• Anonym (sommar)

    Mammor som blåser samhället!?

    Vad säger ni om dessa mammor
    Ensamstående med flera barn
    Ibland med flera pappor
    De som blåser samhället på pengar

    Social bidrag
    Bostadsbidrag
    Barnbidrag (hela såklart)
    Underhållsstöd (De har gärna ungen lite extra så de får lite extra pengar här med)
    Sjukersättning (överdrivna åkommor )
    Ja alla bidrag som går att få + att pappan får punga in lite extra pengar då och då..

    De som inte arbetar (De som inte vill)
    De som går och drar år efter år och klagar på allt (förutom dem själva)
    De som lämnar ungen på dagis och gör ehhh.... handlar..sminkar sig...dricker kaffe...leker Hollywood fru?

    Vad säger ni, svider det i ögonen på er när ni kämpar med att ge er familj det den behöver och "andra" verkar få allt utan att röra ett finger...

    Och till dessa mammor, har ni inga större ambitioner än så?
     

  • Svar på tråden Mammor som blåser samhället!?
  • Anonym (...)

    alla som tror att man lever så bra och bekvämt på bidrag, utan att göra någonting, borde testa på det någon månad eller två. Sen skulle nog uppfattningen vara en annan.

    jag gick på försörjningsstöd en sommar pga att jag inte fick sommarjobb när jag pluggade, det var inte kul direkt. För det första är det förnedrande att få sig själv granskad i detalj på det viset, man har inget självbestämmande, jag hamnade t.ex på en praktikplats där jag vantrivdes groteskt och bara blev utnyttjad. Sen har man minimal summa pengar att leva på, hej lyxliv, verkligen. Det var en sommar och jag stod knappt ut. Tänk de som har det så flera år. Och sen omgivningens korkade fördomar på det. Underbart

  • Anonym (min mans ex är sån)

    Min mans ex har förvisso bara ett barn och det är med min man då. Hon gick en utbildning när de var ihop och tog bara bidragsbiten. De hade aldrig pengar kvar och ändå togs det krediter på allt möjligt.
    I början togs de i hans namn då hon hade en skuld hos krono som de betalade av. Tyvärr är han blåögd och litar på folk så när hon väl fått hans inloggning på bla Halens så beställdes det allt möjligt.

    Han ledsnade och de separerade men fick ju ändå betala det som stod i hans namn. När hon gått klart utbildningen (hon hade ett par månader kvar) så fick hon jobb där hon gjort praktik, skitbra. Ett bristyrke så det fanns ingen oro att hon inte skulle få jobb iofs. Dock lyckades hon få sparken...

    Idag lever hon på bidrag och tjatar om mer pengar från min man som inte vill ge mer. (Han gjorde det i början) Hon gnäller på hans oengagemang osv men det handlar eg om att han inte ger henne mer pengar.

    Iaf, vad tycker jag om det? Tja, barnbidrag får ju alla och underhåll ska ju min man betala då han inte har barnet halva tiden, bostadsbidrag hade hon antagligen behövt även om hon jobbat om än inte lika stort. Försörjningsstöd.. Tja, hon borde ju kunna jobba men tydligen kan hon inte det och då har hon ju rätt till försörjningsstöd. Vad som helst, så länge hon slutar terra oss.

    Ang överdrivna symptom, det ska då vara trötta läkare som är bra blasé för att gå på det alternativt att kvinnan som överdriver är bra påstridig och jobbig (som min mans ex haha) för att få till sjukpenning.

    Iaf här, läkarna här är ganska hårda och ger inte sjukdomsdiagnoser bara för att.

  • Tooie

    måste nog säga att det är jäkligt sjukt.... jag vet flera stycken mammor som har barn med flera olika karlar och hon har massor pengar över varje månad och hon slipper jobba. Det svider faktiskt.. för jag sliter röven av mig som undersköterska i hemtjänsten och hon får ut samma summa varje månad  som jag. Inte ok!

    men och andra sidan... så kan jag spara till min pension och att hjälpa andra människor gör mig glad. Enligt mig har jag ett rikare liv än vad hon har... nu ska jag plugga vidare till sjuksköterska så får väl det lite bättre sen ;)

  • Anonym (Andrea)
    "Vad säger ni, svider det i ögonen på er när ni kämpar med att ge er familj det den behöver och "andra" verkar få allt utan att röra ett finger...

