• sand85

    Amortera eller spara?

    Hej!
    Är en ensamstående tjej på snart 29 år som bor i en bostadsrätt med mina två katter. Jobbar inom omsorgen och tjänar okej, klarar mig absolut på min lön. Numera ;) Problemet är att jag tidigare dragit på mig onödiga blancolån, dels nyttjat för att leva och dels renoverat mitt kök. Bostadsrätten ägs av mina föräldrar och de kunde/ville inte ta mer lån på lägenheten då de också har ett dyrt hus. Pengarna kommer jag förhoppningsvis få tillbaka den dag lägenheten säljs.

    Mina utgifter ser ut som följer, ungefär per månad

    Hyra:                            3000
    El, tv-avgift, försäkring: 675
    Mobil:                            475
    CSN                              725
    Blancolån                      2700 (varav 2000 amortering)
    Mastercard                    200
    Busskort                        500
    Övriga autogiron           500
                                         = 8 225

    Jag har ut cirka 17 000 och har 8775 kvar efter att de fasta utgifterna är betalda

    Mat                               2000
    Katterna                        500                        
    Kläder                           1000
    Övriga nöjen                 1000
    Buffert (spara)               500
    Resor (spar)                  500
    Inredning (spar)            500
                                        = 6000

    Kvar: 2 775

    Hur hade ni gjort, amorterat ner blancolånen eller sparat?
    Jag har två blancolån på sammanlagt 85 345  (5, 45 % och 5,70 % i ränta) och ett kreditkort på ca 4700 (vet inte vad räntan är där)

    Mina tillgångar är just nu 21 000 kr i fonder och 15 000 kr på ett buffertkonto = 36 000
    Jag har räknat ut att om jag fortsätter amortera i den takten jag gör nu blir jag skuldfri i januari 2017. Om jag amorterar de 2775 extra så kan jag bli det redan i november 2015. Eller ska jag spara pengarna när jag redan har en hyfsat rask avbetalningsplan...
    Å jag vet inte! Kanske är ett lyxproblem jag har i en värld där så många kämpar. Men om jag hjälper mig så kan jag hjälpa andra :)

    Aldrig mer att jag tar så mycket som en kredit, avbetalning eller blancolån. Livslöfte!

  • Svar på tråden Amortera eller spara?
  • Noname00
    sand85 skrev 2016-05-25 18:52:04 följande:
    Nä nu har jag ju inga andra skulder, kommer ändå satsa på att spara till kontantinsatsen på ett hus!
    Det låter vettigt, jag hade gjort det om jag var du, följt den ordinare avbetalningsplanen för csn och spara till kontantinsatsen till huset i form av fondsparande.
  • Flash Gordon
    athanatos skrev 2016-05-10 17:59:58 följande:
    Ja det vore ganska smart. Fast det duger egentligen bra att bara ha pengarna på ett konto utan ränta. 0.6% kan det  vara värt att ha ett rejält kapital att använda om det skulle krisa. För glöm att man får låna 200k om det skulle krisa oavsett hur skuldfri man är.
    *och så kraschade aktiemarknaden och alla dina "smarta" besparingar försvann*
  • Flash Gordon
    snedtak skrev 2016-05-10 18:43:46 följande:
    Fast ibland kanske skuldfri är ett mindre bra mål?

    Exempel: Pelle har pluggat 5 år på högskola och har 300 000 kr i studieskulder och har precis fått ett jobb med 30 000 kr brutto. Har har 0 sparpengar och totalt 10 000 i levnadsomkostnader, om han inte lägger pengar på semester eller icke-nödvändiga saker.

    Pelle skulle nu kunna betala typ 12 000 kr per månad i studielån. Eller betala minimisumman på 1000 kr, spara 8000 till kontantinsats till en bostad och lägga 3000 på övriga saker. Men ska Pelle köpa en bostad kommer han ju ta ännu mera lån så det måste ju vara det sämsta alternativet. Eller?
    Hur kan skuldfrihet vara "ett mindre bra mål"?

    .
    Om TS hade velat bli skuldfri så rådde jag henne att ta tag i det på en gång, medan hon redan "var inne i det" eftersom man fort vänjer sig vid att spendera högre inkomster. Att bli skuldfri handlar till 80% om beteende som någon sa en gång. Det handlar om att orka snåla och gneta.

    Väl där kan man sedan faktiskt spara och göra rätt mycket grejer med alla de där pengarna man inte behöver betala i räntor och amorteringar.
  • athanatos
    Flash Gordon skrev 2016-05-28 17:47:00 följande:
    *och så kraschade aktiemarknaden och alla dina "smarta" besparingar försvann*
    Du har aldrig haft något studielån själv va?
  • snedtak
    Flash Gordon skrev 2016-05-28 17:54:32 följande:
    Hur kan skuldfrihet vara "ett mindre bra mål"?

