Inlägg från: Sensitiveguy |Visa alla inlägg
  • Sensitiveguy

    Bör normalarbetstiden sänkas till 6 timmar per dag?

    Lagen om arbetstid ålägger arbetsgivaren att betala ersättning för den tid som arbete utförs av de anställda.

    I diverse andra fall förekommer en mer justerad arbetstid, men normen, vad som anses vara en normal arbetsdag, föreligger fortsatt på arbetsmarknaden.

    Sänkt arbetstid kan ses som en nyckel att lösa såväl ekonomiska som hållbarhetsmässiga problem.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör normalarbetstiden sänkas till 6 timmar per dag?
  • Sensitiveguy

    I Miljöpartiet de grönas kongress beslutade man att driva frågan om sänkt arbetstid inför valet 2014.

  • Sensitiveguy
    PGA skrev 2013-12-31 08:16:47 följande:
    Att sensitivegay sympatiserade med det partiet var föga överraskande.

    Som svar på TS fråga så är det inte hållbart. Samhället skulle inte fungera på ett tillfredställande sätt. För er som vill gå ner i arbetstid så ta upp det med er arbetsgivare istället. Att tro att det skulle vara gångbart med färre timmar men bibehållen månadslön som några föreslår är så urbota korkat att det inte är värt att kommentera i övrigt.

    Jag betackar mig ifrån osakliga påhopp.

    Vad gäller hållbarhet är det snarare nuvarande system som är ohållbart då dagens överkonsumtion utarmar jordens resurser.

    Därför ej bibehållen lön som du åberopar, då det endast bevarar konsumtionssamhället.
  • Sensitiveguy
    LillGris skrev 2013-12-31 08:23:25 följande:
    Jag jobbar 8,5 tim måndag-torsdag, 6 tim på fredagarna. Visst är det skönt att sluta tidigt men skillnaden i vad jag hinner producera är stor, jag tror inte 6timmarsdagar är hållbart.

    Fler människor delar på arbetet, därmed ej minskad produktion.
  • Sensitiveguy
    PGA skrev 2013-12-31 08:29:25 följande:
    För det första finns det inte arbetskraft att anställa för att kompensera för den tid som faller bort. Det skulle bli kaos.

    Med 7-8% arbetslöshet och en mängd arbetstillfällen så blir det kaos?
  • Sensitiveguy
    Lena skrev 2013-12-31 09:22:11 följande:
    Studier på företag som har sänkt arbetstiden lite är att produktiviteten inte minskar för att arbetstagarna är mer fokuserade om de jobbar kortare. 35h per vecka är jag som effektivast.

  • Sensitiveguy
    Capt Janeway skrev 2013-12-31 09:28:05 följande:
    Det är rätt sjukt att standard-arbetstiden är 40 timmar i veckan. Knappt någon tid över till att leva.

    Sanningen är att i dagens moderna samhälle kan vi lätt minska arbetstiden utan att förlora levnadsstandard.

    Precis, snarare möjligheter att utveckla oss som sociala och kulturella varelser, i en tillvaro med mindre stress och mer fri tid.
  • Sensitiveguy
    Tallpall skrev 2013-12-31 17:26:38 följande:
    Håller helt med.

    Därför bör även en löneutjämning ske så att en arbetstidsförkortning inte missgynnar lågavlönade.
  • Sensitiveguy
    Virriga Vera skrev 2013-12-31 17:45:50 följande:
    Vem skall betala det då?

    Fördelning mellan hög- och låginkomsttagare.
  • Sensitiveguy
    Arbetsvegan skrev 2013-12-31 18:41:55 följande:
    Men det är ju otroligt bra!

    Jag gör det inte och med tanke på din ton lär inte du göra det heller. Nu lever vi i en demokrati och för att det ska fungera måste vi ha flera partier, vad skulle annars demokratin vara värd?MP behövs på flera olika plan oavsett om man sympatiserar med dem eller inte. Sen vad Sensitiveguy sympatiserar med anser jag vara irrelevant eftersom det inte diskuteras partipolitik.

    Vår välfärd och ekonomi bygger på en ökad konsumtion, en konsumtion som andra betalar i form av miljöförstöring och slavlöner. Vi måste sluta tänka enbart inom nationsgränserna om vad som är tillfredställande.

Svar på tråden Bör normalarbetstiden sänkas till 6 timmar per dag?