• frappa

    Oxynorm - beroende??

    På två veckor hinner man inte få speciellt stora AT på.


    Själv körde jag 8 veckor i somras, det blev 1½ dag AT tror jag och överkomliga.


    Sen vart det över.


     


    DU trappar ut din medicin, det blir skonsammast så.


    På två veckor tycker jag nog inte att du ska känna av speciellt mycket.


    Denna dos-kurva, är det nått läkaren sagt du ska göra?


    Antar du tar emot smärta, för kunna sova på nätterna?

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 17:10:08 följande:
    Jag fick det mot smärta ett tag sen, men tog knappt något. Nu har vi haft en jobbig period och jag har haft svårt att sova. Jag tog en kväll och tyckte det var otroligt skönt. Sov och tog kvällen efter igen o s v. Men blev orolig för om man kan bli beroende av detta så fort. Tar ju bara på kvällen....

    När man tar som du, lite mer för det är skönt.


    Då är risken att man blundar för problemen som kan uppstå.

    Vad är tankarna med medicineringen, vad är det för smärta du har.


    Och prognosen är att det ska bli bra, eller nått mer varaktigt?

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 18:00:34 följande:
    Jag har inte mer tankar än att "när flaskan är slut, så är den slut". Jag undrar om jag har utvecklat ett beroende av denna flaska - om jag kommer att få utsättningssymtom? Är det någon som har nått begrepp om detta? 20 ml varje kväll tills 250 ml är slut? Har man åkt dit då?
    Kan du inte läsa?
  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 19:40:29 följande:
    Nu förstår jag inte? Jag undrar om någon tror/ vet om det är någon fara att bli beroende av en 250 ml flaska om man tar 20 ml varje kväll. Vad har jag missat? Ja - man har svarat att jag ska vara försiktig och att det är beroendeframkallande om man tar det en längre tid. Men vad menas med längre tid. Jo - jag kan läsa.

    Hade du läst, så hade du kunnat utläsa att mindre utsättningssymtom kan uppstå.


    Två veckor är inte lång tid, så inte mycket hinner hända.


     


    Men varför ha denna skräck och fortsätta med medicinen.


    Antingen behöver du den eller inte.


    Behöver du den, så är det bara bita i det sura äpplet och ta AT som den är.
    Som jag gör när det beger sig var 6:e till 18:e månad.


     


    Sen berättade jag även att du skulle trappa ut, för det gör det skonsammare.

    Nej, du har inte läst, annars hade du inte varit så oförstående.


    Utan kommit med kompletterande frågor, för se vad som är bäst för dig.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 20:19:36 följande:
    I och med att inte har koll på hur stor min dos är i relation till risken av beroende och mängden jag har, så frågade jag igen. När du åt i två månader var dosen lika hög? Jag har tagit till mig ditt svar, men frågade mer om dos/ risk. Frågade inte "igen" för att få svar som "passade". Och ja - det är enkelt. Man kan ju helt enkelt låta bli. Men frågan var hur stor risken är att utveckla ett beroende på den dosen jag tar och den mängden jag har allt som allt. Du trodde inte det skulle bli så farligt.

    Du blir ALLTID BEROENDE oavsett mängd du tar, handlar bara om tillräckligt med tid.


    Mängden i sin tur gör ökar på uttrappningstiden och höjden på AT.
    Nä, efter två veckor så kommer det inte hända så mycket.


    Skulle gissa på lite lätta svettningar och svårt att sova någon natt.

    Sen svarade du inte till vilken smärta du tog, och vilka doser läkare har föreskrivit.


    Låter ju lite som att du tar egna initiativ till dosstorlek, med tanke på att du ökar den.
    Åt 50-60mg per dag, fördelat 2x10mg depot morgon/kväll, 2-4 5mg fördelat vid behov under dygnet.


    Stundtals även, 4st 5mg morfinsprutor subkutant de 2 veckor jag låg inne.


