• Axo

    Vad har du för hund och vad gör du med den?

    Ja, som rubriken säger, vad har du för hund och vad gör du med den?
    Bara som sällskap eller träning, tävling eller tjänst?

    Jag själv har en schäferhane på snart 3 år som jag tävlar lydnad och spår med!

  • Svar på tråden Vad har du för hund och vad gör du med den?
  • Aniiee
    iniomi skrev 2014-07-16 21:25:00 följande:


    vi har 2 renrasiga labradorer, Dino på 3 år och Joker på 4 år. Båda mina gossar är otroligt lugna och väl disciplinerade, hundarna har en otroligt fin stamtavla med många vinster både internationellt och nationellt men jag har valt att inte ställa ut dem. Istället för att vara på tävlingar får de vara med mig om dagarna som sällskap. båda barnen älskar hundarna också men redan från början har vi lärt både barnen och hundarna att de alltid är barnen som bestämmer hundarna har ingen makt över dem! Det har också varit en otroligt stor lättnad för mig att jag kan ha med mig hundarna överallt utan att behöva ha dem kopplade, Jag har alltid haft med dem in i hästhagarna och i stallet, bland okända mäniskor, bland andra hundar mm. de bryr sig knappt om vad som är runt dem de är otroligt duktiga på att inte skälla och hoppa och liknande så man behöver absolut inte vara rädd för dem även om dem ser ganska stora ut!
    Labradoren är en perfekt hund för mig!!
    Hoppas du skrev den meningen lite fel och snävt, annars vill jag nog ifrågasätta dina värderingar lite....
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • realisten
    iniomi skrev 2014-07-16 21:25:00 följande:


    vi har 2 renrasiga labradorer, Dino på 3 år och Joker på 4 år. Båda mina gossar är otroligt lugna och väl disciplinerade, hundarna har en otroligt fin stamtavla med många vinster både internationellt och nationellt men jag har valt att inte ställa ut dem. Istället för att vara på tävlingar får de vara med mig om dagarna som sällskap. båda barnen älskar hundarna också men redan från början har vi lärt både barnen och hundarna att de alltid är barnen som bestämmer hundarna har ingen makt över dem! Det har också varit en otroligt stor lättnad för mig att jag kan ha med mig hundarna överallt utan att behöva ha dem kopplade, Jag har alltid haft med dem in i hästhagarna och i stallet, bland okända mäniskor, bland andra hundar mm. de bryr sig knappt om vad som är runt dem de är otroligt duktiga på att inte skälla och hoppa och liknande så man behöver absolut inte vara rädd för dem även om dem ser ganska stora ut!
    Labradoren är en perfekt hund för mig!!
    Jag hoppas verkligen ni var lika noga med att lära barnen att respektera hundarna också! Annars så va det två väldigt fina hundar tycker jag.
  • Lindyn

    Jag har två Irish softcoated wheaten terriers.

    Charlie blir nio och Dexter är två år.

    Prövade de mesta typerna av träning med den äldre av de två. . . han har aldrig riktigt fattat poängen med det. Utan det var mest ett plågsamt måste. Så vi kom överens om att vi skulle skippa det där rätt snart. Han är sällskaps hund som uppskattar att ligga ute på gräsmattan och spana- eller gå promenader.

    Hund nummer två - Dexter- är Charlies raka motsats.Vild, galen och fruktansvärt glad- aningen för naiv. . .ingenting är farligt, läskigt eller särskilt skrämmande. Om inte det är en hundvalp då. Det är läskigt och svårt att bemöta -
    Han är följsam, lyhörd och lätt att motivera.
    Kör mest hemma träning med honom- skulle vilja pröva agility, tror att det skulle passa honom.

  • iniomi
    realisten skrev 2014-07-17 21:00:06 följande:
    Jag hoppas verkligen ni var lika noga med att lära barnen att respektera hundarna också! Annars så va det två väldigt fina hundar tycker jag.
    självklart vi gör!!
  • Hundbloggerskan

    Jag har tre hundar, en Groenendael, en Malinois och en Schäferkorsning. Jag tränar det mesta med dem, b.la IPO, agility, freestyle, spår, sök, skydd och rallylydnad. Jag ska också snart börja med lite drag (släpa däck osv) igen, men då min sele gick sönder så får jag först införskaffa en ny haha :)

  • snuffse

    Vi har en Samojed, en hanvalp på 6 månader som vi har till utställning, sällskap och har tänkt träna drag med honom senare. Nu är det mest sällskap, men det märks att det är mycket drag i honom, drar så fort han får chansen när man cyklar t.ex. trots att vi försöker få honom att hålla tillbaka för att spara höfterna... En riktig myskille! :)

  • TokBarbro

    hej.

    vi har en liten fröken på 1½ år.

    hon er en blandning på bordercollie,labrador,norsk lundehund och flat coated.

    vi tävlar inget men tränar varje dag i skog å mark. hon älskar att jobba och fånga frisbee, hon är en fantastisk go tjej med extremt stort hjärta och stort leende  på  läpparna :)

Svar på tråden Vad har du för hund och vad gör du med den?