Inlägg från: Anonym (Jaha?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jaha?)

    Omedelbar uppsägning?

    Hej. Jag hade tills nyligen ett sommarjobb men blev dessvärre avskedad med omedelbar verkan. Nu när det sjunkit in så undrar jag om allting gick rätt till?
    Jag hade schema Augusti ut, hade timlön.
    Anledningen var lite luddig, tex att mina kollegor inte gillade mig - vilket i princip kom som en stor chock ända in i själen då jag klickat väldigt bra med de jag jobbat mest i, det är bara det som gör ont i allt det här, att jag inte får jobba kvar mer gör inget alls. Sedan var det något om att jag inte utfört mina uppgifter korrekt, vilket jag vet att jag visst har gjort - kanske inte lika bra som någon som jobbat där i flera år men det har blivit gjort så bra man kan förvänta sig av en nyanställd.
    Hur som helst. 
    Hade ju då några veckor kvar på mitt schema och undrar om man kan avskeda någon på dessa grunder med omedelbar verkan?
    Det gör mig ingenting att jag inte får jobba kvar, jag trivdes inte, jag vill inte tillbaka på något sätt.  Jag vill bara få kött på benen inför kommande anställningar.

  • Svar på tråden Omedelbar uppsägning?
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-07-28 12:34:07 följande:

    Det beror vad som står på ditt anställningskontrakt. Där ska det bl.a. stå om uppsägning. Schema har inget med saken att göra.


    Jag gick på timmar innan sommaren och nu sa chefen då att mitt anställningskontrakt gick ut i maj. Jag har inte kontraktet framför mig tyvärr.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Sant?) skrev 2014-07-28 12:41:49 följande:

    Nja nu, för att bli avskedad med omedelbar verkan krävs nog lite mer än att de på jobbet inte gillar dig, främst på sommaren där det råder brist på allting.


    Det är en mycket knepig chef, det är delvis därför jag inte ens ville jobba kvar. Men jo, det var dessa två anledningar han gav. Det med kollegorna är extremt märkligt då jag inte märkt av någonting alls, ingen sagt något och att vi pratat så mycket med varandra och delat med oss om våra liv osv.
  • Anonym (Jaha?)

    På mitt anställningsbevis står det
    "allmän visstidsanställning fr o m x/x 2014 dock längst t o m 31/5 2014."

    Så jag förstår inte, har jag jobbat utan anställning eller?

  • Anonym (Jaha?)

    Och det är handels kollektivavtal de har.

  • Anonym (Jaha?)
    Ogago skrev 2014-07-28 12:58:04 följande:
    Möjligtvis. Men du har ju också fått lön för det och har du tagit emot lönen utan att klaga så har du också godkänt läget.

    Men vad spelar det för roll när du ändå inte vill ha jobbet...?
    Just nu spelar det ingen roll, men inför framtiden så är det ju bra att veta kanske? Hela detta skitjobbet har varit en stor lärdom inför framtiden och nu även detta. Så det är därför jag vill ha svar helt enkelt.
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-07-28 13:02:57 följande:
    Det verkar som det och då är det ju tur att du fått lön.

    Lärdom till nästa gång är att få allt skriftligt, anställningsform, anställningstid, lön, arbetsuppgifter samt uppsägningstid och villkor. Och håll reda på pappret...

    Pappret har jag nu framför mig, jag hittade det ganska fort. Annars kunde jag ju inte skrivit vad det står?
    Stället jag jobbat på tillhör en stor kedja.
    Självklart tar jag hela situationen som en lärdom och är inte bitter, snarare lättad. Det tog bara hårt att höra att kollegorna "inte gillade" mig när det kändes som att jag hade börjat få nya vänner.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Sant?) skrev 2014-07-28 13:04:20 följande:
    TS. Varför pratar du om att du blivit uppsagd med omedelbar verkning om din anställning slutade reguljärt den 31/5? Du hade inte något sommarjobb alls. Din anställning gick ut den 31/5 idag är det den 28/7. Vad får dig undra just nu?
    För att jag har sommarjobbat ända fram tills idag. På det enda pappret jag har står det 31/5. Det hände alltså inte i mars, det hände nu. Jag jobbade även innan sommaren.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Abba) skrev 2014-07-28 13:09:06 följande:

    Det verkar som att man har fortsatt att boka in dig utan att ha ett giltigt avtal. Det händer hela tiden där jag arbetar också men då ska man som arbetsgivare veta att i normalfallet så ska den anställning som påbörjats vara en tillsvidare anställning om inget annat har överenskommits.


    Sen kanske det lika gärna kan vara så att man har förlängt din anställning i lönesystem och liknande, men att alla förutsättningar (lön osv) är desamma så man har inte rent fysiskt skrivit ut det åt dig?

