• Anonym (?)

    Det är något fel på väninnans dotter.

    Jag är övertygad om att det är något fel på min kompis dotter.

    Hon ser annorlunda ut. Hon har märkliga ögon som hänger lite. Hon har en jättestor mun med jättestora tänder, läpparna är ganska stora och så har hon världens överbett. Hon kan i princip inte prata heller (hon är snart sex år, om jag inte helt missminner mig). Hon dreglar, beter sig konstigt, kan inte leka med andra barn, är elak mot sina yngre bröder. Hon har även något synfel då hon fått glasögon.

    Jag funderar mer och mer på Shaken Baby. Att hon fått någon skada som spädbarn. Eller så är det medfött.

    Är det någon här som känner igen symptomen som jag beskrivit? Utseendedragen?
    Hon liknar varken sina föräldrar eller bröder. Mamman säger att hon är lik pappan, men nej. Den yngsta pojken är lik pappan, dottern är inte lik någon annan jag nånsin sett.

    Jag har försökt lirka ur mamman lite olika saker, men hon bara normalförklarar allt. Jag känner att hon förnekar att det är något fel på dottern och det får mig att verkligen misstänka Shaken Baby Syndrome.

    Någon som vill diskutera eller kanske komma med förslag på vad det kan vara?

    Alltså:

    Snart sex år
    Konstiga ögon
    Dreglar
    Kan inte prata (mamman och pappa förstår dock hennes "språk")
    Har stor mun, stora tänder, stora läppar
    Är elak - utstuderat elak
    Omogen
    Verkar allmänt efterbliven

    Någon som vet vad det kan vara!?

  • Svar på tråden Det är något fel på väninnans dotter.
  • Phalaenopsis

    TS, jag tror det är det här de menar med att elakheten inte stämmer in:

    "Talförheten är vanligtvis kombinerad med en kontaktglädje som ofta uppfattas som positiv. Ibland kan den riktas mot nästan vem som helst och uppfattas då som distanslöshet."

    "De flesta med syndromet, både barn och vuxna, uppfattas dock som mycket sociala, med ett genuint intresse för andra människor och en mycket god förmåga att känna igen och komma ihåg ansikten och personer."

    Saxat från socialstyrelsens hemsida.

    Å andra sidan kommer det här också:
    En del har dock så stora svårigheter med socialt samspel, språklig och icke-språklig kommunikation och beteende att kriterier för diagnos inom autismspektrum är uppfyllda (autistiskt syndrom, autismliknande tillstånd). En undersökning visade att 10 procent av förskolebarnen med syndromet hade autism.

    På din beskrivning låter det som Williams syndrom, men det verkar konstigt att hon skulle vara upptäckt. Det är inte så att modern helt undvikit BVC eftersom hon befarar att de skulle bekräfta att något är fel? Eller är flickan faktiskt under behandling, men hon förnekar det bara så gott det går?

  • Anonym (?)
    Anonym (AB) skrev 2014-07-27 22:24:45 följande:

    Fragile X?


    Googlade bilder och de stämmer inte alls med den flickans utseende.
    Phalaenopsis skrev 2014-07-27 23:50:27 följande:

    TS, jag tror det är det här de menar med att elakheten inte stämmer in:

    "Talförheten är vanligtvis kombinerad med en kontaktglädje som ofta uppfattas som positiv. Ibland kan den riktas mot nästan vem som helst och uppfattas då som distanslöshet."

    "De flesta med syndromet, både barn och vuxna, uppfattas dock som mycket sociala, med ett genuint intresse för andra människor och en mycket god förmåga att känna igen och komma ihåg ansikten och personer."

    Saxat från socialstyrelsens hemsida.

    Å andra sidan kommer det här också:

    En del har dock så stora svårigheter med socialt samspel, språklig och icke-språklig kommunikation och beteende att kriterier för diagnos inom autismspektrum är uppfyllda (autistiskt syndrom, autismliknande tillstånd). En undersökning visade att 10 procent av förskolebarnen med syndromet hade autism.

    På din beskrivning låter det som Williams syndrom, men det verkar konstigt att hon skulle vara upptäckt. Det är inte så att modern helt undvikit BVC eftersom hon befarar att de skulle bekräfta att något är fel? Eller är flickan faktiskt under behandling, men hon förnekar det bara så gott det går?


    Hon går på bvc och på dagis. Tror jag iaf. Hon fick en bror för ett tagsen och jag har för mig att hon fick vara hemma på heltid då.
  • Anonym (?)
    Arbetsmyran76 skrev 2014-07-28 00:14:37 följande:

    Angelmans syndrom lät ju oxå som troligt


    Inte heller det utseendet stämmer.
  • Anonym (Hmm)

    Är du säker på att hon inte bara ser ut så? 


