• Anonym (m)

    "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??

    Drottningen70 skrev 2014-07-25 22:05:42 följande:
    Visserligenr jag för jämställdhet, men hur detta kommer in i bilden här förstår jag inte riktigt. För mig handlar det om att jag anser att barn har rätt till kunskap, särskilt om sin egen kropp. Att känna att det är ett öppet klimat hemma och att man kan fråga om allt och att korrekt kunna benämna kroppsdelar och kroppsfunktioner är viktigt och ett väldigt bra skydd mot att tappa kontroll över sin sexualitet reproduktion etc. Barn som fått med sig att vissa saker pratar eller frågar man inte om, som kanske inte ens har en benämning på sitt kön är lätta offer för exempelvis pedofiler. Kunskap är makt och har inget med gränslöshet att göra.
    Jag tänker att barn precis som vuxna behöver respektera gränser och inte vara för framfusiga.

    Ett barn som vet lite väl mycket om sex/samlevnad blir enligt mig som Jeaninne har beskrivit lite längre upp i denna tråd.

    Du och jag kan hålla på att debattera i oändlighet men det kommer för det aldrig att ändra min ståndpunkt i det hela.


  • Anonym (m)
    Drottningen70 skrev 2014-07-25 22:20:47 följande:
    Visst väljer du själv när du inte vill delta längre, men sluta då gnäll över att du ombeds argumentera för din sak så länge du väljer att delta.

    Ditt allra första inlägg i tråden så skriver du att så unga barn inte bör ha koll på "såna saker" med hänvisning till TS, men nu har du alltså reviderat din åsikt och anser att det är helt ok att en 8 åring känner till att barn kommer ut en spermie och känner till ordet?
    Min personliga åsikt är att en 8åring har rätt att flyktigt ha kunskap om dessa ord men absolut inte ha samma kunskap om dessa ord som en vuxen!

    Jag har full förståelse för ts:s vän reaktion men jag tycker dock att ts:s vän kunde ha skött det lite mer diskret/snyggt.


  • Anonym (m)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-07-25 22:32:52 följande:
    Genom att inte berätta om kunskapen sonen hade om anatomi?
    Ts:s vän är säkert inte van vid att 8åringar besitter den kunskapen och därför är ts:s väns reaktion fullt förståelig även om den hade kunnat skötas snyggare/mer diskret.

    Får jag inte tycka så eller?
  • Anonym (m)
    Fanny b skrev 2014-07-25 23:03:12 följande:
    Även från föräldrar upplysta 8-åringar så tror jag inte dessa ban har samma kunskap om dessa ord som vuxna har, utan jag ser det såhär: Barn i den åldern har en naturlig nyfikenhet om sina kroppar, och vill ha svar på sina frågor om detta. Hur barn kommer till är ju om de inte fått veta det innan också relevant för dem, för grundfrågan är troligen att veta hur de kom till.

    Precis som någon redan skrivit så tror jag inte barn inte denna ålder gör någon direkt  koppling mellan sex och hur barn kommer till, de kan veta att sex kan leda till barn men jag tror inte själva samlaget generellt är så intressant för 8-åringar.

    Jag tror att när barn gör denna koppling så vänder sig generellt inte till sina föräldrar för då har de insett på "riktigt" att de blivit till genom ett samlag, och det vanliga är ju barn som vet om detta tycker är lite jobbigt att tänka på att ens föräldrar har samlag med varandra. Om ändå en fråga som berörs föräldrarnas sexliv kommer från barnet kan föräldrarna markera att detta är ett privat ämne.

    Som jag ser det finns det en fördel att tidigt på ett ärligt sätt besvara barns frågor om kroppen för genom detta kan man som förälder också börja prata om gränser, att ingen har rätt att mot ens vilja göra något med ens kropp och att man själv inte har någon rätt att mot någon persons vilja vidröra dennes kropp.
    Föräldrar ska självklart inte blunda för sina barns nyfikenhet men jag tänker samtidigt att föräldrar har rätt att säga ifrån till sina barn om det går lite överstyr.

