det! Ångrar så att jag inte började med progesteron redan andra missfallet, men man tänkte ju att missfall är så vanligt... men när andra kom och betedde sig likadant känns det inte som det är nån slump längre

    Jag har två graviditeter bakom mig som gått bra även om jag hade en del spottings första graviditeten.
  • Anonym (Två mf)

    Jo för jag tänkte på det, ska be min gyn ta progesteron prov, men det gör man ju 7 dagar efter äl. Så jag antar att jag inte kan börja med progesteron redan efter äl nästa cykel eller hur... borde påverka resultatet?

  • Hannah8401

    Jag tror mediciniskt progesteron kan påverka ja. Men inte kräm.

    Jag har tagit progesteronprov blodprov ca sex ggr, de har visat på aldrig äl. När jag tog pergotime fick jag utslag på ältest plus temphöjning men mensen kom då redan 7 dagar efter äl när jag tog provet. Så jag tror jag fick äl av pergo men att det är något fel med progesteronproduktionen hos mig.

    Åh men vad härligt då har du redan två skatter? Hur gamla är de?

  • Anonym (Två mf)

    Ok! Ja då kan man ju ta kräm, alltid nåt iaf! Ska så klart kolla vad gyn säger med

    Så när du har tagit progesteron proven så har det visat att du inte haft äl? Konstaterar man det genom att det är väldigt lågt då eller? Men visade tempen att du haft äl?

    Jag tempar med och de senaste cyklerna inkl mina mf cykler har tempen gått upp efter äl men sen dalat och dippat under strecket och vart allmänt låg (för att vara efter äl) och ostadig. Därför jag är så angelägen att börja med progesteron direkt efter äl! Men jag vet ju inte om det är det, men är en känsla.

    Jag har en livlig dotter som är 2,5 sen var vi tyvärr med om något fruktansvärt, fick andra dottern i våras och hon var sjuk och klarade sig inte så försöker man desperat komma över sin bitterhet genom att försöka igen och så får man mf, två ggr på raken dessutom

  • Anonym (Två mf)

    Nu lät det väl konstigt jag skrev att jag hade två graviditeter som gått bra, men jag menade att det inte blev missfall och att jag kunde behålla graviditeterna.

  • Cayenna
    Anonym (Två mf) skrev 2015-01-14 20:54:14 följande:

    Ok! Ja då kan man ju ta kräm, alltid nåt iaf! Ska så klart kolla vad gyn säger med

    Så när du har tagit progesteron proven så har det visat att du inte haft äl? Konstaterar man det genom att det är väldigt lågt då eller? Men visade tempen att du haft äl?

    Jag tempar med och de senaste cyklerna inkl mina mf cykler har tempen gått upp efter äl men sen dalat och dippat under strecket och vart allmänt låg (för att vara efter äl) och ostadig. Därför jag är så angelägen att börja med progesteron direkt efter äl! Men jag vet ju inte om det är det, men är en känsla.

    Jag har en livlig dotter som är 2,5 sen var vi tyvärr med om något fruktansvärt, fick andra dottern i våras och hon var sjuk och klarade sig inte så försöker man desperat komma över sin bitterhet genom att försöka igen och så får man mf, två ggr på raken dessutom


    Så sorgligt! Styrkekram till dig och hoppas du har en lyckad graviditet snart som även blir en till livlig 2,5åring så småningom.
  • Hannah8401

    Anonym två mf, usch vad hemskt att förlora ett barn. Jag beklagar verkligen sorgen! Hoppas ni snart får bli gravida på nytt.

    Ja det är en gräns på hur högt progesteronet måste vara för att äl ska ha skett. Ja tempen visade på äl men inte blodprovet. Men mensen kom ju dagen efter jag tagit blodprov så inte så konstigt. Den ska ju helst dröja en vecka till.

  • Anonym (Två mf)

    Tack Cayenna och Hannah8401.
    Nu tror jag helt plötsligt inte på att det är progesteronet längre... eller kanske det också isf. Fick precis veta att jag har kardiolipinantikroppar. Vet inte vad jag ska tycka om detta, vet dessutom inte riktigt vad det innebär.. förutom att det tydligen orsakar missall. Fick en telefontid med min reumatolog först den 3:e februari, men ska till gyn imorgon också så tänkte ta upp det då med och hoppa få veta mer.
    Känns jobbigt samtidigt som det är skönt med en orsak. De flesta som utreds får ju aldrig någon orsak till varför de får missfall. O samtidigt känns det så jobbigt att veta det är ens egen kropp som orsakat det.


     

  • Cayenna
    Anonym (Två mf) skrev 2015-01-19 09:52:30 följande:

    Tack Cayenna och Hannah8401.

    Nu tror jag helt plötsligt inte på att det är progesteronet längre... eller kanske det också isf. Fick precis veta att jag har kardiolipinantikroppar. Vet inte vad jag ska tycka om detta, vet dessutom inte riktigt vad det innebär.. förutom att det tydligen orsakar missall. Fick en telefontid med min reumatolog först den 3:e februari, men ska till gyn imorgon också så tänkte ta upp det då med och hoppa få veta mer.

    Känns jobbigt samtidigt som det är skönt med en orsak. De flesta som utreds får ju aldrig någon orsak till varför de får missfall. O samtidigt känns det så jobbigt att veta det är ens egen kropp som orsakat det.

     


    Skönt på sätt och vis att få en förklaring. Försök googla, kanske finns andra som haft samma så du får veta vilken sorts hjälp som finns att få.

    Hoppas du får bli gravid med småsyskon snarast!!!
  • paron

    Nu står vi här igen, som för två år sedan.
    Ett missfall i augusti och nu är vi inne på tredje försöket. Precis som för två år sedan.
    Känslorna känns så väl igen. Skulle man kanske lyssna på sitt eget råd och ta en paus från alla äl-tester & gravtester..

    Sorgen är olidlig!

  • F89
    paron skrev 2015-10-20 16:11:38 följande:

    Nu står vi här igen, som för två år sedan.
    Ett missfall i augusti och nu är vi inne på tredje försöket. Precis som för två år sedan.
    Känslorna känns så väl igen. Skulle man kanske lyssna på sitt eget råd och ta en paus från alla äl-tester & gravtester..

    Sorgen är olidlig!


    Åh vad ledsamt : (
    Förstår att det känns tungt. De gångerna jag blivit gravid (en slutade i MA och en gav mig en dotter som precis fyllt ett) så testade jag med ÄL-stickor, slutade helt med socker och började motionera. Jag håller tummarna för er!
  • Blåsippan84

    Åh vad jobbigt för er! Man mår nog bäst om man lyckas koppla bort bebisverkstaden men tror ej man blir lättare gravid för det dessvärre. Jag lyckades inte koppla bort det. Tog 1 år för oss innan vi fick nytt plus. Aldrig mått så dåligt. Kände mig totalt misslyckad. Folk undrade om vi inte försökte. Usch var jätte jobbigt, grät mkt. Fick tid för fertilitetsutredning för sekundär barnlöshet. Men plussade för exakt 1 år sedan 3 dagar innan tiden till rmc. Sexet vi hade när lillebror blev till är nog det sämsta vi haft;). Det var verkligen "bara för vi måste". jag var Depp att börja räkna pengar för ivf och så vidare. Men ändå blev det en liten fin bebis. Så som sagt. Man mår nog bäst om man lyckas koppla bort det, men så länge man inte mår så dåligt att det blir äl rubbning så blir det nog inte lättare att få plus för det.

    Hoppas ni lyckas snart. Kramar

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?