• enbär

    Försöker du köra så lite bil som möjligt?

    Jag var så naiv att jag trodde att de flesta tänkte till innan de tog bilen och försökte hitta andra sätt att transportera sig för miljöns, hälsans och trafiksäkerhetens skull. Jag tycker det är så trist med alla stora vägar och parkeringar som hackar sönder och förfular städerna. Men sen jag flyttade till radhus har jag insett att det kanske inte är så. Usch vad folk kör bil! Vart de än ska, kort som lång sträcka. Massor av barn som körs i bil till och från skolan varje dag, istället för att få frisk luft, motion och lek genom att gå/cykla med en förälder. Buss verkar också vara ett okänt fenomen för många här, trots att vi har god tillgång på kollektivtrafik.

    Så hur tänker du, försöker du köra så lite bil som möjligt, eller kör du bil var du än ska? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 08:54
    Eftersom vissa verkar missförstå. Jag förstår att vissa, särskilt barnfamiljer, behöver köra en del bil för att få vardagen att gå ihop. Även vi har bil. Det jag ogillar är att så många här använder bilen jämt TROTS att de i många fall skulle kunna transportera sig på annat sätt utan att förlora särskilt mycket i tid. Och att många inte reflekterar och inte ens tänker på att försöka hålla nere bilkörningen - de bara gasar på liksom med utsläpp och trafikproblem som följd.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Försöker du köra så lite bil som möjligt?
  • enbär
    Fidelis ad urnam skrev 2013-09-25 21:27:52 följande:



    Ja fy att inte alla tycker som dig.
    Jag som cyklist utsätts för stora hälsorisker av alla de partiklar bilarna släpper ut. 

    "Forskning har visat att de avgaser och partiklar som förorsakas av trafik i tättbebyggd storstad är oerhört skadliga för hälsan. Det är många fler människor som dör på grund av de hälsovådliga avgaserna än de som dör i trafikolyckor." står att läsa i artikeln nedan. Men jag har förstås ingen som helst rätt att ha åsikter om att andra kör bil när de skulle kunna ta sig fram på annat sätt.... 

    http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/trangselskatter-ar-vagen-framat 
  • ApanApansson
    enbär skrev 2013-09-25 21:39:16 följande:
    Men alltså, det är väl skillnad på olika saker. Det är ju högst ointressant om jag är jätteintresserad av fotboll men 1/3 av svenska folket är helt ointresserade av det. Eller om jag är rojalist men 1/3 är republikaner. Eller om jag gillar att kolla på Melodifestivalen men 1/3 tycker det är ett skitprogram. Det förstör ju knappast mitt eller mina barns liv. Men när det gäller bilkörande är det ett stort problem, det påverkar mig och mina barn här och nu och i framtiden. Men visst, du tycker väl det är helt OK om 1/3 av svenskarna vill utvisa alla muslimer, även om det enda ställe de har att återvända till är en ganska säker död i en diktatur med krig?

    Förutom det jag redan tagit upp är bilen en hälsorisk såtillvida att de som kör bil och de barn som blir körda i bil vart de än ska rör sig för lite och är för mycket stillasittande. Det är EN av orsakerna till den fetmaepidemi vi har och det blir jag och alla andra skattebetalare som får betala sjukvård, mediciner och sjukskrivningar. 
    Stupid is, as stupid does!
  • Fidelis ad urnam
    enbär skrev 2013-09-25 21:46:36 följande:
    Jag som cyklist utsätts för stora hälsorisker av alla de partiklar bilarna släpper ut. 

    "Forskning har visat att de avgaser och partiklar som förorsakas av trafik i tättbebyggd storstad är oerhört skadliga för hälsan. Det är många fler människor som dör på grund av de hälsovådliga avgaserna än de som dör i trafikolyckor." står att läsa i artikeln nedan. Men jag har förstås ingen som helst rätt att ha åsikter om att andra kör bil när de skulle kunna ta sig fram på annat sätt.... 

    www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/trangselskatter-ar-vagen-framat 



    Bara för dig att acceptera att folk använder sina bilar. Vi är också många som använder bilen men försöker minimera vår påverkan. Men det skiter du fullständigt i. Finns bara ditt sätt eller fel sätt.
  • enbär
    Monchichier skrev 2013-09-25 21:44:15 följande:
    Vem är du att döma?
    Bara för att man väljer att köra bil så betyder inte det att man skiter fullständigt i miljön.
    Det finns väldigt mycket mer sätt att klimatkompensera för.
    Sedan måste man sätta sakerna i perspektiv också. Visste du tex att det är mycket mer miljöförstörande att köra en elbil i Tyskland än vad det är att köra en Merca E-klass?
    Det handlar inte bara om klimat. Det handlar om hälsovådliga partiklar som verkligen dödar, det handlar om säkerhet och möjlighet att röra sig i sitt närområde för barnen, det handlar om hur våra städer ser ut. 