    Barns behov tycker jag inte alltid ska gå före föräldrars behov.

    Det är det som jag vänder mig emot.


  • Anonym (m)
    Philanthropy skrev 2014-07-25 23:16:47 följande:
    Konstigt hade lite undringar där som jag också är väldigt nyfiken på att få svar på, m...
    Om du vill att jag ska svara mer på dina frågor får du formulera dig så att jag hänger med.

    Jag har suttit hela dagen på kokheta tåg och tänker inte så klart just nu känner jag.
  • Anonym (m)
    Philanthropy skrev 2014-07-25 23:30:19 följande:
    Tänkte bara på om du kunde svara på det Konstigt undrade? Det överensstämmer med mina funderingar.
    Vad menar du exakt att jag ska svara på?
  • Anonym (m)
    Philanthropy skrev 2014-07-25 23:38:59 följande:
    Jag fetmarkerar, okej?

    "Jo du får tycka så, men jag förstår inte hur du inte kan förstå att många inte fattar skillnaden mot många andra saker.

    Hade ts berättat att sonen sagt att hjärnan är lite som mjukvara och att det är därför man kan tänka ( har fått den funderingen från ena barnen när han var 6 ) så hade ts vän förmodligen inte reagerat. Men ordet spermie är hemskt?

    Jag fattar verkligen inte. Barnet har inte använt ett hemskt ord, utan en helt korrekt benämning på något som finns i kroppen, som celler. Hur kan det vara fel? Jag förstår verkligen inte. Det låter som något från 1700-talet."
    Jag tycker fortfarande att det hör till barns utveckling att lära sig saker i och utanför hemmet i en takt som passar barns utveckling.

    Jag har försökt att vrida och vända på detta men jag kan fortfarande inte se varför barn i den åldern behöver uttrycka sig i dessa termer.

    Du kan kalla mig gammalmodig,religiös eller vad som känns bäst?
  • Anonym (m)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-07-26 00:08:33 följande:
    Frågan handlar väl fortfarande om svar på barnets eventuella frågeställning?

    Jag jobbar som sagt på skola   (jag jobbar på skola ) och det vanligaste är att barn faktiskt frågar.
    Varför ska du ifrågasätta precis allt jag skriver i tråden?

    Jag har talat om massa gånger i tråden nu att föräldrar har rätt att svara på frågor utifrån deras förmåga och utifrån hur barnet/barnen har förmåga att ta in nya saker.


  • Anonym (m)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-07-26 00:15:55 följande:
    Därför att du slingrar dig. Om barm frågar så svarar man på frågan. Inte utifrån deras mognadsgrad, utveckling eller hur du nu uttrycker dig. Man svarar på frågan, så enkelt är det.

    Allt annat är hittepåsvar på ditt barns fråga och det är galet, tycker jag.
    Om man som förälder känner att man inte vill eller kan svara behöver man enligt mig i varje fall inte det.

    Vi kan diskutera hela natten om du vill men du kommer dock inte få andra svar än dom svar jag redan har gett här i tråden.


  • Anonym (m)
    Philanthropy skrev 2014-07-26 00:25:21 följande:
    Du var tyvärr inte ens i närheten av att besvara frågeställningen.

    Hade du tyckt att väninnan i TS reaktion varit lika legitim om det rört sig om ett barn som beskrivit att han och syskonen har samma färg på iris (jmf. spermier) eftersom de har samma pappa, eller varför är termen spermie just så fel?
    Att använda termer som inte av samma kött och blod,det är inte min biologiska pappa osv klingar bättre i mina öron!

