• Anonym (suck)

    Vilka är ni som inte ens har råd med frukt till barnen? (ang debatt "fruktkampen") Kan ni "fattiga" förklara för mig, tack!

    Jag är anonym för att jag vet att ämnet kan vara provocerande. Men såhär undrar/tycker jag:

    Det florerar lite FB-grupper(fruktkampen) där man har som mål att förbjuda fruktstunder eller utflykter där maten tas med hemifrån.

    Jag har oerhört svårt att tänka mig hur den problematiken kan uppstå i en familj. HUR lever man om man inte har råd att ge sitt barn en liten frukt i veckan, eller ett matsäcksmål några gånger om året?  Kan ni snälla förklara detta för mig. Jag vill helst nte ha spekulationer utan ren fakta. Så ni som anser er tillhöra den gruppen där ni inte har råd till en sådan fundamental sak som denna, HUR kan det vara möjligt??? HUR ser era liv ut, jag är verkligen nyfiken så snälla kan ni förklara!

    Kan tillägga att en del av "fruktkampen" består av att hjälpa familjer som har det tufft med att donera matkassaar och dyligt, vilket är ett mycket fint initiativ tycker jag. Det jag blir provocerad av är att samhället mer och mer verkar tycka att alla andra ska ta hand om en själv och ens barn, har vi inget individansvar längre? Skrämmande tycker jag! 

  • Svar på tråden Vilka är ni som inte ens har råd med frukt till barnen? (ang debatt "fruktkampen") Kan ni "fattiga" förklara för mig, tack!
  • Anonym (suck)
    Anonym (fattig) skrev 2013-12-01 19:26:19 följande:
    Nu har jag visserligen oftast råd med frukt till min dotter. Men vi har det väldigt dåligt ställt. Vi är två vuxna och ett barn på 10 000 kr i månaden. 5000 går till hyra, sen brukar jag ha räkningar på allt mellan 2000 och 3000, betalar till csn. När allt är betalt brukar vi ha runt 2500 kvar till mat m.m. Det är väl rätt normalt kanske. Men blöjor och sånt gör ju att det blir dyrt. I slutet av månaden har vi aldrig ett skit hemma. Jag lånar alltid av min mamma. Så jag kan faktiskt förstå att det finns folk som inte har råd med frukt och matsäck. Hemskt men sant. Jag menar det finns ju familjer som har det värre än mig. Och jag har svårt att få ihop det.
    Men det jag undrar är då om man som föälder/föräldrar unnar sig själva i de situationera. Har man inte köpt en godisbit i veckan, eller lag ut 20 kr på något onödigt, vad vet jag; balsam?. Jag skulle mycket hellre ge mina barn frukt titl skolan för att de skulle få känna gemenskapen (förutom at det är bra att äta frukt) än att ha balsam i håret. Jag skulle tom låta bli att tvätta håret, för att mina barn skulle få äta frukt. Jag förstår bara inte hur man kan prioritera bort en sådan sak.
  • Anonym (Japp)

    Att förklara varför man som förälder inte har råd med frukt varje dag + fika då och då samt en 20-30 kr per unge och termin till "present till fröken" samt i mina barns skola ska man köpa en liten present för 20-30 kr till en adventskalender (annars får ungen inte vara med på kalenderöppningen) plus 20 kr till bussresa hit och dit är inte svårt men kan bli en väldans lång historia. Jag var själv en sådan unge vars förälder inte hade råd med allt det här och min mamma var ensamstående och hon varken rökte, köpte blaskor eller kläder till sig själv. Varför hon hamnat i denna situation är en väldigt lång historia och inget val från hennes sida. Jag har även i mitt yrkesliv kommit i kontakt med flertalet familjer som inte har tillräckligt god ekonomi för att klara av alla dessa vardagliga småutgifter. Till exempel har du familjer som levt på existensminimum under många år och där behoven blir svårare och svårare att fylla med bidraget för vart år som går. Det är svårt och nästan meningslöst att sitta och förklara och beskriva alla de orsaker som ligger bakom fattigdom i olika grader. Poängen är väl ändå att BARNET inte ska bli lidande i skolan, skolan ska ju vara gratis för att alla barn ska kunna delta och känna sig värdiga. När jag var liten hade min skola en "fond" som betalade för de barn vars föräldrar inte hade möjlighet att bidra så jag fick vara med på allt ändå :)

    Just det ja, vi ska ju inte glömma alla andra utgifter som när barnen ska åka skridskor eller ta med rullskridskor, eller cykel till skolan!! Oj oj oj, det rullar kulor...