    Så detta var vad jag fick under 2månader, sen blev väl det 30-40st tramadol också


     


    Ingen idé du försöker försvara, hade du valt att komplettera frågor innan


    Så kanske, men nu valde du ingen som vet nått, när jag helt klart hade gett dig lite enkla svar.

  • frappa

    För övrigt verkar du vara totalt livrädd för att bli beroende.


    Är det så, så lägg ner det nu.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 10:05:29 följande:
    Tack för svaret. Jag fick det för ryggskott. Men jag tog det inte då. Nu är det på eget initiativ så det är inte ordinerat. Ja - jag är rädd för att bli beroende och lägger ner. Jag kanske ska gå till läkaren och få utskrivet nått "ofarligt" och som blir ordinerat för sömnen helt enkelt. Det var så skönt att inte känna oro på kvällen... Jag vet morfin inte är en lösning men det lugnet jag hade innan läggdags skulle jag kunna göra allt för att få på ett ofarligt sätt.

    Om det är ordinerat för ditt ryggskott, så är det inte eget initativ.


    Utan du tagit efter behov.


    Bara ditt behov överskrider utskriven dos kan jag tänka mig.


    Vad står det doser på ditt tidigare recept?
    5mgx3-4 dagligen?


    Du kan gå och be om svagare tabletter, som kodein(treo comp, citodon) eller tramadol.


     


    Men man ska inte inbilla sig man inte blir beroende av dessa med.


    Enda kodein som har milda AT för de allra flesta.


    Börja med oxy, som är till får svår smärta är inte bra.


    En del kallar oxy för det nya heroinet.

    Sen det lugnet du känner, är pga du är hög.


    Det blir svårt att uppnå utan droger.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 13:53:45 följande:
    Ja, det står 5 ml x 4. Nej - det är inte bra att ha tagit det och jag har säkert varit hög. Vad föreslår du?

    Eftersom du är rädd för beroende, och vad som kommer med beroendet.


    Som uttrapningar och AT, som verkar oroa dig väldigt mycket.


    Så ska du lägga ner detta.


    Jag uppfattar dig inte som destruktiv, dock så finns det tankar kring detta.


    Som denna dosökning, på kort tid.


    Tror du har lite problem att hantera denna typ av medicin.


    Jag kallar opiater/opioder/benzo, för "bara-ta-en-till" mediciner.


    Just för man oftast tänker, bara en till.
    Personligen haft problem med dessa mediciner ibland, men lärt mig vad det handlar om.


    Och vad som sker, måste säga idag så har jag inte alls några större problem med dessa.


    Benzo rör jag inte.


     


    Det som finns att tillgå är, är liknande du har idag(svagare/starkare).


    Benzo och Z-medicinerna(sömnmediciner, som börajr på Z) som jag kallar dom, som har ungefär samma problem med beroende.


     


    Det finns inga bra effektiva mediciner, för uppnå det du vill.


    Utan att de är även beroende framkallande.
    Personligen har jag märkt att paracetamol, har en lätt sederande effekt.
    Men lär inte räcka i ditt fall, kan jag tänka mig.

  • frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-10 16:33:44 följande:
    sjukt att läkare skriver ut sånt för ryggskott.. det är princip heroin på piller, oxy.

    Nja, det finns ryggskott och det finns ryggskott, det måste man tillägga.


    Men det är en stark sak, det råder inga tvivel om.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 17:50:10 följande:
    Nyfiken frappa: du tar inget nu eller bara i perioder? Har du ont eller är/ varit sjuk?

    Tar bara när jag har ont.
    Och ser till att inte ha nått när jag inte har ont.
    Så tar månader ibland år mellan.

    Se till och spara flaskan tills du har riktigt ont.
    Men se till ta bara när du verkligen behöver.


    Jag höjer alltid en varningens finger på mediciner som opiater och benzo.
    Men vi ska även inse att dessa mediciner är nödvändiga i många fall.