     


    Jag tycker att det är riktigt taskigt att säga något om man inte är läkare och ser att något är fel. TS har ju ingen som helst aning. 


    Visst det skulle vara WS, men det är mer än stora läppar, öppen mun osv. Till exempel problem med magen, späda kroppar, tuggproblem, duktig på musik, duktig på att tala och minnas gamla samtal osv. Det finns så mycket som du inte har nämt.


     


    Läs mer här: 


    www.williams-syndrom.se/content/0/2/Vad+ar+WS.html


     


    Om du TS inte har någon koll så ska du absolut inte säga något. Jag började inte tala rent förrän jag var 8 år. Tipsa istället om att ta dottern till en talpedagog. Om det är något fel på dottern så kommer dom märka det. Du har ju ingenting med det att göra. Släpp det.

  • Flygfotogen

    Varför inte fråga? Känner de att du sitter och lirkar så vill de kanske inte svara men är ni så goda vänner så bör du ju kunna fråga rakt ut om något inte står helt rätt till med barnet.

  • enola
    Anonym (Grader) skrev 2014-07-27 22:45:23 följande:
    Ja, men det var samma sak med en kvinna som arbetade på min pappas jobb. Hon hade ett typiskt utseende för Downs syndrom, men eftersom det inte märktes på hennes intellekt så trodde alla att det var släktdrag och en slump. Det var hon själv som berättade att hon hade syndromet.
    Antagligen har hon Downs mosaik då. Det förekommer i en del fall av olika kromosomavvikelser att det bara är halva genuppsättningen eller vad man ska säga, som avviker medan den andra halvan är normal. Det gör att en person kan ha ett utseende typiskt för till exempel Downs syndrom men ha en normal funktionsförmåga. Eller att personen får vissa funktionsnedsättningar som syndromet medför men inte andra. Och i ytterligare andra fall märks den extra kromosomen inte alls.
  • Anonym (?)

    Märkligt att frågan kom just nu, men faktum är att vi sågs tidigare idag och jag kunde inte låta bli, jag frågade rakt ut.

    Mamman till Alva sa att hon genomgår en utredning för (ett syndrom jag inte kommer ihåg namnet på). Hon har för övrigt fler missbildningar än vad jag kände till och hon har fel på några inre organ också.

    Hon var tacksam för att jag färgade och inte gick omkring och undrade och snackade skit bakom hennes rygg (som hela grannskapet sysslar med).

    Syndromet är inget av de som hittills nämnts i tråden iaf.

    Jag lämnar tråden nu.

  • Anonym (glömsk?)
    Anonym (?) skrev 2014-07-28 16:09:08 följande:

    Märkligt att frågan kom just nu, men faktum är att vi sågs tidigare idag och jag kunde inte låta bli, jag frågade rakt ut.

    Mamman till Alva sa att hon genomgår en utredning för (ett syndrom jag inte kommer ihåg namnet på). Hon har för övrigt fler missbildningar än vad jag kände till och hon har fel på några inre organ också.

    Hon var tacksam för att jag färgade och inte gick omkring och undrade och snackade skit bakom hennes rygg (som hela grannskapet sysslar med).

    Syndromet är inget av de som hittills nämnts i tråden iaf.

    Jag lämnar tråden nu.


    Men du snackade ju skit bakom mammas rygg här. Glömsk? Vilken diagnos har du då?
  • Anonym (?)
    Anonym (glömsk?) skrev 2014-07-28 16:49:20 följande:

    Men du snackade ju skit bakom mammas rygg här. Glömsk? Vilken diagnos har du då?


    Jag har inte snackat bakom hennes rygg. Hon har ingen aning om tråden och ingen av er känner henne eller pappan till barnet.

    För övrigt kommer jag att begära att tråden tas bort.
  • Äppelpaj80
    Anonym (?) skrev 2014-07-28 16:59:52 följande:
    Jag har inte snackat bakom hennes rygg. Hon har ingen aning om tråden och ingen av er känner henne eller pappan till barnet.

    För övrigt kommer jag att begära att tråden tas bort.
    Vad bra att du frågade sånt där kan ju vara känsligt.
  • Phalaenopsis
    Anonym (?) skrev 2014-07-28 16:09:08 följande:

    Märkligt att frågan kom just nu, men faktum är att vi sågs tidigare idag och jag kunde inte låta bli, jag frågade rakt ut.

    Mamman till Alva sa att hon genomgår en utredning för (ett syndrom jag inte kommer ihåg namnet på). Hon har för övrigt fler missbildningar än vad jag kände till och hon har fel på några inre organ också.

