• Anonym (Älskar närhet)

    Svårt att få erektion och utlösning. Hur hjälper jag?

    Det här är kanske inte riktigt rätt ställe för den här tråden, men jag hittade inget bättre.

    Jag vänder mig till alla män här inne för att få råd.
    Jag och min man har varit tillsammans i 21 år. Jag känner honom nästan bättre än vad han gör själv ibland, och vice versa. Han är min älskare och min allra bästa vän, och han betyder allt för mig. Min man är 42 år. 

    Vi har alltid haft ett bra sexliv, förutom efter att barnen kommit då jag helt tappade lusten och vi hade en svacka på några år.  Men vi jobbade oss igenom den och efter det har vi haft ett regelbundet och bra sexliv.

    För ca 1 år sedan så märkte jag att det tog längre tid för min man att få utlösning. Det är ju inget problem så jag tänkte inte så mycket på det. Men under året som gått så har det förvärrats. Det tar längre och längre tid för honom att få utlösning, ibland får han det inte alls. Ofta har han problem med att få erektion, och även om han får det så kan den "slakna" helt plötsligt.

    Det här är absolut inget problem för mig! För mig har alltid närheten varit det absolut viktigaste, och är fortfarande. Och det har jag nästan fått mer av under senaste tiden.
    Nej, jag lider verkligen inte av detta.

    Men det gör han. Jag märker att det plågar honom, att han skäms för det. Ibland är det nästan som om han vill tvinga sig själv att få erektion, eller att få utlösning. Han stressar sig själv och kan hålla på hur länge som helst för att lyckas. Och ändå funkar det inte.  Och då märker jag hur han blir generad och drar sig undan.

    De gånger då han får erektion och vi genomför samlag är det precis lika härligt som det alltid har varit. Och de gångerna är fullt tillräckliga för mig. Jag behöver inte mer, så länge som han fortsätter att ge mig närhet, ömhet och kärlek. Och det gör han!
    Men för hans del räcker det inte. Jag märker att han  mår dåligt och jag vet inte vad jag ska göra!

    Så nu frågar jag er:
     
    Ska jag prata med honom om det? Vi har aldrig gjort det eftersom han drar sig undan och inte verkar vilja prata om det. Men kanske ska jag ta upp det i alla fall?
    Eller bör jag hålla tyst och låtsas som ingenting och vänta på att han tar upp det själv?
    Finns det något konkret jag kan göra för att hjälpa honom? 

    Det är så svårt att se den man älskar må dåligt...   
                   

  • Svar på tråden Svårt att få erektion och utlösning. Hur hjälper jag?
  • Anonym (Också)
    Anonym (Älskar närhet) skrev 2013-10-01 18:22:54 följande:

    Ja, nu när du säger det så är det nog på det viset. Han får lättare utlösning om han är ovanpå, även om det misslyckas även då ibland.

    Det där har jag faktiskt inte riktigt tänkt på tidigare. Men det är helt klart värt att fundera på. 
    Ja, det gäller väl att försöka hitta de ställningar och tekniker som funkar hyfsat...  Någon universalställning där det oftast går bra finns inte tyvärr. Ibland vid samlag kan det hjälpa att byta ställning, men fort kan det också gå så att erektionen försvinner. 
  • Anonym (Älskar närhet)
    Anonym (Också) skrev 2013-10-01 18:30:24 följande:
    Ja, det gäller väl att försöka hitta de ställningar och tekniker som funkar hyfsat...  Någon universalställning där det oftast går bra finns inte tyvärr. Ibland vid samlag kan det hjälpa att byta ställning, men fort kan det också gå så att erektionen försvinner. 

    Ja, det har jag märkt.

    Tack för råden. 
  • Anonym (Också)
    Anonym (Älskar närhet) skrev 2013-10-01 18:54:19 följande:

    Ja, det har jag märkt.

    Tack för råden. 
    Nånstans har jag läst att män som har svårt att komma ofta har haft en sen debut, men jag vet inte om det ligger något i det.
  • Anonym (Älskar närhet)
    Anonym (Också) skrev 2013-10-01 18:59:36 följande:
    Nånstans har jag läst att män som har svårt att komma ofta har haft en sen debut, men jag vet inte om det ligger något i det.

    Ok, jag har faktiskt ingen aning om när min man hade sin sexdebut. Det var innan han träffade mig i alla fall.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Älskar närhet) skrev 2013-10-01 19:09:52 följande:

    Ok, jag har faktiskt ingen aning om när min man hade sin sexdebut. Det var innan han träffade mig i alla fall.
    De som har sen debut kan ha både svårare att få utlösning och större risk för tidiga potensproblem tror jag att det hette. Själv var jag 28 vid debuten så om det ligger något i detta så kan det säkert vara en förklaring för min del.  
  • Anonym (Älskar närhet)
    Anonym (Också) skrev 2013-10-02 07:43:24 följande:
    De som har sen debut kan ha både svårare att få utlösning och större risk för tidiga potensproblem tror jag att det hette. Själv var jag 28 vid debuten så om det ligger något i detta så kan det säkert vara en förklaring för min del.  

