• niicky

    Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

    Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

    Inga påhopp i tråden tack!

  • Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • elyse
    niicky skrev 2014-01-17 20:03:42 följande:

    - Jag tror på att Ali är profeten Muhammeds efterträdare. Jag gillar att imamerna inom shia-islam har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har och de har utforskat islam under en väldigt lång tid. Imamer har en oerhört viktig roll och därför anser jag att imamer ska ha väldigt stor kunskap om islam innan de lär ut till andra, oavsett om det är sunni eller shia. Sedan finns det vissa regler som skiljer sig mellan shia och sunni, t.ex. vissa äktenskapsfrågor.


    Hur tänker du om sighe-systemet?
  • niicky
    Minniemousemommy skrev 2014-01-17 19:40:17 följande:

    Vad tycker du om att profeten mohammed gifte sig med ett litet barn?


    Vad tycker du om att män får göra många saker som inte kvinnor får, tex att kvinnor inte får be tillsammans med män i moskeer och inte får klä sig som dom vill?


    Vad tycker du om att många muslimska små flickor blir bortgifta?


    Varför tror du att muslimska länder oftast är i krig?


    Vad tycker du om omskärelse?


    Varför tänker du bära slöja?


    Vad tycker du om islamofober?

    Vad tycker du om judar, kristna och buddister?


    Jag har många fler frågor, men svara gärna på dom här först. Något jag skrivit kan vara fel, men det här är saker jag undrat länge och saker jag hört. Ingenting är påhopp heller, det är bara vanliga frågor. :)


    Här är några exempel på att äktenskap inte är tillåtna utan kvinnans tillåtelse inom islam.


    Berättat av Khansa bint Khidam Al-Ansariya:


    ’’Hennes fader gav bort henne för hon skulle gifta sig när hon var husmor och hon tyckte inte om det äktenskapet. Så hon gick till Allahs budbärare och han fastslog att äktenskapet var ogiltigt.’’


    (Sahih Bukhari, volym 7, bok 62, nummer 69)


    Återberättat av Al-Qasim:


    ’’En kvinna som var en ättling till Ja’far var rädd att hennes beskyddare skulle gifte bort henne med någon mot hennes vilja. Så hon skickade två äldre män från Ansar, ‘AbdurRahman och Mujammi’, Jariyas två söner, och sa till henne, ‘’Var inte rädd, för Khansa’ bint Khidam gavs bort av sin far för giftermål emot hennes vilja, och sedan annullerade profeten det äktenskapet.’’


    (Sahih Bukhari, volym 9, bok 86, nummer 99)


    Återberättat av Abu-Hurayra:


    ’’Kvinnan, vare sig det är en änka eller en jungfru, kan inte bli gift utan hennes medgivande.’’ Han tillfrågades, ’’Oh profet! Och vilket är hennes medgivande?’’ Han svarade, ‘’Hennes tystnad’’.


    (Återfinns i Bukhari och Muslim)


    Återberättat av bin Abbas:


    ’’En slavflicka som var jungfru gick till Allahs profet (fred vare med honom) och sa till honom att hennes fader gifte bort henne mot hennes vilja. Då lät profeten (fred vare med honom) henne välja om hon accepterade eller förkastade’’.


    (Återberättat av Ahmed).


    Återberättat av Aisha,


    ‘’En flicka kom till henne och sa att hennes fader gifte bort henne med hans brorson mot hennes vilja. Aisha bad henne att vänta tills profeten (fred vare med honom) kom. Sedan berättade hon om det för honom. Han bad flickans fader att komma och lät sedan flickan välja. Flickan sade sedan att hon accepterade och att hon bara ville lära kvinnorna någonting.’’


    (Återberättat av al-Nasae i hans bok ‘Al-Nikah the Marriage’.)

    Tvång skall inte förekomma i trosfrågor. (Koranen 2:256)


  • Forum
    niicky skrev 2014-01-17 18:55:27 följande:
    Min mamma är väldigt religiöst kristen, går till kyrkan och kollar på en kristen kanal m.m. så hon gillar inte att jag ska bli muslim, men hon respekterar mitt val och förstår att jag måste få välja det som jag tror på. Hon har endel fördomar om islam och jag förklarar då för henne vad som är sant och inte.

