Inlägg från: DunderOchBrus |Visa alla inlägg
  • DunderOchBrus

    Kan tiggare plocka bär istället?

    Va? Om man är utanför sammhället vill man nog generellt sett tillbaka. Men har man ingen bostad får man inga jobb och har man inget jobb får man ingen bostad... moment 22. Problemet är när "vi" börjar tänka att dom är "dom." men "dom" har "bara" halkat ur sammhället. Och ärligt talat kan jag inte klandra dom för systemet är inte anpassat efter människan och istället lyckas eller misslyckas vi anpassa oss till ett primitivt system som fortfarande i onödan bygger på att starkast överlever. Det är svårare att ställa rätt fråga än att svara så jag hjälpte till med frågorna. mvh.


    Att inte agera är att agera.
  • DunderOchBrus
    Flash Gordon skrev 2014-07-07 22:58:50 följande:
    Du utgår från att de aktuella människorna faktiskt TYCKER att de är utanför samhället.

    I tråden om rumänska tiggare länkade jag till en hemsida som tillhör Europarådet och som visar på kulturella skillnader som gör at de faktiskt inte tycker att vårt samhälle är något de VILL vara en del av - på det sätt vi tror att alla vill vara som oss.
    Jag menar givetvis inte kulturellt. Vi snackar ekonomi här eller? wtf?
    Att inte agera är att agera.
  • DunderOchBrus
    Miccki skrev 2014-07-11 06:52:31 följande:
    Fyfan, det hade jag missat... Halv miljon kronor i kostnad för kommunen: 

    http://www.mitti.se/121-ton-skrap-stadades-bort-fran-kakstaden/
    Så vad kostar ett liv tycker du? Man tänker lite knasigt i men mening när man bryr sig mer om vad människor kostar än att dom inte lever drägliga liv.

    Ni vet den där sci-fi skräck historian om hur vi bygger robotar och sen blir robotarna större än människan och till slut tar över och styr oss.

    Det har redan hänt. Men det är vår ekonomi. Det var ju vi som hitta på ekonomin. Nu har vi fått för oss att vi ska anpassa oss efter ekonomin. Och ekonomin styr vem som lever och vem som dör. Och allt för få förstår att vi idag kan leva drägliga liv allihopa om vi tittar till fysiska tillgångar och inte till vår nya allsmäktige gud; ekonomin.

    Efter det kan vi diskutera vad gränser mellan länder är. Och hur fan kan det spela någon roll vad platsen heter som människan råkade födas på. Är man från Rumänien idag har man inget värde. Tacka nya gud för de...
    Att inte agera är att agera.
  • DunderOchBrus
    Flash Gordon skrev 2014-07-12 10:09:21 följande:
    Du skrev: "Om man är utanför sammhället vill man nog generellt sett tillbaka."

    Dvs du förutsätter att de har samma värderingssystem som oss och "vill tillbaka in i samhället".

    Och om de inte har ett behov av att "komma tillbaka in i samhället" så blir hela ekvationen annorlunda.
    Jag har inte dina värderingar, ändå är jag en del av vårat samhälle... Eller? Ett samhälle består av många värderingar. 
    Miccki skrev 2014-07-12 10:38:32 följande:
    Vad tycker DU att ett liv kostar? Om du resonerar som du gör, varför säljer du inte din dator och skänker bort pengarna? 
    Jag gör mer än min beskärda del, lita på det.
    realist14 skrev 2014-07-12 10:48:51 följande:
    Lite väl enögt tänk väl?

    Om du ska hitta någon mening med att arbeta hårt för ett lands uppbyggnad så ska du väl iallafall ha någon slags arvsrätt till  frukten av slitet. Och det ska var meningsfullt och inte spädas ut till ingenting.

    Att jämföra med om du kommer till din familj med ett bröd ni ska dela på till middag, brödet är allt ni har.

    Just när ni ska äta kommer det en annan familj som inget har, ni delar med er, och alla blir mätta nog ändå om än inte i den grad du tänkt dig. Men eftersom familjen var trevlig och  och ni kände att ni gjorde något bra så var känslan ändå positiv.

    Jämför det med att det kommer 500 pers förbi och alla vill ha. Det är högljutt och skrikigt och du vet inte var du ska ta vägen för alla sliter i ditt bröd.