    Jag tror att min man var runt 18 år när han hade sin sexdebut. Så jag tror inte att det räknas som sent.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Älskar närhet) skrev 2013-10-02 15:08:18 följande:

    Jag tror att min man var runt 18 år när han hade sin sexdebut så jag tror inte att det räknas som sent.
    De flesta börjar väl tidigare, men så speciellt sent är det inte. Är inte 16,5 genomsnittet? 16 och 17 är kanske de vanligaste debutåldrarna men en hel del börjar nog också tidigare och senare än så. Jag tror att det som jag läste om den sena debutens negativa inverkan på förmågan längre fram gällde debuter efter 20 eller kanske t.o.m. 22. För mig som väntade så länge och dessutom har varit försiktig och återhållsam också som aktiv tror jag nog att det kan ha betydelse för att förmågan avtar tidigt. Den sexuella förmåga behöver träning likaväl som andra fysiska förmågor.
  • Anonym (Också)

    Det heter att potensproblem kan vara symptom på andra besvär, blodcirkulation, blodtryck, hjärta m.m. Kanske skäl att kolla hälsan lite om man får försämrad förmåga som man inte kan förklara på annat sätt. Men det är också som någon skrev att det kan bli en ond cirkel. man misslyckas och sedan nästa gång är man rädd för att misslyckas och då leder till att det går dåligt igen etc. Hur man bryter den spiralen vet jag inte.

  • Anonym (I lika sits..)
    Anonym (Också) skrev 2013-10-01 18:13:59 följande:
    Hur ofta har ni sex? Hur gammal är han? Psykiska faktorer kan säkert inverka. Är det något speciellt som gör honom stressad eller orolig?
    Just nu av praktiska skäl inte mer än en gång i veckan. Han är strax över 40. Ingen sen sexdebut. 
    Väldigt lättpåverkad och känslig är han. Han kan vara stressad över jobbet, över att ngn sagt ngt, över att han gjort fel mot mig etc etc. Jag har sagt åt han flera ggr nu det sista att han tänker för mkt, även mitt i akten. Helt plötsligt kan han dra en trudelutt mitt i, komma på att det kliar, att det gör ont i ryggen etc. Mao ibland heeelt ofokuserad. Vilket jag nämnt och det har väl blivit lite bättre. Alltså detta även de ggrna han har tagit initiativ och vill mer än gärna. Tror han helt enkelt behöver slappna av, njuta mer av samspelet i sängen med mig och våga släppa loss. Inte för att vi bara kör missionären, tvärt om, väldigt vågade, men i huvvet lixom. Vet inte...  
    Han är sen med att få en familj i sitt liv o han klev in i min för två år sedan när den redan var färdig med barn etc. Mkt ansvarskänsla etc påverkar honom nog också. Han har iaf själv sagt att han hade betydligt mer fokus på själva knullandet före han blev seriös med mig...vilket stämmer för under vår dejtingtid var det baskemig andra bullar mot nu och även innan dessa nya problem ;)
    Svårt med det psykiska tycker jag allt..önskar man kunde bo i den andres huvud... 
  • Anonym (Också)
    Anonym (I lika sits..) skrev 2013-10-02 16:13:32 följande:
    Just nu av praktiska skäl inte mer än en gång i veckan. Han är strax över 40. Ingen sen sexdebut. 
    Väldigt lättpåverkad och känslig är han. Han kan vara stressad över jobbet, över att ngn sagt ngt, över att han gjort fel mot mig etc etc. Jag har sagt åt han flera ggr nu det sista att han tänker för mkt, även mitt i akten. Helt plötsligt kan han dra en trudelutt mitt i, komma på att det kliar, att det gör ont i ryggen etc. Mao ibland heeelt ofokuserad. Vilket jag nämnt och det har väl blivit lite bättre. Alltså detta även de ggrna han har tagit initiativ och vill mer än gärna. Tror han helt enkelt behöver slappna av, njuta mer av samspelet i sängen med mig och våga släppa loss. Inte för att vi bara kör missionären, tvärt om, väldigt vågade, men i huvvet lixom. Vet inte...  
    Han är sen med att få en familj i sitt liv o han klev in i min för två år sedan när den redan var färdig med barn etc. Mkt ansvarskänsla etc påverkar honom nog också. Han har iaf själv sagt att han hade betydligt mer fokus på själva knullandet före han blev seriös med mig...vilket stämmer för under vår dejtingtid var det baskemig andra bullar mot nu och även innan dessa nya problem ;)
    Svårt med det psykiska tycker jag allt..önskar man kunde bo i den andres huvud... 
    Vet du om han har haft svårt att komma med någon annan också? Vad är orsaken till att han inte bildat familj förut? Kan det vara så att han får för stor press när relationen gått för långt så att han inte klarar trycket liksom? Har ni en bra relation annars? Planerar ni för gemensamma barn?
Svar på tråden Svårt att få erektion och utlösning. Hur hjälper jag?