Inlägg från: Anonym (vikt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vikt)

    tjockisar på tjocken

    Jag är bara 22 år men har också samma BMI som dig. Jag hade precis börjat med LCHF och gått ner några kilo och blev då gravid. Otroligt glatt besked men lite olämpligt då jag ville "banta".

    På inskrivningen sa min barnmorska åt mig att jag var överviktig och att det inte alls var speciellt bra (no sh*t liksom det var jag väldigt medveten om) Sen sa hon att jag inte skulle gå upp i vikt och att dom skulle väga mig varje gång jag var där för att ha stenkoll på mig. Usch jag skämdes hemskt mycket. Nu är jag dock i vecka 31 och vågen står på -1 kilo så nu blir jag bemött på ett helt annat sätt. Nu säger hon bara att jag är duktig och att det är jätte bra osv. 

  • Anonym (vikt)

    Jag vart besviken på min BMs kommentarer "vi ska väga dig varje gång och ha stenkoll på dig så du inte går upp i vikt" 
    Jag önskar att jag hade fått lite råd och tips istället. Nu har det löst sig ganska bra av sig själv så nu är hon så trevlig när vi träffas. Men första gången efter inskrivningen jag var där var jag livrädd för att ha gått upp i vikt och få en utskällning. 

  • Anonym (vikt)
    Anonym (bmi) skrev 2014-03-14 09:19:37 följande:
    Har någon här fått eller ska göra glukos belastning? ?
    Jag läste att alla överviktiga ska göra det men jag har inte hört något.
    Sen att man får höra att man absolut inte får gå upp hur sjutton gör man det utan att banta?? Bantning är absolut inte bra när man är gravid sen tror jag att folk tittar på en o tänker att man äter skräp mat varje dag... vilket jag iallafall ytterst sällan gör.
    jag har anlagen att bli tjock tyvärr min bror som ska ha samma gener mår dåligt för att han är för smal o han kan äta allt. Orättvist. ..
    jag har försökt att få en gb op men blivit nekad flera ggr samtidigt vet jag att det inte är bra. Har en kollega som var sjukskriven 1år o låg på sjukhus suck o idag är hon stor igen.
    Är ni rädda för förlossningen pga vikten?? Det är jag livrädd.
    hade jag säkert vart ändå men just att man inte ska orka.
    Jag skulle gjort glukosbelastning bara för att mitt bmi var högre. Eftersom man varken får äta eller dricka efter klockan 10 på kvällen så sket det sig ganska rejält när morgonen kom. Jag kräks fortfarande på morgonen och det ända som kan få det att sluta är att äta. Ibland krävs både tre och fyra frukostar beroende på hur många som kommer upp igen. 
    Jag fick iaf ringa och säga att jag bara kräks så det blev ingen glukosbelastning. Har dock haft väldigt bra blodsocker varje gång jag vart där så BM trodde inte det var någon fara.

    Ang förlossning och övervikt så är jag också helt livrädd. Jag är rädd för att min blekfeta otränade kropp inte ska orka och ge upp. Det var längesen jag tränade nu så några muskler finns det inte att prata om...

    Och på tal om att inte banta och inte gå upp i vikt under grav. På något sätt går det. Vet inte om det har att göra med den ökade ämnesomsättningen. Jag har som sagt gått ner ett kilo sen inskrivningen och är i vecka 33. Bebis väger ca 2 kilo bara den så det gör väl en viktminskning på minst 3 kilo. Jag kräktes dock upp allt jag åt i början men nu kräks jag bara på morgonen och äter normalt. ingen aning om hur det går till men det funkar iaf och känns såååååå skönt. Började med LCHF innan jag blev gravid och det gick kanonbra. ville dock inte "dieta" när jag blev gravid så slutade. 

    oj vad långt jag skrev...
  • Anonym (vikt)

    Jag ska på TUL på onsdag eftersom sf-måtten kan "ljuga" lite när man är överviktig. Allt såg bra ut så hon tyckte inte att jag skulle oroa mig utan vi gör ett till UL bara för att :) 

