• SJLN

    Påbörja bebisbakandet hösten 2014

    stjärnasomärdin skrev 2014-06-10 17:32:05 följande:
    Håller tummen för att det inte är någon inbillning och skulle det vara så att du är skengravid så hoppas jag att mensen kommer snart så ni får börja om på ny kula.

    Här har jag nästan helt skippat tempningen, tempade bara den första dagarna. Är dock nästan helt säker på att ägglossningen kommit igång denna månaden utifrån flytningar. Vore sååååå skönt om så är fallet. Nästa månad skall jag tempa för att kunna säkerställa det eftersom jag inte känner av min ÄL :)



    Det där med att tempa tycker jag verkar jobbigt, mest på grund av att vår termometer piper så högt att sambon skulle vakna om jag höll på ^^ Jag har väl tur som får ÄL-smärtor så jag känner av den för det mesta :) håller tummarna för att du har ÄL redan nu, skönt om allt kommer igång som det ska på en gång.
  • SJLN

    LISTAN 

    - Maliin1990, 23år, varit tillsammans med min sambo i tre år. Ätit minipiller i 6år men har slutat. Bor ca två mil från Katrineholm

    - SJLN, 23 år, vart med sambon sedan 2012, tog ut kopparspiralen den 2 juni. Bor i Borlänge

    - Stjärnasomärdin, 25 år, träffade sambon 2004, MF i fjärde månaden i mars 2014 och kommer avvakta med att försöka tills september igen. Bor i södra Sverige. 

    - Syrran86, 27 år. Varit med min man sedan 2006. Har en son född -13. Har kopparspiral som ska tas ut i sept. Bor i Göteborg.

    - Jessi84, 30 år och sambo 32. varit tillsammans i 11,5 år (träffades på nätet =) Bor i Örebro. Slutade med zoely 15/4 (3 olika sorter i 11,5 år).

    - Lilalove född 88, sambon 87. Tillsammans i 3 år, gifter sig i november. Tar ut p-staven i september.

    -afroditekissen, 24år sambo 27år jag har två döttrar född -10 -13. vi planerar att börja bäbisverkstan i sep/okt 2014

    - joseeffin, 30 år. Sambo 31 år. Dotter född feb-14. Planerar att börja nu med syskonbak.

    - Dr to be. 26 år, make 29 år och dotter på 2 år. Äter. Cerazette och slutat förhoppningsvis med dessa 16/6. Som absolut senast påbörjar vi syskonförsök i mitten av oktober och slutar då med p-piller i månadsskiftet sep/okt.

    - Mima. 26 år, sambon är 27 år. Varit tillsammans i sju år. Har tre pojkar tillsammans och har nu börjat prata om ett fjärde barn. Börjar försöka till hösten om det skall försökas.

    - Rödtulpan. 24 år och sambo sen 5 år tillbaka :) Slutade med minipiller den 18 april efter 5 års ätande och fick min första mens 1 månad efter det.

    - Lizzie09. 22 år. Tillsammans med pojkvän sedan 2 år. Tar ut spiral i augusti. Bor på Öland.

  • SJLN

    Nu har jag köpt gravtest.. 99% säker på att det kommer visa negativt men det är 10 dagar efter ÄL idag, tar jag inte testet blir mensen garanterat sen bara för att jag är lite lätt skengravid ^^

    Trots att jag är så säker på att det blir negativt så finns det ett litet litet hopp långt där inne så jag kommer nog bli lite besviken ändå..

  • SJLN
    stjärnasomärdin skrev 2014-06-14 11:56:44 följande:
    Har du testat eller avvaktar du några dagar till? :)



    Testade negativt i förrgår kväll. Men då var det visserligen inget "testa tidigt" test och flera dagar före bim som är på måndag. Men jag väljer att lita på testet ändå så länge :)
  • SJLN
    stjärnasomärdin skrev 2014-06-14 23:07:17 följande:
    Då finns det hopp kvar! Dels ett par dagar för tidigt, dels ett ej "testa-tidigt-test" och dels testat på kvällen! Fortsätter hålla tummen här :)



    Tack! En liten nidblödning idag så mensen är troligtvis på gång, men man vet ju aldrig ;)

    Förstår att ni längtar, jag har längtat nå helt enormt ända sen vi pratade om det häri vintras. Vi har egentligen sagt efter sommaren från början men efter all längtan var jag nästan tvungen att tjuvstarta lite, annars hade jag blivit galen i sommar ^^
  • SJLN
    stjärnasomärdin skrev 2014-06-15 19:29:07 följande:
    Brukar du ha en sådan blödning innan?

