• Fröken H

    Följas åt på vägen till plus 2014 efter mf/ ma

    Hej alla medsystrar! Som rubriken lyder... Kanske vill ngn mer följas åt till plusset och gärna en bit in i grav efter att som jag fått mf ( mf v 7 för en månad sedan) känner själv att det skulle vara skönt att ha andra i samma situation att prata med... Då längtan efter en liten , att uppleva och gå igenom mf/ ma i många fall( i mitt definitivt) väcker mkt känslor och tankar. God fortsättning , och hoppas ni alla som längtar får en liten bebis 2014.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-05 20:20
    5/3 gravid v 9 .

  • Svar på tråden Följas åt på vägen till plus 2014 efter mf/ ma
  • MiaIa90
    Fröken H skrev 2014-01-02 23:09:07 följande:
    Pmdd är förenklat förklarat en svårare form av PMS ( premenstruell dysforic disorder) man har förutom de kroppsliga symtomen för PMS framförallt stort lidande av de psykiska symtom som man kan ha vid PMS . Vid pmdd är de symtomen väldigt starka och uttalade. Med i vissa fall kraftiga humörsvängningar , och som i mitt fall oxå mkt nedstämd , man kan säga som en depression från äl som stegrar sig fram tills mensen startar då du sen mår bra, som vanligt igen. Och det finns olika metoder att prova. Inget preparat för specifikt pmdd är framtaget. Utan det är ofta ssri preparat som vid depression som rekommenderas fast man äter det då bara mellan äl och mens. Jag har inte velat... Trots att det kan vara ett helvete och mkt lidande ... Lever på de månader det är bättre och att jag med åldern på ngt sätt åtminstone tror mig kunna hantera det bättre. Under semestrarna brukar jag må bra. Tror det hänger ihop med mindre stress, jämnare sömnvanor och sol:) Oj, såg nu att det blev ett himla långt utlägg.
    Men fy vad jobbigt att ha de så månad efter månad och må dåligt av de:(.
    Finna inget att göra? 
    Fröken H skrev 2014-01-02 23:12:41 följande:
    Har ni funderat på ivf? Eller vill ni avvakta och försöka själva ett tag till först?
    Nej inte en jag tror de kan ta sig nu när jag gått ner en del och mår lite bättre m m. Men vi ska ta kontakt med gyn snart och se vad vi kan få för hjälp på vägen av dom. 
  • Fröken H

    Jo, man kan väl som sagt prova att äta " antidepp" mellan äl- mens men man dels glömmer väl bort hur dåligt man mår 7-10 dagar i månaden när man vips så fort mensen kommer mår bra igen. Detta med att svängningarna i hormonerna spelar in märkte jag av då jag blev gravid och hormonerna var konstant förhöjda( el progesteronet antar jag) jag mådde bra!:) så till vida att jag inte hade humörsvängningar alls. Och det var så jag bl.a. Visste att mf var närstående, två dagar innan började humöret åka berg och dalbana precis som innan mens. Där sjönk förmodligen progesteronet kraftigt innan den riktiga blödningen tog fart. Förstår att ni vill prova mer på egen hand först . Du har ju åldern för dig oxå. Ivf känns oxå som en ganska påfrestande procedur att gå igenom. Får du ingen mens då om du inte ägglossar? El blir det mens utan äl?

  • MiaIa90
    Fröken H skrev 2014-01-03 15:02:06 följande:
    Jo, man kan väl som sagt prova att äta " antidepp" mellan äl- mens men man dels glömmer väl bort hur dåligt man mår 7-10 dagar i månaden när man vips så fort mensen kommer mår bra igen. Detta med att svängningarna i hormonerna spelar in märkte jag av då jag blev gravid och hormonerna var konstant förhöjda( el progesteronet antar jag) jag mådde bra!:) så till vida att jag inte hade humörsvängningar alls. Och det var så jag bl.a. Visste att mf var närstående, två dagar innan började humöret åka berg och dalbana precis som innan mens. Där sjönk förmodligen progesteronet kraftigt innan den riktiga blödningen tog fart. Förstår att ni vill prova mer på egen hand först . Du har ju åldern för dig oxå. Ivf känns oxå som en ganska påfrestande procedur att gå igenom. Får du ingen mens då om du inte ägglossar? El blir det mens utan äl?
    Har du testar progesterall krämen?
  • Mamma814

    Hej!