    Min pappa är inte religiös alls och tycker att alla religioner är onödiga. Han tycker det är för mycket regler och att det hade räckt med att följa de tio budorden i Bibeln. Han tycker det är löjligt att jag inte äter gris, men respekterar det och lagar mat utan gris om jag äter hos honom eller som på julen när jag tog med mig mycket egen mat för att undvika att äta av det som är gris på julbordet. Han respekterar dock att jag ska bli muslim och tycker att det är upp till mig själv att välja.

    Mitt svar kan kanske te sig lite löjligt. I alla fall om det nu hade varit frågan om en kristen. För jag kan bara hoppas att du nu då konverterar av religiös övertygelse och inte bara för att du nu tycker det är någonting häftigt att göra!

  • niicky
    Solrosens skrev 2014-01-17 21:11:20 följande:

    Tror du att du är hjärntvättad? Kanske av alla runtomkring dig samt din fästman? Och vill inte han konvertera till kristendomen istället?
    Varför skulle jag vara hjärntvättad? Det är ju jag som får stå upp för att jag tror på islam. Mina muslimska vänner har aldrig försökt få mig att bli muslim. Visst jag har fått kunskaper ifrån dem tidigare, men det har ju varit rent allmänt då jag varit nyfiken varför de får specialmat i skolan och inte äter griskött etc. Min sambo har svarat på mina frågor när jag har undrat, men har aldrig försökt trycka på mig islam. Tvärtom har han uppmuntrat mig till att vara kristen. Jag har dock aldrig trott på treenigheten eller att Jesus är Guds son så har inte känt mig kristen direkt heller. Och som sagt jag konverterar inte för någon annans skull än min egen. Jag tror på att islam är den rätta religionen och därför vill jag konvertera. Vad har min sambos tro med detta att göra? Han följer den tro han tror på och jag följer det jag tror på.
  • Forum
    niicky skrev 2014-01-17 21:28:34 följande:
    Varför skulle jag vara hjärntvättad? Det är ju jag som får stå upp för att jag tror på islam. Mina muslimska vänner har aldrig försökt få mig att bli muslim. Visst jag har fått kunskaper ifrån dem tidigare, men det har ju varit rent allmänt då jag varit nyfiken varför de får specialmat i skolan och inte äter griskött etc. Min sambo har svarat på mina frågor när jag har undrat, men har aldrig försökt trycka på mig islam. Tvärtom har han uppmuntrat mig till att vara kristen. Jag har dock aldrig trott på treenigheten eller att Jesus är Guds son så har inte känt mig kristen direkt heller. Och som sagt jag konverterar inte för någon annans skull än min egen. Jag tror på att islam är den rätta religionen och därför vill jag konvertera. Vad har min sambos tro med detta att göra? Han följer den tro han tror på och jag följer det jag tror på.
    Där fick jag mitt svar. Du får tro vad du vill. Och så tycker jag du ska göra så länge du tycker det är rätt för dig!
  • Solrosens
    niicky skrev 2014-01-17 21:28:34 följande:
    Varför skulle jag vara hjärntvättad? Det är ju jag som får stå upp för att jag tror på islam. Mina muslimska vänner har aldrig försökt få mig att bli muslim. Visst jag har fått kunskaper ifrån dem tidigare, men det har ju varit rent allmänt då jag varit nyfiken varför de får specialmat i skolan och inte äter griskött etc. Min sambo har svarat på mina frågor när jag har undrat, men har aldrig försökt trycka på mig islam. Tvärtom har han uppmuntrat mig till att vara kristen. Jag har dock aldrig trott på treenigheten eller att Jesus är Guds son så har inte känt mig kristen direkt heller. Och som sagt jag konverterar inte för någon annans skull än min egen. Jag tror på att islam är den rätta religionen och därför vill jag konvertera. Vad har min sambos tro med detta att göra? Han följer den tro han tror på och jag följer det jag tror på.