    Hon var tacksam för att jag färgade och inte gick omkring och undrade och snackade skit bakom hennes rygg (som hela grannskapet sysslar med).

    Syndromet är inget av de som hittills nämnts i tråden iaf.

    Jag lämnar tråden nu.


    Om nu barnet har missbildningar, är utvecklingsstörd och dessutom ett speciellt utseende så var det ju en dålig strategi att försöka mörka för omgivningen. Klart folk snackar ifall hon hävdar att allt är bra, när t.o.m. kassörskan kan se att något inte står rätt till - för att inte tala om släkten!
  • Indianica

    Har du tagit upp detta med talet? Jag vet flera barn som har något problem med en "sträng" under tungan, vilket gör att de inte kan prata rent förrän den är bortopererad eller vad det nu är. Ett litet fel, som ger stora bekymmer.

    Angående överbett är det ett helsicke. Jag hade stort  överbett och det korrigerades, men min dotter ärvde det och för varje år blev det allt större och hon var söt, men såg lustig ut såklart, särskilt som hon frestades att sticka ut sina stora glesa framtänder utanför bettet, snacka om Tore Skogman look! Det fördärvar hela ansiktet om det är för stort....När min dotter var 10 år fick hon dock nattandställning och bettet blev normalt och hela ansiktet förändrades då. Fy fansen vad vacker hon blev! Kan sitta och titta på henne och bara njuta!

    Många drag i ansiktet och så växer barnen ifrån när de blir lite större. Dragen slätas  ut när de växer och och bett mm korrigeras Men sedan är inte alla människor klassiskt vackra heller. Bara att acceptera.

  • Anonym (Vem)
    Indianica skrev 2014-07-28 17:49:05 följande:

    Har du tagit upp detta med talet? Jag vet flera barn som har något problem med en "sträng" under tungan, vilket gör att de inte kan prata rent förrän den är bortopererad eller vad det nu är. Ett litet fel, som ger stora bekymmer.

    Angående överbett är det ett helsicke. Jag hade stort  överbett och det korrigerades, men min dotter ärvde det och för varje år blev det allt större och hon var söt, men såg lustig ut såklart, särskilt som hon frestades att sticka ut sina stora glesa framtänder utanför bettet, snacka om Tore Skogman look! Det fördärvar hela ansiktet om det är för stort....När min dotter var 10 år fick hon dock nattandställning och bettet blev normalt och hela ansiktet förändrades då. Fy fansen vad vacker hon blev! Kan sitta och titta på henne och bara njuta!

    Många drag i ansiktet och så växer barnen ifrån när de blir lite större. Dragen slätas  ut när de växer och och bett mm korrigeras Men sedan är inte alla människor klassiskt vackra heller. Bara att acceptera.


    Det finns ett holländskt talesätt som översätts ungefär så här; Ful i blöjan (bebis/barn), vacker bakom slöjan (som vuxen). Eller tvärtom.

    Det stämmer att barn som har för stora tänder eller munnar eller liknande oftast växer ur det när allt annat växer till sig.

    Ang TS, ja det gör du rätt i, dvs be om att få ta bort denna avskyvärda barnhatartråd. Du har gjort fel, din "väninna" är fortfarande ledd i mörker eftersom hon inte vet hur du spekulerar vilt bakom hennes rygg, snackar skit med hennes släktingar och främlingar på ett öppet forum. Där du själv skriver att hennes barn är en jobbig utvecklingsstörd snorunge (dina ord)

    Tycker du borde skämmas men det är ju så klart att förvänta för mycket. Det är väl roligare med lite skvaller i byn.
  • Anonym (Vem)

    PS; värre (nästan) är att du spekulerade i och kring att din väninna hade misshandlat barnet som bebis. Att hon utsatt den för Shaken Baby Syndrome. Det om något är ju oförlåtligt. Hur kan du kalla dig vän???

    Och sen har du mage att påstå att du inte snackat skit...???

    Själv är jag hellre helt ensam utan en enda vän än att ha en falsk orm som slingrar sig runt mitt och de mina.

  • asta66
    Phalaenopsis skrev 2014-07-28 17:34:53 följande:
    Om nu barnet har missbildningar, är utvecklingsstörd och dessutom ett speciellt utseende så var det ju en dålig strategi att försöka mörka för omgivningen. Klart folk snackar ifall hon hävdar att allt är bra, när t.o.m. kassörskan kan se att något inte står rätt till - för att inte tala om släkten!
    Har en barndomskompis med ett utvecklingsstört barn. Och det var uppenbart. Men föräldrarna och övrig släkt behövde några år innan de kunde acceptera det hela. Och det tog tid innan de kunde prata om det.
Svar på tråden Det är något fel på väninnans dotter.