    Följer gärna den här tråden.

    Fick MA i december och ska nu bara invänta mens igen för att sätta igång verkstaden igen.

    Har pcos men ägglossar och har regelbunden mens. Hade iaf det innan jag blev gravid. Så nu får vi se.

    Kommer att bli min första men min sambos andra barn.

    Längtan är så himla stor!!

    Vill lyckas på första försöket

  • sowe81

    Hej. Jag hoppar gärna in här.

    Fick ma i v11, fostret var bara 8+5, detta var i slutet på oktober. Skulle fått cytotec hemma men efter första förberedande tabletten blödde jag så kraftigt att jag blev inlagd, fick cytotec under natten men hade rester kvar dagen efter så blev skrapad, var ett skönt avslut, skönt att åka hem o veta att allt var ute. Fick mens efter ca 20 dagar o äl 18 dagar därefter. Har precis haft äl o vi gjort vårt andra försök efter ma. Inväntar bim nästa helg.

  • Mamma814
    sowe81 skrev 2014-01-03 20:30:43 följande:
    Hej. Jag hoppar gärna in här.

    Fick ma i v11, fostret var bara 8+5, detta var i slutet på oktober. Skulle fått cytotec hemma men efter första förberedande tabletten blödde jag så kraftigt att jag blev inlagd, fick cytotec under natten men hade rester kvar dagen efter så blev skrapad, var ett skönt avslut, skönt att åka hem o veta att allt var ute. Fick mens efter ca 20 dagar o äl 18 dagar därefter. Har precis haft äl o vi gjort vårt andra försök efter ma. Inväntar bim nästa helg.



    Håller med om att avslutet var skönt. Jag fick MA i v.13 och fostret (embryot) var i v.5... Fick vänta en vecka och fick då cytotec hemma.

    2014 kan bara bli bättre!!

    Hoppas du inte får mens nu!!

    Själv längtar jag efter min så vi kan köra igång igen!!
  • Missimissi

    Hoppar också in i denna grupp om det är ok. Fick mf i v 7 i november och har haft en mens emellan (vi gjorde inget aktivt för att inte försöka direkt efter men var kanske inte helt på med sexandet men hur som så tog det sig inte). Är i dag på dag 19 och hitills ingen ÄL så jag misströstar lite då kroppen fortfarande verkar vara ur balans (vilket är märkligt då jag ju inte var gravid så länge men jag har ett prolaktinom som bråkar med mig).


    Hoppas på många plus här itråden -2014 måste bli vårt år!!

  • Missimissi

    Fröken H: håller med om att ett mf väcker många känslor och tankar. Jag är personligen mycket mer ledsen än vad jag skulle tro om mig själv innan och kan inte ta upp detta med folk muntligen fortfarande för jag börjar bara gråta och jag hatar att gråta inför folk.

    Vet inte varitfrån alla de känslorna kommer  och försöker muntra upp mig med att det ju kunde varit värre och att det var så "tidigt" i graviditeten,men det är som en sorgeklump som blir mer och mer verklig ju blev mens som passerar (dvs det går inte att snabbt ersätta den förlorare graviditeten med en ny att fokusera på utan förlusten blir mer verkligt för varje månad som passerar och när man inser att det tidigast blir ett höstbarn/vinterbarn och inte det julibarn som jag ställde in mig och hoppades på.)

  • Fröken H

    Självklart är alla välkomna att vara med här. Vi sitter i samma båt på ett lr annat sätt. Känner med er alla , och kan säga att jag mitt i det tråkiga är glad att mf om det ändå var oundvikligt skedde så tidigt och att kroppen tog hand om det så pass bra själv. Progesterall, kräm vid progesteronbrist( antar det ökar risk för mf) ska man kolla på ngt vis först om man har brist?

Svar på tråden Följas åt på vägen till plus 2014 efter mf/ ma