• Anonym (Sara)

    Efternamn…

    Sambons barn berättade att deras mamma och hennes nya man ska gifta sig i sommar och att hon ska byta efternamn till hans och då ska även dom byta namn. 

    Hur hade ni ställt er till det? 
    Hade ni gått med på det om det hade gällt era barn?

  • Svar på tråden Efternamn…
  • Anonym (Sara)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 22:58:49 följande:
    och eftersom dom har gemensam vårdnad kan HON motsätta sig det. 

    bäst vore om dom kunde enas om ett av namnen och sen låta barnen heta det - oavsett sen vem som gifter sig och skaffar nya namn. 
    Ja, så långt fattar jag att hon kan motsätta sig det.

    Då skulle barnen lika gärna kunna ta mitt namn också?
  • Anonym (??)
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:54:52 följande:

    Han känner sig utbytt, han tycker det känna konstigt att barnen ska ha en annans mans namn och före det vidare..

    Har han rätten på sin sida att neka eller kommer det ändå gå igenom? Barnen är 8år och 13 år


    Föra vidare? Idag gör man inte sånt. Ska han stämma för att få boendet också eller bara neka barnen att heta som sin mamma som de bor med?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (??) skrev 2014-07-30 23:06:20 följande:
    Föra vidare? Idag gör man inte sånt. Ska han stämma för att få boendet också eller bara neka barnen att heta som sin mamma som de bor med?
    Barnen bor mest hos henne men även hos oss, fast de ser deras hem hos henne. Skiljer 2 dagar ifrån halva tiden var men barnen ser trots det att deras hem är hos mamman. 
  • Nyfiken gul
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 23:05:52 följande:
    Ja, så långt fattar jag att hon kan motsätta sig det.

    Då skulle barnen lika gärna kunna ta mitt namn också?
    enda chansen till att barnen kan heta det du heter är om du och pappan gifter er och  ni tar ditt namn och han byter namn på barnen. 

    men fortfarande -  båda måste godkänna namnen - oavsett vems namn barnen än får i slutändan. 

    Så i praktiken innebär det att om han motsätter sig ett namnbyte får barnen fortsätta heta hennes namn tills barnen är så stora att dom själva kan välja vad dom vill heta. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (-)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 23:03:26 följande:

    varför vill han plötsligt just NU att barnen heter hans namn när dom i alla år haft hennes namn?

    Varför är det plötsligt viktigt? 

    Han har haft en massa år på sig att vilja ha sitt namn på barnen, men nu först tycker han det är en bra ide?

    Är det infekterat mellan föräldrarna så att han gör det här bara på ren pin kiv?


    Jag kan helt klart förstå varför det är viktigt.

    Tidigare har barnen haft mammans efternamn - mamman och barnen tillhör samma släkt och samma blod - det efternamnet är således naturligt att föra vidare (då man i generationer tillhört släkten). Men att plötsligt lämna det namnet (för att _mamman_ gifter sig med en man som barnen inte har några biologisk band med), för att istället föra vidare en annan släkts namn - det ÄR lite märkligt. Ändock vanligt förekommande i vårt moderna samhälle med alla dessa olika familjekonstellationer till höger och vänster.

    Jag kan iaf förstå om pappan hellre ser att de tar hans efternamn, och således för detta vidare, än att ta mammans nya mans efternamn.

    Jag hade som sagt ansett det vara mycket märkligt om min son fick sin pappas nya tjejs efternamn (om pappan skulle byta till det). Då hade jag hellre sett att sonen behöll sin pappas släktnamn, eller att sonen bytte till mitt efternamn istället.
  • Nyfiken gul
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 23:09:12 följande:
    enda chansen till att barnen kan heta det du heter är om du och pappan gifter er och  ni tar ditt namn och han byter namn på barnen. 

    men fortfarande -  båda måste godkänna namnen - oavsett vems namn barnen än får i slutändan. 

    Så i praktiken innebär det att om han motsätter sig ett namnbyte får barnen fortsätta heta hennes namn tills barnen är så stora att dom själva kan välja vad dom vill heta. 
    förtydligande - dom får fortsätta heta hennes namn som ogift - 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Sara)
    Anonym (-) skrev 2014-07-30 23:10:17 följande:
    Jag kan helt klart förstå varför det är viktigt.

    Tidigare har barnen haft mammans efternamn - mamman och barnen tillhör samma släkt och samma blod - det efternamnet är således naturligt att föra vidare (då man i generationer tillhört släkten). Men att plötsligt lämna det namnet (för att _mamman_ gifter sig med en man som barnen inte har några biologisk band med), för att istället föra vidare en annan släkts namn - det ÄR lite märkligt. Ändock vanligt förekommande i vårt moderna samhälle med alla dessa olika familjekonstellationer till höger och vänster.

    Jag kan iaf förstå om pappan hellre ser att de tar hans efternamn, och således för detta vidare, än att ta mammans nya mans efternamn.

    Jag hade som sagt ansett det vara mycket märkligt om min son fick sin pappas nya tjejs efternamn (om pappan skulle byta till det). Då hade jag hellre sett att sonen behöll sin pappas släktnamn, eller att sonen bytte till mitt efternamn istället.
  • Dixie
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 23:04:55 följande:
    Dom valde att barnen skulle ha mammans efternamn för han heter Svensson och hon ett mer ovanligt. Hennes nya man har också ett relativt vanligt namn. 

    är det någon som frågat barnen vad de vill ha för namn?!
  • Anonym (??)
    Anonym (-) skrev 2014-07-30 23:10:17 följande:
    Jag kan helt klart förstå varför det är viktigt.

    Tidigare har barnen haft mammans efternamn - mamman och barnen tillhör samma släkt och samma blod - det efternamnet är således naturligt att föra vidare (då man i generationer tillhört släkten). Men att plötsligt lämna det namnet (för att _mamman_ gifter sig med en man som barnen inte har några biologisk band med), för att istället föra vidare en annan släkts namn - det ÄR lite märkligt. Ändock vanligt förekommande i vårt moderna samhälle med alla dessa olika familjekonstellationer till höger och vänster.

    Jag kan iaf förstå om pappan hellre ser att de tar hans efternamn, och således för detta vidare, än att ta mammans nya mans efternamn.

    Jag hade som sagt ansett det vara mycket märkligt om min son fick sin pappas nya tjejs efternamn (om pappan skulle byta till det). Då hade jag hellre sett att sonen behöll sin pappas släktnamn, eller att sonen bytte till mitt efternamn istället.
    Mannens namn BLIR mammans namn när de gifter sig. Hon får det för gott, det är hennes att fortsätta använda för alltid.
  • Anonym (-)

    [quote=73707327][quote-nick]Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 23:11:30 följande:[/quote-nick][/quote]

    Du kan väl hälsa din sambo att han kan fråga mamman till barnen om de kan göra som så att barnen får PAPPANS efternamn som sitt EFTERNAMN, medan de får MAMMANS nya efternamn som MELLANNAMN?

    Det är en bra kompromiss. Men se till att pappans efternamn står sist (dvs: förnamn, andranamn, mellannamn (mammans nya efternamn), efternamn (pappans efternamn). Exempel: Karl Gustaf Johansson(mammans nya) Lindborg(pappans).

Svar på tråden Efternamn…