    .
    Om TS hade velat bli skuldfri så rådde jag henne att ta tag i det på en gång, medan hon redan "var inne i det" eftersom man fort vänjer sig vid att spendera högre inkomster. Att bli skuldfri handlar till 80% om beteende som någon sa en gång. Det handlar om att orka snåla och gneta.

    Väl där kan man sedan faktiskt spara och göra rätt mycket grejer med alla de där pengarna man inte behöver betala i räntor och amorteringar.
    Ett ganska stort, men normalt studielån på 300 000 kostar 150 kr i månaden i räntor just nu. Att spara pengar istället för att amortera extra så att man kan köpa en lägenhet istället för att bo dyrt i andra hand kan vara en ekonomiskt bättre affär över tid. Om man spenderar pengarna på konsumtion istället, då kan man börja fundera över om man bör prioritera annorlunda.

    Jag är helt för att man ska betala av sina lån på sikt faktiskt, men det betyder inte att man alltid ska betala maxmialt på alla lån under hela livet.
  • Flash Gordon
    snedtak skrev 2016-05-29 17:18:16 följande:
    Ett ganska stort, men normalt studielån på 300 000 kostar 150 kr i månaden i räntor just nu. Att spara pengar istället för att amortera extra så att man kan köpa en lägenhet istället för att bo dyrt i andra hand kan vara en ekonomiskt bättre affär över tid. Om man spenderar pengarna på konsumtion istället, då kan man börja fundera över om man bör prioritera annorlunda.

    Jag är helt för att man ska betala av sina lån på sikt faktiskt, men det betyder inte att man alltid ska betala maxmialt på alla lån under hela livet.
    Det kan det vara. Eller så kan det vara en sämre affär. Den osäkerheten är en risk du måste komma ihåg att ta med i ekvationen. Någonting som exempelvis verkar ha glömts bort när man rekommenderar att investera i aktier och fonder istället för att amortera.

    Det du vet är att om du betalar av lånen så har du inga lån och kan använda en större del av din inkomst till att investera som du vill. Det är säkert.

    Det du offrar för att leva skuldfritt är alltså den eventuella vinst du skulle kunna ha gjort på någon typ av investering.

    Ska man bli av med lånen så är det nog bättre att göra det när man är yngre och har färre fasta kostnader. Särskilt om man redan är inne i att leva snålt för att kunna betala av lånen.
  • snedtak
    Flash Gordon skrev 2016-05-30 23:25:01 följande:
    Det kan det vara. Eller så kan det vara en sämre affär. Den osäkerheten är en risk du måste komma ihåg att ta med i ekvationen. Någonting som exempelvis verkar ha glömts bort när man rekommenderar att investera i aktier och fonder istället för att amortera.

    Det du vet är att om du betalar av lånen så har du inga lån och kan använda en större del av din inkomst till att investera som du vill. Det är säkert.

    Det du offrar för att leva skuldfritt är alltså den eventuella vinst du skulle kunna ha gjort på någon typ av investering.

    Ska man bli av med lånen så är det nog bättre att göra det när man är yngre och har färre fasta kostnader. Särskilt om man redan är inne i att leva snålt för att kunna betala av lånen.
    Jag tycker inte att det är en klok idé att investera lånade pengar i aktier och fonder. Men du kan tom lägga pengarna på ett sparkonto som har bättre avkastning efter skatt än vad man du betalar i ränta på CSN-lånet. För att inte tala om det värdefulla att bygga upp en buffert för att minska risken att behöva ta oförutsedda lån i framtiden.

    Jag ser det inte meningsfullt för någon att amortera så mycket man kan på CSN. Och då hör jag själv till den "korkade" kategorin som betalar extra på mitt eget, men däremot inte allt jag kan avvara.
  • Flash Gordon
    snedtak skrev 2016-05-30 23:34:10 följande:
    Jag tycker inte att det är en klok idé att investera lånade pengar i aktier och fonder. Men du kan tom lägga pengarna på ett sparkonto som har bättre avkastning efter skatt än vad man du betalar i ränta på CSN-lånet. För att inte tala om det värdefulla att bygga upp en buffert för att minska risken att behöva ta oförutsedda lån i framtiden.

    Jag ser det inte meningsfullt för någon att amortera så mycket man kan på CSN. Och då hör jag själv till den "korkade" kategorin som betalar extra på mitt eget, men däremot inte allt jag kan avvara.
    Fast det handlar om beteende. Inte matematik.

    Det är kanske några kronor i extra förtjänst per månad att hålla pengarna på ett bankkonto att jämföra med den "vinst" i beteende du får av att verkligen amortera extra.

