Inlägg från: Veronicaumea |Visa alla inlägg
  • Veronicaumea

    Julibebisar 2014

    Jag hoppar in här :) Vi fick vår dotter för exakt två veckor sen och allt har gått jättebra. I början var hon för trött för att äta så då fick vi väcka henne och mata henne med lite ersättning innan vi ammade så hon skulle få upp blodsockret lite innan hon ammade. Det gick sådär, vi fick komplettera med ersättning då också för att hon somnade vid bröstet. Sen kom ett par dagar då hon gallskrek åt bröstet varje gång hon skulle äta. Men plötsligt en dag så bara funkade det och sen dess har hon ätit hur bra som helst :)

    Förlossningen gick också bra, hade en helt underbar barnmorska - vilket jobb de gör! Mitt vatten gick kl 17 och nästa dag kl 08.33 var hon ute :) Det enda som egentligen tog tid var att hon inte ville komma ner riktigt när jag var fullt öppen, tog tre timmar från att jag var öppen tills att jag fick krysta och då fick jag hur mycket värkstimulerande dropp som helst.

    Vi har lite problem med magen, den tjorvar på nätterna så på dagarna sover hon hur bra som helst (iaf om hon får ligga i famnen) men på nätterna är det mycket vakentid. Vi får hoppas det går över snart, är ju så jobbigt för henne. Hon får droppar mot det och jag tror det hjälper lite. Förövrigt är hon en riktig liten bajsmaskin ;)

    Hur går det för er andra? Äter de och sover någorlunda?

  • Veronicaumea

    Jag tycker hon har blivit jättestor jämfört med när hon föddes men har inte vägt henne sen hon var 8 dagar då vägde hon 3670 g o hon vägde 3625 när hon föddes och var nere o vände strax under 3400g. Vi skulle få gå till BVC o väga henne i början av nästa vecka, de skulle ringa oss men ringde aldrig så ringer nog dit imorn så vi får komma o väga o mäta lite, är ju kul o se hur hon växer :) Stl 50 börjar va trångt, varierar oss lite med stl 56 men än så länge kan hon ha stl 50 också. Känns jobbigt att hon växer så snabbt, hon är ju bara 16 dagar, vill att hon ska va vår lilla plutt länge!

    Här är nätterna fortfarande sådär. Blir väl 5 timmars sömn för mig per natt ungefär. Än så länge har mannen haft semester så han har tagit henne några timmar på morgonen så jag har kunnat sova men imorn börjar han jobba o då får jag nog vänja mig vid att vi sover i 5 timmar.. Hoppas magen ger med sig för henne snart, känns som att det är den som håller henne vaken, när hon väl lyckats bajsa eller spy brukar hon kunna somna.. Vi har köpt miniform, tror verkligen de hjälper. Inte så att det har gått över men det har blivit betydligt bättre. Svårt att komma ihåg innan varje måltid bara.. På dagarna sover hon jättebra i famnen men vaknar så fort man lägger ifrån henne. Hon trivs dock i vagnen och det är tur för det måste funka med hundpromenader på dagarna :) I bästa fall somnar hon in så pass bra på promenaden så hon sover vidare i vagnen när vi kommer in, men det är bara typ hälften av gångerna, annars vaknar hon så fort vagnen stannar..

    Vi ska ha dop i november tror jag. Ska börja planera nu snart så vi kan få iväg inbjudningskort, många bor i Sthlm o vi bor ju i Umeå och det blir dyrt för dem att köpa resor om vi inte är ute i tid med inbjudningarna.. Vad bjuder ni på på dopet?

  • Veronicaumea

    Vår lilla tjej har fått namnet Felicia :)

    Ja, det är helt galet att de redan börjar bli så stora,hon är ju redan drygt tre veckor gammal, idag la vi undan alla kläder i stl 50, stl 56 som såg så stort ut för ett par veckor sen sitter ju nästan perfekt nu, läskigt hur snabbt det går.. Känns som att hon har utvecklats hur mycket som helst också. Hon är mycket mer vaken och söker ögonkontakt, har börjat sträcka ut sig så hon ser jättelång ut och rör sig mycket mer.

    Det är väldigt olika hur ofta jag ammar. På morgonen vill hon gärna äta en gång i timmen tills hon till slut somnar efter typ 3 timmar. Sen ammar jag oftast varannan till var tredje timme resten av dagen. På natten sover hon ofta 3,5 timmar först, sen 3-3,5 timmar till. Eller de senaste nätterna har varit så, innan dess sov hon mycket mindre på nätterna, jag hoppas det fortsätter som det är nu, jag är betydligt piggare och orkar ha henne vaken i typ 3 timmar på morgonen :) Magen tjorvar en del fortfarande, köpte semperdroppar idag och ska testa de också, jag hoppas det ger med sig snart, tycker så synd om henne. Hon har börjat spy hur mycket som helst också..