    Men annars, om vi förutsätter att du HAR en anställning och du HAR fått pass som du är schemalagd att arbeta, så kan man inte bara ta bort dem hur som helst. Egentligen inte alls, om det inte står annat i kollektivavtalat.
    Det är ju exempelvis till för tillfällen då en timanställd person blir sjuk. Om hen då har haft pass inbokade på ett schema som hen har fått så kan inte arbetsgivaren bara "ta bort" dem utan då har personen rätt till sjuklön. Något som arbetsgivarna också verkar sköta med lillfingret.....


    På handels hemsida så stod det kort att  "Om du har en tidsbegränsad anställning gäller den till slutdatum."
    vilket jag antar att jag haft om schemat tar slut i slutet av augusti?
    Skit förvirrande.
  • Anonym (Jaha?)
    Carnitas skrev 2014-07-28 13:23:16 följande:

    TS, varför tjatar du om arbetstiderna hela tiden, när problemet är att chefen sa att dom inte gillade dig.


    För du säger ju själv det är det som är problemet.
    Konstig chef som säger så, borde finans andra menig som skulle kunna uppnå samma sak.


    Och nu när tiden var ute, så bara säga "lite dåligt att göra, och ditt avtal blir inte förnyat".


    Och eftersom det redan har gått ut, så behöver du inte komma in imorgon.


    Jag förstår inte vad du menar. Jag vill ha information om ifall man kan avsluta en anställning så egentligen så att jag vet inför kommande anställningar.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Abba) skrev 2014-07-28 13:24:19 följande:
    Fast där konstaterar de väl bara faktum. Har du en tidsbegränsad anställning tom 141231 så gäller den till 141231.
    Ja precis?
    När jag jobbat tidigare som tim-vik (på andra ställen) så har vi fyllt i tidsrapporter och dessa har månad för månad varit våra anställningsavtal utöver det initiala avtalet. Då har jag alltså inte gått på schema.
    Nu när jag haft ett schema (med slutdatum när schemat är slut antar jag?) så är ju frågan om man kan avsluta anställningen i förtid.
  • Anonym (Jaha?)
    Carnitas skrev 2014-07-28 13:34:10 följande:
    Men ändå är problemet att dom sa de inte tycker om dig.
    Jag förstår inte. Varför är detta problemet?
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Sant?) skrev 2014-07-28 13:53:29 följande:
    Nu har TS en tidsbegränsad anställning tills den 31/5/14? Jag antar att ts jobbar inom vården. Din anställningstid gick ut den 31/5. De på avd satte dig på deras schema tills chefen kom på det och sa, nej, inga resurser alls för detta. Nu kan inte ens facket hjälper så mycket om du har fått ett anställningsbevis som gick ut 31/5.
    Neej.. Jobbat inom handel. Det är chefen själv som gjort schemat inför sommaren.
  • Anonym (Jaha?)
    Ellonbellon skrev 2014-07-28 13:55:21 följande:

    Timvikarier har ofta en dags uppsägningstid, eller två veckor. Men det är alltså olika från fall till fall.

    Om du har en dags uppsägningstid så kan man alltså säga upp dig "med omedelbar verkan" för att man inte behöver dig längre.

    Har du två månaders uppsägningstid (till exempel) och du inte har gjort något allvarligt (typ stulit från kassan etc.) så kan dom inte säga upp dig med omedelbar verkan. Du skall dessutom i så fall få en skriftlig varning först, alltså en chans att bättra dig.

    I detta fall har du inget skriftligt kontrakt, men ett muntligt, det vill säga ni har båda varit överens om att du skall arbeta dessa timmar och du vet vilken lön du skall få. Problemet är att om det inte finns på skrift blir det väldigt svårt för er båda att bevisa att fel har begåtts, din chef kan säga att ni muntligt kommit överens om att ha en dags uppsägningstid, du kan säga två månader. Ofta när det är heltid och provanställning så har man två veckors uppsägningstid under prövotiden.

    Mitt råd för framtiden är att ha alla skriftligt. Du och din chef skall signera ett kontrakt där det står hur mycket du kommer jobba, när du börjar och eventuellt slutar, samt hur lång uppsägningstiden är.


    Absolut. Det här är helt klart ett tillfälle för lärdom och jag tar till mig detta helt. I framtiden så vet jag nu bättre.
    Tråkigt att företag ska utnyttja att man är ung och okunnig, samtidigt som det absolut är mitt ansvar att ta reda på allt i förväg. I mitt försvar så är det inte så lätt att veta vad man ska veta ;)
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Sant?) skrev 2014-07-28 14:12:05 följande:
    Och chefen själv satte dig på schemat för att säga upp dig nu med omedelbar verkan? Jag har aldrig upplevt att någon blivit uppsagt med omedelbar verkning utan anledning, men visst kommer du förklarar för mig att jag har fel. I motsatsen till dig har jag inget sommarjobb utan 30 år inom yrket. Om du nu hade ett anställning tills den 31/5 vad f*** gör du där öht?
    JAG JOBBADE. Jag började som "timmis" i typ mars och det är det anställningsavtalet jag har framför mig, som tog slut 31/5-2014. Jag antog väl typ att när mitt sommarschema började så var detta som mitt avtal då jag haft det liknande så innan.
    Schemat började i juni och slutar 31 augusti. Jag har jobbat där under denna tiden.
    Jag har inte misskött mig, inte stulit något, inte varit otrevlig mot kunder, inte varit frånvarande mer än vid ett enda tillfälle, inte tagit några beslut där jag inte har befogenhet/kunskap och framför allt inte varit otrevlig mot mina kollegor.
    Anledningarna som gavs var 1. att kollegorna inte trivdes med mig, och 2. att jag inte gjorde jobbet tillräckligt bra.
    På nr 1 har jag inte märkt av någonting från kollegorna, ingen har sagt något heller. På nr 2. Så visst, möjligtvis att jag inte gjort det lika bra som de heltidsanställda men definitivt på samma nivå som övriga sommararbetare.
  • Anonym (Jaha?)
    Fjärilslarv skrev 2014-07-28 15:17:47 följande:

    ts är du avskedad eller uppsagd? du skriver olika saker, det är nämligen stooooor skillnad på dem.


    Jag har ingen aning om vad skillnaden är.
    Jag blev uppringd, fick komma in och prata med chefen och då sades det i stil med "jag väljer att avsluta din anställning".
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Sant?) skrev 2014-07-28 15:31:16 följande:
    Och du har aldrig frågat varför?
    Vadå "aldrig frågat varför"? Det hände ju idag! Jag har ju skrivit anledningarna som chefen gav
  • Anonym (Jaha?)
    Fjärilslarv skrev 2014-07-28 15:34:58 följande:
    ok du blev du uppsagd.
    avskedad är en mycket allvarligare replimand, och det tas till vid typ hot, våld eller andra brott.
    Ja, nu sitter jag och läser lite om de båda men det står tex "Viktigast av allt - du ska ha möjligheten att ändra dig. 
    Det innebär att din arbetsgivare har rätt och skyldighet att förklara sitt missnöje med din arbetsinsats, att du måste skärpa dig och riskerar att förlora ditt jobb annars. " Om nu grunderna är "personliga skäl" som det ju blir på grund av vad chefen sagt är orsakerna.

    Men detta gäller kanske bara fast anställda då? För jag har inte blivit förvarnad eller ombedd att göra något annorlunda. Det kom helt ur det blå det här.
  • Anonym (Jaha?)

    Det råder ju helt klart delade meningar här iallafall..
    Jag har som sagt inte gjort något verken mer eller mindre allvarligt. Aldrig talat illa om eller med någon kollega.

    Jag är hur som helst inte ute efter att få fortsätta jobba eller få kompensation för de förlorade arbetspassen. Det är ca 5000kr netto som jag går miste om och det är helt klart överkomligt. Vill endast ha information så att jag vet bättre inför kommande arbeten då jag antagligen lär vara tvungen att ha ett och annat tim-vik tills jag har studerat klart.

  • Anonym (Jaha?)

    Precis som jag skrivit tidigare så fick jag bara två anledningar till mig uppsägning. Att jag inte gjorde jobbet tillräckligt bra och att kollegorna inte gillade mig.
    Ja, det hela är mycket märkligt såvida jag inte har någon personlighetsklyvning och inte ens varit där. Jag är inte en kaxig person och inte otrevlig. Jag pratar inte om super personliga saker och kritiserar aldrig någon. Det kollegorna vet om mig är min civilstatus, att jag har husdjur, att jag ska börja högskolan och att jag ska resa på semestern, och att jag gillar simning som träning. Det är endast sådana saker jag pratat om och det för att jag har blivit frågad om dessa, så de har ju själva delat med sig om liknande saker.
    Självklart eftersom jag var ny så frågade jag ofta om saker som jag inte visste eller kunde - istället för att ta egna, och kanske felaktiga, beslut.
    Inte ens på en dålig dag var jag ohyfsad mot kunder eller ouppmärksam eller ohjälpsam. Och jag tror knappast att jag inbillat mig en hel personlighet?

    Jag var inte sjuk ofta. Endast vid ett tillfälle och då hade jag jobbat en hel vecka med feber på grund av att det inte ens fanns någon personal att ringa in, så då tog jag en sjukdag för jag var fortfarande sjuk och behövde vila.

  • Anonym (Jaha?)
    Ogago skrev 2014-07-29 15:45:25 följande:

    Bäste TS, du har väl vid det här laget kontaktat facket. Vad säger dom?


    Inte så mycket eftersom jag inte är medlem, jag fick lite allmänna svar som att "det beror på hur avtalet ser ut".

    Jag har ju, som jag uttryckt tidigare i tråden, ingen önskan om att få ersättning/få jobbet tillbaka eller något sådant. Slut är slut och jag njuter av min lite längre ledighet istället för att "driva det vidare". Det enda jag kommer göra är att gå och snacka med två av kollegorna som jag trivts bäst med för att få höra om de fått samma version om situationen, men det har jag tänkt göra om någon dag och inte nu på studs.
Svar på tråden Omedelbar uppsägning?