    Jag är så otroligt nyfiken av mig så jag hade aldrig kunnat hållt mig från att kolla. Jag var bombsäker från början på att det skulle bli en flicka och jovisst blir det det :) 

  • Anonym (vikt)
    Anonym (Blärk!) skrev 2014-03-27 17:57:10 följande:
    Vid inskrivningen vägde jag 103 till 177cm, har faktiskt gått upp 10 kg, är i vecka 23.
    Men har börjat ändra min kost! Bytt ut bröd mot knäckebröd, minskat väldigt mycket på onyttigheter och socker och börjar gå ordentliga långpromenader! Nu hoppas jag så innerligt att detta ska hjälpa! 
    Har sån ångest inför BM-besöket om 2½ vecka. Vid inskrivningen var jag heller inte ärlig med var jag vägde utan drog av 20 kg just för att jag är så rädd för att höra tråkiga kommentarer kring min vikt, jag är själv medveten om det ju! Är även ett känsligt ämne för mig sen långt tillbaka pga ätstörning, det är också en anledning till varför jag inte var ärlig mot BM vid inskrivningen. Hade fått sån ångest över dumma kommentarer. 

    Asså jag kan förstå dig. Jag får hela tiden höra att jag är "rund om magen" och det börjar bli ruskigt tröttsamt. 


    Jag fick väga mig vid inskrivningen så fanns inte en chans för mig att ljuga om det men det är mycket möjligt att jag hade gjort om jag fick chansen iaf om ett par kilo. 
    Dock har jag kräkts så otroligt mycket under graviditeten och kräks fortfarande ( i vecka 35) så jag har gått ner ett kilo trots att lilltjej beräknades väga ca 2,6

  • Anonym (vikt)
    msemse skrev 2014-03-27 20:17:01 följande:
    Det finns ju inget tvång att varken uppge vikt eller väga sig, och tycker man det är obekvämt kan man ju i förhand nämna det för BM och säga att det är ett känsligt ämne. Och förhoppningsvis har man en förstående BM... och i värsta fall har man det inte. BM är ju där för att hjälpa - inte för att skuldbelägga.

    Jag kommer till exempel inte kunna amma på grund av mediciner, och då skulle min BM lätt kunnat skuldbelägga mig för den sakens skull. Mina mediciner är inte "livsviktiga" i den bemärkelsen, och man får ju amningspropaganda nerkörd i halsen vart man än vänder sig... så det är inte heller lätt.

    Imorgon ska jag göra min andra glukosbelastning, eftersom den jag gjorde för ett par veckor sedan misslyckades (hej hej spya!). Någon som har några tips på hur jag ska lyckas behålla den i magen den här gången? Gör citron någon nytta om man lägger i? Förra gången körde jag utan.

    Jag var väldigt tydlig med att jag tyckte det var jobbigt med vikten. Berättade även att jag gick på diet när jag blev gravid så jag faktiskt försökte göra något åt saken men LCHF och massa kräkandes gick inte riktigt ihop. 


    Har tyvärr inge tips på vad som kan hjälpa men det lär väl smaka bättre med citron ? :) 

  • Anonym (vikt)

    Jag skrev in mig redan i vecka 9 jag :P Var dock för att jag kräktes så otroligt mkt. 


    Var hos barnmorskan igår på vanlig rutinkoll och fick väga mig och vågen stod fortfarande på minus ett kilo sen inskrivningen. Barnmorskan gav mig mycket beröm och tyckte jag vart superduktig. Jag bara skrattade åt henne och frågade om man är duktig för man kräks. Stämningen mellan oss är mycket mycket bättre nu iaf, vet inte om det är för att hon är "nöjd" med mig nu eller något men det känns jävligt bra ändå :) 

  • Anonym (vikt)
    Anonym (rädd) skrev 2014-04-02 09:27:47 följande:

    Hej
    jag har alltid varit en tjockis, vägde som mest 125 kilo
    Gjorde en helomvändning i livet och lyckades på 2 år gå ner 45 kg.
    väger alltså nu 80 kg och är nybliven gravid och superlyckligt!


