• kokos

    Min 5-åring får inte i sig frukost,förslag?

    Min son på 5 år sätter sig vid frukostbordet men äter typ inget. Han dricker någon klunk av mjölk/juice. Jag har gjort gröt,plockat fram cornflakes,yoghurt,smörgås,knäckebröd you name it! Han vill inte Jag vill verkligen att han får i sig något på morgonen. Förslag? Nu börjar dagis också och jag vill inte att mitt barn ska gå omkring hungrigt och vänta till lunch...

  • Svar på tråden Min 5-åring får inte i sig frukost,förslag?
  • kokos

    Jo men ni som skriver smoothie! förslag på vad jag kan blanda? Har aldrig gjort det förut...

  • Eleonor01
    kokos skrev 2014-08-02 06:22:49 följande:

    Jo men ni som skriver smoothie! förslag på vad jag kan blanda? Har aldrig gjort det förut...


    Börja med att köpa färdiga i portionstetra. Finns i tre deciliters förpackningar i barnmatshyllan. Synd om han inte gillar det ju :)

    Hemma kör vi m drickyoghurt, såna smoothie som jag nämde, fruktkräm, blåbärssoppa, nyponsoppa, fruktsallad etc. Sen äter vår kille frukost på dagis men äter han inget så har de fruktstund vid halv tio så utan mat går de inte :)
  • frk uggla

    Smoothie kan du göra på naturell yoghurt eller vanilj (eller kvarg som någon skrev). Har man inte serverat det tidigare tror jag vanilj är lättast.

    Till två glas kan du ta ca 2 dl yoghurt, 1 dl mjölk, 1 banan och 0,5-1 dl frysta bär (typ hallon, blåbär eller jordgubbar). Med banan i blir smoothien lite tjockare så då kan man behöva lite mer mjölk. Prova dig fram. :)

  • Vaniljhjärtan
    kokos skrev 2014-08-02 03:57:59 följande:

    Jag frågar vad han vill ha och tar fram men sedan äter han inte ändå. Så jag tar inte fram allt på en gång


    Aha då missförstod jag för jag såg värsta frukostbordet framför mig, förlåt men jag kom på du skrev att det varit de sista månaderna och då har det varit väldigt varmt så kanske därför han inte är sugen heller.

    Smoothie älskar jag men vet inte om barn gör det men jag använder som nån skrev ovan och ibland har jag i lite flytande honung och lite ramlösa med, jag älskar smoothie smidigt och enkelt att få i sig mat. Hoppas det ordnar till sig när värmen lägger sig, hir äter han i övrigt på dagen?
    ~vaniljhjartan.blogg.se~ gravidbloggen från start
  • Kunigunda
    Kunigunda skrev 2014-08-01 21:15:44 följande:

    Min 5-åring har frukostvägrat hela sommaren. Jag tänker att det beror på att det är så varmt.

    Hon får välja något (smörgås, flingor eller vad det nu blir). När hon inte äter brukar komma överens om hur många tuggor man ska äta för att bli klar (vanligtvis 4-5). Då äter hon det. Ibland sätter det igång aptiten och hon äter upp. Ibland äter hon inget mer och då nöjer jag mig så. Oftast håller hon sig till lunch.


    Jag tror att det är synd att börja locka med sockrade produkter som kräm och vaniljyoghurt. Det viktigaste med frukosten är ju att grunda goda matvanor, inte att de äter frukost exakt varenda dag. Prova mitt tips ovan. Då får barnet kontroll, men du får också i honom något.
  • modsey

    börja dagen med att ge honom lite apelsinjuice ( gärna hempressad) så kommer suget i magen efter mat ofta igång.
    Bra knep en dietist jag jobbat med tipsade föräldrar med matkinkande barn om.
    Många barn gillar ju också lite plockmat till frukost; ställ fram skålar med gurka, små tomater, morotsstavar, ostrullar eller kuber, skinkarullar, små plättar och annat gott.

  • kokos

    Idag gav jag honom lite juice när han kom upp. Sedan sade jag ingenting. frågade hans lillebror på 4 år vad han ville ha till frukost. När han sedan satt och åt så kom 5-åringen och sade: -Mamma jag vill ha smörgås och mjölk

  • Vaniljhjärtan
    kokos skrev 2014-08-02 11:43:18 följande:

    Idag gav jag honom lite juice när han kom upp. Sedan sade jag ingenting. frågade hans lillebror på 4 år vad han ville ha till frukost. När han sedan satt och åt så kom 5-åringen och sade: -Mamma jag vill ha smörgås och mjölk


    Whohoo :)
    ~vaniljhjartan.blogg.se~ gravidbloggen från start
  • kokos

    Idag erbjöd jag smoothie. Mixade turkisk yoghurt och banan plus en skvätt mjölk. Var mycket populärt tack snälla ni för era förslag!!

  • isolande
    modsey skrev 2014-08-02 11:03:14 följande:

    börja dagen med att ge honom lite apelsinjuice ( gärna hempressad) så kommer suget i magen efter mat ofta igång.
    Bra knep en dietist jag jobbat med tipsade föräldrar med matkinkande barn om.
    Många barn gillar ju också lite plockmat till frukost; ställ fram skålar med gurka, små tomater, morotsstavar, ostrullar eller kuber, skinkarullar, små plättar och annat gott.


    varje vardagmorgon? Låter...överambitiöst och orimligt Flört
Svar på tråden Min 5-åring får inte i sig frukost,förslag?