• jollan

    Ni med barn som använt blöja länge, se hit

    Ni som haft barn som haft svårt att våga släppa blöjan, trots att de haft koll på när de behöver kissa och bajsa, snälla snälla berätta vad de var som fick dem att komma över det och våga.

    Var det något ni sa eller gjorde, eller var det deras initiativ och vid vilken ålder isf?

    Snälla dela med er!
    (vårt barn är fyra)

  • Svar på tråden Ni med barn som använt blöja länge, se hit
  • jollan

    Tack för svaret!

    Vi har haft nästan precis samma situation, fast vårt barn är lite äldre och det var hans eget initiativ att välja dag att sluta på och räkna ner.

    Nu är dagen här (igår) och han har inte haft blöja men heller inte kissat på toa. Han håller sig jättelänge till ha kissar på sig. Jag vet inte hur jag ska få honom att våga prova toaletten, detta är så frustrerande. Testat diverse pepp och mutor samt att låta det vara helt men inget har effekt. Vet inte vad jag ska göra

  • jollan

    Tack för svaret!

    Vi har haft nästan precis samma situation, fast vårt barn är lite äldre och det var hans eget initiativ att välja dag att sluta på och räkna ner.

    Nu är dagen här (igår) och han har inte haft blöja men heller inte kissat på toa. Han håller sig jättelänge till ha kissar på sig. Jag vet inte hur jag ska få honom att våga prova toaletten, detta är så frustrerande. Testat diverse pepp och mutor samt att låta det vara helt men inget har effekt. Vet inte vad jag ska göra

  • jollan

    Han får välja med potta, toa med och utan sits. Under den långa perioden han själv peppat för detta har han valt och läst flera böcker om att gå på potta, mest favoriten jonnas potta

    Nu har han kissar ute, i duschen eller hållt sig till ha helt enkelt kissat ner sig.

    Har inte sagt att han vill ha blöja så det känns dumt att fråga honom om han ångrar sig. Förskoledags på tisdag igen efter semestern, vet inte hur han ska lösa det då...

  • jollan

    Två dagar är det ju nu.

    Ja, det är väl det enda att hoppas på. Hittills verkar han mycket mer ovillig att gå på toa än att han är besvärad av att kissa på sig men jag hoppas det ändras på nått sätt

  • jollan

    Intressant alexi!

    Jag har provat precis det du skrev och tillslut kom bajs men inget kiss. När bajset kom blev han så ledsen. Kändes så misslyckat det var precis som att han blev bara ledsen över att det inte blev som han bestämt sig för, dvs att det inte skulle komma nått. Kände mig så hemsk, att jag brutit mot typ den enda regel som finns i detta typ, "tvinga" inte barnet.

    Samtidigt har vi provat allt och han har varit fysiskt mogen lääääänge. Jag kände att han behövde pushas över tröskeln liksom, precis som du

    Men nu är det tre dagar som gått utan blöja. Utan kiss I toan. Idag satt han iaf en stund och det kändes inte som en negativ upplevelse denna gång. Men han fick inte ur sig något. Efteråt gick han ut och kissade i trädgården...

  • jollan
    Alexi skrev 2014-08-10 22:45:56 följande:

    Ja vår dotter har varit jättesvår att få över tröskeln med det mesta. Och med mycket kanske man avvaktar i all oändlighet, lirkar och håller på men att ha blöja långt upp i åldern bara för att man inte vågar en förändring, det är ohållbart.

    Se till att ni går på toaletten direkt (inom två minuter) från det att han vaknar på morgonen. ryck nattblöjan direkt och bär dit honom. Då kommer han ju garanterat vara kissnödig och måste kissa inom viss tid. Muta gärna att sitta kvar med en Ipad eller liknande, det har vi gjort.