    Du vill värna om din familj, det blir meninsglöst nu för ingen blir mätt ändå om du ska dela brödet med så många, det kommer inte göra nytta för någon.

    Ser du skillnaden.
    Om vi tittar till vilka tillgångar vi har så fort vi räknar bort pengar så behöver du inte dela på en liten brödbit. Om vi avskaffar McDonalds skulle räcka... Men det är delicious med stora mängder kött och socker samt att dom riktar sig till barn så nostalgin bara sprudlar när du tar en tugga, och eftersom marknaden styr, så sitter vi nu i en situation då alla fysiska tillgångar används rent ut sagt idiotiskt.

    Detta är det egentliga arvet du lämnar efter dig. Tasty but stupid.

    Men ni vet att innan varje kollaps av imperium inträffar en period av dekadens. Ta en titt i båda riktningar av vägen och fundera på vart vi är nu.

    Hur många av jobben som finns hade faktiskt funnits om pengar inte var ett faktum?
    Med allt tjat om arbetslöshet kanske det låter illa för gemene man... Men egentligen behöver vi inte alla slita arslet av oss för en spottstyver om man räknar bort ekonomiska skäl. Det ser ni nog lika väl som jag. 

    Sen vill jag påminna om att som det ser ut idag ligger ca 95% av tillgångar hos 1% av folket. Lägg sen till att det krävs pengar för att tjäna pengar som man brukar säga... Då borde ju den rika bli rikare och den fattiga fattigare.

    Men ush vad obehagligt det blev nu va?

    Peace!
    Att inte agera är att agera.
  • DunderOchBrus
    realist14 skrev 2014-07-13 07:47:24 följande:
    Inte obehaglig men lite rörigt, och flummigt. Pengarna är ju lite svåra att räkna bort.
    Nja. Pengarna kan ju räknas bort först för att läggas till igen, så har man ett rimligare perspektiv, och kan börja värdera rättare saker.

    Sätt ett tak på hur mycket man får lägga på hög hos en användare skulle ju dock bara rakt upp och ner lösa allt. Exempelvis.
    Att inte agera är att agera.
  • DunderOchBrus
    Flash Gordon skrev 2014-07-13 07:32:15 följande:

    Fast det har inget med den aktuella gruppens eventuella ointresse för att ens delta i "vårt" samhälle att göra. De kanske inte ens VILL bli "räddade" in i vårt samhälle.

    Läs länken i den andra tråden.
    Du menar att dom gärna förtrycks sen urminnes tider? Ska dom gilla "oss" då?
    Ska dom tycka att "vi" gör rätt?
    Att inte agera är att agera.
  • DunderOchBrus
    Miccki skrev 2014-07-13 09:37:21 följande:
    Det gör Sverige också, men när jag förfasades över kostnaden för kommunen så kontrade du med "vad kostar ett liv?". 

    Jag anser att vi som land redan gör mer än vår beskärda del, och att vi inte ska göra mer. Precis som du anser att du redan gör mer än din beskärda del, och att du inte ska göra mer. 
    Ni pratar om glaset är halvfullt eller halvtomt medans jag undrar vem som häller vattnet.

    Han som häller vattnet:
    thenextrecession.wordpress.com/2013/10/10/global-wealth-inequality-10-own-86-1-own-41-half-own-just-1/

    Jag vill ha gränslös kärlek till allt liv. Du undrar vad det kostar.
    Någon senare tyckte jag kunde bo i en koja. Jag undrar vilken mentalitet som driver oss dit. Politikern har skruvat till det för er. Och frågan avgör svaret. Postdemokrati är ett faktum sen länge tillbaka. Så fort skygglapparna är av blir vi av med allt ni slåss mot. Men en illusionist distraherar och en publik som knappt ser på ser oftare igenom illusionen. Lycka till.
    Att inte agera är att agera.
  • DunderOchBrus
    realist14 skrev 2014-07-26 08:37:02 följande:
    Du menar, oavsett om kärleken är besvarad eller inte?
    Ja. Självklart. Visa vägen. Bekämpa inte eld med eld.
    Att inte agera är att agera.
Svar på tråden Kan tiggare plocka bär istället?