    Vill du veta mer om allt elände som finns i Sverige idag år 2013 så finns väl den mesta informationen att googla :)

  • Lady Namárië

    Är det verkligen så svårt att förstå att folk kan hamna i ekonomiska svårigheter (även utan egen förskyllan)? Så skönt det måste vara att vara så fullkomligt ekonomiskt stabil att man inte ens kan begripa hur plötsliga dödsfall, skilsmässor, oväntad arbetslöshet, långdragna sjukdomar etc. etc. kan krossa en familjs ekonomi?

    Om man har fyra barn och partern omkommer i en bilolycka? Om man har varit hemmafru under de tre barnenes småbarnsår och plötsligt blir lämnad ensam när maken hittar en ny kvinna? Om fabriken lägger ner och man tillsammans med tusen andra i samma lilla håla blir arbetslös (och en gång valde att gå ur a-kassan tack vare borgarnas politik)?

    Det finns tusen anledningar till att barnfamiljer idag kan ha det svårt ekonomiskt.


    So say we all
  • Anonym (suck)
    jeje01 skrev 2013-12-01 19:34:02 följande:
    Och just därför är jag emot att man skickar med frukt på skolorna. Jag är inte emot fruktstunden, märk väl, den är säkert jättemysig och bra! Men skolorna ska betala för frukten/grönsakerna som serveras.

    För börjar man glida på detta kommer de att börja ta betalt för simningen (aktivitet), åka skidor i preparerade spår (aktivitet), bilden (aktivitet), trä och syslöjden (aktivitet) mm

    Skolan SKA vara gratis för alla!
    Men ser man det rån andra änden: ALLT i skolan ÄR i grunden. Sen kommer någon vänlig själ på att oj, det finns pengar kvar i budjeten, vi kankse kan lägga detta på barnen, men det visar sig att det bara räcker till en bussresa och teaterbesök, och för att göra hela aktivitete möjlig skulle barnen behöva ta med mellanmål eller matsäck. Varför kan man inte bara vara tacksam över det man får och se till att ordna resten själv? För att ens barn ska kunna få chansen att uppleva sånt som inte står i läroplanen. 

    Tar man vidare exemplet i ett annat sammanhang kan man ju då låta bli att vara givmild, eftersom man då riskerar att vissa inte tyckte att det "fått" tillräckligt. Nej, tacksamhet tycker jag det råder stor brist på här i landet. 
  • Furstinna
    Anonym (suck) skrev 2013-12-01 19:28:37 följande:
    Jag kan vara dåligt insatt i politiken om hjälp till de fattiga. Jag vet inte exakt hur mycket stöd och ersättning man kan få av socialen försäkringskassan och A-kassan. Det är därför jag gärna hör förklaringar på detta. Jag tror nämligen att många prioriterar helt tokigt. just för att man har någon att skylla på.  Och jag menar inte att det skulle te sig så i alla fall, men i väldigt många, vilket färgar min syn på sympati för de "fattiga". Jag läste tex om en familj som hade ansökt om stöd och hjälp för at de inte hade råd med mat (frivilligorganisation). När matkassen skulle lämnas står föräldrarna och borströker och barnen spelar något tv-spel. I sådana fall är det ganska solklart att det handlar om en prioriteringssak.



    Jag tror att det finns ett fåtal som prioriterar helt galet eller som "får stå sitt kast" för dåliga val de gjort tidigare och nu måste ta smällen. Men jag tror majoriteten är folk som är arbetslösa/ sjuka/ utförsäkrade och som är låsta i sin situation.

    Men man vill gärna framhäva de personer som prioriterar fel! Det är väl oftast dem som hävdar sin rätt också medansvar de verkligt drabbade gör allt för att dölja sin situation då den är så förknippad med skam.

    Jag har en väldigt dålig erfarenhet från min ungdom när en kille i klassen under mig tog livet av sig efter extrem mobbning i skolan och hans familj tillhörde denna fattiga skaran. När jag tänker på det så väljer jag att lita på folk och riskera att bli snuvad hellre än att inte göra något alls.
  • Anonym (suck)
    Anonym (suck) skrev 2013-12-01 19:38:50 följande:
    Men ser man det rån andra änden: ALLT i skolan ÄR i grunden. Sen kommer någon vänlig själ på att oj, det finns pengar kvar i budjeten, vi kankse kan lägga detta på barnen, men det visar sig att det bara räcker till en bussresa och teaterbesök, och för att göra hela aktivitete möjlig skulle barnen behöva ta med mellanmål eller matsäck. Varför kan man inte bara vara tacksam över det man får och se till att ordna resten själv? För att ens barn ska kunna få chansen att uppleva sånt som inte står i läroplanen. 