    Och till dessa mammor, har ni inga större ambitioner än så?"

    Ja, det svider oerhört mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mer än du kan föreställa dig, det går inte en minut de senaste åren som jag inte känner ren avsky åt alla som har allt jag bara kan drömma om; ett jobb, en utbildning, massa arbetskamrater, nånstans att gå om dagarna, after-lunch träffar med arbetskollegorna, en saftig inkomst så jag kunde köpa hus, ta körkort, skaffa bil, resa utomlands, senaste mobilen, guld och diamanter, kanske hade jag varit gift, och allt annat som pengar kan köpa. Men mest saknar jag att få vara helt frisk, då skulle jag inte behöva sitta här och läsa din snedvridna skit! Då hade jag hållit mig långt borta från Familjeliv och andra (anti)sociala medier, särskilt under semestern!!
    Jag sliter mer än du gjort i hela ditt liv just pga att jag är ensam, sjuk och har ont om pengar! Dessutom tar jag hand om barnen och allt som kommer kring utan hjälp och är mer nogrann än andra om att ge dem verktygen de behöver för att kunna skapa sig ett bra liv när de blir stora med understruket hur viktig skola och utbildning är!! Varför pappan inte finns med i bilden behöver du inte spekulera i, han kanske är död!
    Så sitt inte där och säg att jag inte lyfter ett finger för att kämpa med överlevnad. Och nej jag sminkar mig inte, dricker kaffe och leker Hollywoodfru, för vem skulle jag göra det för? Men tack ändå för smickret, känns ändå skönt att nån ser på mig som lite lyxig och rik, bara inte rik på det sättet....

    Hälsningar från mamman som blev blåst av samhället!
  • Anonym (...)
    Anonym (Andrea) skrev 2014-07-24 20:54:48 följande:
    "Vad säger ni, svider det i ögonen på er när ni kämpar med att ge er familj det den behöver och "andra" verkar få allt utan att röra ett finger...

    Och till dessa mammor, har ni inga större ambitioner än så?"

    Ja, det svider oerhört mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mer än du kan föreställa dig, det går inte en minut de senaste åren som jag inte känner ren avsky åt alla som har allt jag bara kan drömma om; ett jobb, en utbildning, massa arbetskamrater, nånstans att gå om dagarna, after-lunch träffar med arbetskollegorna, en saftig inkomst så jag kunde köpa hus, ta körkort, skaffa bil, resa utomlands, senaste mobilen, guld och diamanter, kanske hade jag varit gift, och allt annat som pengar kan köpa. Men mest saknar jag att få vara helt frisk, då skulle jag inte behöva sitta här och läsa din snedvridna skit! Då hade jag hållit mig långt borta från Familjeliv och andra (anti)sociala medier, särskilt under semestern!!
    Jag sliter mer än du gjort i hela ditt liv just pga att jag är ensam, sjuk och har ont om pengar! Dessutom tar jag hand om barnen och allt som kommer kring utan hjälp och är mer nogrann än andra om att ge dem verktygen de behöver för att kunna skapa sig ett bra liv när de blir stora med understruket hur viktig skola och utbildning är!! Varför pappan inte finns med i bilden behöver du inte spekulera i, han kanske är död!
    Så sitt inte där och säg att jag inte lyfter ett finger för att kämpa med överlevnad. Och nej jag sminkar mig inte, dricker kaffe och leker Hollywoodfru, för vem skulle jag göra det för? Men tack ändå för smickret, känns ändå skönt att nån ser på mig som lite lyxig och rik, bara inte rik på det sättet....

    Hälsningar från mamman som blev blåst av samhället!
  • Michelle 341
    Anonym (Andrea) skrev 2014-07-24 20:54:48 följande:

    "Vad säger ni, svider det i ögonen på er när ni kämpar med att ge er familj det den behöver och "andra" verkar få allt utan att röra ett finger...

    Och till dessa mammor, har ni inga större ambitioner än så?"