  • Veronicaumea

    Klart vi inte dömer dig för att du fått en depression! Skönt att de upptäckte det och hoppas det går över snart nu när du får hjälp!

    Vår tjej vägde 4080g och var 56 cm för 10 dagar sen och 56 passar perfekt, det mesta är lite stort till och med. Ska på BVC på tisdag igen, ska bli kul att se vad som hänt på nästan två veckor :)

    Idag blev hon 1 månad :) Har hänt så mycket på en månad, nu är hon verkligen vaken och med, följer lite med blicken och söker kontakt. Ska bli mysigt att se vad som hänt om ytterligare 1 månad :)

  • Veronicaumea

    Hos oss går det bra! Nätterna är väl det som är jobbigt, hon har så svårt att somna om när hon vaknat på natten och det går bra så länge man går runt med henne i famnen men så fort man lägger ner henne så knorrar magen..

    Har haft det lyxigt här hemma, min man har varit hemma ända tills nu. Han jobbade en vecka men då hade vi besök så då var jag ändå inte ensam. Nästa vecka åker jag o hälsar på min familj i Sthlm så kommer inte vara ensam i vardagen förrän veckan efter det och då är hon ju redan drygt 6 veckor.

    Vi var på BVC i torsdags och vägde och mätte, hon hade inte växt något på längden på 2 veckor, men sköterskan sa att det antagligen bara var en felmätning och hon hade gått upp typ ett halvt kilo. Sen födseln hade hon gått upp 900g och växt 5 cm iaf, det är bra :) Byxor i stl 56 börjar bli korta men bodys är fortfarande långa så gissar att hon kanske har långa ben!

  • Veronicaumea

    Bor ju tyvärr uppe i Umeå så en bit från Katrineholm!

    Kul att vi blivit några stycken i tråden.

    Hur har det gått för er nya i gruppen? Har ni landat? Får ni sova nåt? :)

  • Veronicaumea

    Ojojoj säger jag bara. Jag håller på att bli galen känns det som. Är det bara jag som har världens mest missnöjda bebis? Hon kan skrika hela dagarna vissa dagar och det enda som typ hjälper är att hon får amma. Men eftersom hon ändå knorrar så mycket så ligger hon och tar och spottar ut bröstet hela tiden så bröstvårtan blir helt misshandlad. De dagarna hon är nöjd kräver hon ändå att jag vaggar henne typ hela dagarna. Hon kan ha somnat in men samma sekund som jag sätter mig ner så vaknar hon och börjar gråta. Hon gråter i sömnen ibland (gissar att det är gaser som behöver komma ut då). Hon är 7 veckor och hon har visat att hon kan le, men det är då inte ofta man får ett leende som inte är gaser...

    Hon har inte kolik, så mycket skriker hon inte och hon är ju lugn om man vaggar henne eller hon får äta.. Men nu har hon slutat bajsa också.. Från att hon bajsade flera gånger i timmen till att hon bajsade ett par gånger om dagen till att hon nu bajsar typ varannan dag men kämpar hela dagarna med att få ut nåt.. Tänkte se om det är tillfälligt annars ringer jag bvc om det på måndag..

    Nu har hon varit vaken nästan 5 timmar i sträck så nu verkar hon ha däckat, kunde precis lägga ifrån mig henne men hon lär väl vakna när som helst o då kommer det vara famnen som gäller i flera timmar till.. Det ör inga problem att ha henne i famnen, men lite tröttsamt är det när det är heela dagarna.

    Var tvungen att gnälla av mig lite bara.

    Ang. nätterna så tycker jag att vi har betydligt bättre nätter nu än för ett tag sen. Hon somnar vid 21-22 och sover till 01 oftast, då ammar vi och hon sover vidare till ca 04, då byter vi blöja, ammar och vaggar en stund och sen sover hon på mig till någon gång mellan 6 o 8. Har jag tur kan hon sova på mig en stund på soffan på förmiddagen också så jag kan sova någon timme till, speciellt om hon vaknat innan 7 på morgonen.

  • Veronicaumea

    Vi gav minifom i drygt en månad, sen när andra flaskan tog slut så slutade vi med det men tyckte det märktes för hon kämpade så mycket med att både bajsa o prutta så tänkte köpa en ny men då plötsligt verkar magen ha börjat ge med sig. Semperdropparna är inte slut än mennär flaskan tar slut så slutar vi nog med dem också och hoppas på att tarmarna helt enkelt mognat lite så vi är redo att leva utan droppar ;) Hon kämpar ju fortfarande men hon gallskriker inte av det.