    Tar man vidare exemplet i ett annat sammanhang kan man ju då låta bli att vara givmild, eftersom man då riskerar att vissa inte tyckte att det "fått" tillräckligt. Nej, tacksamhet tycker jag det råder stor brist på här i landet. 
     Mitt tangentbort tappar lite bokstäver märker jag. "Men ser man det från andra änden: ALLT i skolan ÄR i grunden gratis." skulle det stå
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (suck) skrev 2013-12-01 19:38:50 följande:
    Men ser man det rån andra änden: ALLT i skolan ÄR i grunden. Sen kommer någon vänlig själ på att oj, det finns pengar kvar i budjeten, vi kankse kan lägga detta på barnen, men det visar sig att det bara räcker till en bussresa och teaterbesök, och för att göra hela aktivitete möjlig skulle barnen behöva ta med mellanmål eller matsäck. Varför kan man inte bara vara tacksam över det man får och se till att ordna resten själv? För att ens barn ska kunna få chansen att uppleva sånt som inte står i läroplanen. 

    Tar man vidare exemplet i ett annat sammanhang kan man ju då låta bli att vara givmild, eftersom man då riskerar att vissa inte tyckte att det "fått" tillräckligt. Nej, tacksamhet tycker jag det råder stor brist på här i landet. 
    Problemet är inte enstaka matsäckar eller en frukt två gånger per termin. Problemet är när det blir ett vanligt förekommande inslag i närvaropliktig undervisning.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (suck)
    Furstinna skrev 2013-12-01 19:38:50 följande:



    Jag tror att det finns ett fåtal som prioriterar helt galet eller som "får stå sitt kast" för dåliga val de gjort tidigare och nu måste ta smällen. Men jag tror majoriteten är folk som är arbetslösa/ sjuka/ utförsäkrade och som är låsta i sin situation.

    Men man vill gärna framhäva de personer som prioriterar fel! Det är väl oftast dem som hävdar sin rätt också medansvar de verkligt drabbade gör allt för att dölja sin situation då den är så förknippad med skam.

    Jag har en väldigt dålig erfarenhet från min ungdom när en kille i klassen under mig tog livet av sig efter extrem mobbning i skolan och hans familj tillhörde denna fattiga skaran. När jag tänker på det så väljer jag att lita på folk och riskera att bli snuvad hellre än att inte göra något alls.
    Ja det är verkligen synd att det är de som syns isåfall. Mina barn är i förskoleålder än så länge så kankse är det så att frekvensen på utflykter och aktiviteter har ökat markant sedan jag gick i skolan. Och är det isåfall hela tiden(tolkningsfråga) man ska bidra med slantar hemifrån blir det såklart en knivig situation för de fattiga. Då kan man undra hur skolan resonerar. Isåfall bättre att ha 2 utflykter per år med allt som ingår (färdiglagad matsäck eller liknande) än 6 st där föräldrarna måste bidra varje gång. 
  • Anonym (fattig)
    Anonym (suck) skrev 2013-12-01 19:34:06 följande:
    Men det jag undrar är då om man som föälder/föräldrar unnar sig själva i de situationera. Har man inte köpt en godisbit i veckan, eller lag ut 20 kr på något onödigt, vad vet jag; balsam?. Jag skulle mycket hellre ge mina barn frukt titl skolan för att de skulle få känna gemenskapen (förutom at det är bra att äta frukt) än att ha balsam i håret. Jag skulle tom låta bli att tvätta håret, för att mina barn skulle få äta frukt. Jag förstår bara inte hur man kan prioritera bort en sådan sak.
    Det är väl olika från familj till familj. Nu köper ju jag alltid frukt, men jag kan nog erkänna att jag köper en del onödigt. Som balsam och snus till exempel. Men nu lever ju jag fortfarande inte SÅ dåligt att jag inte har råd med de viktigaste sakerna till min dotter. Då hade jag nog sagt upp bredbandet och såna saker liksom. :P Men det är väl ofta personer som inte har inkomst och bli nekade pengar från soc kanske? Höll på att hamna i den situationen en gång, och då hade jag verkligen inte haft råd med frukt... eller ens mat. Dock har ju jag en mamma som alltid ställer upp om det krisar, så vi hade inte svält ihjäl i alla fall. 
  • Anonym (suck)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-01 19:42:36 följande:
    Problemet är inte enstaka matsäckar eller en frukt två gånger per termin. Problemet är när det blir ett vanligt förekommande inslag i närvaropliktig undervisning.
    Ja det kankse är så. Som sagt mina barn är inte i skolåldern än, så jag lär märka. Men som på vår förskola där vi har present till fröknar 2 ggr om året(som dessutom är frivillig). Och frukt 1 gång i veckan, utflykt någon enstaka gång om året, ser jag det som en gåva att få det där lilla extra, ÄVEN om jag hade behövt gå otvättad i håret i två månader (vilket i kostnad skulle motsvara 1 matsäck). 
Svar på tråden Vilka är ni som inte ens har råd med frukt till barnen? (ang debatt "fruktkampen") Kan ni "fattiga" förklara för mig, tack!