Inlägg från: BjörkW |Visa alla inlägg
  • BjörkW

    Foglossning

    Jag kände fogsmärta i v 10 första gången, i v 16 kunde jag inte gå. Jobbar på en gård med mjölkkor så var väldigt tungt och jag hade riktigt ont men tänkte "så tidigt kan det ju inte göra ont?!" Men vist var det foglossningar och har lärt mig att det är STOR skillnad på bäckensmärta som börjar innan 18 fullgångna veckor eller efter. Dom som börjar innan blir sällan bättre och då är det total vila som gäller, medan dom senare kan bli bra av träning. Du verkar vara ett gränsfall?

    Jag har varit sjukskriven sen v 16 och kommer vara det tills förlossningen och sen göra en ny läkarbedömning (är i v 33 nu). FK har varit väldigt förstående så har inte varit något krångel alls med dom, men jag har som sagt ett väldigt fysiskt jobb.

    Jag har fått akupunktur sen v 18 ungefär och nu får jag det 2 gånger i veckan och tycker det har hjälpt att ta bort dendär värsta ihållande smärtan. Tens tycker jag hjälper förstunden och bältet tycker jag inte hjälper något speciellt.. Men alla är så olika!

  • BjörkW

    Red med innan men fick ge upp det... Du får gå ner i timmar 6 månader innan bf utan att din sgi förändras oavsett om du blir beviljad sjukskrivning eller ej :)

    Hoppas allt löser sig. Men av egen erfarenhet är det INTE värt att "kämpa på" in i det sista. Fick jag ångra något här i livet skulle det vara att jag direkt gick ner i arbete och slutade med ALLA fysiska aktiviteter vi första känningen. Min ridlärare sa till mig att jag skulle ha respekt för foglossningar när jag fortfarande trilskades med att rida. Tyckte hon var så töntig och överreagerade, men nu förstår jag vad hon menade och ångrar att jag inte hade lite mer respekt...

  • BjörkW
    Marie90 skrev 2014-07-29 12:57:40 följande:

    Menar du ångra att du INTE gick ner i tid/slutade med aktiviteterna?


    Ja förlåt. Skyller på att jag är gravidsnurrig ;) Jag ångrar att jag fortsatte jobba och hålla igång med ridning och träning som vanligt när smärtan först kom.
  • BjörkW

    Vad roligt att du blev hjälpt :) Jag har redan konstaterat runt 41 grader skolios så min rygg har växt så snett, troligen pga min hjärtoperation. Så den bidrar till foglossningarna tror dom men går tyvärr inte att "knäcka" tillbaka.. Men man borde unna sig en kiropraktor tid sådär var 6 månade eller något för att kunna rätta till småskit innan det blir något sen också :)

Svar på tråden Foglossning