    Vill man bli av med lånen bör man göra det så fort som möjligt i livet. Både för att det är enklare då och för att man har fler år av ränta-på-ränta på sig att bygga sitt sparande.

    *givetvis med lämplig buffert på plats samtidigt*
  • Noname00

    Visst är det så men att man betalar lite mer varje månad behöver inte automatiskt innebära att man blir av med med sitt lån över tid,   än om man investerar och använder  avkastningen till att betala av lån och skulder.
    Vilket också kan innebära att man betalat av skulden och ändå har pengar kvar på investeringskontot..

  • athanatos
    Flash Gordon skrev 2016-05-30 23:41:58 följande:
    Fast det handlar om beteende. Inte matematik.

    Det är kanske några kronor i extra förtjänst per månad att hålla pengarna på ett bankkonto att jämföra med den "vinst" i beteende du får av att verkligen amortera extra.

    Vill man bli av med lånen bör man göra det så fort som möjligt i livet. Både för att det är enklare då och för att man har fler år av ränta-på-ränta på sig att bygga sitt sparande.

    *givetvis med lämplig buffert på plats samtidigt*
    Vad är det för vinst i beteende du syftar på och hur blir det enklare om man gör det så fort som möjligt i livet?
  • Flash Gordon
    athanatos skrev 2016-05-31 16:48:51 följande:
    Vad är det för vinst i beteende du syftar på och hur blir det enklare om man gör det så fort som möjligt i livet?
    Först av allt, vad menade du med detta som du skrev till mig:

    Du har aldrig haft något studielån själv va?
  • Flash Gordon
    Noname00 skrev 2016-05-31 11:09:03 följande:
    Visst är det så men att man betalar lite mer varje månad behöver inte automatiskt innebära att man blir av med med sitt lån över tid,   ..
    Betalar man av sitt lån blir man garanterat av med det. Helt säkert. Hur lång tid det tar beror förstås på hur mycket du betalar av på dina skulder varje månad.
    Noname00 skrev 2016-05-31 11:09:03 följande:
      än om man investerar och använder  avkastningen till att betala av lån och skulder. Vilket också kan innebära att man betalat av skulden och ändå har pengar kvar på investeringskontot..
    Då chansar du på att din investering inte skall försvinna i ett börsras eller liknande. Det normala när folk föreslår denna lösning är att de har bortsett från risken att förlora pengarna.

    .
    Att betala av sina lån är för de flesta av oss en uppoffring. Det krävs att vi är snåla mot oss själva. Därav att det handlar om beteende istället för matematik. Vi måste ta på oss att orka med att bli skuldfria.
  • Noname00
    Flash Gordon skrev 2016-05-31 19:30:00 följande:
    Betalar man av sitt lån blir man garanterat av med det. Helt säkert. Hur lång tid det tar beror förstås på hur mycket du betalar av på dina skulder varje månad.
    Noname00 skrev 2016-05-31 11:09:03 följande:
      än om man investerar och använder  avkastningen till att betala av lån och skulder. Vilket också kan innebära att man betalat av skulden och ändå har pengar kvar på investeringskontot..
    Då chansar du på att din investering inte skall försvinna i ett börsras eller liknande. Det normala när folk föreslår denna lösning är att de har bortsett från risken att förlora pengarna.

    .
    Att betala av sina lån är för de flesta av oss en uppoffring. Det krävs att vi är snåla mot oss själva. Därav att det handlar om beteende istället för matematik. Vi måste ta på oss att orka med att bli skuldfria.
    Ja precis det är en chansning, kör man högriskfonder så brukar det svänga lite.
    Man ska sätta mål och inte vara rädd att placera om för att gå in igen när det gått ned lite.
  • Asirna

    Det bästa är att betala av sina skulder först.
    Desto längre man väntar med att betala av sitt lån, desto dyrare blir det.

    Så betala av lån först, sedan kan du spara.

  • tystlängtan

    Jag tycker du gör rätt som sparar till kontantinsats på hus hellre än att betala av CSN-lånet snabbare. Detta självklart under förutsättning att du har självdiciplinen att inte röra pengarna och använda dem till konsumtion.

    Själv lånade jag fullt från CSN fastän jag inte hade behövt låna en krona. Sparade allt och hade sedan precis vad som krävdes för en kontantinsats på en lägenhet. Där bodde vi i 4 år till en lägre boendekostnad än vi hade i vår hyresrätt, närmare till allt, finare område och gjorde sedan en vinst på drygt 500 000 kr när vi sålde. Numera bor vi i vårt nybyggda hus, vilket inte hade varit möjligt på många år än om jag istället för att låna mer från CSN hade valt att betala av det så fort som möjligt.

Svar på tråden Amortera eller spara?