• Anonym (Kille)

    Singeltjej.

    Skulle du ha något problem ifall killen du dejtar har haft sex med prostituerade tidigare?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Singeltjej.
  • Anonym (Kille)
    Smecker skrev 2014-08-03 20:27:40 följande:

    Eller så vänder vi på det. Inga torskar, inga horor. Koppleriverksamheten är något annat. Förenklar? Det är återigen dina egna argument, varför är det okej i ena fallet men inte i andra?


    Jag vara gav igen med samma mynt. Det du säger att felet enkom ligger i torskarna. Jag vill hävda att det inte BARA ligger där, utan i hela prostitutionsverksamheten generellt. Inte tänker horor; "vilket härligt jobb, härlig hallick, men ack så vidriga män jag ska ligga med idag". Se helheten.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (val) skrev 2014-08-03 20:46:27 följande:

    Nej jag tycker inte det är ok någonstans på skalan att nån köper sex av hitlurade tonåringar, inte av tonåringar alls och inte lurade någonstans ifrån. Så jag tror vi är överens att det är ytterkanten på skalan.

    I den andra ytterkanten skulle vi kunna hitta en uttråkad lyxhustru som säljer sex för spänningens skull, helt och hållet via säkra kontakter och bara när hon känner för det.

    På samma sätt finns det ytterligheter bland sexköparna, män som är otrogna och köper sex samt beter sig allmänt förnedrande mot kvinnorna - jämfört med blyga, osäkra vuxna oskulder som vill uppleva sex en gång i livet.

    Jag tycker inte all prostitution är ok, som jag sa skulle jag önska en mycket hård reglering, åldersgränser, kontroll och stöd till dem som behöver mm.

    Mitt förra inlägg var dock främst ett svar på någon som påstod/antydde att det inte finns några nyanser eller skalor. Allt är lika fruktansvärt och förnedrande.

    Jag håller inte med om det, det finns de handlingar som är värre och mer omoraliska på skalan. På samma sätt som det gör inom nästan all form av brottslighet.


  • Smecker
    Anonym (Kille) skrev 2014-08-03 21:48:43 följande:

    Jag blir provocerad av personer som argumenterar populistiskt, applicerar sin förklaringsmodell på allt osv.

    Vad har dödsstraff med otrohet att göra? Det är ändå två vitt skilda ting?


    Nej, det var din förklaringsmodell jag applicerade på ett liknande scenario. Är det populistiskt att anse att sexköp är förkastligt? Ja i så fall..

    Anledningen till att otrohet inte är olagligt och att Sverige inte har dödsstraff är densamma. Du kan nog lista ut det själv.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    Anonym (Kille) skrev 2014-08-03 21:50:29 följande:

    Du verkar vara beklämd av det, vad har du upplevt egentligen?

    Nej, naturligtvis koppleriverksamhet överhuvudtaget.


    Jag är inte ett dugg beklämd av någonting alls, så sluta upp med den härskartekniken.

    Nej, koppleriverksamhet är inget samhällsproblem. Torskarnas kvinnosyn däremot är ett samhällsproblem ur jämställdhetssynpunkt. För att inte skuldbelägga prostituerade är alltså köp av sexuella tjänster olagligt, men inte försäljning.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    Anonym (Kille) skrev 2014-08-03 21:53:50 följande:

    Jag vara gav igen med samma mynt. Det du säger att felet enkom ligger i torskarna. Jag vill hävda att det inte BARA ligger där, utan i hela prostitutionsverksamheten generellt. Inte tänker horor; "vilket härligt jobb, härlig hallick, men ack så vidriga män jag ska ligga med idag". Se helheten.


    Varför måste man se helheten? Ibland är det delarna som är problemet. Eller någon av delarna som är det största problemet. Bara för att någon tillhandahåller en tjänst så betyder det inte att någon måste köpa. Om torskarna gav fan i att köpa offer för trafficking så skulle det problemet inte existera. Men nej, trycker det i pungen så är alla medel tillåtna, och helst så billigt som det någonsin är möjligt, för att få runka av sig i någon annan. För vi skall väl inte låtsas att det är någon ömsesidighet inblandad. Vad säger det om kvinnosynen? Bara det att man kan tänka sig att stoppa in den i någon som egentligen inte är kåt på en, det brukar vara ett no no. Och så ifrågasätter du varför kvinnor är anti sexköpare? Tja, där har du ett av svaren.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (Kille)
    Smecker skrev 2014-08-03 21:56:17 följande:

    Nej, det var din förklaringsmodell jag applicerade på ett liknande scenario. Är det populistiskt att anse att sexköp är förkastligt? Ja i så fall..