    Dock är jag livrädd att gå upp alla kilona igen då jag har tjockisanlag och inte kommer kunna springa varje dag under graviditeten. Jag springer varje dag nu för att hålla vikten. Om jag låter bli att springa en vecka pga förkylnig eller resa eller annat så går jag direkt upp 2 kg.. så jag har väldigt lätt att lägga på mig.
    Nu är jag orolig att lägga på mig 20-30 kg under graviditeten.
    Hur ska man bäst göra för att undvika det ?


    Grattis! :) 
    Sunt förnuft antar jag. Ät inte mer än normalt (man ska ju inte äta för 2) fortsätt röra på dig om kroppen tillåter och försök motstå cravings som är allt för onyttiga. Det var iaf vad min BM sa till mig ;) 
  • Anonym (vikt)
    Develle skrev 2014-04-09 12:21:14 följande:
    Hej hej igen! Jag är nu i v 19 (18+6) och måste bara fråga en sak... Jag skall på RUL på tisdag nästa vecka och är orolig... Har hört att "tjockisar" känner sparkar och rörelser senare än andra stämmer detta?? Kommer ärligt inte ihåg när jag kände de med sonen :S Känner nått ibland i magen men kan ju lika gärna vara tarmarna.. Har moderkakan fram kan de göra så man inte känner lika tydligt oxå?? Är så orolig att något skall vara fel! Va på ett ultraljud i v 13 och då såg allt fint utomhus hjärtat slog bra vad de kunde se och barnet lekte studsmatta där inne... Nån som kan ge mig några svar?? :D kram på er!
    Jag tror inte jag kände så där jätte tidigt. Var väl mer att jag trodde att det var bebis i ca vecka 19 men inte så tydligt så jag kunde bara säker. 
    Jag var nog inte säker förrän vecka 22  när min sambo kunde känna utanpå magen att det faktiskt var bebis som sparkade. 
    Tror att det är väldigt olika faktiskt men jag har inte moderkakan i fram iaf. 
  • Anonym (vikt)
    Anonym (bmi) skrev 2014-04-13 10:24:34 följande:
    Hejje allihop måste höra om tips ang bristningar helt plötsligt kryper dom fram en efter en är i v 27. Måste gnälla av mig lite...
    har världens Goaste sambo men hans pappa min svärfar är otroligt otrevlig bara hans röstläge är översittare. Jag är ingen favorit då han gillar i sin tur små smala nätta damer och har påpekat min vikt o kropp fler än en gång.
    Biter alltid ihop.
    Men nu ringde han mig igår helt plötsligt har aldrig ringt mig en endaste gång på 4år.
    å då ville han ha en uppdatering av min vikt. Har undvikit att träffa honom av den anledningen. Sen en förmaning att ät inte chips och godis nu du får tänka på barnet. Stor suck. Sist men inte minst i förhöret skulle han kolla vad ja trodde att det skulle bli för kön. Han önskar en flicka då dom har pojkar redan. Säger då att min sambo är en kärring så han producerar nog bara tjejer. Blev bara tyst och frågade om han inte ville prata me sin son. Fy fan alltså han är en hemsk människa som alltid trycker ner min sambo som kryper för sina skilda föräldrar. Åhh förlåt detta blev långt men va tvungen attgnälla av mig...

    Men fy vilken människa! Min "svärfar" kan slänga ur sig ganska korkade grejor har jag tyckt innan men herre gud inte i närheten av det där! dessutom vet jag att min menar väl och bara skämtar men blir lite irriterad ändå. 


    Jag fick faktiskt frågan av min chef här om veckan "hur mycket har du gått upp i vikt nu då" Och jag vart helt paff. Tyckte att det var en konstig fråga men sambon säger att det är en normal fråga när man är gravid. Jag svarade iaf att jag gått ner ett kilo och då var det inte jag som var paff längre :D är i vecka 37 nu så. 