    Ja, det svider oerhört mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mer än du kan föreställa dig, det går inte en minut de senaste åren som jag inte känner ren avsky åt alla som har allt jag bara kan drömma om; ett jobb, en utbildning, massa arbetskamrater, nånstans att gå om dagarna, after-lunch träffar med arbetskollegorna, en saftig inkomst så jag kunde köpa hus, ta körkort, skaffa bil, resa utomlands, senaste mobilen, guld och diamanter, kanske hade jag varit gift, och allt annat som pengar kan köpa. Men mest saknar jag att få vara helt frisk, då skulle jag inte behöva sitta här och läsa din snedvridna skit! Då hade jag hållit mig långt borta från Familjeliv och andra (anti)sociala medier, särskilt under semestern!!

    Jag sliter mer än du gjort i hela ditt liv just pga att jag är ensam, sjuk och har ont om pengar! Dessutom tar jag hand om barnen och allt som kommer kring utan hjälp och är mer nogrann än andra om att ge dem verktygen de behöver för att kunna skapa sig ett bra liv när de blir stora med understruket hur viktig skola och utbildning är!! Varför pappan inte finns med i bilden behöver du inte spekulera i, han kanske är död!

    Så sitt inte där och säg att jag inte lyfter ett finger för att kämpa med överlevnad. Och nej jag sminkar mig inte, dricker kaffe och leker Hollywoodfru, för vem skulle jag göra det för? Men tack ändå för smickret, känns ändå skönt att nån ser på mig som lite lyxig och rik, bara inte rik på det sättet....

    Hälsningar från mamman som blev blåst av samhället!


    Och varför tar du åt dig!?

    Uppenbarligen ingår ju inte du i skaran av dom som medvetet utnyttjar samhället på pengar fast dom är kärnfriska och skaffar barn för att öka sin inkomst.

    Du skriver att du är sjuk, men bra, då borde ju du också ogilla att lata morsor pumpar staten på pengar som kunde gått till dem som haft otur och är sjuka på riktigt, som dig sj tex.
  • Anonym (sommar)
    Anonym (-) skrev 2014-07-23 12:25:22 följande:
    "Verkar" ha det rätt gott ställt. Du vet ju egentligen inte hur det är med den saken.
    Vill du själv ha ett sånt liv? Se till att skaffa dig det då. Det går ju för alla. Bara att föda massa barn med olika pappor och fejka till sig lite sjukdom. Varsågod.
    Nej, jag är för ambitiös och självständig. Tycker bara att det är idiotiskt att det kan vara så glassigt för vissa bidragstagare.
  • Dr Mupp
    Anonym (hejåhå) skrev 2014-07-24 17:16:57 följande:
    Hur många är ni? sex barn och två vuxna?
    fyra barn och två vuxna. 

    16 000 i norm och så hyra, el, dagis, arbetsresor, a-kassa på det. Inga problem att klara sig. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (hejåhå)
    Dr Mupp skrev 2014-07-26 05:56:11 följande:
    fyra barn och två vuxna. 

    16 000 i norm och så hyra, el, dagis, arbetsresor, a-kassa på det. Inga problem att klara sig. 
    Har man a-kassa räknas ju inte det plus försörjningsstöd? Och arbetar du har du ju bara rätt till försörjningsstöd om du tjänar under normen.
  • Anonym (hejåhå)

    Fattar inte riktigt, du ska alltså både arbetsresa och ha a-kassa?

  • Dr Mupp
    Anonym (hejåhå) skrev 2014-07-26 11:37:57 följande:
    Har man a-kassa räknas ju inte det plus försörjningsstöd? Och arbetar du har du ju bara rätt till försörjningsstöd om du tjänar under normen.
    Jag har inte påstått nått annat heller.

    Såhär såg det ut innan vi tippade över norm när maken fick jobb (som jag fixade till honom).

    Norm 25 000 (låg lite högre, men här avrundar vi lite för enkelhetens skull)

    Lön: 13 000
    Barnbidrag 5800
    Bostadsbidrag 1000

    Totalt: 198000

    Soc: 5200 kr för att täcka upp till norm. 

    Och som sagt var pengarna aldrig ett problem. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Mammor som blåser samhället!?