    Anledningen till att otrohet inte är olagligt och att Sverige inte har dödsstraff är densamma. Du kan nog lista ut det själv.


    Nej, du blev ju uppenbarligen själv provocerad av att jag råkade ha synpunkter på din åsikt, här har ju du alltid rätt, eller hur? :)

    Sexköp är per definition lika förkastligt som att sälja sex, för att sälja krävs det någon som köper, allt hänger ihop. Du kan inte bara fokusera på torskarna. Nu kommer du säkert slänga ur dig; "fy fan, att du tycker det är bra med sexköp", bara för att jag råkade inte tycka exakt som du... När sa jag att sexköp är bra eller ens moraliskt försvarbart?
    Smecker skrev 2014-08-03 22:00:52 följande:

    Jag är inte ett dugg beklämd av någonting alls, så sluta upp med den härskartekniken.

    Nej, koppleriverksamhet är inget samhällsproblem. Torskarnas kvinnosyn däremot är ett samhällsproblem ur jämställdhetssynpunkt. För att inte skuldbelägga prostituerade är alltså köp av sexuella tjänster olagligt, men inte försäljning.


    Nu gör du flera generaliseringar. Har alla sexköpare per definition en unken kvinnosyn? Den brännskadade oskulden med? Så alla försäljare tycker sig vara skuldbelagda? Tro mig, jag är för jämställdhet, men även inom områden man känner avsky, måste man kunna penetrera sakämnet och finna lösningar. Det finns små brott och det finns stora. Tänkvärd mening.
    Smecker skrev 2014-08-03 22:08:19 följande:

    Varför måste man se helheten? Ibland är det delarna som är problemet. Eller någon av delarna som är det största problemet. Bara för att någon tillhandahåller en tjänst så betyder det inte att någon måste köpa. Om torskarna gav fan i att köpa offer för trafficking så skulle det problemet inte existera. Men nej, trycker det i pungen så är alla medel tillåtna, och helst så billigt som det någonsin är möjligt, för att få runka av sig i någon annan. För vi skall väl inte låtsas att det är någon ömsesidighet inblandad. Vad säger det om kvinnosynen? Bara det att man kan tänka sig att stoppa in den i någon som egentligen inte är kåt på en, det brukar vara ett no no. Och så ifrågasätter du varför kvinnor är anti sexköpare? Tja, där har du ett av svaren.


    Du är oerhört känslobaserad och fundamentalistisk när du debatterar. Du pådyvlar mig saker som du gräver fram, som jag aldrig har påstått. Jag är också kritisk till prostitution. Men väljer att ha en nyanserad bild och försöker se helheten. Det är aldrig ens fel när två träter.
  • lostcase
    Anonym (Kille) skrev 2014-08-03 21:42:54 följande:

    [quote=73728237][quote-nick]lostcase skrev 2014-08-03 20:08:01 följande:[/quote-nick]Poängen är att det inte handlar om att berätta något eller inte. Jag ställer frågan till dig för att se om du överhuvudtaget förstår varför många människor anser det vara moraliskt fel att köpa sex eller om det på något vis får dig att fundera över dina egna värderingar att det är helt ok. Men uppenbarligen inte.[/quoteJag sa inte att själva handlingen är OK. Men som alla andra brott finns det ett upphov till själva handlingen, det är det man måste titta närmare på och inte endast vräka ur sig kommentarer som "Omoraliskt!", även om det i sak är fel att köpa sex. Fundamentalism skall man akta sig för.


    Vem säger att man måste titta närmare på anledningen? Jag skulle dumpa direkt oavsett anledning. Precis som jag även av vissa andra anledningar skulle kunna dumpa direkt, ex om personen hade begått andra kriminella handlingar. Jag är helt ointresserad av om personen skyller på sina taskiga barndom eller orättvisor i samhället eller vad du vill, jag väljer mitt umgänge med omsorg.
  • lostcase
    Anonym (val) skrev 2014-08-03 20:46:27 följande:
    Nej jag tycker inte det är ok någonstans på skalan att nån köper sex av hitlurade tonåringar, inte av tonåringar alls och inte lurade någonstans ifrån. Så jag tror vi är överens att det är ytterkanten på skalan.

    I den andra ytterkanten skulle vi kunna hitta en uttråkad lyxhustru som säljer sex för spänningens skull, helt och hållet via säkra kontakter och bara när hon känner för det.