    Så har man bara tillräckligt ont, så är det bara ta beroendet och senare AT.Eller ha ont så man blir trasig(jag varit där).


    Ryggskott har en förmåga att gå i skov, så risken är att det kommer och går är stor.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 17:47:43 följande:
    Jag är övertalad. Lägger ner och nej det var inte ok att ta det. Ibland skiter man bara i allt och jag snuttade lite när jag inte kunde sova och var orolig. Jag tyckte det var otroligt skönt att bli avslappnad och sömnig. Kunna vakna på natten och veta att man kunde sova om. Jag vet att det var fel och därför så orolig. Önskade väl att någon kunde säga " ingen fara - ta du tills flaskan är slut". Har inte tid med eller marginaler att ha abstinens just nu. Andra skulle bli påverkade. Jag har ringt läkare och har en telefon tid imorgon. Jag ska höra vad man kan göra åt min oro och sömn i vilket fall. Men - jag hade hellre tagit en hutt oxy än ett par glas vin en fredag ;) (tyvärr). Finns säkert en liten missbrukare i mig.... Jo - jag fick det mot ryggskott men klarade mig utan.

    Lite osäker på hur alkohol och oxy går med varandra.


    Ibland boostar dom varandra och andra fall händer inget alls.
    Om du får benzo på detta, så ska du inte blanda dessa två, det har vi för många i backen för att fortsätta med.
    De flesta i Hollywood som dör av överdoser, kört en sådan här blandning.


    Utan han senast, där det verkar ha varit en blandning av heroin och fenanyl.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 19:37:46 följande:
    Jag skulle aldrig våga blanda. Jag lägger undan "heroinet" helt enkelt. Får ta tag i det oroliga på ett annat sätt helt enkelt. Vad har du för ont som gör att du medicinera emellanåt? Kanske har tur som bara kan välja en lätt utväg ibland. Låter inte som du direkt kan välja.

    Haft problem med ryggen själv för länge sedan, men inte så farligt idag.


    Sen har jag psoriasis artrit, som sätter sig lite här och var och orsakar extrem smärta.


    Senast höll den mig vaken i flera dagar, fast än jag hade massor av oxy och morfin.

    Du ska inte vara rädd för dessa mediciner, men ha en stor respekt för dom.


    Jag har skapat mig en egen erfarenhet i hur man trappar in och ur.
    Så lärt mig lite hur det funkar, och vad jag har att vänta mig.


    Det gör det enklare för mig att hantera denna medicin(personligen).

  • frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-12 14:00:16 följande:
    man ska visst vara rädd för dessa mediciner, det är sjukt att oxy ens finns ute på marknaden.
    Har varit oxy missbrukare. va uppe i nästan 300 ,g per dag.

    Började sen med heorin för de va billigare, men exakt samma sak, samma rus, samma ALLT.

    jag va en vanlig person,. hade skadat ryggen, fick morfin utskrivet men det räckte till slut inte så jag började med oxy.

    Idag är jag "ren" jag tar underhålls medicin, sk subutex för att kunna leva normalt.
    har förstört mitt liv pga opiaterna!
    & vet MÅNGA som gjort det oxå.

    Man ska fan INTE ta oxy för ryggskott, det är överdrivet så ini helvete.
    man klarar smärta, men att leva som missbrukarre, med den skammen & den smärtan, alla ATn man får iosv, det är INTE värt.

    lägg ner det, titta aldrig dit igen.oxy är en kärlek du aldrig vill ha. då är du fast & du kommer få betala dyrt för det.

    I USA ser dom oxy som heroin, det är likadant bara det är det är syntetiskt, LÄS vidare, gärna amerikanska artiklar. I sverige ligger dom lite efter med forskningen just på oxy, men där har dom kommit ganska långt & de har varit en epedimi länge ibland folk som missbrukar just oxy.
     