    Åhhh vad vill också tjuvstarta....men....NEJ! ;)



    Nej det brukar jag inte ha, men sen är det här min första mens utan någon form av preventivmedel sen jag var 13 så det är lite svårt att veta hur det "ska" vara nu ;) det visar sig i alla fall inom ett par dagar hur det ligger till helt säkert. Men det är jobbigt att vänta och vänta..
  • SJLN

    Oj ja, det var en lite kruxig sits det där. Min erfarenhet av livet säger att allt löser sig till det bättre på något konstigt vis. Varje gång jag chansat har allt ändå blivit bra. Så jag personligen skulle strunta i mina p-piller, går inte dispensen igenom säger min teori att du inte hunnit bli gravid då ändå och alltså kan börja med dina piller igen. ;)

    Om du inte skulle få dispens, kan du då fortsätta med de andra kurserna om ditt projektarbete blir godkänt? Eller måste du vänta till nästa termin? Att läsa en enda kurs efter att ha fått bebis 2 är kanske inte hela världen tänker jag.

  • SJLN
    Dr to be skrev 2014-06-16 09:13:24 följande:
    Tack för ditt svar. Får jag inte dispens så måste jag vänta till nästa termin som börjar i januari. Om jag skulle bli gravid snabbt (blev gravid på andra äl förra gången) så blir bf i mars/april. Jag hinner då bara gå terminens första kurs vilket betyder att jag måste gå de två sista tre kurserna hösten 2015 och att jag tar examen först jan-16. Känns så långt bort... Smartast är ju att avvakta till slutet av augusti för att invänta besked och får jag inte dispens så får vi vänta med bevisverkstad till mitten av oktober så att bf blir Tidigast i juli -15. Men hjärtat VILL verkligen nu.... Jädra hormoner!!! Saken blir ju inte bättre av att jag tågpendlar till skolan varje dag (15 mil enkel resa) så jag kan ju inte bara ta mig hem om det behövs... Så, smartast är ju att avvakta besked...



    Synd att du inte bara kan hoppa in på de andra kurserna. Då är det som du säger helt klart smartast att vänta tills du fått svar på din dispens. Men då återgår såklart frågan till om du ska lyssna på hjärnan eller hjärtat ;) om du inte skulle få dispens och behöva vänta till nästa termin, skulle du verkligen orka vänta tills den börjar med att börja försöka då tror du? För om du ändå inte skulle orka vänta finns ju ingen mening med att vänta nu :)
    chbw skrev 2014-06-16 09:24:58 följande:
    Hej hopp!

    Läst igenom hela tråden o hoppas på att få haka på

    23 alldeles snart. Sambon 21. Vi har bara vart tillsammans i 1.5 år, men pga sjukdom som kan göra det svårt/omöjligt för mig att bli gravid så vill vi börja tidigt ändå så vi kan få hjälp om det behövs. Bor i en förort till stockholm.

    Kruxet just nu är att sambon inte har heltidsanställning utan deltid med ganska få timmar. Med min lön går vi runt bra och ännu bättre med det som sambon kan bidra med. Han söker dock heltid såklart! Vi pratade först om augusti, men då jag ska utomlands med jobbet i oktober har vi flyttat fram till september/oktober då jag gärna vill undvika eventuellt illamående då jag ska jobba 7 dagar i rad :) och då har sambon längre tid att få en heltidsanställning.

    Det är det jag mest oroar mig för, förutom att jag kanske inte kan bli gravid.

    Läste att ni diskuterade lite kort om namn innan. Själv älskar jag namn. Tycker det är spännande så har under många år samlat på mig en hel del. Många har fått strykas men har ändå många kvar :) nån mer som tycker det här med namn är kul?? =)



    Välkommen hit!

    Jobbigt att behöva oroa sig över pengar. Men tänk på att en lösning kan vara att din sambo stannar hemma med barnet efter att du slutat amma, om du gör det alls, och hans jobbsituation i så fall inte blir helt avgörande. Men det ultimata är såklart att han hinner få en heltidstjänst om det är vad han vill :)
  • SJLN

    Igår kom mensen igång på riktigt. Det var ju vad jag förväntat mig men lite tråkigt ändå såklart. Men jag är rätt glad ändå, jag vill ju egentligen ha ett sommarbarn ;) självklart blir jag överlycklig om det tar sig redan den här månaden men det ultimata är ju augusti/september.

  • SJLN

    Hej tjejer! Och välkomna ni nya

    Jag har en liten fundering... jag beställde igår hem lite nattljusolja. Eller Efamol för att vara exakt. Jag beställde det för att min PMS ibland inte är att leka med, känner mig som en riktig jävla satmara till och från. Sen såg jag att det dessutom kunde vara bra mot akne. Någon riktig akne har jag visserligen inte men speciellt i samband med mens kan jag få lite småfinnar här och var..

    Efter att jag beställt googlade jag lite och hittade rätt mycket om att det kunde hjälpa en att bli gravid. Win-win! MEN jag hittade även En liten fjuttig artikel om att nattljusolja kan orsaka sammandragningar i livmodern enligt nån studie och därför inte rekommenderas för gravida. Googlade vidare på det och hittade en hel del om att nattljusolja kan användas för att sätta igång en förlossning.

    Därför undrar jag, och frågar framförallt de som redan har barn då, har ni någon erfarenhet av nattljusolja? Har ni pratat med era barnmorskor om det tidigare?

Svar på tråden Påbörja bebisbakandet hösten 2014