    Jag vet att kollektivtrafiken inte fungerar överallt. Själv bor jag dock i en storstad och jag VET att inte alla de bilar som kör förbi mig och mina barn när vi cyklar till jobb/skola/dagis innehåller personer som absolut MÅSTE köra bil.

    Finns ju som sagt var gott om exempel här i tråden på folk som kör bil trots att de har andra alternativ. 2-3 km till jobbet och man kör bil. Uäh. Så ofräscht och osunt. 
  • Cornellia

    Jag kör ganska mycket bil.
    När jag bodde i stan cyklade jag mer, men nu så ligger dom flesta ställen jag åker till typ 2-4 mil bort. Visst skulle jag kunna cykla till tex dagis, men eftersom det ligger på vägen så ser jag ingen anledning att göra det. 

    Visst skulle jag kunna ta bussen, men det skulle betyda +30 minuter varje resa, och redan nu sitter jag i bil minst en timme om dagen, jag har ingen lust att dubblera restiden.  

    Dessutom tror jag inte riktigt att det stora problemet för mänskligheten är bilkörning.... 

  • SpanskaFlugan

    Jag är en miljöbov. Jag kör mycket bil i tjänsten. Visserligen en miljöklassad bil men det går inte att komma i från att jag ofta kör långa sträckor ensam. Jag cyklar när avstånd och väder tillåter men det är inte ofta. Privat försöker jag cykla eller gå korta sträckor men jag använder bil när jag handlar eftersom det blir dyrare att ta stadsbussen tur och retur än bilen... Dessutom flyger jag kors och tvärs över Sverige och övriga Europa i tjänsten. Förra året blev det över 100 enkelresor med flyg. Vad mina koldioxidutsläpp är vill jag inte ens tänka på.... Som lite kompensation bor jag i lägenhet som värms upp med miljömärkt el och även hushållselen är miljömärkt. Men det räcker inte långt men vad ska jag göra? Sluta jobba?

  • Micke
    "Vi bilister blir ju nästan dagligen beskyllda för att vara miljöbovar, men finns det några som verkligen förtjänar detta tillmäle så är det fotgängarna! Varje gång jag är ute och åker blir jag ilsken på hur gående hjälper till att förstöra luften och naturtillgångarna.

    Här är scenen som ständigt upprepas på gatorna:


    Jag ligger bakom eller framför en lastbil eller buss eller i en bilkö som närmar sig ett övergångsställe. En ensam fotgängare kommer på trottoaren – och kliver så ut i gatan och börjar gå över, ofta utan att ens titta på bilarna som kommer körande. Vi i bilarna tvingas bromsa hårt och stanna.


    Flera ton plåt ska alltså hejdas och sen sättas igång igen. Deciliter diesel och bensin går åt och luften fylls med avgaser från accelererande motorer. Detta bara för att 75 kilo människa inte kan vänta några sekunder på att vi ska passera innan han/hon går över gatan.


    Jag vet att fotgängare har företräde, men tydligen inte när det gäller att tänka på miljön."

    www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/fotgangare-ar-miljobovar-40398 

  • enbär
    Cornellia skrev 2013-09-25 21:51:34 följande:
    Jag kör ganska mycket bil.
    När jag bodde i stan cyklade jag mer, men nu så ligger dom flesta ställen jag åker till typ 2-4 mil bort. Visst skulle jag kunna cykla till tex dagis, men eftersom det ligger på vägen så ser jag ingen anledning att göra det. 

    Visst skulle jag kunna ta bussen, men det skulle betyda +30 minuter varje resa, och redan nu sitter jag i bil minst en timme om dagen, jag har ingen lust att dubblera restiden.  

    Dessutom tror jag inte riktigt att det stora problemet för mänskligheten är bilkörning.... 
    Det är ju också himla käckt det där med att sopa problemen under mattan, tror inte det stora problemet för mänskligheten är bilkörning. Nähä, men det finns vetenskap som visar det. Det finns vetenskap som visar att partiklar från bilar dödar, det finns vetenskap som visar att bilar släpper ut avgaser som påverkar klimatet, det finns vetenskap som visar att vi rör oss för lite och behöver vardagsmotion.
  • Cornellia
    enbär skrev 2013-09-25 21:55:38 följande:
    Det är ju också himla käckt det där med att sopa problemen under mattan, tror inte det stora problemet för mänskligheten är bilkörning. Nähä, men det finns vetenskap som visar det. Det finns vetenskap som visar att partiklar från bilar dödar, det finns vetenskap som visar att bilar släpper ut avgaser som påverkar klimatet, det finns vetenskap som visar att vi rör oss för lite och behöver vardagsmotion.
    I den takt vi dränker jorden i kemikalier så kommer vi nog dö ut inom några generationer, och vi kommer dra med oss en stor del av djurlivet.

    Jag hoppas verkligen att du enbart handlar ekologiskt, inte äter kött och i princip inte använder plast, för annars känns det som lite väl mycket hyckleri från din sida.  
Svar på tråden Försöker du köra så lite bil som möjligt?