    Låt dig inte luras, & bara för att man får utskrivet mediciner av läkaren betyder inte det att det är bra!!
    Jag fick utksrivet minst ett år med morfin, har även fått utskrivet benso! Det gör mig inte bättre än en som köper på gatan!
    Det gör INGEN bättre.

    Sluta bara medans du har chansen.. det kan hända den BÄSTA att bli missbrukare.
    Opiater ska man INTE leka med.
    Det ska man passa sig 


    Det finns ryggskott och det finns ryggskott, och visst faan kan dessa vara tillräckligt jävliga för motivera oxy.

    Sen kan vi inte jämföra oss med USA och utskrivning av oxy.


    Där folk vallfärdar till Florida för få recept, just pga dom inte har kontroll till vem dom säljer till.


    Det finns läkare man betalar för få recept för tabletter.

    Personligen har jag respekt för alla dessa mediciner, men skulle aldrig sluta använda dom när  mina smärtperioder kommer.


    Om jag måste välja i att ha ont eller vara torsk på oxy, så är jag tvungen att välja torsk p åoxy.


    Just pga det gör helt enkelt för ont att någonsin kunna ignorera.


    Som tur är det bara var 6-18månad och varar mellan 2d-8v, sen slutar jag.

    Det beteendet TS hade antydningar till, avslöjade att h*n skulle ta ett steg tillbaka.
    Och inse detta är en medicin att ha respekt för.


    Måste man ha den, så måste man.

  • frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-12 16:37:03 följande:



    du kommer en dag sitta med ett beroende, om du inte redan är det.
    man tar inte så starka medciner för ryggont, det är ett fel i sjukvården, morfin räcker!

    Man måste ingenting!

    Jaså, måste man inget, många med svår smärtproblematik avslutar sina liv pga SMÄRTAN.


     


    Varför tror jag är beroende när jag säger jag tar det var 6-18månad 2d-8v i dessa perioder.


    Är det fatala fel med din läsförmågan?

    Såklart man blir beroende efter 8v på oxy, har jag påstått nått annat?


    Men när smärtan klingar av/tar slut, så trappar jag ner och avslutar.


    Skulle nog säga redan vid 3-4veckor, så börjar man få ett tydligt beroende.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-12 16:38:44 följande:
    Ja - jag har tagit ett steg tillbaka. Jag har inte tagit på 3 dagar. Men har ringt läkare och fått sömnpiller i tio dagar. Imovane och det är inte heller bra. Kanske kommer i rytm med sömnen iaf. Inget fungerar när man inte kan sova.

    Bra, ha respekt för denna medicin, stor respekt.


    Så kan du ta den i nödfall.


     


    Sett en del klagat på att du fått den för ryggskott.


    Men försvarat dig, pga jag vet det finns olika nivåer av ryggskott.


    Antar du hade den värre sorten, eller?


    hade ett fruntimmer på jobbet, och fick ryggskott rätt sällan.


    Men när hon fick ryggskottet, så stöp hon bara i backen och vrålade till ambulansen kom och skickade in en rejäl dos morfin.


    Sen ett par dagar till 8-10 dagar, med mycket svåra smärtor.

  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-12 17:43:04 följande:
    Vet inte om det var den värsta sorten. Jag fick den iaf - och borde inte fått den. Klarade mig utan den då. Jag öppnade inte flaskan DÅ. Jag provade en kväll när jag var orolig/ inte hade sovit och mådde gott.
    Hmm, lite konstigt att de skicka på oxy och även flaska känns som ovanligt.

    En sak är säker, du mår jävligt gott på såna här mediciner, speciellt om man inte har ont som distraherar.
  • frappa

    Det är inte helt sant att jag inte skulle ta benzo någon gång.


    Det får bli illa om jag ska göra det.


     


    Imovane är ingen benzo, det är vad jag kallar en Z-medicin.


    Det finns par olika substanser som börjar på Z som har liknande effekter.