    Har du verkligen missat att jag tycker så och kommer alltid att tycka så?
  • Anonym (m)
    Philanthropy skrev 2014-07-26 00:46:51 följande:
    Men du vägrar ju svara på frågorna man ställer till dig?! Börjar bli fruktansvärt irriterande. Eller menar du verkligen att ordet iris också klingar illa?! För hur ska en unge som vill påpeka att den har samma färg på iris som sina syskon eftersom de kommer från samma pappa, få det sagt med dina förslag på termer?
    Jag har förklarat sida efter sida i denna tråd vilka ord jag inte tycker att ett barn i den åldern egentligen behöver kunna!

    Har samma arvsanlag tycker jag också är ett bra sätt att uttrycka sig på inför andra personer än familjen.
  • Anonym (m)
    Philanthropy skrev 2014-07-26 00:58:37 följande:
    Oj, det har jag totalt missat. Jag har bara sett att du varit inne på spermie och pung, men du har knappast förklarat varför du tycker att dom är olämpliga. Men kan man få den fullständiga listan, vore instressant? Ingår numera iris där också?
    Ordet pung kan jag i och för sig medge att en 8åring har rätt att kunna.

    Men absolut inte ordet sperma då jag tycker att en 8åring är för ung för att kunna såna ord.

    Jag tycker klart iris klingar bättre än har inte samma sperma.

    Vill du ha mer utvecklande svar eller räcker dessa svar för i natt?


  • Anonym (m)
    Philanthropy skrev 2014-07-26 01:11:15 följande:
    När du skriver "mer utvecklande" så måste det första svaret ha varit i alla fall en uns utvecklande, förstår du va? Du har fortfarande inte i närheten av redogjort för VARFÖR du tycker spermie är ett ord som en 8-åring är alldeles ung för att kunna. Snäääääälla, gör det...Då kan vi börja tala om utvecklande svar :)
    Jag tycker inte att ordet spermie hör till en 8årings vokabulär av den anledningen då  jag tycker att en 8åring istället ska fokusera på att lära sig om bilar eller något annat som är typiskt för en 8åring.

    Att lära sig ordet spermie tycker jag kommer lite högre upp i åldern med sexualundervisning i skolan bland annat.


  • Anonym (m)
    Julligulli skrev 2014-07-26 01:33:05 följande:

    Hur många i tråden har sagt något om att "avdramatisera sex/nakenhet helt och hållet bara för att skapa ett jämställt samhälle"? Inte en enda, vad jag sett. 

    Jag undrar även över ett annat påstående du kom med, att man inte får vara för öppen om dessa saker med barn för att de då inte kommer att fungera sexuellt med motsatta könet (som om det var det enda alternativ som fanns). Har du några som helst källor på det påståendet, eller är det bara hur du tycker att saker ska vara?


    Jag har svarat i tidigare trådar här på fl där det fort har framkommit att sexuallitet och nakenhet är något som inte får avdramatiseras och jag får den känslan i denna tråd!Jag tycker att man till en viss gräns får vara öppen om dessa saker inför barn men jag tycker ändå att barn behöver tydliga gränssättningar för att barn ska förstå vad som anses som normalt och inte i relation med det motsatta könet.
  • Anonym (m)
    Julligulli skrev 2014-07-26 01:42:09 följande:

    Blir det inte jobbigare att förklara ord som "avrsanlag", vad du menar med "kött och blod" (du vet att ungar gärna tar allt bokstavligt), eller vad som menas med biologisk (då måste du ju ändå ta upp grundläggande biologi), än att faktiskt förklara allt rakt upp och ner på ett åldersanpassat sätt?

    Snacka om att gå  över ån efter vatten. 


    Det är upp till mig som förälder att lägga mig på en nivå som känns bra både för mig som förälder och mitt barn.
  • Anonym (m)
    Julligulli skrev 2014-07-26 01:44:15 följande:

    Att du tycker iris klingar bättre än sperma har ju med just kulturella (och som jag tidigare nämnt) religiösa föreställningar att göra. För barn som inte vet vad det handlar om är det skit samma, de är oförstörda av både kultur och religion och lägger inga värderingar i något av orden. De värderingar som finns har vi vuxna skapat. 