    De senaste två-tre dagarna har varit helt annorlunda än innan, hon är liksom nöjd :) I förrgår sov hon två timmar i sin bilstol fast bilen bara rullade i typ 10 min o igår sov hon två timmar i vagnen varav en av timmarna var ute på balkongen, sen när hon vaknade så somnade hon om i min famn på direkten o sov i en timme till fast jag satt stilla i soffan. Sen har hon liksom varit nöjd istället för att skrika hela tiden. Helt plötsligt är hon rätt go att ha o göra med ;)

    Vi bor ju ganska långt norrut så här har det blivit rätt kallt så vi kör med en lurvig overall, om det är lite varmare så har hon bara mindre kläder på sig under, typ linnebody och strumpbyxor. I helgen ska vi köpa en åkpåse med fårskinn och sen funderar jag på om man skulle köpa ett ullunderställ bara så borde hon klara sig ett bra tag :) Hon verkar trivas riktigt bra i overallen, det är i den hon har sovit som en stock de senaste dagarna!

    Vi ammar varannan till var fjärde timme dag som natt ;)

    Igår blev hon 2 månader o hon har gått upp 1,7 kg och växt 9 cm sen hon kom. Hur mycket har era växt? :)

  • Veronicaumea
    LillaSofie skrev 2014-09-25 13:58:15 följande:
    Vad skönt att det blev sådan skillnad :) Min dotter somnar alltid i vagnen eller bilstolen. Hon är van vid en massa liv och rörelse runt sig också. Säkert van från neonatalen i Spanien. När hon föddes vägde hon 2563 gr och nu, nyss fyllda 8 veckor väger hon 4080 gr så amningen gör ju sitt. Skönt :) vet inte exakt hur lång hon var när hon föddes då det måste ha blivit fel när de mätte henne i Spanien men nu är hon 53,3 cm lång :)
    Förut somnade hon så fort man rullade, nu verkarhon ha blivit lite mer kräsen.. Lägger man ner henne i vagnen när hon inte sover blir hon hysterisk.. Däremot vaknar hon inte heller av ljud, vi har sett till att ha ljud runt henne även när hon sover så att hon ska vara van vid det!

    Ja, amningen verkar funka här också, hon går upp nästan 200 g i veckan av den, det är skönt. De är så mysiga när de är mätta :)
  • Veronicaumea

    Jag tycker livet med barn blir bättre och bättre! Känns som att vi kommit in i nån rytm som fungerar. Nu börjar till och med nätterna bli bättre! Är ju långt ifrån att sova hela nätter men nu kanhon iaf ibland somna om efter amningen, det gjorde hon aldrig förut utan att jag gick upp o vaggade henne..

    Ni som ger ersättning, hur mycket äter era per måltid ungefär? Vi gav henne ersättning som komplement tillamningen när hon var nyfödd men när vi fick igpng amningen så slutade vi, dock vill jag kunna ge då och då så därför har vi tetror hemma.. Hon fick en förra veckan och åt tills hon var nöjd, då åt hon ca 90 ml. Hon spydde rätt mycket efter det (mer än hon brukar) och efter nån timme skrek hon hysteriskt så vi trodde hon var hungrig igen så hon fick mer, då åt hon ca 70 ml till. Sen när hon skulle sova för natten så spydde hon helt galna mängder vatten. Jag googlade och fick fram att det var vanligt när de äter ersättning för att det är så mycket vatten i det.. Men tror ni inte att hon kanske åt lite mycket? Hon var 9 veckor då. Sen fick hon galna magknip och väldigt illaluktande pruttar av det så vi avvaktar nog lite med att prova igen..

  • Veronicaumea
    Frida Andersson skrev 2014-10-11 19:28:30 följande:
    Fick bli akuten för att få inalera lite och fick bricanyl utskrivet
    Men usch då lilla stackaren, mår han bättre nu?

    Vi får vaccin nästa fredag, hoppas slippa feber,men det verkar ju i regel gå över rätt fort om de får nåt.. Är mest orolig för hur mammahjärtat ska klara att hon blir hysterisk och man inte kan förklara.. Men hon har å andra sidan redan visat sitt temperament många gånger och går 0-100 på ett par sekunder, bröstet brukar hjälpa så jag hoppas på det!

