• Amanda84

    Jag arbetar på Nattis - fråga mig vad du vill!

    Jag arbetar på en förskola som har öppet dygnet runt, 364 dagar/år, för barn 1-12 år vars föräldrar arbetar obekväm arbetstid.

    Om jag berättar för andra att jag arbetar på Nattis får jag alltid en mängd frågor. Många har en bestämd uppfattning om vad de tycker om Nattis utan att riktigt veta vad det innebär. Därför tänkte jag här hålla det öppet för er att ställa frågor om ni undrar något om verksamheten. Andra barnskötare (det är oftast enbart barnskötare som arbetar de obekväma tiderna) som arbetar på Nattis får också gärna svara på frågorna.

    Observera att jag bara kan svara utifrån hur det är på just det Nattis där jag arbetar. Vissa saker kanske skiljer sig lite beroende på i vilken kommun det ligger.

  • Svar på tråden Jag arbetar på Nattis - fråga mig vad du vill!
  • Amanda84
    Mickan76 skrev 2015-01-11 23:17:58 följande:

    Mår barnen bra av att sova på nattis?


    Alla barn mår inte bra av nattis, precis som alla barn inte mår bra av att gå på förskola. De allra flesta barn sover dock väldigt sällan på nattis. Vi har nu nästan 100 barn inskrivna men det är sällan fler än 8 barn åt gången på plats - oftast är det bara 3-4 barn hos oss varje natt.

    De flesta inskrivna barn är hos oss på kvällar och under dagarna på helger, men åker hem och sover, så kvällar och daghelger har vi betydligt fler barn än på natten.

    Personligen så tycker jag nog att de barn som är hos oss mycket, och som inte påverkas särskilt mycket av att vara på nattis, är de barn som kommer vid 19-20, alltså precis innan de skall gå och lägga sig, och åker hem igen vid 8-9 på morgonen. De barn som har varit på dagis hela dagen och sedan kommer till oss på kvällen, för att bli hämtade vid 21, är de som är tröttast och förståeligt nog inte heller särskilt roade av att vara på nattis.

    Vi försöker hela tiden att ha en dialog med föräldrarna om barnens vistelsetider hos oss och vi har en förstående chef som snabbt griper in om vi anser att något barn är inom förskoleverksamheten (alltså förskola + nattis) alldeles för stor del av tiden. Dessvärre är det så att en del av dessa barn i många fall faktiskt verkar ha det bättre av att vara hos oss än hemma... men så är det nog i alla verksamheter med barn.

    Fördelen för den stora majoriteten av barnen i förskoleålder som är inskrivna hos oss, är att eftersom deras föräldrar arbetar helger och nätter, så är barnen ofta lediga från dagis några dagar mitt i veckan. Eftersom barnen "sover bort" tiden hos oss, så upplever de själva att de tillbringar mer tid hemma ("är lediga oftare") än sina jämnåriga kamrater som har föräldrar som arbetar kontorstider - vilket också gör att jag upplever att nattisbarnen i många fall mår bättre än barn som går långa dagar i förskolan.

    Om jag tar min egen familj som exempel, där både jag och min man arbetar natt, så innebär det för vår son att när han börjar förskola så kommer han att vara helt och hållet ledig från förskola/nattis varannan vecka. Varannan vecka kommer han dock att behöva vara på förskola 3 timmar under tisdag och onsdag, samt på nattis en lördag-söndag natt/månad, övrig tid kommer han att vara hemma med mig, min man eller båda.
  • Alexi
    DendärJessie skrev 2015-01-12 18:36:31 följande:

    Min dotter går på nattis och stortrivs!
    Borde finnas i alla kommuner egentligen,behovet är ENORMT!


    Hur kan det vara enormt? De flesta planerar väl sitt jobbliv innan de skaffar barn på så vis att de vet att de kan ta hand om barnet på vanligt sätt.

    Det är ju egentligen en väldigt onormal grej att ett barn ska sova borta regelbundet, jag som vuxen hade tyckt otroligt illa om det. Sova vill man göra hemma i sin egen säng.
  • Mickan76
    Alexi skrev 2015-01-12 20:39:43 följande:

    Hur kan det vara enormt? De flesta planerar väl sitt jobbliv innan de skaffar barn på så vis att de vet att de kan ta hand om barnet på vanligt sätt.

    Det är ju egentligen en väldigt onormal grej att ett barn ska sova borta regelbundet, jag som vuxen hade tyckt otroligt illa om det. Sova vill man göra hemma i sin egen säng.


    Håller med. Stackars små barn, vakna efter en mardröm och inte ha mamma eller pappa där.
  • DendärJessie

    Ja,tänka sig!Vad lätt ni får det att låta,bara att välja och vraka så där!Toppen! Dom allra flesta på våran nattis jobbar inom vården med skiftarbete..och många är ensamstående.Jag behöver inte ens försvara något av detta,ni har uppenbarligen noll koll.

  • Mickan76

    Jag förstår att många föräldrar inte har nåt annat val än att ha barnen på nattis. Men det kan ju knappast vara optimalt för barnen.

  • DendärJessie

    Min dotter sover över där 3 nätter i månaden...sen så går hon enstaka dagar här och där.Resten av tiden umgås vi..jag tycker synd om alla barn som hunsas till dagis 7-16 mån-fre,trötta föräldrar,hamsterhjul...

  • frökenelisabeth

    Vi har vår son på ett kombinerat dagis/nattis och är jättenöjda. Han har sovit där en gång på ett år, men vi använder ofta kvälls- och helgtider.