    Han har inte nattblöja heller längre och kissar inte på sig på natten. Så han borde ju vara kissnödig på morgonen. Vi får prova imorgon. Kanske i kombination med varmvattentrixet på fötterna då..
  • jollan
    Alexi skrev 2014-08-10 22:45:56 följande:

    Ja vår dotter har varit jättesvår att få över tröskeln med det mesta. Och med mycket kanske man avvaktar i all oändlighet, lirkar och håller på men att ha blöja långt upp i åldern bara för att man inte vågar en förändring, det är ohållbart.

    Se till att ni går på toaletten direkt (inom två minuter) från det att han vaknar på morgonen. ryck nattblöjan direkt och bär dit honom. Då kommer han ju garanterat vara kissnödig och måste kissa inom viss tid. Muta gärna att sitta kvar med en Ipad eller liknande, det har vi gjort.


    Han har inte nattblöja heller längre och kissar inte på sig på natten. Så han borde ju vara kissnödig på morgonen. Vi får prova imorgon. Kanske i kombination med varmvattentrixet på fötterna då..
  • jollan

    Första förskoledagen idag, ingen olycka men inget toabesök heller, hållt sig hela dagen.

    Vet inte om man ska övertala honom att ta blöja igen, han kan ju inte hålla sig hela dagarna liksom?

    Åh, vad svårt det här är..

  • jollan

    Pratade med BVC igår som gav rådet att han skulle återgå till blöja igen om han vägrade potta/toa.

    Idag tog vi sista striden och förklarade detta för honom. Han ville inte ha blöja men efter en timmes kamp på toa för att få honom att kissa (efter en hel torr natt så där fanns ju kiss) så har vi satt på honom blöja.

    Nu känns det så otroligt deppigt tycker jag. Han har ju varit torr hela veckan i princip och är ju så redo känner mig helt misslyckad att jag inte kunde hjälpa honom komma över den här rädslan. Han verkar också ledsen över att det blev såhär... :(

  • jollan

    Mitt äldre barn har väldigt stor blåsa med så jag är medveten om att vissa är så. Men inte han tror jag. Vi har ju försökt några gånger nu och efter att ha kämpat en bra stund så kissar han ju floder direkt efter, antingen ute i trädgården eller i enstaka fall på sig. Så tror inte det är det..

  • jollan

    Det går att få honom att sitta på både toa och potta. Men han kissar inte.

    Nu har han blöja men kissar inte iallafall. Jag måste ha världens svåraste unge på den här fronten :( total låsning nu. Känner mig så hjälplös..

  • jollan
    cosinus skrev 2014-08-14 09:48:17 följande:

    Hur långa dagisdagar har han? Låt han kissa i trädgården på morgonen annars och så när han kommer hem.

    Jag hade haft prio på att få bort blöjan, trädgården blir nog mindre attraktiv när det blir kallt :) Ofta brukar det ju släppa allt eftersom.

    Är toan läskig prova sitta bakom (funkar inte om man är gravid :D) och så sitter han mellan era ben. Då blir det ett litet lagom hål kvar. Så fick vi göra ett år med vår dotter innan hon var trygg att sitta själv. Men på dagis små toaletter gick det bättre.


    Hans längsta dag är 7.45-16.30 så det är ju lite länge att hålla sig..
  • jollan

    Jo han har full koll på när han behöver kissa samt full kontroll över blåsan. Så jag antar att det handlar om rädsla och/eller maktkamp.

    Fick prata med BVCpsykologen som tyckte han kunde ha blöja på förskolan så han slapp gå och hålla sig men att vi skulle försöka få honom att gå utan hemma. Hon sa att vi skulle träna väldigt kravlöst på att sitta en stund på toa så det gör vi nu.

    Han sitter där medan vi läser en bok och sen går han ifrån oavsett resultat med beröm för försök.

    Resultat hittills inget. Han har också slutat kissa i trädgården med utan hämtat en blöja när han ska kissa eller bajsa och byter sen (men hjälp) tillbaka till Underbyxor efteråt.

Svar på tråden Ni med barn som använt blöja länge, se hit