• Aricept

    äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

    Nej, det är inte sant. Inte ens möjligt...

  • Aricept

    EDA kan inte stänga av. Sprutan fortsätter så länge man inte drar ut den men det hjälper inte mot krystvärkar.

  • Aricept

    R


    Modernmom skrev 2014-02-06 16:59:18 följande:
    Som Kaa skriver, den stängs av så krystvärkarna får sin naturliga gång. Dessutom hjälper den inte därnere ändå, EDA bedövar magen, inte vaginan. Förr bedövade den ner till tårna, men det blev så fel vid krystvärkarna och kvinnorna sprack hej vilt eftersom man inget kände. Man måste kunna känna när det är dags att andas igenom en värk för att inte trycka på fullt.



    Ryggmärgen är det som blir bedövad
  • Aricept
    Dr to be skrev 2014-02-06 17:20:07 följande:
    Det går att stänga av infusionen från Edan, det är vad narkosläkarna sa när vi hade "praktik" där. Men hur lång tid det tar för bedövningsmedlet som finns i det epidurala rummet att försvinna/sluta verka kommer jag inte ihåg.



    Nja det går inte att stänga av. Man kan däremot separera den men det är vanliga att det görs efter förlossningen.
  • Aricept
    Dr to be skrev 2014-02-06 17:28:11 följande:
    Man kan stänga av epiduralinfusionen. Borttagande av epiduralkateter är en annan sak, då drar man ut slangen.



    Du tror på allvar att det finns en knapp man trycker på och vips är den avstängd? Nej, man kan inte stänga av den.
  • Aricept
    Mli 014 skrev 2014-02-06 17:50:58 följande:
    Är du läkare?



    Nej, tack och lov är jag inte det!
  • Aricept
    c89 skrev 2014-02-06 17:51:26 följande:
    Man får det i dropp på otroligt många svenska sjukhus idag, om man stänger av och väljer att inte trycka på knappen (som mamman styr) så är effekten av EDA borta på 10 minuter. Så jo, det går att stänga av.Ja, precis så är det på otaliga svenska sjukhus, dock har EDAn fortfarande en viss verkan i 10 minuter till efter att man kopplat bort droppet. VISSA sjukhus har även EDA som dos, låter slangen sitta kvar i ryggen så man kan fylla på med behov, men otaliga, t.ex när jag födde i Kalmar för 15 månader sedan så fick man en dos och sedan ett dropp kopplat till slangen så man själv kunde styra hur mycket bedövning man ville ha, med en maxgräns, såklart. Tryckte helt enkelt på en knapp så kom en liten dos till. Lät man bli så var effekten borta efter ca 10 minuter som sagt.

    Du verkar tala om spinalbedövning som ges som engångsdos och som håller i sig i ca 2 timmar. Går ju naturligtvis inte ta bort i förväg. 



    Nej, det finns varken någon knapp eller dropp vid EDA.
  • Aricept
    Ruter skrev 2014-02-06 18:05:30 följande:
    Jag fick epidural på min förlossning för 5 dagar sedan. Det kopplades till en pump som gick kontinuerligt under hela min förlossning och fick 4ml epidural i timmen. Dessa 4ml var jämt fördelat under hela timmen. Den pump stängdes av först när bebisen hade kommit ut.



    De seponerade/tog bort katetern.
  • Aricept
    Ruter skrev 2014-02-06 18:05:30 följande:
    Jag fick epidural på min förlossning för 5 dagar sedan. Det kopplades till en pump som gick kontinuerligt under hela min förlossning och fick 4ml epidural i timmen. Dessa 4ml var jämt fördelat under hela timmen. Den pump stängdes av först när bebisen hade kommit ut.



    De seponerade/tog bort katetern.
  • Aricept

    Mli 014: Man behöver inte vara läkare för att veta vad EDA är och hur det fungerar. Räcker att ha jobbat på förlossningen för att kunna veta det.

Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?