Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

    Öva på att lämnas

    Jag tror en del av hur social man blir handlar om hur mycket man är med i sociala sammanhang och lär sig spelreglerna. Ett barn som bara umgås med en förälder kan ju bli räddare för andra människor än ett barn som träffat andra vuxna och föräldrar flera gånger i veckan. Min dotter jag varit delvis ensamstående med är väldigt mycket att mamma ska göra allt fortfarande (3,5 år nu).

    Mina barn har annars varit med mycket på öppna förskolan, inte så att de är ensamma, men det händer ju att andra än mamma lyfter upp eller tröstar dem och de har lärt sig att det är okej.

    Sedan kan jag märka på min 14-månaders att hon är ganska bestämd med vem hon ska vara hos. Är det mamma som tar upp henne ur sängen, så vill hon fortsätta vara med mamma och inte abrupt bli inlämnad hos pappa i vardagsrummet när jag behöver gå på toa. Detsamma gäller om pappan lämnar henne till mig.

    Så förhoppningsvis är det bara en fas och går över, så fortsätt umgås mycket med andra människor (likaså ev barnvakter) och lämna rummet kortare stunder så hon förstår att du säger hej då, men kommer snart tillbaks igen med ett jätteglatt HEJ..

  • mammalovis

    Flickan och kråkan: Självklart är barn olika, men jag tror barn som varit mer eller mindre isolerade har det betydligt tuffare. Att vara ensamstående och två föräldrar att bollas mellan gör också skillnad för vad barnet är vant vid, om det inte finns många andra i omgivningen.

Svar på tråden Öva på att lämnas