    Vi har förresten börjat få riktigt bra ordning på nätterna. Hon somnar vid 22-23 och vaknar vid 8-9. Kan hända att jag får gå upp och vagga henne någongång under natten för att hon har svårt att komma till ro efter någon amning, men kan ju inte klaga direkt..!
  • Veronicaumea
    amorosa skrev 2014-10-18 13:29:06 följande:
    Menar du att hon sover non-stop från 22-9? Eller hon äter men somnar om direkt igen?

    Vi har, tack o lov, haft det ganska bra på nätterna. Elias kom in i dygnsrytm relativt fort. För några dagar sedan sov han två nätter 20-3.30 non-stop!! Helt chockad när han väckte mig 3.30 för mat. Rekordet innan har varit ca kl 2. Men det känns som en hel natts oavbruten sömn inte är jättelångt borta. Gäller bara att dottern också sover hela natten då!

    Elias blir för övrigt tre månader idag!! Hjärta
    Nej, det hade varit härligt ;) Hon vaknar och äter rätt mycket under natten, men jag sover oftast när hon äter så det är inte så jättestörande. Däremot är hon så trött på dagarna, funderar på om jag ska begränsa hennes matintag lite på nätterna så hon sover lite mer kanske, tror hon kan ligga och äta till och från i 1-2 timmar annars och då är det klart att hon inte sover så bra.. Jag kanske kommer testa att vagga henne till sömns om det inte gått typ tre timmar sen hon åt sist. Kan tycka att tre timmar på nätterna är rimligt eftersom hon äter ungefär var tredje timme på dagarna. Samtidigt får hon ju väldigt mycket närhet då på natten om hon ligger och snuttar och hon kanske behöver det. Jag vet inte ;)

    Hon har varit förkyld och haft ögoninflammation nu, eller hon har det men det börjar bli bättre. Måste ringa bvc i eftermiddag om det inte är helt bra då och fråga om vi ska skjuta på vaccinationen som hon ska få på fredag, men jag hoppas vi kan ta det då, vill ha det gjort!
  • Veronicaumea
    Noname1 skrev 2014-10-23 00:12:27 följande:

    Hej! Min son Vincent föddes 16 juli. Vad roligt att jag hittade till denna gruppen! :)

    Har de senaste dagarna varit lite orolig då Vincent ätit sämre och sovit mer på dagarna.

    Någon som vet om detta är vanligt vid 3-månaders åldern? :)


    Välkommen :)

    Vet inte om det är normalt, men de går ju genommassa olika faser under första året så så länge du tycker han verkar må bra så är det nog ingen fara :) Vi hade en period strax innan hon blev 3 månader när hon åt jättefort, hon var färdig på typ 5 min och ville bara äta från ena bröstet. Nu har hon istället en period när hon vill äta i typ en halvtimme och från varje bröst flera gånger innan hon är nöjd. Hon sover också mer just nu känns det som och hon är precis över tre månade

    Om du är orolig tycker jag ändå du ska ringa bvc så du slipper vara orolig :)
  • Veronicaumea

    Ja, snacka om att man inte riktigt har koll på nånting egentligen ;) Det är bara försöka följa så många signaler som möjligt och försöka hålla dem nöjda :)

    Vid tre månader vägde Felicia 6010 g och var 61,5 cm lång och jag tycker hon är en stor tjej, finns definitivt lite att ta av iaf ;)

    Hur tänker ni med smakprov, är ni sugna? Jag längtar tills man får börja lite, är exakt tre veckor kvar tills hon är fyra månader men sen tänker jag nog börja ge lite. Längtar tills man kanske kan byta ut en amning mot gröt, då blir jag ju lite friare om t ex hennes pappa eller mormor kan ge en måltid. Inte för att jag egentligen känner att jag behöver göra annat, men ändå :)

  • Veronicaumea

    Vi va på BVC igår för att Felicia har haft ont i magen och fått lite utslag så nu ska jag testa äta helt mjölkfritt i två veckor. Jag hoppas självklart att hon slipper ha ont i magen, men jag hoppas verkligen inte att det är mjölken. Men vi testar! Då vägde vi henne iaf igen och nu väger hon 6480, hon har gått upp 470 g på 13 dagar :O

    Vi kör pampers baby dry på natten, de funkar för oss. De vanliga pampers och libero kissar hon igenom på nätterna för vi går inte upp och byter längre, det lsutade vi med när hon slutade bajsa 100 ggr/dygn. Nu bajsar hon aldrig på nätterna så då byter vi innan nattning och sen det första vi gör på morgonen så hon har blöjan i ca 11 h, då är den FULL!! :)

    Tidigt imorse vände hon sig från rygg till mage för första gången i sängen, sen var hon jättenära att göra det igen i babygymmet, och när jag hjälpte henne att hamna på mage så vände hon tillbaka till ryggen för första gången :) Hon har även börjat försöka greppa sakermen hon kan inte än och hon fattar väl inte att det är hennes händer som gör det, men snart så. Det händer så sjukt mycket just nu, kul :) Är era helt stabila i nacken? Hon är det snart, kan tappa den lite när hon blir trött.