    Lite löjligt att säga "man planerar väl sitt arbetsliv", har ni tänkt på hur många yrken idag som har udda tider? Ska alla dessa jobb utföras av icke-småbarnsföräldrar tycker ni? Då lär det inte gå ihop. På vårt dagis är det många föräldrar som jobbar inom kulturbranschen (skådisar, musiker), sen finns det piloter, flygvärdinnor, brevbärare, busschaufförer, butiksmedarbetare, och förstås alla inom vården.

    Jag tycker också man har mycket mer tid med barnen när man jobbar ob-tider. Sonen är på dagis kanske tre dagar i veckan i snitt, och ofta korta dagar 9-15.

    På vårt nattis är de också två personal på natten, men en av dem måste vara vaken. Vakenvakten brukar baka på natten (det är oftast lugnt) så barnen får nybakat bröd till frukost. Lyx!

  • Clarisa

    jag ville fråga dig vilken tid öppna Ni nattis dagis?
    hur många barn har Ni gruppen ??
    hur kan man ansöka till nattis dagis ?
    har ni öppen också helg??
    och alla som jobba är barnskötare ?

    tack förhand
    Med vänlig hälsning
    clarisa

  • Lady Blau
    LadyMaMa skrev 2014-09-16 10:32:16 följande:

    Hej!

    Om en som jobbar på nattis behöver plats för sina barn när de jobbar, får de vara på nattiset och sova med?


    TS du missade denna frågan här över som jag citerar!
  • Amanda84
    Clarisa skrev 2015-10-01 22:53:51 följande:

    jag ville fråga dig vilken tid öppna Ni nattis dagis?
    hur många barn har Ni gruppen ??
    hur kan man ansöka till nattis dagis ?
    har ni öppen också helg??
    och alla som jobba är barnskötare ?

    tack förhand
    Med vänlig hälsning
    clarisa


    Det är väldigt olika beroende på vilket nattis det gäller. På mitt jobb så öppnar nattis kl 17 och stänger 07.30. MEN vi är inget renodlat nattis, utan det är förskola under dagen också.


    På mitt jobb är det mellan 50-80 barn inskrivna samtidigt, men på nätterna är det oftast inte mer än omkring 8 barn och på daghelger omkring 10-12 barn. Vi har dock sängplatser för 14 barn samtidigt men så många har det aldrig varit där när jag har jobbat.


    Ja, vi har öppet 364 dagar/nätter om året. Den enda dagen vi har stängd är halva julafton dag och natten mellan julafton och juldagen.


    Ja, alla som arbetar på nattis är barnskötare.


     


    Lady Blau skrev 2015-10-01 23:10:08 följande:
    Hej!

    Om en som jobbar på nattis behöver plats för sina barn när de jobbar, får de vara på nattiset och sova med?
    TS du missade denna frågan här över som jag citerar!

    Jag vet faktiskt inte. I mitt fall så är det så att jag bor i en annan kommun än vad jag jobbar i. Om mitt barn behöver nattis så får han det i vår hemkommun och inte i kommunen jag arbetar i. Jag vet inte hur det hade varit om jag hade bott och arbetat i samma kommun.

  • neslihan

    Hej, Jag vill jobba på kväl eller nattis men vet hur man hitta såna jobb. jag är barnskötare men har inte så mycket erfarenhet. om ni hjälpa mig  för denna blir jag glad. 

    Hälsningar
    Neslihan

  • Anonym1111111

    Hej, 

    Jag ville fråga dig hur mycket ni tjänar som barnskötare när ni jobbar kväll/natt? Hur räknar arbetsgivaren ob-ersättningen? tacksam för svar och förklaring då jag aldrig förstått hur man räknar ob-ersättningen och hur mycket det blir per månad.

  • Amanda84
    Anonym1111111 skrev 2017-04-05 17:42:47 följande:

    Hej, 

    Jag ville fråga dig hur mycket ni tjänar som barnskötare när ni jobbar kväll/natt? Hur räknar arbetsgivaren ob-ersättningen? tacksam för svar och förklaring då jag aldrig förstått hur man räknar ob-ersättningen och hur mycket det blir per månad.


    Hej!


    Jag jobbar inte natt längre (även om jag nu arbetar dag på en OB-förskola) men jag har för mig att natt-OB:t var 24 kronor/timme och det började gälla fr.om. klockan 21 till klockan 06.00. Dessutom hade vi ett kvälls-OB som var lägre än så och som började gälla från klockan 19.30-21.00. Utöver det hade vi jour och då vi fick någon skitsumma (10-20 kr/timme?) utan att arbeta alls, men där man skulle vara beredd att rycka in om det behövdes. I slutändan tjänade man trots allt på att arbeta natt. Jag gick ner i arbetstid men tjänade trots det lika mycket som jag hade gjort om jag hade arbetat heltid. Utöver det så sov man ju trots allt stora delar av natten, så man hade dagen efter helt ledig eftersom man hade sovit på jobbet. Ibland sov man ju förstås mindre, och det fick man räkna med, men ofta sov man i alla fall 5-6 timmar.

  • Flygfotogen

    Hur kan ni ha 100 barn inskriva på nattis? Hur stort är ert nattis? Hur mycket personal? Hur kan det komma sig att av 100 så är 3-4 stycken på plats?

  • Sammy074200

    Hej Amanda jag har sökt jobb som bussförare och spårvagen förare och jag är  ensammståede pappa för 2 små barn hur ska jag göra ? tiden är komplicerad och kanske man har 2 dagar ledigt resten och dagen och kväll och natt man jobbar..

Svar på tråden Jag arbetar på Nattis - fråga mig vad du vill!