    På samma sätt finns det ytterligheter bland sexköparna, män som är otrogna och köper sex samt beter sig allmänt förnedrande mot kvinnorna - jämfört med blyga, osäkra vuxna oskulder som vill uppleva sex en gång i livet.

    Jag tycker inte all prostitution är ok, som jag sa skulle jag önska en mycket hård reglering, åldersgränser, kontroll och stöd till dem som behöver mm.

    Mitt förra inlägg var dock främst ett svar på någon som påstod/antydde att det inte finns några nyanser eller skalor. Allt är lika fruktansvärt och förnedrande.
    Jag håller inte med om det, det finns de handlingar som är värre och mer omoraliska på skalan. På samma sätt som det gör inom nästan all form av brottslighet.
    Men det var inte det som var frågan i tråden. Frågan var om man skulle ha problem med att den kille man börjat dejta visat sig besöka prostituerade. Och som synes verkar det som att de flesta kvinnor här skulle ha problem med det. Alldeles oavsett anledning.
    Tror du på allvar att det sitter en massa uttråkade lyxhustrur och säljer sex för att de inte har något annat för sig? Och att de då gärna skulle ställa upp med sin kropp för att tillgodose socialt handikappade, förvuxna oskulders behov?
    Och du svarade inte på min fråga, kan du tänka dig att ställa upp för dessa personer och arbeta som prostituerad? Eller din dotter, syster eller mamma? Eftersom det inte är så allvarligt enligt dig menar jag.
  • Anonym (Kille)
    lostcase skrev 2014-08-03 22:51:27 följande:

    Vem säger att man måste titta närmare på anledningen? Jag skulle dumpa direkt oavsett anledning. Precis som jag även av vissa andra anledningar skulle kunna dumpa direkt, ex om personen hade begått andra kriminella handlingar. Jag är helt ointresserad av om personen skyller på sina taskiga barndom eller orättvisor i samhället eller vad du vill, jag väljer mitt umgänge med omsorg.


    Vilka du umgås med ger jag f*n i, men visst har vi alla ett unikt människovärde, t o m pedofiler som genom sina handlingar känns som efterblivna idioter. Det är allt jag säger. :)
  • lostcase
    Anonym (Kille) skrev 2014-08-03 22:24:11 följande:
    Nej, du blev ju uppenbarligen själv provocerad av att jag råkade ha synpunkter på din åsikt, här har ju du alltid rätt, eller hur? :)

    Sexköp är per definition lika förkastligt som att sälja sex, för att sälja krävs det någon som köper, allt hänger ihop. Du kan inte bara fokusera på torskarna. Nu kommer du säkert slänga ur dig; "fy fan, att du tycker det är bra med sexköp", bara för att jag råkade inte tycka exakt som du... När sa jag att sexköp är bra eller ens moraliskt försvarbart?
    Smecker skrev 2014-08-03 22:00:52 följande:

    Jag är inte ett dugg beklämd av någonting alls, så sluta upp med den härskartekniken.

    Nej, koppleriverksamhet är inget samhällsproblem. Torskarnas kvinnosyn däremot är ett samhällsproblem ur jämställdhetssynpunkt. För att inte skuldbelägga prostituerade är alltså köp av sexuella tjänster olagligt, men inte försäljning.


    Nu gör du flera generaliseringar. Har alla sexköpare per definition en unken kvinnosyn? Den brännskadade oskulden med? Så alla försäljare tycker sig vara skuldbelagda? Tro mig, jag är för jämställdhet, men även inom områden man känner avsky, måste man kunna penetrera sakämnet och finna lösningar. Det finns små brott och det finns stora. Tänkvärd mening.Du är oerhört känslobaserad och fundamentalistisk när du debatterar. Du pådyvlar mig saker som du gräver fram, som jag aldrig har påstått. Jag är också kritisk till prostitution. Men väljer att ha en nyanserad bild och försöker se helheten. Det är aldrig ens fel när två träter.
    Du tycker ju visst att sexköp är försvarbart och förståeligt det är ju du som hittar på en massa konstruerade scenarior med oskulder som behöver bli bekräftade och att det då är ok eller åtminstone inte så allvarligt.
    Ja, jag tycker den brännskadade, socialt handikappade oskulden också har en unken kvinnosyn som tydligen anser att han har rätt till sex och en annan människas kropp och då går han och köper det.
    Tror du den prostituerade gör någon skillnad på torskarna? Det tror inte jag, det är bara ännu en person raden som vill trycka in snoppen i henne och som hon står ut med mot betalning. Sexigt? Spännande? Charmigt? Eh nej. Bara patetiskt och rätt äckligt.  
Svar på tråden Singeltjej.