• Anonym (?)

    Är alla människor lika mycket värda?

    "Alla människor är lika mycket värda" är ett uttryck som upprepats allt oftare i samhällsdebatten de senaste åren. Något som man nästan lika ofta ser att folk ifrågasätter numera och menar på att det är en floskel som inte betyder någonting konkret.

    Få verkar kunna definiera eller precisera vad man egentligen menar med att vara lika värd, olika personer tycks lägga in olika värderingar i det. Att vara lika värd verkar mer vara en princip eller ett koncept än något konkret.

    Vad anser du? Är alla människor lika mycket värda?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är alla människor lika mycket värda?
  • Butterscotch
    Anonym (Ronja) skrev 2014-02-19 19:35:15 följande:
    Nej, alla människor är såklart inte lika mycket värda. Jag skulle utan att tveka låta tusen främmande människor dö, om det skulle rädda livet på min familj. Fan, jag skulle låta tusen främmande människor dö för att rädda mitt eget liv! Så på så vis värderar jag ju mitt eget och mina näras liv högre än okända människors liv. Och så tror jag att nästan alla tycker! Att sen komma och prata om "människovärde", ja vad är det mer än tomma ord? Om man i praktiken behandlar människor olika beroende på vilka de är, så värderar man ju inte alls alla människor lika. 

    Tycker du att staten ska behandla människor olika? Att vissa inte ska ha rätt till en korrekt genomförd rättslig prövning, t ex på grund av att de är homosexuella eller mörkhyade eller har begått ett i allmänhetens ögon ovanligt grymt brott?
  • Anonym (raptor)

    Jag tror inte på kulturell fernissa, sätt folk på en öde ö utan mat så får du veta vilka de är.

    Och det finns ärligt talat folk som är så intellektuellt motbjudande så jag inte ens skulle vilja slakta och äta upp dem.

  • Sensitiveguy
    Gathehielm skrev 2014-02-19 21:35:03 följande:
    Nej, men det är en bekväm lögn.

    He, he.
  • Kalle32532

    Om Stefan Löfven skadades så skulle staten gjort allt det kan för att han ska överleva. Dem skulle gett han den bästa sjukvården hos dem bästa kirurgerna. Samma sak skulle inte hända om någon som jag och du skulle blivit skadad.
    Det är för att staten säger att han är viktigare och mer värd än dem flesta personerna. Han bl.a representerar Sverige i utrikespolitik och har därför större betydelse (värde) för Sverige. Det är i den världen vi lever i och alla kommer inte vara värda lika mycket.

  • Kalle32532

    Dessutom så går uttrycket "Alla människor ÄR lika värda". Dem kanske var lika värda från början med sina mänskliga rättigheter. Men i slutändan beroende valen som personen har gjort så är den kanske inte värd lika mycket. 

    Alla människor har en DNA uppbyggnad. Alla är bättre och sämre i olika delar om vad man uppfattar som bra och dåligt. Alla är unika men eftersom vi alla är olika så är vissa värda mindre och andra mer.

  • Anonym (En för alla)
    All humans are equally worth save for one group, or so it seems. These people are those considered outcasts of society. Metaphorically speaking, they are known as "Wraiths" (vålnader), outcasts of society. They are considered worthless, destained and shunned by conventional society; Because They Are considered Worthless.
    They were once people like you. These, however, now wander the streets as shadows of what they once were. They were once men and women that had a life, families, loved ones. They loved, cared and did much good once, but at some point fell into disgrace (onåd) But regardless of their repentance, they have been forced into becoming outcasts and shunned by society for all time.
       One might just spot one from time to time if they are lucky. They are people of the dark. They dress only in black. They wander the streets in silence with a heavy countenance (ansiktsuttryck). 
       They are kind though, understanding, and most compassionate. They understand. They know your pain. They have been to the other side. They have seen "It" Do not fear them for they are your friends believe it or not.
       They give to the poor, the beggars on the trains and on the streets because they are worth it. They are people just like you -special.
        Do not fear them though for they mean no harm to no one. They have suffered great losses, and continue to do so every waking day of their lives.
       They may seem serious and strange looking, but know that they are not evil. They mean well. And it can happen that they even smile from time to time. They like to help. They do not care about themselves, but for humanity.
       They sacrifice their being, their identity so that all may live in peace.
       Do not be afraid to approach them to ask who they are. If you do, they may likely respond with, "I am nothing".
       Do not be afraid of the dark, for it can be more of a friend than most would believe.
       Avoid taunting them for they already are so in more ways than one.
  • Anonym (Häv)
    Anonym (Ronja) skrev 2014-02-19 19:35:15 följande:

    Nej, alla människor är såklart inte lika mycket värda. Jag skulle utan att tveka låta tusen främmande människor dö, om det skulle rädda livet på min familj. Fan, jag skulle låta tusen främmande människor dö för att rädda mitt eget liv! Så på så vis värderar jag ju mitt eget och mina näras liv högre än okända människors liv. Och så tror jag att nästan alla tycker! Att sen komma och prata om "människovärde", ja vad är det mer än tomma ord? Om man i praktiken behandlar människor olika beroende på vilka de är, så värderar man ju inte alls alla människor lika. 


