• Busungarna

    Får man köra bil i flip flop och ballerinaskor?

    Jag vet inte under vilken kategori det här ska ligga, så inlägget får väl flyttas om det är fel. Imorgon ska jag köra upp och jag undrar om det är lagligt att köra i flip flop eller ballerina? Det är nämligen det ända jag använder under sommaren förutom klackar ibland (men klackar vill jag inte köra i även om man får?). Annars finns ju vanliga gymnastikskor men det blir ju jättevarmt mitt i sommaren.

  • Svar på tråden Får man köra bil i flip flop och ballerinaskor?
  • Nyfiken gul

    jag skulle köra ett par vettiga skor som sitter kvar på fötterna. 

    Gympaskor är lämpligast av det du räknar upp och en uppkörning tar inte så lång tid, högst en halvtimma.  (jag körde upp på 15 min)  och det finns ac i bilen givetvis.  Byt skor när du kört klart om du tycker gympaskor är hemska i värmen. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • CuteLittleDevil
    Eleonor01 skrev 2014-07-28 19:35:16 följande:

    Var har du fått det ifrån???? Man får köra i vad man vill bara man behärskar det. Händer det dock en olycka pga att din sko har kasat av så kan man åka dit för exempelvis vårdslöshet


    Ja då ljög väl körskolan för mig då. För det talade läraren om för mig på första körlektionen.
  • Aileen Allannah

    Flip-flops är värdelösa, jag körde med det en gång och den fastnade liksom under pedalerna på något vis. Ta gympaskor om det bara är en kort stund, annars är ballerina bättre.

    Jag kör ofta barfota på sommaren.

  • Mellanmjölkens land

    Varför skulle man inte få köra barfota? Jag kör bäst så eftersom jag känner pedalerna ordentligt. Det händer t o m att jag tar av mig mina tjocka vinterstövlar och kör barfota på vintern eftersom jag inte känner att jag kan vicka på fötterna riktigt som jag ska i dem.

  • Eleonor01
    CuteLittleDevil skrev 2014-07-28 20:23:22 följande:
    Ja då ljög väl körskolan för mig då. För det talade läraren om för mig på första körlektionen.
    Nä de har skrämt dig å det funkade visst. Jag är trafiklärare :)
  • Grande Rock
    CuteLittleDevil skrev 2014-07-28 19:27:04 följande:

    När man kör bil måste man ha skor som sitter fast på foten. Flip flops är inte godkända. Inte heller foppatofflor, om man inte har remmen bakom hälen. Träskor får man inte heller köra i och inte barfota.


    Att köra barfota eller i strumplästen är ju överlägset allt annat, varför får man inte det?
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Dr Mupp

    Barfota eller foppatofflor är bäst tycker jag. Ger bäst känsla. Träskor är ingen höjdare. Inte MBT heller. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tow2Mater
    Grande Rock skrev 2014-07-28 21:04:12 följande:
    Att köra barfota eller i strumplästen är ju överlägset allt annat, varför får man inte det?
    "vid en paniksituation när man måste bromsa till ordentligt kan man stöta fötterna på pedalerna, och då kan smärtan vara oövervinnelig samtidigt som man ej kan trampa ordentligt på pedalerna".

    Man kan väl också halka till lättare på pedalerna just i en situation där man måste bromsa snabbt och hårt om man är barfota eller i bara strumplästen.
  • Grande Rock
    Tow2Mater skrev 2014-08-04 13:51:57 följande:
    "vid en paniksituation när man måste bromsa till ordentligt kan man stöta fötterna på pedalerna, och då kan smärtan vara oövervinnelig samtidigt som man ej kan trampa ordentligt på pedalerna".

    Man kan väl också halka till lättare på pedalerna just i en situation där man måste bromsa snabbt och hårt om man är barfota eller i bara strumplästen.
    mitt spontana svar är kort och gott nej

    halka på pedalerna i strumplästen har jag aldrig varit med om, det händer mer frekvent med skor på skulle jag säga

    att slå sig på pedalerna verkar känns också långsökt, men visst kan det väl hända
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Tow2Mater

    En anledning till som jag tycker låter rimlig:

    "Try using a clutch, for example, that requires heavy pressure to depress it. It's a relatively small pedal and so it exerts a lot of pressure on the ball of the foot, whereas, the sole of a shoe distributes that pressure more evenly. Repeated use of the clutch could end up being painful, causing cramp or other spasms in the foot, which could result in the driver losing control of the car and a potential prosecution for driving without due care and attention."
    www.telegraph.co.uk/motoring/road-safety/9517409/Choosing-the-right-driving-shoes.html

  • Grande Rock
    Tow2Mater skrev 2014-08-04 16:03:54 följande:

    En anledning till som jag tycker låter rimlig:

    "Try using a clutch, for example, that requires heavy pressure to depress it. It's a relatively small pedal and so it exerts a lot of pressure on the ball of the foot, whereas, the sole of a shoe distributes that pressure more evenly. Repeated use of the clutch could end up being painful, causing cramp or other spasms in the foot, which could result in the driver losing control of the car and a potential prosecution for driving without due care and attention."
    www.telegraph.co.uk/motoring/road-safety/9517409/Choosing-the-right-driving-shoes.html


    Hur stor är din kopplingspedal?

    Körning utan skor blir, i mitt fall, endast vid långkörning (annars fär man ju knyta skor så ofta). Landsvägskörning är inte kopplingsintensivt så jag har ingen relevant erfarenhet kopplat till det eventuella problemet. Dessutom kör jag automat nu för tiden.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Passionsfrukt

    Jag halkar mer på pedalerna då jag har skor på mig (typ blöta gymnastikskor med gummisula, klart som fan det blir halt då).
    Värsta skorna jag nånsin kört i är mina joggingskor - breda som båtar och det känns som om de breder ut sig över alla pedalerna, känns som om jag trycker ner två pedaler samtidigt.
    Bästa skorna jag kört med är ballerinor, All Stars, kilklacksstövlar. Använder inte flipflops så jag vet inte hur de är att köra i.

  • GrönaDruvan

    Flip-flop är ju grymt lurigt att köra i.

    Har gjort det någon gång och hälen på skon fastnar ju på golvet/mattan. Är man inte en van förare kan det vara mycket obehagligt och man får tänka snabbt hur man ska göra.

  • kixan
    Tow2Mater skrev 2014-08-04 16:03:54 följande:

    En anledning till som jag tycker låter rimlig:

    "Try using a clutch, for example, that requires heavy pressure to depress it. It's a relatively small pedal and so it exerts a lot of pressure on the ball of the foot, whereas, the sole of a shoe distributes that pressure more evenly. Repeated use of the clutch could end up being painful, causing cramp or other spasms in the foot, which could result in the driver losing control of the car and a potential prosecution for driving without due care and attention."

    www.telegraph.co.uk/motoring/road-safety/9517409/Choosing-the-right-driving-shoes.html


    EN gång har jag kört en bil med sådan koppling. Eller rättare sagt lastbil. Jag fick sjukt ont i foten av att koppla och då hade jag ändå bra stabila skyddsskor på mig. Men det har aldrig hänt varken förr eller senare och då är jag ändå yrkeschaufför och har kört alla möjliga bilar och lastbilar...

    Många tradarchaffisar (som kör långa sträckor med få stopp alltså) kör ju helst barfota (eller i strumpor) också, en del har som regel att inga skor får komma in i hytten öht, de stannar på översta trappsteget.
    A -03, F -05, V -10
  • Tow2Mater
    Grande Rock skrev 2014-08-04 16:25:44 följande:
    Hur stor är din kopplingspedal
    Den är mindre än de andra. Och i t ex morgontraffik kan jag bli trott i foten med skor. Skulle inte vilja tänka på hur foten skulle kännas utan sko, och kommer inte att prova.
  • Dr Mupp
    Tow2Mater skrev 2014-08-04 16:03:54 följande:

    En anledning till som jag tycker låter rimlig:

    "Try using a clutch, for example, that requires heavy pressure to depress it. It's a relatively small pedal and so it exerts a lot of pressure on the ball of the foot, whereas, the sole of a shoe distributes that pressure more evenly. Repeated use of the clutch could end up being painful, causing cramp or other spasms in the foot, which could result in the driver losing control of the car and a potential prosecution for driving without due care and attention."
    www.telegraph.co.uk/motoring/road-safety/9517409/Choosing-the-right-driving-shoes.html


    Har inte det problemet eftersom jag inte har nån koplingspedal.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Får man köra bil i flip flop och ballerinaskor?