    Håller med Queen70!
  • Bestemor
    niicky skrev 2014-01-17 20:03:42 följande:
    - Jag tror på att Ali är profeten Muhammeds efterträdare. Jag gillar att imamerna inom shia-islam har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har och de har utforskat islam under en väldigt lång tid. Imamer har en oerhört viktig roll och därför anser jag att imamer ska ha väldigt stor kunskap om islam innan de lär ut till andra, oavsett om det är sunni eller shia. Sedan finns det vissa regler som skiljer sig mellan shia och sunni, t.ex. vissa äktenskapsfrågor.

    - Jag är ärligt talat rädd för hur omgivningen kommer reagera, då jag vet att rasismen och nazismen ökar i Sverige. Jag tycker att det är väldigt obehagligt att höra nyheter eller se youtube-klipp när nazister går till angrepp. Men jag tänker inte låta det hindra mig. Jag vill inte att människor ska styra mina livsval och jag förstår inte varför lite tyg provocerar så många. Så länge det är ett frivilligt val så borde människor respektera allas klädval oavsett om de väljer att dölja sin kropp, eller visa den. Jag vill följa Guds väg. Jag hoppas att jag kommer slippa påhopp och kommentarer, men tyvärr är jag medveten om att jag troligtvis kommer få det.

    - Min familj och vänner har vetat om det länge. De vänner som inte är muslimer ställer mycket frågor om islam m.m. Diskuterar även med min familj och mina muslimska vänner. Alla vet dock att jag alltid har varit en självständig tjej som inte har låtit andra påverka mina val och det finns ingen som tvekar på att detta inte är min egen vilja. Min mamma, min pappa och min storasyster gillar inte att jag ska bli muslim, men de respekterar mitt val. Mina vänner är glada för min skull att jag har hittat det som känns rätt för mig. Jag pluggar på distans på högskola och har nyligen bytt skola och pendlar mellan två olika klasser då jag har fått ett individuellt schema. Då jag nästan aldrig träffar mina klasskamrater så har jag inte direkt haft något tillfälle eller någon anledning att berätta det än.

    - Förut var jag väldigt rädd då jag oroar mig för att bli nedslagen av ett nazistgäng etc. Men jag tror inte det kommer gå så långt, utan det är förhoppningsvis bara blickar och kommentarer jag kommer få. Jag vill följa Guds vilja och kommer därför ignorera om någon kollar dömande eller ger elaka kommentarer. Det är klart det kommer bli jobbigt, men det kommer vara värt det. Jag har inga problem med att folk ställer frågor, utan jag svarar och förklarar så gott jag kan.

    - Min sambo är väldigt religiös och följer islam. Han tycker också kunskap är jätteviktigt och läser på i både Koranen och i Bibeln. Han förstår och talar om att hedersmord, kvinnomisshandel, kvinnlig omskärelse, terrorism, tvångsäktenskap m.m. är kultur och att islam tar avstånd från det.



    Hur kan din sambo vara väldigt religiös, eftersom det är förbjudet att ha sex innan äktenskapet?
  • niicky
    Forum skrev 2014-01-17 21:27:16 följande:

    Mitt svar kan kanske te sig lite löjligt. I alla fall om det nu hade varit frågan om en kristen. För jag kan bara hoppas att du nu då konverterar av religiös övertygelse och inte bara för att du nu tycker det är någonting häftigt att göra!


    Haha jag ser inte vad som är häftigt med en religion. Jag kommer snarare få stå ut med massa påhopp och fördomar. Det kommer bli oerhört jobbigt för mig och det är jag medveten om. Folk kommer se att jag är svensk och kommer troligtvis vara extra dömande mot mig. Den utsattheten skulle jag aldrig utsätta mig själv för om jag inte gör detta på grund av att jag har en sann tro. Ingen man eller status eller vad det än må vara skulle få mig att ta ett så livsomväldande beslut. Det är enbart tack vare Gud som jag vill bli muslim, inget annat. Varför min familj och vänner accepterar mitt val är för att de märker att detta är någonting som jag vill och tror på. Skulle de ha tvekat på att jag inte uppriktigt vill detta hade de försökt hindra mig.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.