    Dessa är inga benzo´s, utan benzobesläktqade kallar man det.


    Vad det innebär i praktiken vet jag inte.


    Populärt att skicka par öl och sen skicka på 10st såna här, sen glömmer man allt tills man vaknar upp dagen efter.


    Oftast ätit upp allt man har kvar i imovane, stilnoct eller vad det nu må vara för en man tar.


    Leathal överdos är extremt sällsynta, och en del knaprar i sig hela paket och finner sig gjort en jävla massa tokiga saker.
    Så skippa alkoholen och ta dessa strax innan läggdax.


    Dessa behöver du inte ha närheten av samma respekt för som på oxyn, även om man får vara vaksam med alkohol och att de boostar varandra.
    Så du inte vaknar upp med en upp och ner på vänd lägenhet,.


    Där du kan stoppa skorna i frysen, toaborsten i tandborstmuggen och så vidare konstiga saker.

  • frappa
    Houdini skrev 2014-02-14 16:19:55 följande:
    Sen måste jag bara tillägga att för en medicin kan vara beroendeframkallande så betyder det inte att man blir beroende.
    Men varningsflaggorna ringer när någon ökar dosen som TS gjorde.

    Jag hade oxynorm och oxicantin efter en operation i fjol åt dom i ca två månader och hade inga problem med att sluta med dom.

    Jag äter citodon var dag för min värk och har inte heller några problem med att göra uppehåll med den får inga utsättningsproblem.

    Det är när man tar en medicin och den ger den känsla som TS beskriver som man ska börja funderar om varför man tar den. Det enda jag känner är att värken lindras och det är det jag är ute efter. Om man känner sig hög och med vad som följer på det då ska man inte ta medicinen något mer.

    Har varit fast på en sorts värktabletter en gång i tiden så jag vet precis hur det är att må bra av en tablett.

    Bra att varna folk men att påstå att man blir beroende av dom punkt är fel, alla blir inte beroende.

    Det lär man bli på oxy, beroendet börjar manifestera sig vid 3-4veckor konsumtion.


    Så man får en påtaglig om än kort AT.

    Att vara beroende och ta uppehåll, är fullt möjligt.
    Sen att jämföra med citodon, när vi pratar om oxy.


    Är faktiskt inte ens på gränsen till patetiskt utan långt över.


    Kodein är den enklaste att hantera av alla opiater/opioder.


    Det är vissa som inte ens märker de tar uppehåll på den medicinen.


    Fast än de tagit den i månader i rad.


    Personligen så blir jag lite kass par dagar, sen är det över på kodein.

    Oxy tog jag i 8veckor, och stora doser, det blev ca36h som var jobbiga.


    Sen var det bara lite trötthet och seghet kvar.

  • frappa
    Houdini skrev 2014-02-14 18:34:38 följande:
    Jag slutade tvärt från en dag till en annan och hade inga som helst problem.
    Alla blir inte beroende

    Säger inte att det är ett problem.


    Alla blir beroende av dessa mediciner, handlar bara om dos och tid.


     


    Sen kanske du tillhör en av de få lyckliga, som beroendet av medicinen inte sätter sig lika snabbt.

  • frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-16 14:45:46 följande:
    Jag har själv varit missbrukare av just oxycontin, först morfin sen gick jag över till oxycontin.
    Sen även heroin.

    Idag får jag subutex behandling.
    Så du kan lägga ner ditt jävla snack om hur mkt du vet om vad.. du pundar ju själv fortfarande..
    klart du försvarar medicinen då eftersom du själv tar den.

    Opiod & opiat, ja den skillnaden kan vi ju, det är för att Opioder är en syntetiskt morfin.
    Men det gör den absolut inte mindre beroendeframkallande. dumb ass.

    I sverige har dom inte kommit så långt ännu med forskningen kring just oxy men i usa har dom det & där anser dom att oxy är ett väldigt stort problem.