    Du kan inte skilja på de egna känslorna i hypotetiska situationer från hur vi ska se på människovärde från ett rättsligt perspektiv? Juridiskt måste man sträva efter att alla har samma värde och rättigheter.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Häv) skrev 2018-06-29 20:25:25 följande:
    Du kan inte skilja på de egna känslorna i hypotetiska situationer från hur vi ska se på människovärde från ett rättsligt perspektiv? Juridiskt måste man sträva efter att alla har samma värde och rättigheter.
    Håller med
  • Anonym (endast livet)

    Alla människor dvs nyfödda barn är lika mycket värda och borde ha samma rättigheter, förutsättningar och möjligheter utan tvekan. Men eftersom detta är långt ifrån applicerbart eller möjligt eftersom människans natur styrs av girighet, krig, konkurrens och våldsamheter till följd av det, sexuellt så väl som fysiskt och psykiskt, så fylls människor med dåligt innehåll. Det kan vara ondska,  svåra traumer till följd av ohälsa och fattigdom, sexuella övergrepp, incest, förtryckande religioner och kulturella präglingar osv.  Pga sådana omständigheter anser jag inte att människor har lika värde, utan att innehållet, miljön, värderingar och handlingar (goda) avgör en människas värde. Kan tycka att religionstillhörighet och kriminella handlingar är de saker som har störst negativ påverkan och förstör människan och dess grundvärde mest. Godhet och humanitära insatser, generositet och jämställdhet är sådant som gör en människa värdefull, likaså kunskaper, begåvning, själslig och mental utveckling, analytisk förmåga, intelligens mm. Desto mer av dessa egenskaper, desto mera värd!

  • Dr Börje

    Har inte orkat läsa genom alla inlägg så bara för att svara TS frågeställning:

    Ja...och nej.

    Från ett neutral perspektiv om man från sidan betraktar människor som grupp så är det en rimlig hållning (alla har lika värde).

    Men från ett personligt perspektiv är det ju naturligtvis dumheter. Vid en olycka eller katastrof ser jag till mina närmaste först. Det gör du med.

  • Anonym (Bettu)

    Ja alla människot har samma värde från den dag de föds. Sedan kan det hända saker som gör att samhället devalvera det värdet på den juridisk grund. Men det grundläggande värdet är alltid detsamma. Däremot har inte alla människor samma möjligheter varken ekonomiskt och socialt.

  • Anonym (Bettu)
    Anonym (Bettu) skrev 2018-07-09 23:35:03 följande:
    Ja alla människot har samma värde från den dag de föds. Sedan kan det hända saker som gör att samhället devalvera det värdet på den juridisk grund. Men det grundläggande värdet är alltid detsamma. Däremot har inte alla människor samma möjligheter varken ekonomiskt och socialt.

    Autokorr is a Bitch
  • Anonym (Liberal)

    Detta uttråkade begrepp kommer utifrån en felöversättning

    Formuleringen om alla människors lika värde kommer från FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. På engelska lyder texten: ?All human beings are born free and equal in dignity and rights? (inte ?value and rights?.)

    Det säger att alla människor är födda fria med jämbördig värdighet och rättigheter.

    Som sagt långt ifrån diskussionen om allas lika värde.

  • Anonym (nope)

    Nej, alla är inte lika mycket värda. Högutbildade personer med fint CV är mycket mera värda än de med bara grundskoleutbildning och städjobb. Det framgår med all tydlighet av deras löneavtal och lönebesked hur mycket mer de anses vara värda. Bara att läsa innantill vad där står för den som är läskunnig.

    Allt naivt svammel om alla likas värde är som att påstå att jorden är rund.
    Det finns väldigt uppenbara och objektiva bevis på att så inte är fallet.

  • Anonym (moi)
    Anonym (Häv) skrev 2018-06-29 20:25:25 följande:
    Du kan inte skilja på de egna känslorna i hypotetiska situationer från hur vi ska se på människovärde från ett rättsligt perspektiv? Juridiskt måste man sträva efter att alla har samma värde och rättigheter.
    men du måste lägga till ett rimlighetsperspektiv.
    inte bara ett filosofiskt och etiskt perspektiv.

    vad är rimligt att klara av ?

    om livbåten på haven klarar 100 pers utan att sjunka men du har 1000 pers
    kvar i havet, har alla 1000 rätt att klättra ombord fast vi sjunker ?
    då fick ju alla samma värde och rättighet juridiskt men i praktiken dog alla

    hypotetiska exempel är det enda som fungerar på filosofiskt svammel
Svar på tråden Är alla människor lika mycket värda?