    Jag är varken religiös eller troende utan jag tycker bara att barn ska använda sig av ett vokabulär som är anpassat efter barns ålder.
  • Anonym (m)
    Julligulli skrev 2014-07-26 01:39:04 följande:

    Det du skapar när du gör så är barn som känner sig alienerade från sina föräldrar. De känner ingen tillhörighet, de känner ingen trygghet, de känner bara press på att passa in och anpassa sig efter föräldrarnas önskningar och krav.

    Vi ser nog väldigt olika på barn. Och allt annat, misstänker jag. 


    Ja,vi ser väldigt olika på barn och det går egentligen inte att ändra på.
  • Anonym (m)
    Julligulli skrev 2014-07-26 02:01:00 följande:

    Klarar du inte av din föräldraroll på så vis att du kan vara tydlig med information men samtidigt lära barn om personliga gränser kan jag bara beklaga. Det är rätt lätt för de flesta av oss annars, och har man issues får man sätta sig över dessa. Den lilla uppoffringen borde man kunna göra för sina barn, annars vet jag inte om jag tycker man är en så vidare bra förälder.Se ovan. Du klarar inte av att bemöta ditt barns frågor, eftersom du själv har så stora problem med detta. Då bör man ta tag i problemet, gå i terapi och söka hjälp för det som tynger. Inte lägga skuld- och skambörda på barnet, snoppa av dem när de söker (helt naturligt) kunskap och verkligen inte medvetet föra dessa snedvridna tankar vidare till nästa generation. 


    Nu tycker jag ärligt talat du går över lik för att påtala att du tycker att jag har fel!Jag behöver verkligen inte gå i terapi och söka hjälp utan det handlar för mig om att inte låta barn ta över i en familj utan att alla har rätt att känna sig bekväma.
  • Anonym (m)
    Julligulli skrev 2014-07-26 02:13:56 följande:

    När du struntar/vägrar att svara på helt naturliga frågor från dina barn, bara för att du har en princip att du som förälder bestämmer och att du inte tycker barn bör få för mycket kunskap, då är du per definition en dålig förälder. Det är inte att gå över lik att tycka så, det är fakta. 



    Jag tycker det är bekvämast att fisa högt helt öppet och när jag vill, det betyder inte att jag faktiskt gör det utan jag tar hänsyn till de jag lever med. Bekvämlighetsargumetet (förtäckt moralism) från vuxna är faktiskt bara rent patetiskt. Det är vi som vuxna som ska vara förebilder för barnen, inte tvärtom. 

    Men jag inser att jag talar för döva öron här. Som alltid är det svårt att prata med fanatiker, oavsett vilken sort de tillhör. 


    Vi har alldeles för olika åsikter angående barns vetgirighet och jag känner att jag inte kan nå fram till dig mer nu!Man är per automatik inte en dålig förälder bara för att man tex inte tycker att ens barn inte har med ens sexliv att göra.
  • Anonym (m)
    Julligulli skrev 2014-07-26 02:45:38 följande:

    Var skrev jag något om att barn har rätt att ta del av sina föräldrars sexliv?!

    Seriöst nu, kan du inte skilja på att kliniskt och korrekt på ett åldersanpassat sätt redogöra för olika kroppsfunktioner och på att redogöra för ditt eget sexliv, då är du verkligen illa ute! Lite terapi skulle nog inte sitta helt fel.


    Tack men någon terapi behövs inte!Nu ställer jag frågan till dig varför du är så besatt av att ifrågasätta precis allt jag skriver här i tråden?Mina barn får inte veta mer av mig än vad som är nödvändigt utifrån mina barns ålder osv.Inget någon kan göra något åt!
Svar på tråden "Din son har märkliga sexuella kunskaper" Är detta över gränsen??