    Du kan inte påstå att morfin är starkare än oxy?! herregud.. det måste va ett skämt.
    Säg fan inte till mig vad som är vad, det är du som borde läsa på mer.

    jag blev först beroende av morfin jag fick utskrier av läkaren, men slutade med det efter ett par år. oxyn började med sen, men DET va ingen lek att sluta med.

    Jag tycker inte att PUNDARE som tar medicinen själv kan sitta här & försvara den.
    Kom igen när ni lagt ner medicinen DÅ vet ni nog bättre vad ni snackar om.

    DU tar du för fan ALLT , oxy, benzo, TEMGESIC??
    Varför får du temgesic medans du tar smärtstillande, är din läkare korkad eller är du??
    Du vet väl att både temgesic & subutex blockerar opiater/opioder??
    Herregid bara ännu en anledning till varför man inte ska lyssna på dig.

    Du är GAMMAL, du vet inte ett skit om oxycontin , det har inte funnits SÅ länge.
    Du kan läsa på eller titta på fakta ifrån andra länder än svenska.

    Det är gammalt & har med okundskap att göra att opioder ska vara MINDRE beroendeframkallande. det är rent jävla skit snack.

    Du är en aktiv missbrukare så du kan inte säga ngt om denna medicin, du behöver inte ens skriva i denna tråd! helt onödigt, vad du säger betyder INGET för du vet inget.

    Herregud du kan ju inte sitta & säga att oxyciontin är mindre beroende framkallande när du just i skrivande stund pundar på den själv! SKÄMS på dig.

    Hur än det är så är ALLA opiater/OPIODER extremt beroendeframkallande & det är farligt att ta dom oavsett.
    OXYCONTIN ÄR HUVUDSAKLIGEN EN MEDICIN FÖR CANCER PATIENTER & PERSONER MED BRÄNDSKADOR ÖVER 80% !!!!!

    Det är inte en JÄVLA medicin för lite JÄVLA RYGGSKOTT ELLER FÖR ATT MAN INTE KAN SOMNA PÅ KVÄLLARNA!!! DET ÄR ETT STORT FEL INOM SJUKVÅRDEN ATT LÄKARE SKRIVER UT SÅ PASS STARK MEDICIN! 

    Dom SKITER i att man blir en mikssbrukare sen, dom fullständigt pissar på att du förstör ditt liv pga en medicin!

    För ett rygg skott? för sömnbesvär?
    Lägg ner för fan.. jävla fjantar, lite smärta har ingen dött av. skärp er.

    ni vågar inte erkänna att ni är pundare bara.

    BRA ts att du lägger ner skiten! LITA på mig, ta inte opiater/opioder för det kan förstöra ditt l,iv, det kan hända den bästa! lyssna inte på personer som själva pundar medicinen, det säger väl sig självt hoppas jag??

    Förstår inte varför du skriver samma sak igen.
    Oxy är till för svåra smärttillstånd och är inte bara förunnat till cancer och brännskador.


    Listan på vad dom används till kan göras lång.


    Sen har jag sagt till dig par ggr nu, att det finns ryggskott och det finns ryggskott.


    Vilket betyder att det finns ryggskott med omänsklig smärta till följd.


    Men och andra sidan, så tar man till starkare saker för dessa med så svåra ryggskott.


    Så även här faller det, så att man sen får med sig oxy för denna smärta, finner jag helt naturligt.


    Vi har trots allt fri förskrivningsrätt i Sverige.

    Däremot så är det inte speciellt vanligt att man ger vanligt morfin till patienter.
    Utan det brukar bli andra mediciner, som sen visserligen ombildar sig till morfin(vissa undantag, som ketogan har jag för mig).)

    Mycket prat om punda, punda är ett tillstånd man är i när man tagit amfetamin.


    Där man maniskt gör samma sak med extremt intresse.

Svar på tråden Oxynorm - beroende??