FaberCastell skrev 2013-08-26 22:18:11 följande:
Nja, värst har det varit i sommar då dom inte varit på dagis alls och vi pratar inte timmar utan snarare minuter.
I Grekland bad jag dom gå ut och vänta utanför rummet medan jag packade väskan för vår utflykt med hyrbilen. Halvt på skämt och halvt på allvar för att jag numera förväntar mig precis vad som helst, så säger jag åt dom att INTE hoppa i poolen under tiden. Tio minuter senare kommer jag ut och ser dom bada med kläderna på. Varför??? "För att vi vill" blir svaret...
Samma sak med att rycka nappen ur lillasysters mun, tömma duschflaskor i badet, rycka ner solskydd för lillasyster, stoppa spelkulor i munnen (till slut svalde han en förstås) osv osv. Ibland får jag för mig att dom tror jag pratar tvärtomspråket och tror att dom ska göra precis det jag säger att dom inte får, men efteråt brukar dom säga att dom förstod att dom inte fick men att dom ville...
När du säger saker som "hoppa inte i poolen" så kanske du väckte en ide hos dem. Säg vad de ska göra istället för vad de inte ska göra. Skulle mina barn ha spelkulor i munnen skulle jag ta bort dem, samma sak med duschflaskorna om de blev tömda.
Låter nästan som om de skulle vara understimulerade?
Och igen, vad händer när de GÖR som de är tillsagda? Får de beröm och positiv uppmärksamhet?