     


    Ang vägning hos BM så väger jag mig nog varannan gång kanske var 3:e trots att hon vid inskrivning sa att dom skulle ha stenkoll och väga mig varje ggn osv :P

  • Anonym (vikt)

    vecka 38 här nu och har gått ner 2 kilo sen inskrivningen. Nu har jag fått ketoner i urinen eftersom jag går ner i vikt tydligen men det skulle inte vara nå farligt iaf. Ser fram emot att ställa mig på vågen efter förlossningen :D


    Hur går det för alla andra? :)

  • Anonym (vikt)
    annab79 skrev 2014-04-20 16:36:59 följande:
    Hej! Jag födde 15/4 med sl startvikt 91 slut vikt 98kg, hemma efter 2 dagar på bb 92.6 fick en flicka på 3225g. Idag 20/4 92kg ammar förfullt. Kram kram
    Grattis! :D 
  • Anonym (vikt)
    Anonym (bmi) skrev 2014-04-27 19:04:12 följande:
    Hej alla här har magsjukan härjat i en vecka snart. Har typ inte kunnat äta något ändå har jag gått upp ett kilo smile4.gif hoppades på att ha gått ner lite djup suck.

    Usch vad jobbigt! :( När har du bf?


     

  • Anonym (vikt)
    Anonym (bmi) skrev 2014-04-27 21:07:01 följande:
    Jag är i v 28 pluss några dagar. Kan säga att det inte är någon hit att ha svin ont i magen av magsjukan och liten sparkar runt smile4.gif
    Asså jag kan knappt tänka mig. Jag kräks juh fortfarande till och från och jag vet hur ont det kan göra i magen speciellt när lilltjej får för sig att leka virvelvind samtidigt. och sen magsjuka på det.... Nej fy hoppas du mår bättre nu ! 
  • Anonym (vikt)

    Nu har jag 6 dagar kvar till BF ! Har massa förvärkar osv. Min BM sa att efter förlossningen kommer jag ha gått ner mellan 12-14 kilo Förvånad Och ärligttalat så har jag inte gjort ett skit. Jag får massor av beröm av henne nu, hon säger att jag vart jätte duktig som inte gått upp osv. Men jag har inte engagerat mig alls. Jag äter kanske mindre än innan men jag kan inte påstå att jag äter bra. Igår kväll åt jag en hel jävla chokladkaka haha x) Jag antar att jag gått ner för att jag kräkts så mycket och för den ökade ämnesomsättningen. Jag har haft tur också kanske. 


    Det där om special förlossning har jag då inte hört någonting om. Sa till min barnmorska att jag var rädd för förlossningen för att jag har en sån otränad kropp, Liksom att kroppen inte ska orka men det viftade hon bara bort och sa att det inte spelade någon roll alls. Skulle juh vara bra om hon berättat det för mig nu när jag bara har 6 dagar kvar haha. 

  • Anonym (vikt)

    Åh så roligt med Rul! :D Lycka till ! 


    själv har jag BF idag jag. Slemproppen gick natten till igår och sen dess har jag haft som mensvärkskramp lite i tid och otid så får se om det är något på gång här snart :) 

  • Anonym (vikt)
    Vad händer härnäst skrev 2014-05-05 13:55:53 följande:
     i fredags var jag på tillväxtul eftersom grabben va så extremt stor, har fått veta att vi väntar en flicka och att hon ligger på 5% "över" men det ses som normalt, denna gång är födelsevikten på bf dagen räknad till mellan 3.8-4.2kg på torsdag skall jag träffa min spec läkare för tid för igångsättning skall bli spännande =)

    startade på 95kg... väger nu 111kg.... är i v 34 snart 35. . hoppas våger kan va still sista veckorna men de e nog att hoppas på för mkt =(

    Grattis! Roligt med en liten tjej när ni redan har en pojke :) 


    Får du igångsättning tidigare då så hon inte ska komma upp i ännu högre vikt? 

  • Anonym (vikt)

    jag ställde mig på vågen idag för första gången efter förlossningen! vägde 103 kilo på inskrivningen och 89 nu! glad!

  • Anonym (vikt)
    Sandrea skrev 2014-06-13 14:57:36 följande:
    Lite nyfiken... Hur längesen är det du födde? :) Kul för dig! :)
    5 veckor men gick ner 2 kilo redan under graviditeten :) så 14 kilo från vikten vid inskrivningen i vecka 9
Svar på tråden tjockisar på tjocken