  • Veronicaumea

    Det här är sjätte dagen jag äter mjölkfritt och än så länge ingen skillnad.. Googlade lite nu och enligt nån dietist bör man märka skillnad inom tre veckor men att symtomen inte behöver vara helt borta då, men att man bör iaf märka skillnad.. Vi får väl se, tänkte iaf äta mjölkfritt i 16 dagar och märker vi ingen skillnad alls tills dess så får jag se hur jag gör..

    Kan inte påstå att vi tränar så mycket magläge heller, hon gillade verkligen inte att ligga på mage tills för några veckor sedan, nu tycker hon att det är ok kortare stunder. Jag tänker att jag ska göra det varje dag men det gör jag inte. Däremot tränar hon nacken när vi bär henne och så.. hon kommer ju lära sig att vända på sig oavsett. Har iaf börjat lägga en filt på golvet nu som hon tycker det är ok att ligga o sprattla på om man sitter hos henne, innan har hon absolut inte velat ligga så..

    Hon spyr inte lika mycket som tidigare, vissa dagar spyr hon mer än andra. Vissa dagar vill hon amma varannan timme, då spyr hon betydligt mer... Sällan det går mer än en body om dagen om hon har kräkis eller dregglis på sig.

  • Veronicaumea

    Tycker sömnen ändras hela tiden men just nu ser dagarna och nätterna ut ungefär såhär:

    Sover 22.30-7.30, sen sover hon 9-10.30, 12.30-13.30, 15-16.30 och typ 19-20. Vaknar dock ganska mycket på nätterna och äter/snuttar.

  • Veronicaumea

    Vi har tur, vår tjej vill nog helst sova hela nätterna så hon vaknar och ammar men somnar på direkten, ibland vill hon inte ens äta, bara snutta lite så somnar hon om. Hon är trött på nätterna, vaknar aldrig och vill leka och skriker aldrig på nätterna. Men hon kan vakna typ varannan timme ibland. Jag kan ju somna om på direkten så det är inte så jobbigt. Nätterna är nog det som funkar bäst just nu men det har nog också med att göra att jag bara följer det hon vill. Hon kan inte ammas till sömns på kvällen utan då ammar jag i soffan och sen vaggar jag henne tills hon somnar och då får hon sova på mig första passet. Lägger jag ner henne vaknar hon. När hon sen vaknar på natten så somnar hon av bröstet. Hon vill ligga kvar i sängen till efter 7 på morgnarna, de senaste två dagarna har vi legat till 8.30 :)

    Alltså, hur tänker ni kringamning och mat och så? Jag tänker att jag kan amma henne ganska länge, vid sidan om maten liksom. Jag tänker helamma tills hon är 6 månader men börja introducera lite smaker nu, men sen kan jag tänka mig att amma till mellis till exempel och kanske nåt mer. Men ganska många i min omgivning verkar ha åsikter.. Att det är konstigt att amma när ungen är äldre än en viss ålder. Jag tänkte inte amma för alltid, men varför sluta med något som har så positiva effekter för henne om hon vill fortsätta? Jag förstår bara inte varför folk ska ha så mycket åsikter om allt... Framför allt min mans mamma och syster håller på angående amningen, hans syster frågade härom dagen om jag skulle fortsätta amma när hon var ett halvår.. Hon har inga egna barn och är ävl inte insatt i rekommendationerna men ändå..

    Har ni börjat ge smakisar?

  • Veronicaumea

    Jo, jag tänker fortsätta efter 6 månader, förstår bara inte varför folk tycker de ska ha åsikter kring allt?

    Vi har haft några riktigt tuffa veckor, Felicia blev rädd så fort någon tittade på henne och att vara i någon annans famn än mammas eller pappas kom inte på frråga. Hon kunde till och med beté sig som att hon blev rädd för mig ibland. En sak som var rolig en gång kunde hon gråta hysteriskt till nästa gång.. Sen ploppade en tand upp.. Helt plötsligt är hon inte alls lika hysterisk längre. Nu har båda tänderna fram i underkäken kommitoch hon är gladoch snackar massor. Hon är fortfarande väldigt känslig men antar att hon är sån som person.

    Hon har fått smaka på gröt, päronpure, katrinplommonpure och potatispure. Katrinplommonpure var en hit och päronpure var en diss! :)

Svar på tråden Julibebisar 2014